Biblia uitată
Mi s-a vorbit mult despre Poieni. Cu atâta patos, încât mai să-mi vină a crede că e un loc care nici măcar nu există, o plăsmuire aidoma multora dintre cele din poveştile de demult. Cei din zonă îndreptau degetul arătător către cer, mai sus de culmile munţilor dimprejur: "Uite, acolo e Poieni!", îmi spuneau. Poienile Vidrii. Comuna Vidra, judeţul Alba. Iar într-o zi m-am încumetat să urc şi eu către cer şi-am ajuns. Şi de-acolo am văzut că raiul nu e deasupra, cum credem, ci pe pământ.
*
În Ţara Moţilor, razele soarelui de octombrie se-mpleticesc printre trunchiurile fagilor înalţi şi drepţi. Ici-colo, pâlcuri de mesteceni îşi lasă frunzele să fie transformate în aur pur. Pe lângă câte-o şură părăginită, pruni bătrâni, cu fructele neculese. Şi, printre toate, drumul. Fără de contur şi fără de semne.
Primul popas, şcoala din Poieni. Sau ce a mai rămas din ea. Lângă zidurile surpate mai bine de jumătate, câteva bârne mai amintesc - celor care ştiu - de locul unei alte şcoli, mai vechi, din lemn. Şcoală de clasele I-VIII, ani la rând, tot cu câte două clase paralele, pentru puzderia de copii ai poienarilor. Acum... "Mesteacăn"? Prezent! "Cireş"? Prezent! "Măceşi"? Prezenţi! "Fag"? Prezent! "Treceţi în bancă!" Sau, mai bine, nu mai treceţi nicăieri. Rămâneţi aici. Măcar voi. Ultimele semne de alungat pustiul.
Câteva grajduri huluite, cu cuşmele de paie căzute într-o rână, ţin de urât pietrelor şi cărămizilor ce vor fi fost cândva ziduri de case. Cele rămase încă în picioare sunt case micuţe, cu ferestrele mari, să intre în ele lumina şi cerul şi viaţa. Doar că, acum, doar vântul îşi mai odihneşte zbaterea prin odăile pustii, cu uşile date larg de perete.
Într-o casă, pe o laviţă şchioapă, câteva pagini zdrenţuite din ce-a fost cândva o Biblie. Psalmul 10 al lui David: «Domnul mi-i nădejdea! Cum de ziceţi sufletului meu: "Sboară, suflete, la munţi?"». Le iau cu grijă în mâini şi nu-mi vine-a crede. Ce semn va să fie acesta? Cuvintele psalmistului adună-n ele tot ceea ce trebuie să fi însemnat, odinioară, acest sat pentru cei care l-au locuit. Munţii. Sufletul. Şi zborul.
Cinci degete, cinci copii
Cândva, când răul lumii va fi fost mai rău, moţii s-au ascuns aici, unde prea puţini oameni se-ncumetă, până şi-acum, s-ajungă. Nu se poate să nu fi ştiut ei, care le ştiau pe-atunci pe toate, că aici e casa cerului cel mare, raiul Dumnezeului celui Bun. În cele patru zări se vor fi închinat poienarii, împânzind apoi locul cu case şi cu livezi şi cu grajduri pentru animale.
O vreme, le va fi fost bine. Au căutat să împlinească porunca: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi stăpâniţi pământul!". Au făcut de la trei copii în sus, în fiecare familie. Cel mai adesea, câte cinci, cât degetele de la o mână. Mare semn de ruşine era câte unul singur sau doi.
"Locurile unde cătam de vaci"
La Vidra, cunoscusem o poienăriţă, Elena Furdui, căsătorită David. De îndată ce-i pomenesc de Poieni, ochii i se umplu de lacrimi. Şi aşa rămân, minute bune, cât stăm de vorbă la un pahar de apă de izvor. Viaţa a-ncercat-o la fiecare pas, de pare mult mai în vârstă decât este. Are doar 49 de ani şi e fata cea mare, din cele trei, dintr-o familie de cinci copii.
"Şi noaptea visez locurile copilăriei! N-am mai fost de mult timp pe-acolo, aşa s-o-ntâmplat, dar ştiu exact unde erau locurile în care ne jucam, unde cătam de vaci, unde cătam de oi... Tot acolo mi-i gândul şi, nu ştiu cum să vă spun, parcă mă stâmpăr când revăd în minte tot ce-a fost. Cele mai mari probleme în Poieni au fost lipsa apei şi drumurile pline de gropi. În rest, nu vă pot spune cât de mândru era! Eram în clasa a VIII-a când s-a născut sora mea cea mai mică, de care-o trebuit să grijesc în locul mamei, când ea era plecată cu treburi. Copil cu copil, cam aşa eram. Dar nu mi se părea greu, că era armonie multă în casa noastră.
Cel mai frumos era în a doua zi de Paşti, când ne jucam cu mingea pe un şes, în cătunul Băi, unde stăteam noi. Atunci, părinţii şi bunicii se adunau pe nişte laviţe, pe margine, şi se uitau la noi. Povesteau. Tare fericiţi mai eram! Iarna, la fel, era un peisaj ca din poveşti, când vedeai din hornurile căsuţelor mici ieşind fumul şi tot aerul mirosea a cozonaci şi a sarmale. Mergeam unii la alţii, ne colindam, eram ca o familie mai mare.
Noi, copiii, am plecat primii. Pe la şcoli, pe la lucru, ne-am căsătorit. În 2000, şi părinţii mei s-au mutat la Valea Viilor, în judeţul Sibiu, unde se stabiliseră deja un frate şi o soră. Dar n-au rezistat acolo, i-a omorât ruptura de pământul lor. Tata a murit la mai puţin de un an, iar mama după trei. Mereu îi spunea tata mamei: «Vai, femeie, da' greu o mai fi de cine rămâne ultimul aici!» Când au plecat ei, în sat mai rămăseseră doar trei familii din cele aproximativ 150, cât număra în vremurile bune. Sigur, era mai greu pe-atunci, cum să nu fie, dar era mult, mult mai frumos!", povesteşte Elena David.
Greul copilăriei avea să-l ducă cu ea şi mai departe, lipsit însă de orice parte de frumos: în 2010, sora pe care o crescuse ca o a doua mamă a pierit într-un accident de maşină şi, doar câteva luni mai târziu, şi-a pierdut şi soţul, în urma unui cancer ce-l chinuise aproape zece ani. I-a mai rămas doar refugiul în amintirile din Poieni.
"Ne ducem ca şi când n-am fi fost"
Trecem o culme, şi încă una, şi încă una. Toate, dar absolut toate, împânzite de grămezi de piatră, ca nişte muşuroaie uriaşe şi sterpe. Printre jnepeni crescuţi de-a valma şi măceşi roşii daţi în pârg stau ascunse mormane de frunze îngălbenite. Pietrele se cheamă grohote, mi se spune. Şi-au fost clădite de mâinile moţilor de-aici, din Poienile Vidrii. Au adunat poienarii piatră lângă piatră, durând nişte munţi mai mici, doar ca să înduplece muntele lor cel mare, să le mai lase o fărâmă de pământ bun de cultivat. Când îl primeau, după trudă şi rugăciune multă, îl încălzeau cu suflarea gurii, îngenuncheaţi, pe el ca-n biserică, şi ascunzând înăuntru bob curat de grâu. Da, grâu... În creierii Munţilor Apuseni.
"Aici se făcea un grâu, aşa, ca la ţară, cu spicul cât palma, domnucă dragă! Erau cartofi, erau de toate. Şi acum se fac, că pământu-i bun şi hodinit, dar degeaba, că nu mai ai cu cine lucra", îmi spune Maria Goia. E singurul suflet de om pe care l-am întâlnit aici, în Poienile Vidrii. Are 73 de ani şi sunt optsprezece ani de când s-a mutat la Avram Iancu, la unul din cei patru copii. "Mai urc doar vara, cu animalele, şi mai stau aici până ţine vremea, că acolo, la Avram Iancu, e pământ puţin şi oamenii au tăt garduri, nu-i ca aici, lumea liberă. Aici e altfel. Întotdeauna o fost altfel. Şi o fost bine, chiar dacă o fost greu. Eram mulţi, meream unul la altul şi era mult mai bine ca acum. Dar, dintr-o vreme, oamenii au plecat, după ce le-or plecat copiii la şcoli, au plecat după ei. Dacă se făcea drumul, rămâneau. Nu le place că au plecat, dar şi-au făcut în vale rost nou. Eu am rămas ca puiul cucului. Nu mi-i urât, dar nici drag nu mi-i. Nu de oameni mi-i frică, că ăia răi nu vin pe-aici. D-apăi, n-ai ce face, cauţi să fie cum îi. Că timpul tace şi trece, noi îmbătrânim şi ne ducem ca şi când n-am fi fost...". Maria Goia se bucură că mai are cu cine schimba o vorbă, din când în când, lângă firul de curent ce ţine mistreţii departe de gospodăria ei. Vulpea, însă, vicleană cum îi, vine până-n ogradă, ziua în amiaza mare, doar-doar o găsi vreo găină cu care să-şi potolească foamea. "Nici gând!", zice Maria Goia. "Vara asta, n-am adus cu mine găinile. Doar nu le-oi creşte să hrănesc vulpile cu ele!".
Icoana din fereastră
O altă casă, cu uşile larg deschise, aşteaptă pe cine niciodată nu mai are să vină. În hol, un peretar cusut stângaci, cu o sirenă albastră - "fata mării". În cele două camere, paturile sunt gata făcute, cu saltelele umplute cu otavă, ascunse sub cearceafuri cu dantela prăfuită. În fiecare cameră, după uşă, câte un credenţ. Tacâmuri ruginite, stinghere, prin sertarele goale. O farfurie adâncă, cu lingura de supă uitată în ea. Lada de lemne, plină-ochi cu butuci numai buni de băgat în soba care nu mai există. În locul ei, o bucată de burlan stă atârnată de tavan ca o spânzurătoare. Pe jos, un ghem de lână, aşteptând încă mâini dibace să-l rostuiască în ceva ce va să ţină cuiva de cald. Sub ferestrele mici, cu pânze de păianjen în loc de perdele, două laviţe. În cămară, două putini de lemn mai păstrează miros de smântână şi de unt. Dar, chiar dacă pare, casa asta nu e goală. În fereastra dinspre răsărit, o icoană înnegrită încă mai lasă să se vadă chipul plin de lumină al lui Iisus. Poate, totuşi, din când în când, sătul de toate cele ale lumii, şi Dumnezeu mai trece pe-aici, coborând în casele pustii ale poienarilor.
*
Biserica din Poieni. Micuţă şi albă, pe-o culme aproape golaşă, în mijlocul altora, tăiate de cărărui ce vin dinspre toate cele patru cătune ale Poieniului: Hoancă, Băi, Hărăşti şi Bordeşti.
Îmi amintesc ce ştiu despre biserică: a fost ridicată între anii 1612-1615, ani scobiţi în lemn în masa altarului, fiind una dintre cele mai vechi biserici româneşti din regiunea Munţilor Apuseni. În ciuda curmezişurilor istoriei, inexplicabil aproape, biserica din Poieni a fost construită din piatră, pe temelie din piatră, deşi Ţara Moţilor e împânzită de biserici de lemn. Ca semn că, aşa cum spune o vorbă de-a moţilor, "Nu-i cum vrea omul, îi cum vrea Domnul!". Şi-mi spun vorba asta şi moţii cei faini, cu ajutorul cărora am ajuns aici, Ioan Alexandru Resiga, primarul comunei Vidra, şi Alexandra, fiica sa. Încercăm să descuiem uşa bisericii. O uşă nouă, de lemn, parte a renovării recente căreia biserica i-a fost supusă, la iniţiativa fiilor satului. Cheia, însă, refuză să se-nvârtă-n broască. Mai facem o încercare. Zadarnic. Poate că micul locaş de cult nu e încă pregătit să ne primească. Poate, atinşi de omeneşti păcate, noi nu suntem vrednici a-i trece pragul. Sau, poate, povestea ei trebuie spusă şi scrisă pe-ndelete, descifrată cu smerenie şi răbdare, într-o altă zi, la capătul unui alt drum. "Unul asfaltat", îmi spune domnul primar, aşa cum va fi, în mai puţin de-un an, cel ce ajunge-aici pe o altă parte a muntelui decât cea pe care venisem. Un drum pentru moţii care au plecat...