Eveniment
Teatrul "Odeon ":
intalniri extraordinare cu dansul
Intalnirile lunare cu dansul de la Teatrul Odeon apartin unei zodii faste, in ciuda greutatilor de tot soiul, cu care orice institutie de cultura se lupta de ani buni. Spectatorii fideli ai dansului si cei pe care Odeonul ii atrage catre aceasta arta asista la spectacole extraordinare, la evenimente - si o spun fara sa exagerez. Ca spectatorii sunt dornici de spectacole de calitate, ca iubesc dansul, ca asteapta intalnirea cu nume mari - interpreti si coregrafi -, ca vor altceva care sa puna in valoare si dansul, si jocul actorului, intr-o complexa inlantuire, aceasta s-a vazut dupa salile arhipline, dupa atmosfera speciala care a insotit fiecare Gala a dansului. Implicati total in acest proiect au fost cativa actori ai Teatrului Odeon, al caror talent a fost pus in evidenta de imbinarea fericita a celor doua arte surori, in scenarii inteligent alcatuite, bazate pe texte valoroase.
Cea mai recenta dintre Galele de dans de la Odeon l-a avut ca regizor si scenarist pe Dragos Galgotiu care, in scenografia Mirelei Dauceanu, a reusit sa creeze un spectacol reunind nume cunoscute, nu doar din dans si teatru, ci si din sportul de performanta si din lumea circului. Au rostit texte shakespeariene ( "Visul unei nopti de vara " si "Poveste de iarna ") si fragmente din "Lulu " de Wedekind actorii Rodica Mandache, Jeanine Stavarache, Camelia Maxim, Ana-Maria Moldovan, Mircea Constantinescu, Constantin Cojocaru, Dan Badarau, Emil Hostina si Marian Ralea, impreuna cu regizorul Alexandru Darie, intr-o postura inedita, care l-a "prins " foarte bine - cea de actor. Spectacolul s-a bucurat de participarea extraordinara a gimnastului Marius Urzica si de participarea unui grup de la Circul Globus, in intentia de a demonstra posibilitatile nelimitate ale minunii care este trupul omenesc.
In intregul armonios care a fost acest spectacol, dansul a fost reprezentat de personalitati complexe, din generatii apropiate. Corina Dumitrescu, prim-balerina Operei Nationale din Bucuresti, si-a reconfirmat clasa, dansand fragmente din doua spectacole de referinta ale Operei, ambele in coregrafia lui Ioan Tugearu - "Anna Karenina ", pe muzica de Ceaikovski, si "Romeo si Julieta ", a lui Prokofiev. Razvan Mazilu, de asta data in postura de dansator, a entuziasmat publicul, interpretand doua creatii ale maestrului Ioan Tugearu: un fragment din "Jocul de-a Shakespeare ", primul one-man-show montat pe o scena romaneasca, si "Butterfly ", pe muzica de Puccini. Partener al Corinei Dumitrescu in "Romeo si Julieta ", dar si solist intr-o coregrafie proprie pe un suport muzical inedit, a fost balerinul Ion Dumitrescu, de la Opera Nationala din Bucuresti. Din nou invitati ai Galei, prim-solistii Teatrului "Oleg Danovski " din Constanta, Olimpia Cheta si Cristian Tarcea, au fost aplaudati in fragmente din "Corsarul " si in "Rhythm Hunter ", in coregrafia lui Ingrid Lupescu-Szell. Foarte bine primite de public au fost cele doua aparitii ale lui Ovidiu Matei Iancu, precum si "Solo fara titlu " - una dintre coregrafiile mereu surprinzatoare ale lui Mihai Mihalcea, in interpretarea proprie.
La un spectacol cu un asemenea impact, integrat intr-un ciclu, concluzia nu poate fi decat ca o initiativa singulara, care schimba o mentalitate in lumea dansului si a teatrului, ii confera Teatrului Odeon nu doar privilegiul de a fi "altfel " intre celelalte teatre, ci si avantajul de a avea mereu un public de elita.Claudiu Ionescu
Televiziune
...Titlul acesta ar putea contine si un subtitlu. Si anume: Un gest patriotic, facut de o televiziune privata, cu o audienta din ce in ce mai mare.
Da, un gest patriotic pentru ca, desi domeniul acesta ar trebui sa se afle in atentia celor doua canale ale televiziunii publice, care imping in continuare cultura nationala pe spatiile de subsol ale grilei lor (mai mult decat "comerciale "), Tele 7abc readuce in atentia cinefililor mult iubitul film romanesc. Un gest cu atat mai laudabil, cu cat din interese obscure circula, bine sustinuta de unele cercuri, ideea ca pe vremea comunistilor nu s-a facut nimic in domeniul culturii. Profund nedreapta aceasta teza, cu atat mai mult cu cat, in ciuda cenzurii, talente deosebite au aparut in acele trei decenii, condamnate pe nedrept la uitare ori la dispret total, inclusiv in domeniul filmului artistic, documentar si de animatie. Ca sa amintesc doar cateva nume, i-as pomeni (pentru filmul artistic) pe Ciulei, pe Gopo, pe Victor Iliu, pe Malvina Ursianu ori - pe mai tinerii, afirmati in anii 70 - Mircea Veroiu, Dan Pita, Mircea Daneliuc, Alexandru Tatos, Constantin Vaeni, Alexa Visarion, Stere Gulea, Nicolae Margineanu. Cat despre actorii de mare valoare care au creat roluri de referinta in filme de referinta, filme care au si luat nenumarate premii in competitii nationale si internationale, lista lor e prea lunga ca s-o insir aici. Acestor valori de exceptie, alungate in uitare ori prea rar aduse in fata micului ecran, Tele 7abc le face astfel dreptate. De laudat nu numai initiativa in sine, ci si binecuvantatul fler care a produs acest gest. Cei care conduc azi postul au stiut, au "mirosit " ca, programand film romanesc la ore de mare audienta, raspund "foamei si setei " unui mare numar de spectatori care vor sa-si revada peliculele preferate ori actorii preferati. Au simtit, de asemenea, curiozitatea cinefililor tineri fata de un domeniu despre care nu prea aveau cunostinta. In plus, este de aplaudat ideea de a gazdui, in fata fiecarei proiectii, un dialog plin de invataminte, deloc plicticos, despre filmul care urmeaza. Un fel de binevenita "fisa de creatie " a autorului filmului, o asezare a filmului in epoca etc. Toate acestea, cu ajutorul cate unui invitat "din domeniu ". Bravo, Tele 7abc! Bravo, Florin Calinescu!Silvia Kerim
Iurie Darie - Anca PandreaBucurii de primavara
"Anca si cu mine suntem semne zodiacale de primavara. Ea e Varsator de februarie, eu Pesti din 14 martie. Asa ca o tot tinem in sarbatori. Si cum altfel decat optimisti, intampinand surprizele vietii! Si ele vin una dupa alta, parca antrenate de energiile primaverii. Uitati, chiar acum plec la filmarea pentru un nou serial de televiziune, in colaborare cu regizori englezi. Deocamdata, eu si sotia mea filmam doar episodul <<pilot>>, de care depinde continuarea unui lung serial. E o povestire care ma atrage si care se petrece in lumea muzicii. Eu sunt un profesionist cu multe succese in domeniul jazzului si nu numai, am cantat candva muzica de tot felul si acum am devenit un producator exigent si putin excentric, boem. Sper sa-i fac fata acestui personaj simpatic - tot am debutat eu in cinema cu rolul unui pianist, in comedia <<Allo, ati gresit numarul>>. E drept, au trecut cativa anisori buni, dar am si acum trac ca atunci, cand m-a dublat la pian (eu nu stiam canta decat la chitara) stralucitul compozitor si interpret de jazz Jncsi Krsy. El e si azi la fel de extraordinar ca si atunci. L-am revazut recent, cand a venit in tara sa-si sarbatoreasca impreuna cu noi, prietenii lui, cele 70 de primaveri. "
Anca: "Adaug si eu bucuriilor filmarilor pe cea din teatru, prilejuita de reluarea comediei noastre <<Patru pe o canapea plus valetul>>. Cei cinci suntem: Candid Stoica, Iuliana Marciuc, Victor Yilea si noi doi, Iura si cu mine. E cel de-al doilea spectacol produs de Fundatia <<Maxim>> si de trupa noastra, a teatrului <<Incomod>>. Primul fusese satira politica scrisa de Radu Iftimovici: <<Curve de lux>>. Cel de acum e mai <<de familie>>, un conflict intre soti care inca se iubesc, si intrusii incomozi. O intriga foarte hazoasa, scrisa de un autor celebru, Marc Comoletti. Prima piesa am jucat-o cu succes in orasele tarii si in Chisinau. Speram ca si cea de acum sa fie intampinata cu bucurie de romanii din alte tari, dornici sa vada si sa auda actorii lor <<de acasa>>. "Alice Manoiu