Gojdu Udvar, aşa îi spun toţi budapestanii, Curtea lui Gojdu. Nu ştiu câţi dintre ei au habar cine a fost Emanuil Gojdu, dar e limpede că averea sa imobiliară, confiscată în totalitate de statul maghiar şi neretrocedată până în ziua de azi, este o poveste care a devenit populară. Clădirile care formează Curtea lui Gojdu se întind pe mai multe străzi ale Budapestei, fiind o atracţie pentru turiştii veniţi din toate colţurile lumii. Doar două dintre ele au fost redate românilor, strict pentru viaţa lor spirituală, iar acum în ele se adăposteşte parohia ortodoxă din Budapesta şi Mânăstirea Sfântul Ioan Botezătorul, despre al cărui duhovnic aţi putut citi într-un număr anterior. Intrarea mare, boltită, dinspre o stradă mică, ticsită de maşini, nu te lasă să bănuieşti ce este înăuntru. Împing poarta grea şi, de îndată ce se închide în urma mea, aud o cântare subţire şi desluşesc cuvinte româneşti. Deodată, mă simt acasă. Urc o scară în spirală, care mă poartă spre primul etaj al clădirii. Vocile credincioşilor se aud acum limpede. E duminică dimineaţa, zi în care românii se strâng aici pentru liturghie.
O olteancă din Ungaria
47 de ani. O viaţă de om, trăită în Ungaria, alături de un soţ maghiar, născut şi crescut aici. Totuşi, la 70 de ani, femeia se simte şi acum olteancă din Craiova! Când îmi spune vârsta, ridic din sprâncene. Nu-mi vine să cred că peste doamna din faţa mea au trecut şaptezeci de primăveri. Nu e om. E o bobiţă de argint-viu, cu o energie molipsitoare. Vorbeşte curat, o limbă română frumoasă, elegantă, aşa cum îi stă bine unei doamne profesoare, fără strop de accent, deşi e măritată şi stabilită în Ungaria de la 23 de ani, imediat după ce a terminat Facultatea de Matematică din Bucureşti. Când îmi vorbeşte despre ţară, ochii îi strălucesc - s-ar întoarce, dar nu are cum. Are două fete, născute şi crescute aici, în Ungaria. Sajtósné Király Mariana, aşa scrie pe cartea ei de vizită. "Matematika tanar", adică profesoară de matematică.
"Eu sunt olteancă din Craiova, aşa îi spun oricui, să ştiţi, pentru că am rămas cu un mare, mare dor de ţară, deşi am trăit aici, în Ungaria, 47 de ani, iar în România, doar 23. România este ţara mea şi toată dragostea mea se îndreaptă spre ea. Când joacă România cu Ungaria, eu ţin întotdeauna cu România! Nu sunt budapestană, locuiesc la o distanţă de 30 de kilometri de capitală, dar vin regulat până aici, la slujbe (deşi am aproape o biserică ortodoxă sârbească), pentru că preoţii noştri ortodocşi vorbesc impecabil româna, fără niciun accent, iar măicuţele sunt atât de amabile şi zâmbitoare, încât e ceva de necrezut. Nu e uşor să mă deplasez, trebuie să vin cu trenul, dar vin cu mare bucurie! Parcă aş veni acasă, să ştiţi. Aici, regăsesc atmosfera din copilăria mea, starea interioară de atunci, când mergeam la biserică, miresmele de tămâie de odinioară, totul e ca acasă. Aici noi împărţim şi necazurile, şi bucuriile, aici vin când mama, care astăzi a împlinit 90 de ani, se îmbolnăveşte, şi mă rog pentru ea, şi tot aici îmi întâlnesc prietenele românce. Suntem uniţi între noi. Ce mă doare este că familia mea a fost asimilată. Soţul meu este maghiar, născut şi crescut în Ungaria, iar fetele mele nu vorbesc româna. O înţeleg, dar nu pot vorbi. Asta înseamnă că eu sunt ultima româncă din familie. Şi asta mă doare."
Puţină istorie
Totul a început în 1791, când aromânii macedoneni şi grecii din Budapesta au început să îşi construiască o biserică ortodoxă. În zece ani a fost gata şi au început să slujească în ea alternativ - o duminică în limba greacă şi o alta în limba română. În 1888, preotul aromân a murit, dar grecii nu au fost de acord ca el să fie înlocuit cu un preot român, deşi la slujbe veneau mulţi fraţi de-ai noştri, din Transilvania. Aşa s-a ajuns ca cele două comunităţi ortodoxe din capitala Ungariei să se rupă, iar Fundaţia Emanuil Gojdu, fidelă testamentului fondatorului ei, să fie silită să amenajeze rapid o capelă pentru comunitatea românească. Pentru că timpul a fost scurt, au unit două apartamente ale lui Gojdu, transformându-le într-un mare paraclis, cu gândul că, în timp, vor reuşi să ridice o biserică nouă, din piatră. Dar timpul nu a mai avut răbdare cu românii. A venit primul război mondial, apoi Marea Unire, iar românii din capitala Ungariei s-au împuţinat. Aveau, de acum, un loc pe care să îl poată numi ţara lor, aşa că au plecat în România. Ca o ironie a istoriei, biserica ridicată de aromâni şi de greci la începutul secolului XIX a ajuns sub jurisdicţia Patriarhiei Moscovei. Treptat, grecii au dispărut din Budapesta, fiind asimilaţi de maghiari, iar la slujbe au început să vină din ce în ce mai mulţi ruşi, care au sfârşit prin a lua cu totul biserica. Românii au rămas să se roage în apartamentele lui Gojdu, în care s-a slujit neîntrerupt, chiar şi în perioada stăpânirii comuniste, când tot patrimoniul Fundaţiei Gojdu a fost confiscat de autorităţi. A venit apoi şi căderea regimului comunist, iar statul ungar a retrocedat credincioşilor clădirea în care se afla biserica, în care slujeşte acum părintele Marius Maghiar. Restul patrimoniului Fundaţiei Emanuil Gojdu, care valorează astăzi peste un miliard de euro, nu a fost retrocedat.
Marius Maghiar - preotul românilor budapestani
"Eu sunt născut în Budapesta, dar părinţii şi bunicii mei sunt din Cenadul Unguresc, prima localitate în care intri dacă vii din România. Deşi este un sat românesc, în care nici nu trăiau maghiari, la Marea Unire, el a ajuns în Ungaria. Mulţi ţărani au plecat atunci în ţară, dar bunicii mei au rămas. Pentru ei a fost o nenorocire că satul lor a rămas la unguri, dar erau chiaburi şi nu au putut să îşi părăsească pământul şi casa în care trăiseră o viaţă de om. Ca ei au fost mulţi, aşa că satul a rămas românesc, în toată perioada interbelică, având preoţi patrioţi, care ţineau la neamul lor şi erau mândri de originea lor. A venit însă regimul comunist, iar familiei mele i-au fost luate toate pământurile şi a fost dată şi afară din sat. Aşa am ajuns la Budapesta, unde tata s-a însurat cu o unguroaică şi unde m-am născut eu. Însă de botezat sunt botezat în Cenad, în satul strămoşilor mei, în biserica ortodoxă de acolo. Aşa am ajuns să păstrez nu numai dragostea de neam, ci şi credinţa străbună. Tata a vorbit cu noi în casă numai româneşte, aşa că şi eu vorbesc acum curat, fără accent maghiar. Şi simt româneşte, aşa cum simt toţi românii din Ungaria. Eu cred că noi, românii din Ungaria, am aşteptat căderea regimului comunist mai mult decât dumneavoastră, pentru că simţeam că suntem orfani, că nu mai aveam o patrie-mamă. Căderea regimului Ceauşescu ne-a adus o mare bucurie, iar de atunci, legătura cu ţara a devenit mult mai puternică. Acum s-a format şi la noi o pătură de intelectuali care am studiat în România şi care simţim şi trăim româneşte. Şi nu numai simţim, dar şi gândim, ba chiar şi mâncăm româneşte (râde)!"
Liturghia s-a sfârşit. E timpul amiezii. Prin ferestrele largi, prin care va fi privit capitala Ungariei şi Emanuil Gojdu, se scurge lumina aurie a începutului de toamnă. E linişte în biserica românilor budapestani. Gospodinele îşi strâng cu mişcări domoale sacoşele din care s-au deşertat prinoasele, aşezate acum pe masă, aşteptând binecuvântarea părintelui. Te simţi ca într-o mare familie, în care toată lumea cunoaşte pe toată lumea. Dincolo de ziduri palpită un oraş străin, dar aici, în faţa icoanelor, suntem între noi. Şi nu am cuvinte să vă descriu ce înseamnă să fii între ai tăi, atunci când trăieşti între străini. Şi câtă alinare poate aduce o rugăciune rostită în limba ta, atunci când asculţi numai limba celuilalt, clipă de clipă. Uneori, Dumnezeu e român, iar asta face din biserică o mică ţară. Ţara ta.
"Copil fiind, am trăit bucuria de a merge la biserică. Mergeam cât de des puteam. Apoi am venit aici, în Ungaria, unde muncesc de 14 ani, şi mi s-a lăsat un gol în suflet. Şi vă spun sincer că golul pe care îl simte omul când nu e în legătură cu Dumnezeu, în sfânta biserică, nu poate fi umplut de nimic. Am mai mers pe la liturghie la ruşi, la greci sau la maghiarii ortodocşi, dar eu nu mă pot apropia de Domnul dacă nu mă rog în limba mea. Deşi vorbesc bine ungureşte, o liturghie în limba maghiară nu o pot trăi la fel ca una în limba română. Aşa că, de când am descoperit biserica noastră, vin la liturghie în fiecare duminică, împreună cu soţia şi copiii. Eu cred că e important şi pentru copii. Unde ar putea învăţa ei mai multe despre iubire decât la biserică? Şi nu orice fel de iubire, ci iubirea absolută, pe care noi, oamenii, nu putem decât să o imităm! De aceea cred că suntem fericiţi în biserică. Bucuria pe care o simţi în biserică, la slujbe, nu se poate descrie în cuvinte. Iar asta nu o spun doar eu, o spun şi copiii mei".
Adrian Munteanu e un bărbat tânăr şi subţirel, foarte apropiat de părintele Marius Maghiar. E ardelean din Miercurea Ciuc, iar asta se simte în vorba domoală, în felul lui de a fi, aşezat, liniştit, şi dintr-o anume sfială cu care te priveşte. A venit în Ungaria ca mulţi dintre cei de aici, pentru a munci. Şi a fost surprins să afle că aici, spre deosebire de Transilvania, nu există nicio animozitate între maghiari şi români. "Eu îi mulţumesc lui Dumnezeu că între unguri nu am decât prieteni. Şi vă pot spune că am găsit printre ei oameni minunaţi. Dar eu cred că găseşti ceea ce cauţi. Eu lucrez în construcţii, unde sunt muncitori de multe naţionalităţi, aşa că am încercat să caut mai întâi omul şi abia apoi maghiarul, românul, turcul sau arabul. Şi mai cred că animozitatea din Ardeal, dintre noi şi unguri, este alimentată de politicieni. De aceea, când se întâmplă să lucrez cu cineva care nu este din Budapesta, sunt uneori privit ciudat, pentru că funcţionează prejudecăţile alimentate de propagandă. Dar, după ce mă cunosc ca om, chiar şi cei care nu sunt de aici îşi schimbă percepţia. Ştiţi cum e, dacă ar fi să trăim după ce spun politicienii, am ajunge, cred, să urâm pe toată lumea. Din fericire, trăim după ce ne spune biserica, nu ei, iar biserica ne învaţă să iubim pe toată lumea, indiferent că e maghiar sau român. Aşa că pot spune că eu nu am decât prieteni aici, chiar dacă, uneori, mai sunt şicanat. Am însă puterea de a trece peste astfel de întâmplări."
"Ortodoxia este fierbinte pentru maghiari"
- Părinte Marius Maghiar, aţi trăit o viaţă în Budapesta şi îi păstoriţi pe românii ortodocşi de aici de mai bine de două decenii. Cine sunt credincioşii dumneavoastră?
- Noi suntem o parohie foarte legată de ţară pentru că, spre deosebire de celelalte parohii româneşti din Ungaria, aici, la Budapesta, 90% dintre credincioşi sunt veniţi din România la studii sau ca să muncească. Foarte puţini enoriaşi sunt născuţi şi crescuţi aici. Avem chiar şi credincioşi din Republica Moldova. De aceea, parohia noastră este mai mult decât un loc sacru, este un spaţiu social, unde se creează legături între oameni, uneori se întemeiază familii. Asta face din comunitatea noastră una foarte puternică, o comunitate care va rezista în timp. Din păcate, cred că asimilarea celorlalţi români, născuţi şi crescuţi în Ungaria, este un proces ireversibil, în vreme ce românii din Budapesta, care nu s-au născut aici, îşi vor păstra identitatea, pentru că tot timpul în parohia noastră este un schimb cu ţara, mereu vin aici tineri care ne împrospătează rândurile. Unii se întorc acasă, alţii vin în Ungaria, sunt şi unii care pleacă mai departe, dar parohia rămâne şi este vie.
- Părinte Marius Maghiar, destinul dumneavoastră este, cred eu, mai puţin obişnuit. Sunteţi preot ortodox român, născut şi crescut în Ungaria, însă facultatea aţi făcut-o la Sibiu. Cum aţi ajuns la preoţie?
- A fost o chemare încă din copilărie. La şcoală am primit o educaţie materialistă, atee, aşa cum primea toată lumea în comunism. Dar eu am prins încă de mic gustul anti-comunismului, aşa erau ai mei, aşa că educaţia materialistă nu s-a lipit de mine. Apoi am dat la un liceu teologic romano-catolic, Liceul Fraţilor Piarişti, nu ca să mă fac preot, ci ca să urmez un liceu bun. A trebuit să înfrunt batjocura colegilor şi a unor profesori din şcoala generală, care au şi încercat să mă deturneze de la alegerea făcută, pentru că aşa era în acei ani - copiii care credeau erau nevoiţi să îşi ţină credinţa în adâncul inimii, foarte discret, pentru că era oprimată. Dar m-am bucurat de alegerea mea, pentru că la fraţii piarişti am întâlnit profesori şi preoţi deosebiţi, gânditori profunzi, credincioşi, teologi autentici, cărora li se simţea convingerea sinceră şi neclintită în Dumnezeu. Acolo s-a întărit în mine credinţa, pentru că nimeni nu mi-a cerut să trec la romano-catolicism. Aveam chiar şi colegi evrei, iar profesorii le respectau credinţa. Mi-a plăcut foarte mult la liceu, am îndrăgit atmosfera lui, o atmosferă spirituală, aproape de biserică. Acolo am realizat că, pentru mine, a fi în biserică, a trăi în biserică, e o stare firească, e normalitatea. Mie îmi place să stau în biserică, pur şi simplu sau, când merg în pelerinaje, îmi place să stau în mânăstiri, pentru că aşa simt mai puternic prezenţa lui Dumnezeu. Acea atmosferă duhovnicească mă apropie de Hristos. Aşa am ajuns să mă gândesc la preoţie. Eram în clasa a unsprezecea, când am simţit dorul acesta. M-am gândit că asta trebuie să fie soarta mea, aşa că am dat la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu, dar nu am fost hirotonit imediat după absolvire, aşa că am făcut şi Facultatea de Biblioteconomie la Budapesta şi am lucrat apoi la Biblioteca Naţională, în paralel cu slujirea mea la altar.
- Părinte, cum văd maghiarii ortodoxia?
- Sunt foarte impresionaţi de ea. Eu am aici, în parohie, un deputat care este pastor reformat şi, de câte ori vorbesc cu el, îmi spune că, pe măsura înaintării în vârstă, e din ce în ce mai convins că cea mai autentică credinţă creştină este cea ortodoxă. Şi nu doar că spune asta, dar şi merge în pelerinaje la mânăstirile ortodoxe. Iar ca el sunt şi alţi romano-catolici sau protestanţi maghiari, care au ajuns să se convertească la ortodoxie.
- De ce se convertesc? Ce îi atrage?
- Sunt atraşi în multe feluri. Unii aud o cântare bizantină şi sunt atât de fascinaţi de frumuseţea ei, încât vin la slujbe să o asculte. Şi să ştiţi că cei convertiţi nu mi s-au plâns niciodată că slujbele noastre sunt prea lungi. Alţii sunt atraşi de unii creştini ortodocşi. Îi fascinează viaţa noastră dusă în rugăciune, spiritualitatea creştinilor noştri, care sunt implicaţi în viaţa bisericii. Alţii sunt în necazuri, bolnavi, şi aud de puterea rugăciunii preoţilor ortodocşi. La catolici nu există maslu decât pe patul de moarte, iar la protestanţi nu există deloc, cultul lor este foarte sărac. În schimb, noi avem un cult bogat nu numai în rugăciuni particulare, ci şi în rugăciuni ale bisericii pentru credincioşi, rugăciuni pentru tot felul de nevoi, necazuri şi boli. Şi aşa, bolnavi fiind şi având nădejdea unei vindecări, caută un părinte şi, dacă ajung să se tămăduiască, atunci vin la ortodoxie. Dar, chiar şi atunci când nu se vindecă, după slujba sfântului maslu sunt atât de impresionaţi de cultul nostru, de puterea rugăciunilor noastre, de atmosfera mânăstirilor noastre, încât ortodoxia ajunge să li se imprime adânc în suflete şi apoi o îmbrăţişează cu toată inima. Pentru maghiari, ortodoxia este mult mai caldă decât rigiditatea romano-catolicismului sau simplitatea protestantismului. Ortodoxia e chiar fierbinte pentru ei şi de aceea o iubesc.
(Fotografiile autorului)