Evenimentul se va petrece în cadrul unei liturghii solemne celebrate în dimineaţa zilei de duminică, 2 iunie, pe Câmpia Libertăţii de la Blaj. Papa Francisc va avea întâlniri şi la Bucureşti, unde va vizita noua Catedrală Naţională, împreună cu patriarhul Daniel, va merge la Miercurea Ciuc, pe 1 iunie, unde va celebra o liturghie împreună cu 200.000 de credincioşi maghiari catolici, pe dealul Şumuleului, şi va ajunge la Iaşi, unde se va întâlni cu credincioşi catolici din Republica Moldova. O vizită plină de rost spiritual, a doua de acest fel a unui suveran pontif în România. În urmă cu 20 de ani, pe 8 mai 1999, sosea în România Papa Ioan Paul al II-lea, marcând un eveniment istoric de anvergură: prima călătorie apostolică făcută de un papă într-o ţară majoritar ortodoxă. Pentru ţara noastră, acea întâlnire dintre Patriarhul Teoctist şi Papa Ioan Paul al II-lea a fost un punct de cotitură nu doar spiritual, ci şi geo-strategic. Coincidenţă sau nu, la scurtă vreme, am fost invitaţi, să intrăm în NATO şi, după câţiva ani, şi în UE. La acea vreme, Teodor Baconschi era ambasador al României pe lângă Sfântul Scaun, aşadar, a cunoscut din interior toate implicaţiile venirii în ţara noastră a Papei Ioan Paul al II-lea. Fost ministru de Externe, diplomat de anvergură şi antropolog, domnia sa este interlocutorul ideal pentru a afla ce ne poate aduce nou o vizită a unui pontif roman.
"Sfântul Scaun reprezintă 1,5 miliarde de credincioşi catolici din toate continentele"
- Domnule Teodor Baconschi, puţini români ştiu că, dincolo de faptul că biserica catolică este cea mai mare confesiune creştină a lumii, ea este, totodată, şi un stat - Vaticanul. În calitatea dvs. de fost ambasador al României la Vatican, aş începe acest interviu prin a vă întreba care este natura relaţiilor dintre statul român şi Sfântul Scaun de la Roma?
- Mai întâi să ne amintim că Biserica Ortodoxă şi Papalitatea - ca sediu roman al creştinismului latin - sunt cele mai vechi instituţii europene încă prezente. Primii papi au fost doar episcopi ai Romei, adică păstori ai comunităţii creştine din capitala imperiului. În Evul Mediu, Papalitatea a devenit ea însăşi un stat, care domina centrul Italiei. În epoca modernă, conflictul ei cu puterea seculară s-a încheiat după Pactul din Laterano, când regatul italian a stabilit limitele (de numai 44 de hectare) ale Statului Cetăţii Vaticanului: acel perimetru care începe în Piaţa bazilicii Sfântul Petru şi include Palatul apostolic, plus clădirile administraţiei pontificale, e şi azi "sediul terestru" al urmaşilor Apostolului Petru. Fizic, e unul dintre cele mai mici state ale lumii. Spiritual, Sfântul Scaun reprezintă 1,5 miliarde de credincioşi catolici din toate continentele. România modernă a încheiat un Concordat cu Vaticanul, pentru că primii doi regi au rămas pro-catolici. Relaţia s-a întrerupt brutal, când Armata Roşie a instalat la Bucureşti primul guvern comunist. După 89, am restabilit raporturile diplomatice. Diplomaţia pontificală are un specific: lucrează simultan pentru interesul Bisericii catolice şi pentru cel al statului unde îşi deschide nunţiaturi (ambasade). E interesat de promovarea creştinismului, a dialogului ecumenic şi a dezvoltării social-economice juste. Tocmai această "neutralitate binevoitoare" a permis Vaticanului să joace, adesea, rolul de mediator în felurite conflicte, inclusiv militare. Relaţia bilaterală între Bucureşti şi Vatican e foarte bună: orice "asperitate" poate fi depăşită prin negocieri calme, iar Curia papală înţelege foarte bine că Ortodoxia rămâne un partener esenţial de dialog, mai ales într-o lume occidentală polarizată ideologic, unde locul creştinismului trebuie mereu redefinit.
"Toţi cei care au contribuit la îmbrăţişarea dintre Ioan Paul al II-lea şi Patriarhul Teoctist au fost inspiraţi de Pronia divină"
- Aţi fost timp de patru ani, între 1997 şi 2001, ambasador al României pe lângă Sfântul Scaun, perioadă în care a avut loc şi vizita Papei Ioan Paul al II-lea în ţara noastră. A fost prima vizită a unui suveran pontif într-o ţară ortodoxă, un eveniment istoric, cu implicaţii profunde, atât pentru dialogul catolic-ortodox, cât şi pentru viitorul european al României. Ce rol aţi jucat în venirea papei?
- Nu se cuvine să vorbesc despre propriul rol, în realizarea acelui istoric moment de comuniune (nu liturgică şi dogmatică), cu efecte vădit pozitive pentru acceptarea României în lumea catolic-protestantă a civilizaţiei euro-americane. Socotesc, cu modestia necesară, că toţi cei care au contribuit la îmbrăţişarea dintre Ioan Paul al II-lea şi Patriarhul Teoctist au fost inspiraţi de Pronia divină. S-au aliniat toate condiţiile, astfel încât ne-am putut depăşi fricile şi prejudecăţile, mărturisind împreună vocaţia creştină a civilizaţiei europene. De ambele părţi ale baricadei ridicate vreme de un mileniu după Marea Schismă din 1054, s-au aflat atunci oameni la înălţimea situaţiei, care au acţionat convergent şi, aş spune, inteligent, generos, oportun. Priviţi imaginile de arhivă! Au fost trei zile de har coborât peste toţi românii, majoritar ortodocşi, dar şi greco-catolici sau catolici de rit latin. Cum să nu te bucuri, creştineşte, când vezi că ostilitatea şi înstrăinarea lasă locul fraternităţii şi dialogului? Diviziunea dintre Biserici e o rană deschisă. Pentru trei zile, această rană s-a vindecat la Bucureşti, punând în substratul psihologic al naţiunii noastre o doză de speranţă şi optimism istoric. Dacă am epuizat între timp acest "depozit" de nădejde, nu poate fi decât din vina noastră...
"Întâlnirea mea cu Papa Ioan Paul al II-lea a fost cea mai semnificativă din întreaga mea viaţă"
- L-aţi cunoscut pe Papa Ioan Paul al II-lea într-un moment de culme a pontificatului său. Cum era ca om, dincolo de anvergura lui de excelent pontif roman?
- Socotesc că întâlnirea cu Papa Ioan Paul al II-lea, această personalitate uriaşă, a fost cea mai semnificativă din întreaga mea viaţă. Era un om cald, blând, dar hotărât moralmente şi, totodată, un om al rugăciunii, cu temperament mistic. Oricât de abil tactician a fost - în triada sa cu Margaret Thatcher şi Ronald Reagan (ca "paladini" ai cruciadei anticomuniste) - sunt sigur că s-a bazat cel mai mult pe un aliat neaşteptat: Maica Domnului. Pietatea sa pentru Sfânta Fecioară Maria a fost definitorie pentru întreaga lui concepţie teologică, dar şi pentru acţiunile majore în care s-a implicat. Când l-am întâlnit prima dată, cu ocazia prezentării scrisorilor de acreditare, era de două decenii Cap al Bisericii catolice şi se confrunta deja cu boala. A dat întregii lumi o pildă de curaj moral, socotind că misiunea lui trebuie asumată ca o cruce personală. Mulţi l-au criticat atunci, afirmând că ar fi trebuit să se retragă. Acum realizăm cu toţii că "încăpăţânarea" sa nu era legată de ambiţii meschine, ci de o pedagogie a suferinţei, dar şi de conştiinţa că trebuie să-şi desăvârşească lucrarea. Era conservator în doctrină şi modern în comunicarea socială. Bun "actor", animat de naturaleţe şi destins, până la savuroase momente de umor. Când a primit odată corpul diplomatic, m-a luat de braţ, când trecea printre gărzile elveţiene, în mare ţinută, şi mi-a spus, cu o voce şoptită: "nu suntem o mare putere, dar avem şi noi o «armată», căci nu se ştie niciodată"... Această autoironie, ieşită din silueta curbată de boală a unui octogenar, era pentru mine proba că omul e complet viu pe dinăuntru... A fost o figură formidabilă, un om cu multiple înzestrări, puse constant în slujba Domnului Iisus Hristos. N-o să vă mire dacă vă spun că, în familia mea, a rămas ca o prezenţă nelipsită şi ca sursă nevăzută de binecuvântare.
- România se pregăteşte să primească pentru a doua oară un papă. De data aceasta este vorba despre Francisc I. Care este scopul acestei vizite? Există o semnificaţie aparte a călătoriei în România?
- Papa Francisc vine în România, pe fondul unui turneu regional. Şi România îl va primi frumos, ca un stat european deja matur. Mă bucur că va merge şi în Moldova şi Transilvania, pe lângă programul stabilit din Bucureşti. Îmi pare rău că, de această dată, Biserica Ortodoxă Română pare se aibă un rol mai puţin pregnant, deşi Sfântul Părinte va conferi cu Patriarhul Daniel şi vor oficia împreună un Te Deum, sub bolţile noii catedrale naţionale. Papa Francisc e, de asemenea, un om curajos: vedeţi cu câtă fermitate a început să cureţe Biserica sa de "probleme" vechi (precum muşamalizatele reţele de clerici implicaţi în abuzuri sexuale). E un om scutit de mania grandorii, o personalitate normală, firească, deschisă către oameni, modestă, deci fidelă, practic, învăţăturii lui Hristos. Presupun că-şi doreşte o apropiere de ortodocşi, pentru că le respectă vechimea şi adevărul apostolic, dar şi pentru a recreştina împreună cu ei o Europă cam pustiită spiritual, demoralizată, fără busolă.
"Numai Sfântul Duh poate inspira refacerea unităţii creştine"
- La finalul interviului aş dori să vă întreb cum vedeţi dumneavoastră, ca teolog, dialogul bisericii catolice cu biserica ortodoxă? Credeţi că se va putea realiza vreodată o reunificare a lor într-o singură biserică?
- Numai Sfântul Duh poate inspira refacerea unităţii creştine. Drumul e lung, sinuos şi nesigur, dar trebuie să ne rugăm împreună cu Hristos, "ca toţi să fie una". Deocamdată e important să renunţăm la orgolii şi inerţii, la prejudecăţile ostile şi la etichetarea negativă a celorlalţi creştini. Să conlucrăm pentru binele comun. Să ne mărturisim valorile comune, chiar dacă divergenţele dogmatice şi cultice ne împiedică încă să rostim o mărturisire de credinţă identică. După cum spune chiar deviza vizitei pontificale din acest an, avem o singură chemare imediată: "să mergem împreună!".