Vlahii de pe culmile Alpilor

Matei Florian
- E o nebunie curată să crezi că vlahii au ajuns până în vârful Munților Alpi. Dar pe urmă gă­sești pe hartă "Vârful Rodica", "Velika Planina" și mergi acolo să vezi dacă este adevărat. Și este! Primii locuitori ai Alpilor au fost vlahi. Așa cum afirmă și ar­heologii sloveni, cum se poate vedea în muzee și cum spun le­gendele vechi. Urmele păstorilor vlahi sunt neșterse. Timpul n-are putere asupra lor -

Istoria începe cu ei

Adevărul e înscris în piatră. În piatra uriașă a munților care zgârie un cer de toamnă. Slovenia. Alpii Iulieni. Sus, deasupra lumii. Călătoria noas­tră neîntreruptă spre începuturi. Acolo de unde iz­vo­răsc apele și istoria. Istoria vie, adevărată, des­pre cum a început o lume. Poveștile despre primii oa­meni ai acestei lumi. Băștinașii Alpilor răsă­riteni. Ciobanii, uriașii, zeii neîmblânziți. Cei pe care sla­vii, în năvala lor din secolul al V-lea, i-au găsit aici, stăpâni ai acestor locuri, și i-au numit krscenik - creștini și vlahi. Vlahii - oameni pe care istoria îi pomenește prima oară abia în 976, în scrierile cro­nicarului grec Ioan Skylitzes. Isto­ria, însă, ar trebui rescrisă. La începuturile crești­nătății, existau deja vlahi. Iar poveștile oamenilor despre ei coboară și mai adânc în timp, pe tărâmul acela fabulos, unde realitatea se împletește cu vraja, oamenii cu lupii, și stâncile cu giganții. Adevărul, oricum ar fi spus, este înscris în piatră și țâșnește la vale, ca o apă pură, vie, de netăgă­duit. Vlahii au fost aici. Istoria Sloveniei de azi începe cu ei.

Vârful Rodica

Munții s-au scufundat în apele lacului Bohinj. Sunt acolo, înăuntru, străvezii și albaștri, plutind printre păstrăvi, cu creasta pietroasă a Vâr­­fului Rodica strălucind printre unde, ca lama unui cuțit. Atingi apa, și munții se destramă: valuri albas­tre, străvezii, fâșii de stânci oglindite în apă. Piscu­rile rămân deasupra lacului, de neclintit. Vlo­hin, apoi Vohin, iar acum Bohinj a fost numit acest lac de-a lungul vremii. Rodica, nume pe care nu-l vei în­tâlni într-o altă limbă de­cât a noastră. Este felul în care destrami încet o rea­li­tate, ca o oglindă de apă pe care o atingi cu mâna. Istoria poate fi înșelă­toare. O poți scrijeli cu migală de arheolog, poți coborî în arhi­ve după manuscrise și cronici vechi. Sau poți urca deasupra lumii, ca să o simți. Sunt mai bine de 1500 de ani între acum și atunci. Atunci, când sla­vii abia năvăliseră în partea aceas­ta a Europei, ca să-i schimbe cuvin­tele, obiceiurile și oamenii.

Poarta spre o altă lume

Ca să cobori în timp, trebuie să urci. E dis-de-dimineață. Apa sclipește, s-au aprins miliarde de lumini pe lacul Bohinj. Soarele a trecut de creste și dezmiardă lumea. Se aude clopotul bisericii Sfântul Ioan Botezătorul. Creștinii de demult nu i-au înfrânt pe slavi, dar credința lor a răzbit. E aici, într-o clo­potniță înaltă, lipită de o bisericuță și mai veche, cu acoperiș de șiță. Soarele, munții și apa sunt aceleași și sunt totuna cu liniștea. Călătoria noastră începe așa, cu credința în lucru­rile care rămân, cu liniște...
Pornesc spre Velika Planina, cea mai mare și mai veche așezare a ciobanilor din Slovenia. Sin­gu­ra. Oamenii sunt încă acolo, la peste 1600 de metri înălțime, tot mai puțini, tot mai rupți de obi­ceiurile de odinioară. Anii au trecut, vremurile s-au schimbat, ei și așezarea lor din munți au rămas o ciudățenie pe care o poți vizita ca pe un uriaș muzeu în aer li­ber. "Vizitează Velika Planina", spun plian­tele tu­ristice. În fe­lul acesta vei a­juta păstorii să-și du­că tradiția mai departe. Am a­juns în Kam­nik, o mică lo­ca­­li­tate de la poa­lele Alpilor. Un vârf stân­cos, u­riaș și sălbatic străju­ieș­te cerul întu­ne­cat de ploaie. O poartă fere­ca­tă, ame­nință­toa­re, din­colo de care nu te mai așteaptă decât negura și frigul. Aproa­pe te îndoiești că mai departe de săl­băticia as­ta, lu­mea ar pu­tea să existe. Nu e nicio cale să a­jungi în vârf, decât o teleca­bi­nă care plu­teș­te deasupra hău­lui, fără niciun stâlp de susți­ne­re. Asta e, îți spui, ai ajuns pâ­nă aici, tre­bu­ie să mergi îna­in­­te, fie ce-o fi. Aproape nu-ți vine a crede că dincolo de a­brup­tul împă­du­rit și stâncos, există un loc pe care oamenii îl nu­mesc "aca­să". Oricine ar fi oamenii ăștia, îți spui, ei sunt oamenii tăi. Tre­buie să fie alt­fel decât cei­lalți - nesupuși, liberi, neînfri­cați, dacă au ajuns să-și gă­sească locul pe vârfuri de munți. Nu există șosea până la Velika Planina. Doar vechile dru­muri ale păs­to­rilor, ni­ve­late și lărgite între timp, pen­tru că­ruțe sau mașini de teren. Doar telecabina asta a pătruns cu adevărat în inima veche a locului. Dar poate că e mai bine așa, acum sunt și eu aici, înăun­­tru, plutind dea­supra unui hău uriaș, într-o cutie mică, cu feres­trele aburite de nori. Stânca aceea sălbatică a fost îmblânzită, sunt acum în vâr­ful ei, aștept să se deschidă poarta asta întunecată, să pot vedea dacă, dincolo de ea, lumea mai există. O ființă ciudată de abur mă adul­mecă, mă atinge, mi se lipește de piele. E frig, e cea­ță, cobor bucu­ros din cutia care a plu­­tit peste pră­pas­tie, când, brusc, îmi dau seama că încă nu am ajuns. E doar o poartă, o primă poartă pe care am trecut-o în lungul drum către ciobani. Trebuie să plutesc mai de­par­te. Urc într-un te­le­scaun și duhul a­ce­la mă în­văluie din nou, de­vine una cu mi­ne, dar deja nu mă mai tem, am trecut a­bruptul, am trecut de timp, voi ajun­ge la oameni. Mun­­tele se domo­lește, pantele se îm­­blânzesc, ceața se ridică, atât cât să văd pășuni și un petec mărunt de soare. E de ajuns. Există viață după negura de ne­pă­truns, mă îndrept către ea, ca spre un loc vrăjit.

Maica noastră a zăpezilor

Îi mulțumesc lui Dumnezeu că a­ting iar pă­mân­tul, că iarba foșnește sub pașii mei, că un­deva, aproape, se aude blândețea și liniștea, iar blân­­dețea și liniș­tea sunt totuna cu ta­lăn­gile unor cirezi de vaci. Văzută de sus, Velika Pla­nina pare desprinsă din­tr-un basm: o oază ver­de, tihnită, pe care Dum­nezeu a așezat-o cu grijă pe pământ, printre munți colțuroși și cer nesfârșit, iar oa­menii s-au cui­bă­rit aici, în căușul ăsta de liniște și verdeață, presărân­du-l, ici-colo, cu mici colibe. Țâș­nind spre cer, ca o mulțu­mi­re, ca o rugăciune neîntreruptă, au așezat la mijloc o mică bisericuță de lemn, cu turn alungit spre văz­duh, întocmai ca vechile noas­tre biserici din Mara­mureș și din Sălaj. Aș putea jura că Horea al nostru a ajuns până aici, ca să cio­plească cu meșterii lui, într-un sat ciobă­nesc din Slovenia, minunăția asta de biserică: Mai­ca Noas­tră a Zăpezilor. Velika Planina pare locul unde răul lumii ăsteia nu a ajuns vreodată, iar tim­pul și-a pierdut rostul lui de timp. Așa trebuia să fie, îmi spun. Dincolo de negura înaltă, dincolo de ceață, nu poate fi decât bunătatea lui Dumnezeu. Soarele e încă ascuns, ceața o simți aproape, dar vraja rea s-a risipit, iar bucuria te face să plutești. Dacă trebuia să cobori în timp, să ajungi până la urmele strămo­șilor tăi vlahi, atunci ai urcat unde trebuie. Aici timpul a fost suspendat, aici devălmășia isto­riei nu a avut cum să pătrundă. Aici sunt ciobanii, trebuie doar să le asculți poveștile.
Stau de vor­bă cu Robert Gradisekovih, unul din­tre pu­ținii păs­tori ca­re vor­­bește și o altă limbă decât slo­vena. A înțe­les că trebuie să se ajute de tu­riști, dacă vrea să ră­mână în locul ăsta atât de în­de­părtat de for­fotă și civi­liza­ție, locul mo­­și­lor și stră­moși­lor lui. Așa că din stâna sa a fă­cut un po­pas în care poți mân­ca turte de hriș­că, lapte acru, mămăligă și brân­ză. Va­cile lui sunt răs­fi­rate pe pășu­ne, mi le arată cu mâna în za­re, zâm­bește. E îm­brăcat ca la o­raș, părul blond a început să-i încărun­țeas­că, arată mai mult ca o gazdă pri­mi­toare decât ca un cioban ade­vărat din vârf de munte. "E ceea ce facem cu toții ca să supra­viețuim. Munca noastră nu mai este prețuită cu adevă­rat. Am renunțat și la oi din cauza asta. Suntem tot mai puțini. Doar trei oameni se mai încumetă să ră­mână aici, sus, pe timp de iarnă. Dacă n-ar opri turiștii la noi, am fi obligați să ple­căm de tot. Iar asta nu s-a în­tâm­plat nicio­dată. Nici măcar când a trecut peste noi urgia războiu­lui. Și n-o să se în­tâmple nici acum. Vom rămâne. Cumva, tot vom rămâne aici".
Ce-mi po­vestește Robert îmi alungă puțin ima­ginea idilică pe care mi-o făcusem când am pășit în Velika Planina. Prezen­tul a pătruns aici. Cu furie. Iar ceea ce văd nu mai e tocmai ceea ce a fost. În al doilea război mondial, Velika Planina a fost un loc-cheie pentru partizanii anti-naziști. Ciobanii de aici, pe atunci oieri, n-au vrut sub niciun chip să se supună și au orga­nizat o rezistență armată. Știau că­ră­rile ascunse ce stră­juiau valea, puteau ataca fără să fie văzuți. Dar vitejia lor a atras repre­salii. Un co­mando german a des­cins la Velika Planina și a incendiat aproape toată așezarea. Ce­nușa uitării s-a așe­zat peste locul lui Dumnezeu. După război, ciobanii s-au întors acasă. Au luat-o de la capăt și au trebuit să re­con­stru­ias­că tot ce fu­sese pâr­jolit. Stâne, țarcuri, hambare, biserica. Și au fă­cut-o. Dar la oi au trebuit să renunțe. Ier­nile, lipsa bani­lor și comunismul au fost ad­versari prea puter­nici. Ușor, din anii '60, odată cu te­lecabina și turiștii, lucrurile s-au mai așezat pentru comu­nitatea de păstori. Doar că n-au mai fost sin­guri, au trebuit să-și împartă frumusețea și li­niștea cu turiștii curioși ve­niți din vale. Au în­vățat să zâmbească amabil. Cum îmi zâmbește Robert Gra­disekovih acum.

Oamenii-lup

"Noi, ciobanii, în­­totdeauna am fost altfel ca restul slove­nilor. Ne-am con­stru­it altfel casele și biserica, am păstrat alte tradiții, ne-am temut de alte lucruri decât cei din orașe". Îl întreb de ce s-au temut. Mă privește di­rect în ochi și răs­punde scurt, sec, fă­ră să mai zâm­beas­că: "De oamenii-lup, de pildă". Ro­bert nu glumește. "Și cine erau oame­nii-lup?", îl întreb. "Tot cio­bani. Cio­bani de-ai noștri, cei de de­mult", spune Ro­bert. "Nu știți cum sunt iernile aici. Cum se au­de vântul, cum vis­colește zăpada, cum ninge până când satul nostru e aproape în­ghițit de nămeți... Cum trudim, zi și noapte, ca să rămânem la lumină... Cum ne rugăm la Măicuța Noastră a Zăpezilor să țină răul departe de noi... Atunci, spun bătrânii, la înce­putul iernii, apăreau și oa­menii-lup - «pasje­glavci». Și se știa că, odată cu ei, va să vină și cea mai cumplită ninsoare. Bătrâ­nii sacrificau berbeci și oi, pentru ca sângele lor să înroșească zăpada, iar oamenii-lup să fie mul­țumiți și să plece. Oa­menii-lup au fost de la înce­put aici. Primii. Ei și uriașii care ne-au dăruit oile și ne-au învățat să facem brânza". "Pasjeglavci", "Ajdovski. Îmi notez cuvintele și îl privesc atent pe Robert. Privirea lui se pierde undeva departe, într-un punct nelămurit, unde pietrele munților zgârie un cer de toamnă. Simt că ar vrea să tacă, să rămână cu privirea acolo, până când voi pleca. Nu plec. Îl rog să-mi poves­tească. Se înduplecă. "Asta mi-a povestit bunicul, asta povestesc și eu. Că noi ne tragem din uriașii ăștia. Ei au fost aici la începutul începu­tului, ei ne-au învățat păstori­tul. Și povestea mai spune că uriașii erau frați cu lupii, iar lupii ascultau de ei. Dar în iernile grele de atunci, de demult, unii ciobani plecau să caute lumina, să aducă soarele ca să îmblânzească iar­na. Lupii îi urmau. Dacă nu gă­seau nici lumină, nici soare, atunci se întorceau preschimbați, oa­me­nii deveneau totuna cu lupii - oameni cu cap de lup. Și atunci trebuia să te ferești, să te rogi și să sacrifici animale ca să-i poți îmblânzi. Asta mi-a povestit bunicul meu. Strașnic cioban! Și vă rog să mă credeți, ori de câte ori începea să ningă în iernile când eram copil, alergam iute la biserică să mă rog la Măicuța noas­tră să nu aducă lupii. Oamenii-lup, nu ani­malele, că d-alea nu mai avem de mult pe aici..."
Abia acum Robert și-a adus privirea înapoi, îmi cercetează ochii și zâmbește din nou. "De ce să vă mint, și acum, când ninge, dau fuga la biserică să mă închin". Omul ăsta a crescut într-un sat în care oamenii-lup erau o amenințare vie. Un sat în care cei bătrâni încă mai vorbeau de strămoșii uriași. Cei care i-au învățat tot ce este pe lume și cum se face brânza. Sunt curios dacă Robert a auzit despre vlahi. "Poate vreți să spuneți Vla­ka", răspunde. "Cum să nu!? E un deal sfânt al cio­banilor. De acolo au venit uriașii". Zâmbesc și eu din tot sufletul. Aici, sus, la mai bine de 1600 de metri, uriașii au coborât de pe culmea Vlaka, i-au învățat rosturile pe ciobani, iar ciobanii au rămas - ultimii oameni care să aducă mărturie despre niște timpuri vrăjite. Istoria este veche și vie, o simt sub pașii mei, simt că trebuie să-l îmbrățișez pe omul din fața mea și o fac. Robert e stânjenit, îmi spune că turiștii nu fac lucruri de felul ăsta. Îi spun și eu că nu sunt chiar un turist; să se gân­dească la mine ca la un frate. "Așa voi face", zice. Îi mul­țumesc și-mi iau rămas bun. Știu că trebuie să mă închin în fața bisericuței de lemn Maica Noastră a Zăpezilor, știu că trebuie să caut mai departe ce va să însemne taina cuvintelor pasje­glavci și ajdovoski.
Casele din Velika Planina seamănă izbitor cu stânele noas­tre izolate. 63 de colibe de lemn fără ferestre, cu vetre în care focul arde mocnit, cu staul pentru vite. Mi se spune că există un mic muzeu al păsto­rilor, un­deva, într-o stână micuță și veche, una dintre pu­ținele care a scăpat de incen­diul nazist. Că acolo voi găsi pe cineva ca să-mi descifreze semnificația unor cuvinte.

Bessii, "lupii de munte"

Julija Jurak e studentă la arheologie, iar în tim­pul liber poar­tă de grijă mu­zeului din Ve­lika Planina. Turismul a învățat-o că tre­buie să se îmbrace tra­dițional. Doar că portul ăsta are ceva arti­za­nal, e doar o butaforie pen­tru cei care plă­tesc 3 euro ca să audă cum trăiau și trăiesc păstorii. O las să-mi explice la ce folosește fiecare o­biect în parte: ciubărul, putina, crința, foarfecele de tuns oile. Zâm­besc, îi spun că știu bine lucrurile astea. Sunt întocmai cu cele ale ciobanilor noștri. Ce nu știu e cum să iau urma oamenilor-lup, cum să ajung la pasjeglavci, cum să găsesc uriașii - ajdovski. E rândul ei să zâmbească: "Ați stat de vorbă cu ciobanii noștri. Sunt lucruri pe care și istoricii le caută". "Și le-au găsit?", o întreb. "Doar cei care au ascultat poveștile oamenilor". Julija zâmbește. Ca-ntotdeauna, adevărul după care mă cațăr până în vârfuri de munți mi se dezvăluie cu o simplitate uluitoare. "Pavel Jozef Sa­farik, un mare etnograf al secolului XIX, a mers pe urmele cuvântului «pas­jeglavci». Oamenii cu cap de lup, spune el, s-au nu­mit înainte «pesjaniki». Iar cuvântul ăsta se trage dintr-un altul - «Besen­jaki», care la rândul lui e derivat din numele ve­chiu­lui trib dacic, Bessi". Mă luminez: Iordanes îi numea pe Bessi - lupii de munte. Temuții păstori de la începuturi. Sunt încă aici, în credințele oamenilor, în poveștile pe care bunicii le spun copiilor. S-a ri­dicat ceața în locul ăsta străvechi, care îmi amin­tește atât de mult de casă. "Pentru uriași", spune Julija Jurak, "trebuie să mergeți mai departe. Slo­venia e plină de topo­nime vechi, de dinaintea sla­vilor, care păstrează cuvântul ajd, care înseamnă "uriaș". Ajdna, de exemplu, e locul celei mai importante descoperiri arheologice din Slovenia. O așezare de demult, tocmai în vârful unei stânci. Locul unde s-au refugiat băștinașii din calea năvălirii slavilor. Toate descoperirile de acolo le găsiți în muzeul de istorie din Kranj". Îi mulțu­mesc din suflet Julijei. O mai întreb doar cum îi numesc profesorii ei pe băștinașii aceștia ce au stăpânit aceste locuri înainte de slavi. Îmi spune că nu sunt numiți nici­cum. "Indigeni și atât. Populație romanizată, care vorbea latina vul­gară. Atât". Atât, dar cât de-ajuns! Știu încotro trebuie să pornesc. Știu că trebuie, la nevoie, să scotocesc întreaga Slovenie ca să dau de urma oamenilor care au locuit pe Vârful Ajdna, cei care venerau Muntele Vlaka și i-au învățat pe păstorii din Velika Planina cum se cresc oile și cum se face brânza. Se înserează aici, în colțul ăsta de rai, trebuie să mă grăbesc, să prind ultima cabină, repede, până nu se lasă noaptea, până nu apar oamenii-lup. Din lemn și piatră au fost ridicate stânele de aici, în piatră voi afla adevărul.

Ciobanii creștini din Ajdna

Jakob Smiljanic îmi arata lucrurile des­co­perite la Ajdna, în "Muzeul de Istorie Go­renjski" din Kranj. Un opaiț, vârfuri de săgeți, un fluier cio­bănesc, o talangă pentru oi. "Erau ciobani, desi­gur, indigenii aceștia". "Indigeni"? Cuvânt vag, fără istorie, fără poveste, fără adevăr. Îmi repetă ceea ce mi-a spus și Julija Jurak: erau creștini și vorbeau o formă a limbii latine. "Că erau creștini nu este nicio îndoială: la Ajdna a fost descoperită o biserică, mormintele unor oameni se află chiar sub ruinele ei. Straniu este că, deși așeza­rea asta a fost prădată și pustiită mai târziu de slavi, in­clusiv biserica, un sin­gur mormânt, cel al unei fe­tițe, a fost lăsat ne­atins, cu tot fas­tul și po­doa­bele lui". Bră­țări, cer­cei, inele și o cutie side­fie, perfectă. "E foarte rar să se întâmple asta, mai ales când e evi­dent că slavii au des­co­perit și prădat acele mormin­te. Asta i-a făcut pe arheologi să ajungă la conclu­zia că povestea cu «Ajdovska deklica» poate fi ade­vă­rată". Ajdovska deklica, îmi spune Ja­kob, este o legendă pe care o în­tâlnești în întreaga Slovenie. Stânca pe care este întipărit chipul fetei e deja un loc legendar, asemănător cu Sfin­xul din Bucegi. Se spune des­pre ea că ar fi fost copila unor uriași și că s-a născut cu darul profețirii. În unele legende, este transformată în piatră, pentru că a prezis lucruri cumplite, în altele, se spune că soarta ei este să ră­mână de-a pururi în același loc, că ni­meni nu va putea s-o urnească de acolo. "Arheologii nu cred în povești, dar cum se face că mormântul aces­tei fete, chiar din­tr-un loc care se numește Ajd­na, nu a fost pră­dat de niște in­va­datori de o altă credință?! Aj­dov­­ska deklica - fiica uria­șilor este acolo, la Ajdna". Sunt doar eu și Jakob Smiljanic în Muzeul Gornj­­ski din Kranj. Se lasă liniș­tea, în timp ce privesc o cutie sidefie, aflată în spatele unei vi­trine de sticlă. Sunt atâtea lo­curi cu topo­ni­mul "ajd" în Slo­venia! Atâ­tea tri­miteri la oame­nii-lup care au fost aici la înce­puturi! Nu pot să cred că nimeni n-a mers mai departe pe urmele lor! Îl întreb asta pe Jakob. "Ooh, ba da", îmi răspunde, "sunt mulți is­torici sloveni foarte importanți care au scris despre asta: Milko Kos, Bogo Grafenauer, Peter Stih, Andrej Pleterski..".

Nume vlăhești în Slovenia

Caut, găsesc. Milko Kos - Vlahi in vlaska imena med Slovenci (nume vlăhești din Slovenia), Andrej Pleterski - Slovani in Vlahi na "niko­garsnjem" ozemlju istrskega zaledja (Slovenii și vlahii pe teritoriul Istriei). Cărți care fac lumină în privința "indigenilor" pe care i-au înfruntat slavii. Cărți care dovedesc că cele mai vechi toponime ale unor orașe și locuri importante din Slovenia își păstrează de­nu­mirea veche, vlăheas­că: Rodica, Lasko (Lascu), Laski, Lahovce, Bohinj (Vlo­hinj), Vlaka... Slavii vor­beau cu teamă despre "ei". Îi numeau urmașii uria­șilor, creștinii din munți, lupii, vlahii. În toate poveș­tile, viața vlahilor de pe teritoriul de azi al Sloveniei s-a înălțat deasupra istoriei, ca să ajungă într-un abur miraculos de vrajă și de legendă.
Îmi iau rămas bun de la Jakob Smiljanic. Îmi iau rămas bun de la obiectele astea ascunse în spa­tele unor vitrine de sticlă. Descoperirile au fost fă­cute, cărțile au fost scrise, este alegerea profeso­rilor de istorie ce vor să spună studenților despre "indi­genii" Sloveniei. Istoria este înscrisă în pia­tră. Ca să cobori în timp, trebuie să urci stâncile cele mai înalte. Pornesc spre Ajdna, locul strămo­șilor noștri vlahi.
N-a fost simplu și nu va fi simplu. Sunt mai bine de 1500 de ani de istorie, până în vremurile în care urmașii triburilor dace, păstorii vlahi, stă­pâneau în tihnă acest pământ. Drumul de mașină se sfârșește, începe cărarea prin pădure. Pășesc prin umbra care mi-a înghițit umbra. Sunt singur, pe o cărare care se îndesește, plină de ierburi și lăstăriș. Merg spre un vârf aflat deasupra lumii. Merg acasă la niște oameni din povești. Merg să mă închin la biserica lor uitată. Stânca țâșnește deasupra pădurii, un vârf abrupt, cu pini și piatră. Mă agăț de rădăcini, de colțuri de stân­că, urc. Aici, sus, au fost Vlahii. Lu­mea era a lor, de jur împrejur, cât vezi cu ochii: Râul Sava, cul­mile domoale ale dealurilor, așeză­rile din vale, Alpii, cerul. Am ajuns. Aici a fost bise­rica. Mă închin la altarul ei de piatră. Înăuntru e toată istoria, înăuntru se odihnește copila unor uriași. A ră­mas aici, așa cum spune povestea. Mă aplec spre pie­tre și îi șoptesc: am învins!