"O mâncare gustoasă şi sănătoasă nu e un lux"
- Într-un timp destul de scurt, firma dvs. a devenit un actor important pe piaţa de produse bio din România. Ce v-a determinat să intraţi în acest gen de afacere: posibilitatea câştigului sau un crez personal?
- Familia noastră s-a ocupat cu comerţul de sute de ani. Străbunicii noştri erau negustori în perioada regimului otoman. După ani de zile, în care am făcut numai consultanţă în România (în imobiliare, energie regenerabilă, atragerea investitorilor străini în ţară), am simţit, împreună cu fratele meu, Grigoris, că este momentul să ne implicăm şi în sectorul acesta alimentar, din mai multe motive. Întâi, pentru că valorile noastre de viaţă coincid cu un concept de business în piaţa Bio. Ne place natura şi încercăm să o protejăm, ne place mâncarea cu gust şi încercăm să ne menţinem sănătatea, hrănindu-ne fără chimicale şi, nu în ultimul rând, pentru că există posibilitatea de creştere rapidă a acestui comerţ, România fiind o piaţă aproape virgină în domeniul Bio. Românii au bani de produse bio. În ciuda faptului că majoritatea se plâng, cel puţin o treime dintre gospodării au un venit de 1.000 de euro pe lună, deci suficient ca să mănânce mai bine. Din păcate, chiar dacă piaţa Bio este la început, există deja mulţi comercianţi care vând "produse naturale/ecologice" fără nici un fel de dovadă că ele sunt conforme cu recomandarea. Numai că păcăleala nu merge pentru mult timp. Ca atare, cei care vor să fie siguri că produsele sunt bio caută ceva garantat, curat şi mai bun la gust. Noi ne constituim într-o alternativă serioasă, după primul val de comercianţi de produse pretins Bio. E greu să respecţi anumite standarde şi este de aşteptat ca în această competiţie să nu rămână decât cei mai buni. Şmecherii vor dispărea. Noi ne-am propus să fim lideri într-o piaţă de nişă, aşa încât am gândit un sistem de business şi am alcătuit o echipă bună, iar rezultatele nu s-au lăsat aşteptate: suntem într-o creştere constantă. Şi, ca să preîntâmpin o întrebare care se impune, nu ne temem foarte mult de noua criză economică mondială ce se prefigurează, întrucât lumea va mânca întotdeauna şi va cheltui mai degrabă pe hrană de calitate decât pe altceva, căci o mâncare gustoasă şi sănătoasă nu e un lux, precum o maşină sau o casă mai mare.
- Românii sunt mai degrabă individualişti, nu sunt prea dornici de asociere, dar dvs. aţi izbutit, touşi, să creaţi o reţea de producători români care să livreze fructe, legume şi alte alimente sănătoase sub un brand unic, "Inima bio". Cum aţi reuşit?
- Nici grecii nu sunt prea dornici de asociere. Tatăl meu spunea că "grecul este iepuraş şi iepuraşii se mişcă singuri'. Fiind greci, totuşi, ne simţim români în proporţie de 90 - 95%. (Râde) Înţelegem mentalitatea, dar am depăşit-o prin modul nostru de a lucra. În trecut, în sectorul imobiliar am colaborat cu peste 130 de agenţi imobiliari din toată ţara şi toţi vă pot spune că am onorat angajamentele pe care ni le-am luat. Cu aceeaşi seriozitate construim astăzi în sectorul Bio. Un producător onest va recunoaşte că este aproape imposibil să se ocupe şi cu producţia, şi cu vânzarea, şi cu marketingul... De aceea, le-am oferit o colaborare: ei să producă, iar noi să vindem. Aplicăm o marjă de profit prestabilită (15%), cunoscută producătorilor şi reţelelor. Ca atare, nu prea are motiv producătorul să se chinuie, ca să economisească, ce? Un procent, două, care ne rămân nouă? Proiectul nostru este încă în plină dezvoltare şi mai este loc pentru mulţi parteneri. Avem asociaţi cu care colaborăm deja pentru al treilea an, iar pe unii îi putem numi prieteni.
"Nu colaborăm cu cei care nu garantează pentru toate produsele că sunt Bio"
- Aţi mărturisit, la un moment dat, că aţi avut surpriza ca, punându-le în faţă producătorilor români un contract care prevedea sancţiuni finaciare severe în cazul în care livrau şi produse neconforme cu norma bio, mulţi dintre ei să renunţe să se asocieze cu dvs.
- Într-adevăr, unii producători sunt foarte încântaţi când discutăm, însă atunci când citesc în contract că facem controale pe banii noştri şi că, dacă prindem un produs care nu este Bio, vor plăti 10.000 Euro penalizare sau echivalentul mărfii cumpărate de noi în ultimele două luni, atunci le piere cheful de colaborare. Unii nu vor să-şi asume nici o responsabilitate. E vorba despre corectitudinea faţă de clienţi, pe care noi o garantăm. Şi-atunci nu putem colabora cu cineva care nu are acelaşi respect faţă de client, ca noi. Însă, vă rog să mă credeţi, sunt şi foarte mulţi producători serioşi, care n-au nici o frică de control, pentru că ei chiar cultivă Bio. Cu aceştia ne însoţim.
- Cum te poţi asigura, în calitate de simplu client, că produsele sunt 100% bio?
- Suntem în faza implementării unui proiect foarte ambiţios, în parteneriat cu laboratoare de analize independente, în urma căruia, chiar din acest an, toate produsele comercializate sub brandul nostru vor avea un cod QR. Consumatorul va putea scana acest cod şi va verifica analiza fitochimică a produsului! Aşa va fi sigur că produsul este cu adevărat Bio. Vom investi în proiectul acesta peste 60.000 de Euro pe an, ca să îi asigurăm pe cumpărători că orice mănâncă de la noi este cu adevarat Bio! Şi astăzi, toate produsele noastre sunt verificate Bio. Puteţi avea încredere.
"Preţurile la Bio în România sunt mai mici decât în Occident"
- Înţelegem că produsele curate se produc mai greu şi mai scump, deci merită şi bani mai mulţi, dar nu e totuşi o diferenţă de preţ prea mare între produsele Bio şi cele convenţionale?
- Haideţi să privim altfel! De ce în România un kilogram de ceapă, peste vară, costă cu 80% mai puţin decât în Spania, Germania sau Franţa? De ce preţurile produselor alimentare convenţionale în România sunt atât de mici? Pentru că, în general, sunt cultivate cu foarte multe chimicale şi fără standarde de calitate şi siguranţă alimentară. Nu trebuie să mă credeţi pe cuvânt. Există, de pildă, aparate de măsură a nitraţilor din fructe şi legume şi vă puteţi convinge singuri. Unii au făcut-o. Astă vară era plin internetul de demonstraţii "live" în acest sens, cu rezultate îngrijorătoare. Bineînţeles, nu sunt toţi producătorii aşa, nici toate produsele. Dar piaţa este structurată pe baza acestor produse foarte ieftine. Asta ne duce la paradoxul următor: un produs Bio este, de obicei, vândut în România mai ieftin decât în alte ţări, pentru că preţul lui se raportează la preţul produsului convenţional, care se vinde cu... nimic. Spre exemplu, un kilogram de roşii Bio costă în România 10 lei, iar în Germania 12-14 lei. Pentru că, în aceeaşi perioadă, în România un kilogram de roşii convenţionale costă 2-3 lei, iar în Germania 7-8 lei. În plus, în România, produsele şi fructele Bio sunt vândute sortate, cântărite şi ambalate în tăviţe şi baxuri, nu vrac, ca acelea convenţionale. Or, credeţi-mă, aceste operaţiuni costă în jur de 20% din valoarea produselor. Totuşi, după cum am dovedit, firma noastră, MORE Bio Commerce, a reuşit în cei trei ani de când activează să reducă în mod constant preţurile cu care livrează către reţelele de magazine. Astăzi, vindem la un preţ cu 40 - 50% mai mic, decât acum trei ani!
- Care sunt zonele predilecte ale ţării din care vă sunt furnizate cele mai multe produse pe care le livraţi reţelelor de magazine?
- Avem producători în fiecare colţ al ţării. Nu avem, din păcate, drumuri bune, ca să transportăm marfa repede de la producător în magazine, nu există depozite cu temperatura controlată, pentru ca produsele să nu se deprecieze rapid, până sunt preluate spre livrare; nu există echipamente de ambalare; forţă de muncă suficientă (mulţi români merg să lucreze în agricultură în alte ţări, în condiţii precare, dar refuză să muncească aici) şi, nu în ultimul rând, o mentalitate corectă - unii producători încearcă să se îmbogăţească peste noapte, indiferenţi la calitatea produselor.
"Ţinta noastră este să avem sută la sută produse româneşti"
- Cât la sută dintre produsele comercializate de dvs. sunt româneşti şi cât sunt străine?
- Depinde de sezon. La vară, cred că vom ajunge la un echilibriu de 50 - 50% la legumele Bio. La fructe, vom avea probabil 20% produse româneşti. Problema nu este cererea, ci oferta. Producătorii români nu-şi pot creşte capacitatea de producţie, pentru că nu au cu cine lucra, orice salarii ar oferi. Ţinta noastră este să avem sută la sută produse româneşti. Trăiesc pentru ziua când va deveni realitate.
- Au început românii să înveţe să plătească mai mult pentru o alimentaţie sănătoasă?
- Studiile oficiale arată că 35% dintre români caută să cumpere alimente bune pentru sănătate. Românii nu ignoră produsele Bio pentru că nu au bani... Gradul de penetrare în Europa a produselor Bio este la o cotă de 5-10% din piaţă. În România, cred că ne apropiem de 1%. În următorii zece ani, vom ajunge la nivelul european, exact cum s-a întâmplat şi în multe alte sectoare din economia românească. Începem mai târziu, însă accelerăm pe drum.