Enigmistica romaneascaDe ce?
Nu se stie!
Cand treci prin porturile dunarene de pe malul romanesc te izbeste un peisaj apocaliptic. Ceea ce odinioara alcatuia flota comerciala fluviala, in ultimul deceniu a fost prefacut in mormane plutitoare de fier vechi. De ce? Nu se stie! Flota maritima a disparut aproape in intregime, iar putinele vase ramase in proprietatea romaneasca zac arestate prin porturi, marinarii lor traind din mila publica. De ce s-a ajuns in aceasta situatie? Nu se stie! Soselele noastre, daca nu sunt impracticabile, sunt inguste, autostrazile ramanand inca un vis frumos. De ce? Nu se stie! Intre trenurile romanesti si cele straine diferenta e colosala, tradand dupa unii nivelul real de trai, dar si de civilizatie. Invers proportional cu aceasta stare de fapt, preturile sunt prohibitive, afectand intr-un mod alarmant comunicarea interregionala. De ce? Nu se stie! Mi-e si jena sa mai continuu. In urma cu doua milenii, intaia masura luata de romani intr-un teritoriu recent cucerit era sa construiasca drumuri bune, pavate cu dale, unele practicabile si in zilele noastre. Dincolo de scopul evident militar, era si cel comercial, foarte curand teritoriul respectiv, pana atunci salbatic, transformandu-se radical intr-o regiune infloritoare, civilizata, dornica de viata. Experienta dovedise Romei importanta coplesitoare a infrastructurii. Noi, desi suntem urmasi ai Romei, nu i-am acordat niciodata atentie. Nu ma mai intreb de ce. Insa e cert ca fara aceasta infrastructura nu vom face nici un pas inainte, oricata vointa de redresare economica ar dovedi guvernantii si, mai cu seama, oricat de umflate vor fi "cifrele oficiale" (narav traditional). Suntem in Europa, dar ce ne leaga de acest continent? Ce ne leaga de restul lumii? Cand Ceausescu a inchis frontierele, Romania a devenit o colonie penitenciara. Astazi este o insula locuita de robinsoni. De ce? Nu se stie!Emanuel Badescu