De când e lumea, oamenii au încercat să călătorească mai repede şi mai comod. Dar dacă pe distanţe cosmice se pare că progresăm continuu, pentru transportul urban, de la apariţia metroului încoace, întâmplată în anul 1863 la Londra, nimic nu s-a schimbat radical.
Nu e de mirare că mulţi europeni se întorc acum cu faţa spre trecut, în găsirea unor soluţii care să descongestioneze traficul şi să ne facă viaţa mai plăcută şi, de ce nu, mai sănătoasă. Aşa au explodat pistele de biciclete, care în ţările occidentale rivalizează cu maşinile. Şi tot aşa s-a ajuns ca, în clădirile de birouri centrale ale marilor metropole, să nu mai fie construite parcări, tocmai pentru a-i descuraja pe angajaţi de la folosirea automobilului personal. Există chiar şi o categorie de orăşeni care nu mai văd maşina ca pe un bun strict personal, ci se gândesc să îl împartă. Aşa au apărut aplicaţiile de telefon mobil care îţi permit să îţi găseşti rapid parteneri de drum spre şi de la serviciu, scăzând astfel cheltuielile cu combustibilul şi diminuând poluarea. Dar cum aceasta este doar o soluţie parţială, viitorii proiectanţi de maşini autonome ne promit vehicule electrice care se vor conduce singure şi vor funcţiona ca un fel de taxiuri, pe care le vei putea închiria pe parcursul câtorva ore, suficient cât să îţi faci treaba în oraş în anumite zone centrale, unde doar ele vor avea acces.
Automobilele zburătoare
În paralel cu aceste soluţii ecologice, care sunt ieftine şi, să sperăm, vor fi la îndemâna oricui, există şi soluţii de descongestionare a traficului printr-o mărire a vitezei de deplasare. Desigur, nu e vorba de autostrăzi urbane, cel puţin europenii par să se fi vindecat de astfel de utopii zgomotoase, ci de moduri inovatoare de a gândi deplasarea. Unii investitori, precum Elon Musk, cred că metroul nu e îndeajuns de sprinten şi au început să proiecteze, ba chiar să şi înceapă construcţia unor tuburi vidate subterane prin care vagoanele s-ar putea deplasa cu viteza sunetului sau chiar cu viteze supersonice pentru distanţe mai mari, între două metropole. Alţii nu cred că transportul subteran este de viitor, ci, dimpotrivă, cel aerian, aşa că au început să proiecteze tot felul de maşinuţe zburătoare care, aşa cum fac gărgăriţele, au aripile ascunse şi pot, după ce rulează cuminţi la semafor, să şi le desfacă pentru a-şi lua zborul.
Oricare dintre aceste soluţii vor fi adoptate de mileniul trei, un lucru este cert: nimic nu este mai sănătos decât mersul pe jos sau cu bicicleta. Un semn straniu al faptului că evoluţia tehnologică nu te duce neapărat în direcţia cea mai bună.
Pe sub pământ, cu viteza sunetului
Totul a început la Londra, în ţara mamă a Primei Revoluţii Industriale, acolo unde, pentru prima dată în istoria lumii, trenurile au coborât în subteran. Pe 10 ianuarie 1863, se deschidea publicului prima reţea de metrou din lume. Astăzi nu mai e de conceput o mare metropolă fără un astfel de mijloc de transport. Dar pentru Elon Musk, miliardarul vizionar care a produs în serie primele maşini integral electrice, metroul actual nu este suficient. Şi pentru că se plânge, adeseori, de faptul că stă ore întregi blocat în traficul din Los Angeles, ceea ce îl reţine din muncă (petrece peste 100 de ore pe săptămână în fabricile sale), el s-a gândit că ar putea ajunge dintr-o parte în alta a oraşului cât ai clipi din ochi, ba chiar ar putea străbate scurta distanţă dintre San Francisco şi Los Angeles mai repede decât cu elicopterul. Soluţia, pusă pe masa inginerilor a fost numită de el hyperloop şi presupune transportul unor capsule prin nişte tuburi vidate. Respectivele capsule nu au roţi, pentru că nu merg pe pământ, ci zboară de-a dreptul, folosindu-se de nişte perne magnetice, care le ajută să leviteze deasupra unui soi de şine. Dar dacă levitarea magnetică le permite trenurilor japoneze să atingă viteze de peste 500 de kilometri la oră, mai mult decât viteza de decolare a unui avion, Elon Musk crede că, pentru viitor, trebuie să ne dorim mai mult. Aşa că vrea să golească de aer tunelurile viitorului său "metrou" pentru ca să nu mai existe frecarea obişnuită, un obstacol serios în calea oricărei deplasări. În felul acesta, capsulele lui ar putea circula cu viteza sunetului sau, în cazul în care ar trebui să parcurgă distanţa între două oraşe, ar putea accelera până la viteze supersonice. Gândiţi-vă că un avion de linie zboară cu o viteză medie de 800 km/h, iar viteza sunetului este de 1224 km/h. Aşadar, capsulele lui Elon Musk ar urma să circule chiar şi cu o viteză dublă faţă de cea a unui avion. Probabil că vi se pare totul SF, dar nu e. La începutul acestui an, "Boring Company", firma de forare a lui Elon Musk a primit permisiunea să înceapă să sape în Washington şi Los Angeles, două tuneluri experimentale, pe care municipalitatea ar vrea să testeze noile mijloace de transport. Pentru a evita problemele legate de infrastructura subterană a oraşelor occidentale, Elon Musk vrea să coboare mult mai adânc în pământ şi promite să facă asta la standarde de cost mult mai mici decât cele ale celorlalte companii de forare.
Culmea este că ideile sale nu sunt nici măcar noi. Încă din 1799, George Medhurst, un inginer londonez, patenta ceea ce el avea să denumească "trenul atmosferic". Patentul descria în detaliu felul de a funcţiona al unui tren care se mişca printr-un tub vidat, propulsat de aer comprimat. Ideea, care va fi reluată mai apoi, era să introduci un vagon într-un tub vidat, care apoi primea aer prin spatele garniturii. Diferenţa de presiune - vid în faţă, aer comprimat în spate, propulsa trenul prin tubul care funcţiona asemănător unei puşti cu aer comprimat. Un veac mai târziu, în 1888, Michel Verne, fiul celebrului Jules Verne, imagina "expresul viitorului" - un tub subacvatic scufundat în Oceanul Atlantic prin care se mişcau cu 1800 de km/h capsule cu pasageri. În 1909, revista "Scientific American" avea să publice un articol în care expunea pe scurt ideea lui Robert Goddard, un inginer american care proiectase un tren capabil să se deplaseze printr-un tub vidat. În acelaşi an, dar dincolo de ocean, profesorul rus Boris Weinberg de la Universitatea Politehnică din Tomsk, construia primul prototip din lume al unui tren care se deplasa printr-un tub cu vacuum. Dar fără elanul şi determinarea unui miliardar excentric ca Elon Musk, capabil nu numai să strângă fonduri, ci şi să convingă, prin succesul altor proiecte, autorităţile, probabil că săpăturile pentru primul metrou propulsat printr-un tub cu vacuum ar mai fi avut de aşteptat. Rămâne de văzut dacă Musk va putea să şi termine ceea ce a început şi, mai ales, dacă proiectul său va fi viabil din punct de vedere economic, astfel încât să îi poată transporta pe americani prin oraş sau de la un oraş la altul, la un preţ decent. Bogaţii însă ar putea prefera altceva, mult mai... personalizat - automobilul zburător.
Automobilul zburător din Olanda
Din capul locului trebuie spus că soluţia aceasta nu este pentru omul de rând. În acelaşi timp, ea ar putea fi accesibilă celor care nu sunt putred de bogaţi, dar au, totuşi, suficienţi bani în conturi pentru a-i cheltui pe un Rolls Royce... Pentru astfel de oameni cu dare de mână, salonul auto de la Geneva, de anul acesta, a prezentat, în premieră mondială, un automobil zburător, care poate fi comandat pentru o sumă care începe de la 500.000 de euro. Produs în Olanda, vehiculul, intitulat PAL-V, va putea circula şi decola doar în ţara lalelelor, până când restul lumii va omologa ciudăţenia. Cu două locuri, două motoare, trei roţi şi o elice de elicopter, doritorii vor putea rula pe stradă cu viteze de până la 170 km/h, iar prin aer, cu până la 180 km/h.
Pentru cei care doresc să intre în categoria lux există şi un proiect slovac: Aeromobilul 3.0, cu un preţ mult mai piperat, situat între 1,2 şi 1,5 milioane de euro. Deocamdată slovacii nu au dat drumul producţiei, dar aşteaptă pre-comenzi, promiţând livrarea după anul 2020.
Pentru miliardarii care visează la Top Gun există proiectul G7, care merge pe şosea cu două motoare electrice, dar este capabil să decoleze şi să zboare la ameţitoarea altitudine de 12.000 de metri, cu viteze de până la 800 km/h. Desigur, preţul este pe măsură - între 3 şi 5 milioane de dolari.
Există şi o ofertă pentru cei cărora le este frică de manşă! Se numeşte Terrafugia TF-X, poate transporta până la patru persoane cu 322 de km/h şi, foarte important, e capabilă să se piloteze singură, aici intrând chiar şi decolarea şi aterizarea. Mă rog, pentru cine are curajul să îşi dea viaţa pe mâna unui computer. Şi, mai important, pentru cine are încredere că maşinile zburătoare vor putea revoluţiona transportul urban (că pentru transportul aerian pe distanţe lungi avem deja aeroporturi). În prezentarea proiectului hyperloop, Elon Musk se arăta sceptic faţă de zborul pe deasupra oraşelor cu automobile-elicopter, pentru simplul motiv că, odată generalizat, acest tip de transport ar genera atât de mult trafic, încât ar muta, pur şi simplu, problemele care acum există la sol direct în cer. Aşa s-a hotărât el să îşi încerce norocul sub pământ.
Dar poate că problema ambuteiajelor este mult mai simplă. Decât să concurăm cu păsările şi cârtiţele, nu mai bine ar fi să ne redescoperim ca oameni? În fond, de ce este nevoie să mergem fiecare cu câte o maşină? Nu ar fi mai bine, cum spun milenialii (adică adolescenţii şi tinerii de astăzi), să redescoperim un concept pe care s-a clădit omenirea - sharing, adică, pe româneşte "împărţirea"?
Milenialii şi maşinile "împărţite"
Simplu spus, în Bucureşti avem 1,25 de milioane de maşini la 2,1 milioane de locuitori. Asta înseamnă că am putea încăpea cu toţii în automobilele parcate în oraş, ba chiar ar mai rămâne libere locurile din spate. Situaţia de la noi nu este singulară. Generaţia de după cel de-al doilea război mondial a fost o generaţie dedicată automobilului personal. În SUA, nici nu ai putea să trăieşti fără, pentru că există oraşe cu un transport în comun precar sau chiar inexistent. Iar distanţele sunt pe măsura unui continent... Totul s-a schimbat când pe scenă a intrat noua generaţie, pe care sociologii o numesc a milenialilor. Ei nu au mai vrut "roţi", aşa cum îşi doreau cu ardoare părinţii. Şi-au spus: "Fraţilor, aveţi prea multe maşini! Împărţiţi-le!". Până la apariţia telefoanelor inteligente era însă destul de greu să faci asta. Şi să vrei, nu prea aveai cum să îţi împarţi automobilul cu vecinii. Ce să faci? Să le baţi în geam dimineaţa, înainte să pleci la muncă şi să-i inviţi în maşina ta?. Însă tehnologia a venit şi cu soluţia. Astăzi, aproape toată lumea are un telefon inteligent, aşa că au apărut aplicaţii pentru cei care ar dori să împartă drumul spre şi de la slujbă cu altcineva. Sau de ce doar la slujbă? Site-ul blablacar.co.uk din Marea Britanie te poate duce, literalmente, de oriunde până oriunde. Nu trebuie decât să îţi faci un cont la care să asociezi un card, iar apoi specifici adresa de unde vrei să fii luat şi destinaţia. Aplicaţia se ocupă de restul, alegând o maşină, sau mai multe!, astfel încât să poţi să ajungi unde vrei. Odată identificat şoferul, banii îţi sunt retraşi dintr-un cont, iar tu primeşti numărul lui de telefon. Ce "ia-mă nene!", cu aşteptat pe marginea şoselei, ce tremurat în frig sau ars de soare?! Omenirea a învăţat să se conecteze şi să împartă. Iar milenialii au ajuns chiar să nu îşi mai dorească maşini personale. Deloc! Statisticile arată că generaţia lor afectează vânzările de automobile pe întregul glob. În loc să dea banii pe un volan şi patru roţi, ei îşi cumpără direct călătoriile. Din acest motiv, antreprenorii au inventat conceptul de închiriere a maşinii de pe telefonul mobil, serviciu care a apărut şi în Bucureşti. De ce să deţii un automobil, când o companie a răspândit pentru tine, prin tot oraşul, o mulţime de maşini? Intri pe harta telefonului, le găseşti pe cele disponibile, parcate în apropiere, plăteşti (începând de la 36 de lei pe oră în Capitală), iar apoi, cu ajutorul tehnologiei bluetooth, deblochezi maşina şi... ai plecat. Aplicaţia este foarte deşteaptă - dacă eşti blocat în trafic, compania vede asta, prin GPS-ul încorporat, iar costul de utilizare orar scade la jumătate. Când timpul pentru care ai plătit expiră, firma îţi opreşte motorul automat. Dacă vrei să pleci mai departe, plăteşti. Pentru această revoluţie a transportului, trebuie să le mulţumim, în ordine, milenialilor şi, bineînţeles, tehnologiei. Şi tot milenialilor trebuie să le mulţumim pentru ultimul răcnet în materie de transport - reinventarea mersului pe jos!
200 de milioane de biciclete!
Dacă e să îi credem pe chinezi, prima bicicletă din lume a fost inventată de genialul Lu Ban (507-444 î.Hr.), cu 2500 de ani în urmă. Era din lemn, grea şi greu de manevrat. De aceea nici nu a supravieţuit. Două mii de ani au trecut până când un elev al lui Leondardo Da Vinci, Gian Giacomo Caprotti, a inventat o bicicletă mai uşoară, tot din lemn, care nu a avut însă, nici ea, un viitor. În 1790, contele Mede de Sivrac construia celeriferul, adică un vehicul similar cu bicicletele pe care le folosesc astăzi copiii mici - fără pedale, cu un fel de şa pe care te sprijineai când alergai literalmente pe două roţi. Celeriferul nu avea ghidon, el i-a fost adăugat în anul 1818, pe 6 aprilie, când, la salonul de la Paris, baronul Karl Drais von Sauerbronn prezenta lumii prima Laufmaschine, adică o maşină de alergat, care, pe lângă invenţia lui de Sivrac avea şi ghidon. Pedalele au apărut la velocipedul creat de fierarul francez Pierre Michaux, care a mărit roata din faţă. De aici înainte, bicicleta a înflorit. Britanicul H.J. Lawson i-a adăugat lanţul, iar John Dunlop i-a pus cauciucuri umflate. Dacă nu ar fi apărut automobilul, bicicletele ar fi cucerit definitiv oraşele. Aşa însă a fost nevoie de o pauză, pentru ca problemele generate de maşini - trafic, poluare, cheltuielile cu întreţinerea, să ducă la renaşterea preocupărilor pentru sănătate şi pentru oraşe mai verzi şi mai prietenoase cu locuitorii lor.
Bicicletele au renăscut asemenea unor păsări Phoenix, iar astăzi, în Europa occidentală, sunt 200 de milioane de biciclete, mai multe decât automobilele, în număr de 164 de milioane. Utilitatea lor este evidentă, dacă ne uităm pe statistici şi aflăm că, în majoritatea oraşelor bătrânului occident, un drum făcut de un cetăţean are, în medie, şase kilometri, ceea ce, pentru bicicletă este o distanţă decentă, pe care o străbate, de regulă, mai repede decât un automobil care trebuie să şi stea în trafic. De asta s-au convins cel mai repede nordicii - un olandez pedalează, în medie, 2,3 km pe zi, în vreme ce un spaniol nu trece de... 100 de metri. Chiar şi între nordici sunt diferenţe - 26% dintre drumurile făcute de cetăţenii olandezi sunt făcute pe bicicletă, în vreme ce britanicii nu pedalează decât în 2% dintre cazuri. Ce e cert pentru toată lumea - mersul pe bicicletă e mult mai sănătos decât cel cu maşina. Trupul unui biciclist e cam cu 10 ani mai tânăr decât cel al unui om care preferă maşina. Şi unde mai pui că bicicletele reduc şi accidentele cam cu 39%. Singura condiţie este să şi aibă piste pentru ele.