O "Delegatie" cu cantec
Toti analistii politici au asteptat cu mare interes prima intrunire a Delegatiei Permanente a Psd din 2003. Inaintea sarbatorilor de iarna, liderii partidului guvernamental anuntasera ca in luna ianuarie vor lua hotarari importante in privinta alegerilor anticipate, a strategiei anticoruptie, a revizuirii Constitutiei. Declaratiile unor parlamentari Psd-isti, ca senatorul Ion Solcanu, cum ca problema "anticipatelor" se pune in continuare cu acuitate, alimentau parerile ca "gruparea Nastase" nu va renunta la transformarea anului 2003 in an electoral. In ciuda opozitiei presedintelui Iliescu, premierul parea "a coace ceva" pentru a-si asigura dominatia absoluta asupra celui mai mare partid din Romania. Cum se stie, "anticipatele" trebuiau sa garanteze fructificarea popularitatii dobandite in 2002 de guvernanti in urma succeselor in plan extern, la Nato si Ue, readucand triumfal - pentru inca patru ani - Psd-ul la putere. In subsidiar, prezumtiva victorie urma sa-l transforme pe d-l Nastase intr-un "patron total" al puterii in partid si in stat, pentru ca, eliminat constitutional de la presedintia tarii, d-l Ion Iliescu n-ar mai fi putut candida la conducerea Psd-ului. Trimiterea lui... in Istorie urma sa declanseze in Romania "era Nastase", marcata si de anume modificari constitutionale, menite sa-i permita mai tanarului lider conservarea dominatiei, indiferent de postul administrativ (prim-ministru sau presedinte) pentru care ar fi optat.
D-l Iliescu, sprijinit de "vechea garda" din Psd, a respins la sfarsitul anului trecut aceasta incercare de a transa chestiunea puterii. In discursul rostit in fata Parlamentului in decembrie 2002, el a aratat ca Romania are alte prioritati in anii ce urmeaza, alegerile anticipate neintrand in calcul. Seful Statului a atacat dur "capitalismul de cumetrie" practicat de "baronii" si clientii Psd, sustinand ca admiterea in Nato si incheierea negocierilor de aderare la Ue depind explicit de combaterea coruptiei si a birocratiei din Romania, obiective pentru care ar fi suficienta o remaniere guvernamentala masiva si o transformare coerenta a administratiei. Recunoasterea implicita a coruptiei din partidul guvernamental, care a atras aplauzele Opozitiei, a vizat atentionarea primului ministru ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ. Presedintele i-a sugerat, in fapt, ca rolul lui nu s-a incheiat si ca are mijloace constitutionale sa-i blocheze "initiativele". Cuvantarea d-lui Iliescu, de al carui impact la electorat si in partid d-l Nastase trebuie sa tina seama, a reprezentat o culme a conflictului latent dintre Palatul Cotroceni si Palatul Victoria. Pe baza ei, unii analisti au presupus chiar o ruptura in Psd, ajungand pana la nastrusnica idee a structurii unui nou "pol" politic, ce urma sa includa, alaturi de "gruparea Iliescu", Pnl-ul si Pd-ul. D-l Iliescu ar fi devenit asadar, nici mai mult, nici mai putin, liderul Opozitiei Democratice din Romania, punand astfel umarul la eliminarea "cumetrilor" de la conducerea tarii. Or, d-l Iliescu s-a marginit doar sa "ii arate pisica" premierului. D-l Nastase stie foarte bine ca si amicii presedintelui sunt implicati pana-n gat in diverse "cumetrii", cel mai cunoscut exemplu fiind coruptul (dovedit de presa) N. Vacaroiu. D-l Iliescu pare un sentimental care nu renunta niciodata la vechii fideli, cu conditia ca acestia sa nu-i conteste suprematia. Presedintele i-a indicat premierului ca "era Nastase" poate sa mai astepte.
La sfarsitul anului trecut, d-l Nastase a dat inapoi. Nu vor fi "anticipate", dar nici remaniere. Psd-ul se va concentra pe problemele guvernarii, urmarind finalizarea tranzitiei, cresterea economica si combaterea coruptiei: 2002 a fost, dupa expertii guvernamentali, un an bun din punct de vedere economic si roadele lui se vor vedea in 2003. De ce sa nu se urmeze, in consecinta, calea obisnuita, decizandu-se totul "la termen", in 2004? "Abdicarea" premierului a parut insa doar o aparenta pentru ca el a lasat sa se inteleaga ca in ianuarie, la Delegatia Permanenta a Psd, sustinatorii sai vor mai incerca o data sa gaseasca argumente pentru convingerea presedintelui. Impresia unei mutari tactice a fost intarita de cautarea tacuta de noi aliati in "gruparea Iliescu". Declaratiile senatorului Ion Solcanu, membru recunoscut al acestei tabere, au fost pentru multi surprinzatoare. Semnificatia lor era in fond cu totul alta. In dorinta de a-si consolida dominatia asupra Psd-ului, d-l Nastase s-a aratat gata de orice compromis, inclusiv garantarea locurilor "pe liste" pentru cei din "vechea garda", indiferent de "cumetriile" lor. Liderul Psd s-a aratat deci dispus sa renunte la "curatirea" anuntata a partidului doar pentru a-si rezolva problema ce-l obsedeaza. El a dezvaluit-o astfel. D-l Nastase vrea cu orice pret sa ramana din 2004 (cand d-l Iliescu isi incheie ultimul mandat constitutional) stapanul absolut al tarii. "Cumetrii" din partid si din afara lui pot, prin urmare, sa doarma linistiti. Nu se va schimba decat "seful".
Iata de ce Delegatia Permanenta a Psd din Boboteaza lui 2003 a fost asteptata cu interes maxim. Rezultatele ei au reprezentat pentru cautatorii de senzational o mare dezamagire. Delegatia a emanat un singur document, intitulat "Strategia Psd pentru 2003". Documentul are patru obiective: cresterea nivelului de trai, reducerea somajului si sporirea numarului locurilor de munca, reforma fiscala (vizand reducerea impozitelor) si reformarea sistemului de pensii. El nu contine nici o aluzie la "anticipate", nici o referire la remanierea guvernamentala si doar cateva referiri la coruptie (vizandu-se identificarea "zonelor de vulnerabilitate" din ministere). Sub conducerea d-lui Nastase, Psd-ul pare sa se fi calmat, revenind la conduita "clasica" prin recunoasterea tutelei presedintelui Iliescu. "Fiul ratacitor" - insinueaza declaratia finala a secretarului general al Psd - Cosmin Gusa, apropiat al d-lui Nastase, s-a intors acasa. Numai ca, in realitate, lucrurile nu stau chiar asa. "Strategia" este mai degraba o... strategie de adormit presedintele. Oricine poate observa ca "obiectivele" ei, anuntate ca obiective politice, sunt cu marcat caracter social si cu profund iz electoral. "Strategia" nu fixeaza termene si nici cai de realizare a lor. In privinta coruptiei, Delegatiile judetene vor trebui sa inainteze rapoarte despre "baroni" si clientii lor, ce vor fi analizate in Biroul Executiv Central, care va comunica masurile luate. Dat fiind ca aceste Delegatii judetene sunt oricum dominate de baronii locali, rezultatele din rapoarte sunt previzibile. Este clar ca d-l Nastase a facut "pactul cu diavolul". Anticoruptia se va reduce iarasi la "catei". Liderul Psd are acum nevoie de intreg partidul pentru a-si atinge scopul.
D-l Nastase nu a renuntat deloc la aspiratia sa. A ales doar o alta modalitate. Cea mai evidenta dezvaluire a optiunii a aparut in aceeasi declaratie finala a d-lui Gusa. Psd-ul va finaliza propunerile de revizuire a Constitutiei si va declansa in acest an procesul de adoptare a ei. Principala modificare nu va fi nici votul uninominal (care ar elimina direct "clientii" prea compromisi), nici schimbarea raporturilor intre principalele institutii ale statului, ci modificarea atributiilor Camerelor Parlamentului. Aceasta modificare impune obligatoriu noi alegeri. Cu o Opozitie inca dezorganizata, incapabila sa se primeneasca si sa produca program de alternativa, Psd-ul va castiga detasat, liderul lui urmand sa formeze, pentru alti patru ani, un guvern restructurat. Si in acest caz, presedintele in functiune va iesi din joc. Prin "anticipate" el nu va mai prinde nici macar un loc de parlamentar. D-lui Iliescu i se va oferi un statut "onorific". Si atunci, normal, "era Nastase" va putea sa inceapa.
Toma Roman