"SUA, cea mai puternică ţară a lumii, este foarte religioasă"
- Scriitorul francez André Malraux a făcut o predicţie care a marcat conştiinţa contemporană: "Secolul XXI va fi religios, sau nu va fi deloc". Care parte din afirmaţia lui pare să se adeverească? Credinţa în Dumnezeu sporeşte sau începe să piară?
- Celebra profeţie a lui Malraux a fost spusă într-o perioadă când credinţa părea să dispară, într-o regiune care reprezenta însă o excepţie faţă de restul lumii, Europa occidentală. În realitate, ce constatăm astăzi nu este doar că religia nu a dispărut, ci că ea s-a întărit. "Umanitatea este la fel de religioasă ca întotdeauna, pe alocuri chiar mai religioasă", spune un sociolog american al religiei, Peter Berger. Recent, doi jurnalişti americani importanţi, John Micklethwait, redactor-şef la The Economist şi Adrian Wooldridge, editorialist la aceeaşi publicaţie, au scris o carte pe aceeaşi temă, intitulată: "Dumnezeu s-a întors: cum schimbă lumea renaşterea globală a credinţei".
- Cum a ajuns Malraux să creadă că lumea îşi va pierde credinţa? Şi împreună cu el, o mulţime de alte minţi luminate, ba chiar şi oameni de rând...
- A fost o impresie care a înflorit odată cu industrializarea şi cu apariţia noilor comunităţi urbane, care luau naştere în vestul european. Omul dezrădăcinat, care venea de la sat şi păşea într-o lume dezagregată comunitar, părea că îşi pierde religiozitatea, iar sociologii au presupus că asta se va întâmpla în întreaga lume, pe măsură ce ea se modernizează şi industrializează. Însă nu a fost aşa, iar astăzi ne putem uita la ţări care sunt ultramoderne, dar şi foarte religioase, în acelaşi timp.
- Puteţi să îmi daţi un astfel de exemplu?
- Cel mai comun exemplu sunt Statele Unite ale Americii, o ţară foarte religioasă, la acelaşi nivel cu Iranul de pildă, care este o ţară musulmană. E şocant pentru un vest-european, dar acesta este adevărul. Interesant este şi faptul că în SUA, până în anul 2000, ortodoxia a fost confesiunea cu cea mai mare creştere, procentual vorbind, după care locul ei a fost luat de penticostalism. În SUA avem, de altfel, zeci de mii de confesiuni creştine, care au în sânul lor credincioşi cu un comportament religios foarte divers. Există printre ei oameni care se declară spirituali, dar nu religioşi, dorind să se separe în acest fel de instituţia bisericilor creştine, dar, per total, la întrebarea dacă cred sau nu în Dumnezeu, americanii răspund afirmativ, într-o mare majoritate, la fel ca noi, românii. Ba mai mult, ei frecventează regulat biserica, iar virtuţile civice sunt văzute acolo ca virtuţi creştine. "In God we trust" - "Credem în Dumnezeu" este pentru ei nu numai o afirmare a credinţei, ci şi o declaraţie de fidelitate faţă de stat. Doi dintre ultimii preşedinţi americani, George Bush şi Donald Trump, au ieşit în mod cu totul neaşteptat victorioşi în alegeri, pentru că au câştigat simpatia creştinilor conservatori americani, declarându-şi susţinerea pentru valorile acestora. Peste ocean este o regulă, ca fiecare candidat la preşedinţie să participe la dezbateri în cadrul cărora să îşi precizeze poziţia faţă de problemele importante care vizează valorile creştine, precum avortul sau homosexualitatea. Aşadar, cea mai puternică ţară a lumii şi una dintre cele mai moderne este şi o ţară foarte religioasă. Acesta este un fapt care a dat peste cap previziunile sociologilor care credeau că lumea îşi va pierde credinţa, pe măsură ce se va moderniza. Iată că nu s-a întâmplat aşa.
"Credinţa Occidentului trebuie privită mai nuanţat"
- Din păcate, în Europa occidentală se constată opusul situaţiei. Majoritatea bisericilor sunt goale.
- Situaţia vestului european este mai complicată. O să vă dau un exemplu: ca să afle cât de indiferentă este astăzi societatea engleză faţă de credinţă, un cercetător britanic şi-a propus să afle cât de religioasă a fost în trecut. Şi cum este destul de greu de aflat câţi oameni mergeau la biserică în urmă cu trei secole în Anglia rurală, el a apelat la un element simplu de măsurat - vinul de împărtăşanie. A avut acces la arhive şi la chitanţele plătite pentru vinul folosit la liturghie. Ei bine, rezultatul a fost surprinzător: în urmă cu trei veacuri, se împărtăşeau mai puţini oameni la slujbă decât în zilele noastre, aşadar, implicit, veneau mai puţin la biserică decât în secolul XX. Deci, realitatea occidentală trebuie privită mai nuanţat. Cert este că, în prezent, occidentul este deschis importului oriental de religiozitate, curentelor de spiritualitate asiatică, în care oamenii se regăsesc mai uşor, se simt dependenţi de comunitate, un alt sentiment decât cel al individualismului occidental.
Şi mai este ceva. În Europa occidentală există o presiune ideologică, care s-a conturat în timp, ca efect al revoluţiei culturale din 1968. Acel moment a reprezentat o ruptură conştientă de moştenirea culturală şi de etica socială creştină a Europei. Stânga a atacat şi erodat continuu instituţiile tradiţionale, astfel încât să poată ajunge la putere. Ba mai mult, au apărut şi aşa-numitele "religii" seculare, adică "religii" fără Dumnezeu, care sunt foarte multe în occident. Ele funcţionează asemeni unei biserici - în loc de preoţi sunt activiştii, în loc de sfinţi sunt eroii fondatori, care au teoretizat primii conceptul, iar locul lui Dumnezeu a fost luat de mitul progresului nelimitat, mântuirea fiind lupta continuă pentru acest progres. Dacă în creştinism sau în alte religii vorbim de un bine nelimitat şi o fericire veşnică la care avem acces doar în lumea de dincolo, după moarte, în comuniune cu Dumnezeu, religiile seculare, precum socialismul sau comunismul, propun realizarea acelei fericiri aici, pe pământ.
"În Europa răsăriteană, credinţa este înfloritoare"
- Vorbiţi de socialism şi de comunism, dar în estul Europei, care a fost sub bocancul comunismului ateu, credinţa în Dumnezeu înfloreşte.
- Da, iar asta i-a uimit pe cercetători. Nimeni nu şi-a putut imagina că există posibilitatea revirimentului unor religii majoritare. În estul european am avut de-a face cu religii majoritare zdrobite efectiv sub cizma militantului comunist, şi care, iată, după căderea regimului ateu ies la suprafaţă aproape neatinse. Există o cercetare făcută de "Pew Research Center" pe religiozitatea est europenilor, iar cifrele arată o credinţă absolut înfloritoare, la toate standardele. În România, de pildă, cel puţin 50% dintre cetăţeni declară că merg cel puţin o dată pe lună la biserică, iar aproape 20% declară că merg cel puţin o dată pe săptămână. Şi mai există în ortodoxie un fenomen interesant, ceea ce sociologii numesc religie prin reprezentare, adică eu nu merg la biserică, dar am un membru al familiei care merge acolo şi duce un pomelnic unde apar şi eu, iar în felul acesta mă simt reprezentat de el. În final, aş vrea să remarc însă faptul că, oricâte cercetări ar face sociologii, credinţa oamenilor rămâne până la urmă o taină, care e imposibil de măsurat.
"Islamul este o credinţă centrată foarte mult pe comunitate, în opoziţie cu individualismul occidental"
- Totuşi, campionii absoluţi la credinţă îi dă Islamul. De ce musulmanii nu îşi pierd credinţa, ba chiar devin parcă mai fanatici, cu trecerea timpului?
- Islamul, în afară de a fi o religie, este un program politic. El se identifică, până la urmă, cu statul. Cât priveşte fanatismul musulman, trebuie să evităm generalizările. Există grupări radicale, dar ele nu explică Islamul ca atare, iar nouă, europenilor, ne este greu accesibilă diversitatea acestei religii în cadrul căreia există curente teologice foarte diferite. E la fel ca în creştinism, care e o singură religie, dar în cadrul ei există o mulţime de confesiuni.
- Dar cum îşi explică sociologii faptul că musulmanii mutaţi în societăţile occidentale, care nu sunt islamice, nu numai că nu îşi pierd credinţa, dar îi şi convertesc pe ceilalţi la ea?
- Islamul este o religie centrată foarte mult pe comunitate - "umma", cum îi spun ei, o credinţă a tuturor. Din această cauză, el este din start în opoziţie cu individualismul pe care îl propune cultura europeană. În plus, se mai întâmplă un fenomen - religiile care se schimbau cel mai repede după modele societăţii se aşteptau să aibă cel mai mare succes. Însă, spre surpriza tuturor sociologilor, religiile cu cel mai mare succes au fost cele conservatoare, care nu se iau după mode trecătoare. Penticostalismul, de exemplu, este o confesiune creştină conservatoare şi are o răspândire rapidă. Ortodoxia, care înfloreşte în estul Europei, e de asemenea conservatoare. La fel şi Islamul. Dacă religia este ieftină, dacă nu îţi cere nimic, dacă nu vrea să te schimbe, ea devine neatrăgătoare. Cu cât ţi se propune un efort spiritual mai mare, cu cât este mai dificilă calea propusă de o religie, cu atât ea este, în mod paradoxal, mai atractivă. În plus, este o religie colectivă. Or noi suntem, până la urmă, fiinţe sociale, comunitatea este cea care ne conferă un sens existenţial. Individualismul occidental te lipseşte de confortul pe care ţi-l oferă comunitatea ta. În toate religiile conservatoare, comunităţile sunt foarte închegate şi întotdeauna comunităţile închegate au puterea de a se opune societăţii. Dacă ne uităm la creştinism, momentul când el a fost cel mai puternic a fost atunci când a fost prigonit.
- Părinte arhidiacon Ionuţ Mavrichi, aş vrea, la final, să vă întreb - ce avantaje îţi aduce credinţa? De ce să crezi, până la urmă?
- Există multe avantaje în a fi creştin. Ai o comunitate pe care să te bazezi, ai fraţi în Hristos şi, fapt foarte important, centrul vieţii tale nu e din lumea aceasta, e în lumea cealaltă. Înrădăcinarea aceasta în dumnezeire pe care o trăieşti în biserică dă sens vieţii tale. Lipsa de sens este drama umanităţii în modernitate. Niciodată în istoria ei de mii de ani, omenirea nu şi-a propus, ca acum, să inhibe credinţa oamenilor. Şi cum nevoia de credinţă este adânc înrădăcinată în om, această încercare va eşua.