Istoria începe cu ei
Adevărul e înscris în piatră. În piatra uriaşă a munţilor care zgârie un cer de toamnă. Slovenia. Alpii Iulieni. Sus, deasupra lumii. Călătoria noastră neîntreruptă spre începuturi. Acolo de unde izvorăsc apele şi istoria. Istoria vie, adevărată, despre cum a început o lume. Poveştile despre primii oameni ai acestei lumi. Băştinaşii Alpilor răsăriteni. Ciobanii, uriaşii, zeii neîmblânziţi. Cei pe care slavii, în năvala lor din secolul al V-lea, i-au găsit aici, stăpâni ai acestor locuri, şi i-au numit krscenik - creştini şi vlahi. Vlahii - oameni pe care istoria îi pomeneşte prima oară abia în 976, în scrierile cronicarului grec Ioan Skylitzes. Istoria, însă, ar trebui rescrisă. La începuturile creştinătăţii, existau deja vlahi. Iar poveştile oamenilor despre ei coboară şi mai adânc în timp, pe tărâmul acela fabulos, unde realitatea se împleteşte cu vraja, oamenii cu lupii, şi stâncile cu giganţii. Adevărul, oricum ar fi spus, este înscris în piatră şi ţâşneşte la vale, ca o apă pură, vie, de netăgăduit. Vlahii au fost aici. Istoria Sloveniei de azi începe cu ei.
Vârful Rodica
Munţii s-au scufundat în apele lacului Bohinj. Sunt acolo, înăuntru, străvezii şi albaştri, plutind printre păstrăvi, cu creasta pietroasă a Vârfului Rodica strălucind printre unde, ca lama unui cuţit. Atingi apa, şi munţii se destramă: valuri albastre, străvezii, fâşii de stânci oglindite în apă. Piscurile rămân deasupra lacului, de neclintit. Vlohin, apoi Vohin, iar acum Bohinj a fost numit acest lac de-a lungul vremii. Rodica, nume pe care nu-l vei întâlni într-o altă limbă decât a noastră. Este felul în care destrami încet o realitate, ca o oglindă de apă pe care o atingi cu mâna. Istoria poate fi înşelătoare. O poţi scrijeli cu migală de arheolog, poţi coborî în arhive după manuscrise şi cronici vechi. Sau poţi urca deasupra lumii, ca să o simţi. Sunt mai bine de 1500 de ani între acum şi atunci. Atunci, când slavii abia năvăliseră în partea aceasta a Europei, ca să-i schimbe cuvintele, obiceiurile şi oamenii.
Poarta spre o altă lume
Ca să cobori în timp, trebuie să urci. E dis-de-dimineaţă. Apa sclipeşte, s-au aprins miliarde de lumini pe lacul Bohinj. Soarele a trecut de creste şi dezmiardă lumea. Se aude clopotul bisericii Sfântul Ioan Botezătorul. Creştinii de demult nu i-au înfrânt pe slavi, dar credinţa lor a răzbit. E aici, într-o clopotniţă înaltă, lipită de o bisericuţă şi mai veche, cu acoperiş de şiţă. Soarele, munţii şi apa sunt aceleaşi şi sunt totuna cu liniştea. Călătoria noastră începe aşa, cu credinţa în lucrurile care rămân, cu linişte...
Pornesc spre Velika Planina, cea mai mare şi mai veche aşezare a ciobanilor din Slovenia. Singura. Oamenii sunt încă acolo, la peste 1600 de metri înălţime, tot mai puţini, tot mai rupţi de obiceiurile de odinioară. Anii au trecut, vremurile s-au schimbat, ei şi aşezarea lor din munţi au rămas o ciudăţenie pe care o poţi vizita ca pe un uriaş muzeu în aer liber. "Vizitează Velika Planina", spun pliantele turistice. În felul acesta vei ajuta păstorii să-şi ducă tradiţia mai departe. Am ajuns în Kamnik, o mică localitate de la poalele Alpilor. Un vârf stâncos, uriaş şi sălbatic străjuieşte cerul întunecat de ploaie. O poartă ferecată, ameninţătoare, dincolo de care nu te mai aşteaptă decât negura şi frigul. Aproape te îndoieşti că mai departe de sălbăticia asta, lumea ar putea să existe. Nu e nicio cale să ajungi în vârf, decât o telecabină care pluteşte deasupra hăului, fără niciun stâlp de susţinere. Asta e, îţi spui, ai ajuns până aici, trebuie să mergi înainte, fie ce-o fi. Aproape nu-ţi vine a crede că dincolo de abruptul împădurit şi stâncos, există un loc pe care oamenii îl numesc "acasă".
Oricine ar fi oamenii ăştia, îţi spui, ei sunt oamenii tăi. Trebuie să fie altfel decât ceilalţi - nesupuşi, liberi, neînfricaţi, dacă au ajuns să-şi găsească locul pe vârfuri de munţi. Nu există şosea până la Velika Planina. Doar vechile drumuri ale păstorilor, nivelate şi lărgite între timp, pentru căruţe sau maşini de teren. Doar telecabina asta a pătruns cu adevărat în inima veche a locului. Dar poate că e mai bine aşa, acum sunt şi eu aici, înăuntru, plutind deasupra unui hău uriaş, într-o cutie mică, cu ferestrele aburite de nori. Stânca aceea sălbatică a fost îmblânzită, sunt acum în vârful ei, aştept să se deschidă poarta asta întunecată, să pot vedea dacă, dincolo de ea, lumea mai există. O fiinţă ciudată de abur mă adulmecă, mă atinge, mi se lipeşte de piele. E frig, e ceaţă, cobor bucuros din cutia care a plutit peste prăpastie, când, brusc, îmi dau seama că încă nu am ajuns. E doar o poartă, o primă poartă pe care am trecut-o în lungul drum către ciobani. Trebuie să plutesc mai departe. Urc într-un telescaun şi duhul acela mă învăluie din nou, devine una cu mine, dar deja nu mă mai tem, am trecut abruptul, am trecut de timp, voi ajunge la oameni. Muntele se domoleşte, pantele se îmblânzesc, ceaţa se ridică, atât cât să văd păşuni şi un petec mărunt de soare. E de ajuns. Există viaţă după negura de nepătruns, mă îndrept către ea, ca spre un loc vrăjit.
Maica noastră a zăpezilor
Îi mulţumesc lui Dumnezeu că ating iar pământul, că iarba foşneşte sub paşii mei, că undeva, aproape, se aude blândeţea şi liniştea, iar blândeţea şi liniştea sunt totuna cu talăngile unor cirezi de vaci. Văzută de sus, Velika Planina pare desprinsă dintr-un basm: o oază verde, tihnită, pe care Dumnezeu a aşezat-o cu grijă pe pământ, printre munţi colţuroşi şi cer nesfârşit, iar oamenii s-au cuibărit aici, în căuşul ăsta de linişte şi verdeaţă, presărându-l, ici-colo, cu mici colibe. Ţâşnind spre cer, ca o mulţumire, ca o rugăciune neîntreruptă, au aşezat la mijloc o mică bisericuţă de lemn, cu turn alungit spre văzduh, întocmai ca vechile noastre biserici din Maramureş şi din Sălaj. Aş putea jura că Horea al nostru a ajuns până aici, ca să cioplească cu meşterii lui, într-un sat ciobănesc din Slovenia, minunăţia asta de biserică: Maica Noastră a Zăpezilor. Velika Planina pare locul unde răul lumii ăsteia nu a ajuns vreodată, iar timpul şi-a pierdut rostul lui de timp. Aşa trebuia să fie, îmi spun. Dincolo de negura înaltă, dincolo de ceaţă, nu poate fi decât bunătatea lui Dumnezeu. Soarele e încă ascuns, ceaţa o simţi aproape, dar vraja rea s-a risipit, iar bucuria te face să pluteşti. Dacă trebuia să cobori în timp, să ajungi până la urmele strămoşilor tăi vlahi, atunci ai urcat unde trebuie. Aici timpul a fost suspendat, aici devălmăşia istoriei nu a avut cum să pătrundă. Aici sunt ciobanii, trebuie doar să le asculţi poveştile.
Stau de vorbă cu Robert Gradisekovih, unul dintre puţinii păstori care vorbeşte şi o altă limbă decât slovena. A înţeles că trebuie să se ajute de turişti, dacă vrea să rămână în locul ăsta atât de îndepărtat de forfotă şi civilizaţie, locul moşilor şi strămoşilor lui. Aşa că din stâna sa a făcut un popas în care poţi mânca turte de hrişcă, lapte acru, mămăligă şi brânză. Vacile lui sunt răsfirate pe păşune, mi le arată cu mâna în zare, zâmbeşte. E îmbrăcat ca la oraş, părul blond a început să-i încărunţească, arată mai mult ca o gazdă primitoare decât ca un cioban adevărat din vârf de munte. "E ceea ce facem cu toţii ca să supravieţuim. Munca noastră nu mai este preţuită cu adevărat. Am renunţat şi la oi din cauza asta. Suntem tot mai puţini. Doar trei oameni se mai încumetă să rămână aici, sus, pe timp de iarnă. Dacă n-ar opri turiştii la noi, am fi obligaţi să plecăm de tot. Iar asta nu s-a întâmplat niciodată. Nici măcar când a trecut peste noi urgia războiului. Şi n-o să se întâmple nici acum. Vom rămâne. Cumva, tot vom rămâne aici".
Ce-mi povesteşte Robert îmi alungă puţin imaginea idilică pe care mi-o făcusem când am păşit în Velika Planina. Prezentul a pătruns aici. Cu furie. Iar ceea ce văd nu mai e tocmai ceea ce a fost. În al doilea război mondial, Velika Planina a fost un loc-cheie pentru partizanii anti-nazişti. Ciobanii de aici, pe atunci oieri, n-au vrut sub niciun chip să se supună şi au organizat o rezistenţă armată. Ştiau cărările ascunse ce străjuiau valea, puteau ataca fără să fie văzuţi. Dar vitejia lor a atras represalii. Un comando german a descins la Velika Planina şi a incendiat aproape toată aşezarea. Cenuşa uitării s-a aşezat peste locul lui Dumnezeu. După război, ciobanii s-au întors acasă. Au luat-o de la capăt şi au trebuit să reconstruiască tot ce fusese pârjolit. Stâne, ţarcuri, hambare, biserica. Şi au făcut-o. Dar la oi au trebuit să renunţe. Iernile, lipsa banilor şi comunismul au fost adversari prea puternici. Uşor, din anii '60, odată cu telecabina şi turiştii, lucrurile s-au mai aşezat pentru comunitatea de păstori. Doar că n-au mai fost singuri, au trebuit să-şi împartă frumuseţea şi liniştea cu turiştii curioşi veniţi din vale. Au învăţat să zâmbească amabil. Cum îmi zâmbeşte Robert Gradisekovih acum.
Oamenii-lup
"Noi, ciobanii, întotdeauna am fost altfel ca restul slovenilor. Ne-am construit altfel casele şi biserica, am păstrat alte tradiţii, ne-am temut de alte lucruri decât cei din oraşe". Îl întreb de ce s-au temut. Mă priveşte direct în ochi şi răspunde scurt, sec, fără să mai zâmbească: "De oamenii-lup, de pildă". Robert nu glumeşte. "Şi cine erau oamenii-lup?", îl întreb. "Tot ciobani. Ciobani de-ai noştri, cei de demult", spune Robert. "Nu ştiţi cum sunt iernile aici. Cum se aude vântul, cum viscoleşte zăpada, cum ninge până când satul nostru e aproape înghiţit de nămeţi... Cum trudim, zi şi noapte, ca să rămânem la lumină... Cum ne rugăm la Măicuţa Noastră a Zăpezilor să ţină răul departe de noi... Atunci, spun bătrânii, la începutul iernii, apăreau şi oamenii-lup - «pasjeglavci». Şi se ştia că, odată cu ei, va să vină şi cea mai cumplită ninsoare. Bătrânii sacrificau berbeci şi oi, pentru ca sângele lor să înroşească zăpada, iar oamenii-lup să fie mulţumiţi şi să plece. Oamenii-lup au fost de la început aici. Primii. Ei şi uriaşii care ne-au dăruit oile şi ne-au învăţat să facem brânza". "Pasjeglavci", "Ajdovski. Îmi notez cuvintele şi îl privesc atent pe Robert. Privirea lui se pierde undeva departe, într-un punct nelămurit, unde pietrele munţilor zgârie un cer de toamnă. Simt că ar vrea să tacă, să rămână cu privirea acolo, până când voi pleca. Nu plec. Îl rog să-mi povestească. Se înduplecă. "Asta mi-a povestit bunicul, asta povestesc şi eu. Că noi ne tragem din uriaşii ăştia. Ei au fost aici la începutul începutului, ei ne-au învăţat păstoritul. Şi povestea mai spune că uriaşii erau fraţi cu lupii, iar lupii ascultau de ei. Dar în iernile grele de atunci, de demult, unii ciobani plecau să caute lumina, să aducă soarele ca să îmblânzească iarna. Lupii îi urmau. Dacă nu găseau nici lumină, nici soare, atunci se întorceau preschimbaţi, oamenii deveneau totuna cu lupii - oameni cu cap de lup. Şi atunci trebuia să te fereşti, să te rogi şi să sacrifici animale ca să-i poţi îmblânzi. Asta mi-a povestit bunicul meu. Straşnic cioban! Şi vă rog să mă credeţi, ori de câte ori începea să ningă în iernile când eram copil, alergam iute la biserică să mă rog la Măicuţa noastră să nu aducă lupii. Oamenii-lup, nu animalele, că d-alea nu mai avem de mult pe aici..."
Abia acum Robert şi-a adus privirea înapoi, îmi cercetează ochii şi zâmbeşte din nou. "De ce să vă mint, şi acum, când ninge, dau fuga la biserică să mă închin". Omul ăsta a crescut într-un sat în care oamenii-lup erau o ameninţare vie. Un sat în care cei bătrâni încă mai vorbeau de strămoşii uriaşi. Cei care i-au învăţat tot ce este pe lume şi cum se face brânza. Sunt curios dacă Robert a auzit despre vlahi. "Poate vreţi să spuneţi Vlaka", răspunde. "Cum să nu!? E un deal sfânt al ciobanilor. De acolo au venit uriaşii". Zâmbesc şi eu din tot sufletul. Aici, sus, la mai bine de 1600 de metri, uriaşii au coborât de pe culmea Vlaka, i-au învăţat rosturile pe ciobani, iar ciobanii au rămas - ultimii oameni care să aducă mărturie despre nişte timpuri vrăjite. Istoria este veche şi vie, o simt sub paşii mei, simt că trebuie să-l îmbrăţişez pe omul din faţa mea şi o fac. Robert e stânjenit, îmi spune că turiştii nu fac lucruri de felul ăsta. Îi spun şi eu că nu sunt chiar un turist; să se gândească la mine ca la un frate. "Aşa voi face", zice. Îi mulţumesc şi-mi iau rămas bun. Ştiu că trebuie să mă închin în faţa bisericuţei de lemn Maica Noastră a Zăpezilor, ştiu că trebuie să caut mai departe ce va să însemne taina cuvintelor pasjeglavci şi ajdovoski.
Casele din Velika Planina seamănă izbitor cu stânele noastre izolate. 63 de colibe de lemn fără ferestre, cu vetre în care focul arde mocnit, cu staul pentru vite. Mi se spune că există un mic muzeu al păstorilor, undeva, într-o stână micuţă şi veche, una dintre puţinele care a scăpat de incendiul nazist. Că acolo voi găsi pe cineva ca să-mi descifreze semnificaţia unor cuvinte.
Bessii, "lupii de munte"
Julija Jurak e studentă la arheologie, iar în timpul liber poartă de grijă muzeului din Velika Planina. Turismul a învăţat-o că trebuie să se îmbrace tradiţional. Doar că portul ăsta are ceva artizanal, e doar o butaforie pentru cei care plătesc 3 euro ca să audă cum trăiau şi trăiesc păstorii. O las să-mi explice la ce foloseşte fiecare obiect în parte: ciubărul, putina, crinţa, foarfecele de tuns oile. Zâmbesc, îi spun că ştiu bine lucrurile astea. Sunt întocmai cu cele ale ciobanilor noştri. Ce nu ştiu e cum să iau urma oamenilor-lup, cum să ajung la pasjeglavci, cum să găsesc uriaşii - ajdovski. E rândul ei să zâmbească: "Aţi stat de vorbă cu ciobanii noştri. Sunt lucruri pe care şi istoricii le caută". "Şi le-au găsit?", o întreb. "Doar cei care au ascultat poveştile oamenilor". Julija zâmbeşte. Ca-ntotdeauna, adevărul după care mă caţăr până în vârfuri de munţi mi se dezvăluie cu o simplitate uluitoare. "Pavel Jozef Safarik, un mare etnograf al secolului XIX, a mers pe urmele cuvântului «pasjeglavci». Oamenii cu cap de lup, spune el, s-au numit înainte «pesjaniki». Iar cuvântul ăsta se trage dintr-un altul - «Besenjaki», care la rândul lui e derivat din numele vechiului trib dacic, Bessi". Mă luminez: Iordanes îi numea pe Bessi - lupii de munte. Temuţii păstori de la începuturi. Sunt încă aici, în credinţele oamenilor, în poveştile pe care bunicii le spun copiilor. S-a ridicat ceaţa în locul ăsta străvechi, care îmi aminteşte atât de mult de casă.
"Pentru uriaşi", spune Julija Jurak, "trebuie să mergeţi mai departe. Slovenia e plină de toponime vechi, de dinaintea slavilor, care păstrează cuvântul ajd, care înseamnă "uriaş". Ajdna, de exemplu, e locul celei mai importante descoperiri arheologice din Slovenia. O aşezare de demult, tocmai în vârful unei stânci. Locul unde s-au refugiat băştinaşii din calea năvălirii slavilor. Toate descoperirile de acolo le găsiţi în muzeul de istorie din Kranj". Îi mulţumesc din suflet Julijei. O mai întreb doar cum îi numesc profesorii ei pe băştinaşii aceştia ce au stăpânit aceste locuri înainte de slavi. Îmi spune că nu sunt numiţi nicicum. "Indigeni şi atât. Populaţie romanizată, care vorbea latina vulgară. Atât". Atât, dar cât de-ajuns! Ştiu încotro trebuie să pornesc. Ştiu că trebuie, la nevoie, să scotocesc întreaga Slovenie ca să dau de urma oamenilor care au locuit pe Vârful Ajdna, cei care venerau Muntele Vlaka şi i-au învăţat pe păstorii din Velika Planina cum se cresc oile şi cum se face brânza. Se înserează aici, în colţul ăsta de rai, trebuie să mă grăbesc, să prind ultima cabină, repede, până nu se lasă noaptea, până nu apar oamenii-lup. Din lemn şi piatră au fost ridicate stânele de aici, în piatră voi afla adevărul.
Ciobanii creştini din Ajdna
Jakob Smiljanic îmi arata lucrurile descoperite la Ajdna, în "Muzeul de Istorie Gorenjski" din Kranj. Un opaiţ, vârfuri de săgeţi, un fluier ciobănesc, o talangă pentru oi. "Erau ciobani, desigur, indigenii aceştia". "Indigeni"? Cuvânt vag, fără istorie, fără poveste, fără adevăr. Îmi repetă ceea ce mi-a spus şi Julija Jurak: erau creştini şi vorbeau o formă a limbii latine. "Că erau creştini nu este nicio îndoială: la Ajdna a fost descoperită o biserică, mormintele unor oameni se află chiar sub ruinele ei. Straniu este că, deşi aşezarea asta a fost prădată şi pustiită mai târziu de slavi, inclusiv biserica, un singur mormânt, cel al unei fetiţe, a fost lăsat neatins, cu tot fastul şi podoabele lui". Brăţări, cercei, inele şi o cutie sidefie, perfectă. "E foarte rar să se întâmple asta, mai ales când e evident că slavii au descoperit şi prădat acele morminte. Asta i-a făcut pe arheologi să ajungă la concluzia că povestea cu «Ajdovska deklica» poate fi adevărată". Ajdovska deklica, îmi spune Jakob, este o legendă pe care o întâlneşti în întreaga Slovenie. Stânca pe care este întipărit chipul fetei e deja un loc legendar, asemănător cu Sfinxul din Bucegi. Se spune despre ea că ar fi fost copila unor uriaşi şi că s-a născut cu darul profeţirii. În unele legende, este transformată în piatră, pentru că a prezis lucruri cumplite, în altele, se spune că soarta ei este să rămână de-a pururi în acelaşi loc, că nimeni nu va putea s-o urnească de acolo. "Arheologii nu cred în poveşti, dar cum se face că mormântul acestei fete, chiar dintr-un loc care se numeşte Ajdna, nu a fost prădat de nişte invadatori de o altă credinţă?! Ajdovska deklica - fiica uriaşilor este acolo, la Ajdna". Sunt doar eu şi Jakob Smiljanic în Muzeul Gornjski din Kranj. Se lasă liniştea, în timp ce privesc o cutie sidefie, aflată în spatele unei vitrine de sticlă. Sunt atâtea locuri cu toponimul "ajd" în Slovenia! Atâtea trimiteri la oamenii-lup care au fost aici la începuturi! Nu pot să cred că nimeni n-a mers mai departe pe urmele lor! Îl întreb asta pe Jakob. "Ooh, ba da", îmi răspunde, "sunt mulţi istorici sloveni foarte importanţi care au scris despre asta: Milko Kos, Bogo Grafenauer, Peter Stih, Andrej Pleterski..".
Nume vlăheşti în Slovenia
Caut, găsesc. Milko Kos - Vlahi in vlaska imena med Slovenci (nume vlăheşti din Slovenia), Andrej Pleterski - Slovani in Vlahi na "nikogarsnjem" ozemlju istrskega zaledja (Slovenii şi vlahii pe teritoriul Istriei). Cărţi care fac lumină în privinţa "indigenilor" pe care i-au înfruntat slavii. Cărţi care dovedesc că cele mai vechi toponime ale unor oraşe şi locuri importante din Slovenia îşi păstrează denumirea veche, vlăhească: Rodica, Lasko (Lascu), Laski, Lahovce, Bohinj (Vlohinj), Vlaka... Slavii vorbeau cu teamă despre "ei". Îi numeau urmaşii uriaşilor, creştinii din munţi, lupii, vlahii. În toate poveştile, viaţa vlahilor de pe teritoriul de azi al Sloveniei s-a înălţat deasupra istoriei, ca să ajungă într-un abur miraculos de vrajă şi de legendă.
Îmi iau rămas bun de la Jakob Smiljanic. Îmi iau rămas bun de la obiectele astea ascunse în spatele unor vitrine de sticlă. Descoperirile au fost făcute, cărţile au fost scrise, este alegerea profesorilor de istorie ce vor să spună studenţilor despre "indigenii" Sloveniei. Istoria este înscrisă în piatră. Ca să cobori în timp, trebuie să urci stâncile cele mai înalte. Pornesc spre Ajdna, locul strămoşilor noştri vlahi.
N-a fost simplu şi nu va fi simplu. Sunt mai bine de 1500 de ani de istorie, până în vremurile în care urmaşii triburilor dace, păstorii vlahi, stăpâneau în tihnă acest pământ. Drumul de maşină se sfârşeşte, începe cărarea prin pădure. Păşesc prin umbra care mi-a înghiţit umbra. Sunt singur, pe o cărare care se îndeseşte, plină de ierburi şi lăstăriş.
Merg spre un vârf aflat deasupra lumii. Merg acasă la nişte oameni din poveşti. Merg să mă închin la biserica lor uitată. Stânca ţâşneşte deasupra pădurii, un vârf abrupt, cu pini şi piatră. Mă agăţ de rădăcini, de colţuri de stâncă, urc. Aici, sus, au fost Vlahii. Lumea era a lor, de jur împrejur, cât vezi cu ochii: Râul Sava, culmile domoale ale dealurilor, aşezările din vale, Alpii, cerul. Am ajuns. Aici a fost biserica. Mă închin la altarul ei de piatră. Înăuntru e toată istoria, înăuntru se odihneşte copila unor uriaşi. A rămas aici, aşa cum spune povestea. Mă aplec spre pietre şi îi şoptesc: am învins!