"De ce oare eu te-am cunoscut?"
- Ionuț, mai ții minte când ai cântat prima dată? Oamenilor le place să afle povestea celor pe care îi iubesc. Iar tu ții în ograda muzicii tale zeci de mii de ascultători...
- Când aveam șase ani, părinții mei au divorțat. Tata, pe când era îndrăgostit de mama și când erau încă împreună, îi cânta romanța "De ce oare eu te-am cunoscut?", pe care, tot auzind-o, am învățat-o și eu. Apoi, după divorț, mama mă ruga să i-o cânt în momentele ei de tristețe. Am prins drag de cântec, chiar dacă momentul nu era unul fericit pentru mine și pentru familia mea. M-au auzit cântând vecinii și doamna învățătoare, care era și dânsa vecină cu noi, și m-au îndemnat să urc pe scenă, să cânt la serbările școlii. Am acceptat, dar pentru că eram foarte emotiv, m-am speriat și am fugit înainte de primul spectacol. Apoi s-a petrecut un miracol: am primit un acordeon de ziua mea... Din ziua aceea, am știut că viitorul meu este muzica.
- Când ai cântat pentru prima oară în public?
- Eram în clasa a noua, când s-a desfășurat la Alba Iulia una dintre edițiile emisiunii-concurs "Floarea din grădină", în care cânta Nicolae Furdui Iancu. Am fost impresionat de vocea sa și mi-am zis să-ncerc să cânt la fel ca el. Eram cam pirpiriu, dar aveam de pe-atunci o voce baritonală. La un moment dat, veneam cu trenul de la Zlatna, unde făceam liceul, la Alba Iulia, cu câțiva colegi de școală. Le-am cântat, dar ei s-au amuzat foarte tare, li se părea că vocea nu se potrivește cu aspectul meu fizic. Totuși, ceva le-a plăcut, fiindcă i-au povestit profesorului de muzică întâmplarea din tren, el m-a ascultat și mi-a dat temă să mă pregătesc pentru spectacolul liceului. Aici m-a auzit cântând directorul Casei de Cultură din Zlatna, care mi-a propus să merg cu ei în turnee, prin județ. Așa am intrat în lumea cântecului popular. Am participat la toate concursurile de gen, care, pe atunci, erau mai riguroase decât acum, aveau o altă importanță. Cine câștiga era apreciat, lumea afla de tine, iar presa promova foarte bine orice astfel de concurs și pe câștigători. Când am plecat la facultate, la Cluj, m-am înscris în Ansamblul "Românașul" și așa am ajuns, practic, să fiu cunoscut, pentru că viața culturală din Cluj era extrem de activă pe atunci. Acolo m-au văzut evoluând mai mulți cântăreți, care acum îmi sunt colegi de scenă, dar atunci erau doar idoli pentru mine: regretatul Dumitru Fărcaș, Dumnezeu să-l ocrotească pe ceea lume, Dumitru Sopon, Sava Negrean Brudașcu, Maria Marcu și alții. Contează foarte mult când artiști mari te acceptă alături de ei pe scenă. Încet, încet, am început să mă fac cunoscut și în țară.
- Care dintre "idoli" te-au luat sub tutela lor?
- Eram în anul trei de facultate când m-am întâlnit, într-un spectacol la Alba Iulia, cu Nicolae Furdui Iancu. Dânsul mi-a propus să particip alături de el și de Dinu Iancu Sălăjanu, la un concert de colinde în emisiunea "Tezaur folcloric", la București. Am fost, i-a plăcut cum cânt și cum "dau" pe scenă, și mi-a propus să mai facem câteva astfel de spectacole. Am mai cântat în această formulă încă patru ani. Apoi, văzând că sunt pe drumul maturizării, tot Nicolae Furdui Iancu m-a împins cumva în față, spunându-mi că e foarte important să-mi fac un drum al meu, să am o identitate aparte în cântecul popular. E ușor să stai lângă un artist mare, e un confort, dar important este să ai propria ta personalitate artistică. Mi-am format un grup de instrumentiști profesioniști, "Codru de România", cu care am început să apar în spectacole și, practic, așa s-a construit imaginea mea de azi.
"Să te simți dorit și așteptat"
- Ai absolvit o facultate cu profil tehnic. Ai apucat să fii și inginer?
- Nu, nici măcar cinci minute n-am profesat ca inginer. La acea vreme studiam și canto clasic, în ideea de a susține admitere la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj. N-am ajuns nici acolo, pentru că am intrat serios în cântecul popular, am început să câștig bani și, sigur, toate aspectele astea mi-au schimbat direcția. E foarte important ca în ceea ce faci să-ți asculți sufletul. Lasă-l pe el să-ți aleagă drumul.
- Ți l-ai ascultat și când a fost vorba de dragoste... Tocmai ai împlinit 20 de ani de căsătorie. Îți doresc să aveți parte, tu și soția ta, Brândușa, de cât mai mulți și mai frumoși ani împreună! Cât de importantă e familia în viața unui artist? Pe unii îi încurcă...
- Foarte importantă. Familia înseamnă echilibru. Oricât de frumos ar fi pe scenă, printre colegi, tot acasă e cel mai bine. Trebuie să ai un cămin, trebuie să te simți așteptat, dorit, pentru că, la urma urmei, cei care te doresc și te prețuiesc cel mai mult sunt membrii familiei tale. Trebuie să găsești un partener care să te înțeleagă, să-ți înțeleagă nebunia, pentru că nu e ușor să trăiești cu un artist, noi nu suntem oameni normali. Dacă am fi normali, n-am mai fi artiști. Dacă ai norocul să găsești un partener care să te înțeleagă, apare acel echilibru între ceea ce ești tu, ca om lăsat de Dumnezeu, și ceea ce ești pe scenă ca artist. Cred că un artist fără familie se consumă, se pierde repede, e lipsit de echilibru. Se risipește și nu are de unde să se încarce, iar dacă nu ai unde să te încarci, te termini.
- O întrebare de o mie de puncte: se poate trăi din muzică?
- Dacă ești un artist serios, se poate. Einstein spunea să nu cauți să ai succes, ci să încerci să ai valoare. Pentru un artist nu e suficient să aibă o voce bună, să fie fălos, să aibă un repertoriu bun, trebuie și multe calități omenești: să fie generos, să aibă o viață exemplară, conduita în viața socială să fie impecabilă. Sunt multe aspecte care concurează la valoarea ta.
"Conspirația" de la "Mamaia"
- Împletită cu povestea ta e, de o vreme, și povestea Uniunii Artiștilor și Interpreților de Folclor Muzical din România, al cărei președinte ești. Ce este, de fapt, această uniune?
- În anul 2009, la Festivalul de Folclor de la Mamaia, ne-am întâlnit mai mulți colegi de generație: Dinu Iancu Sălăjanu, Niculina Stoican, Constantin Enceanu, Andreea Voica, Mariana Ionescu Căpitănescu, și ne reproșam unii altora că nu ne vedem mai des, că nu e normal să ne vedem doar la spectacole, când se nimerește, să cântăm și apoi să ne vedem fiecare de drum. Ne-am gândit cum am putea să facem, să ne vedem și să comunicăm mai des? Așa ne-am propus să organizăm fiecare o întâlnire în zona lui, cu familia, prietenii, să fim împreună. M-am oferit să organizez eu prima astfel de întâlnire. Și apoi mi-a venit gândul că, dacă tot ne adunăm, să instituționalizăm cumva întâlnirile astea. Nu mai făcuse nimeni așa ceva în România și era important să lucrăm împreună, să putem milita pentru rezolvarea unor probleme cu care breasla noastră se confruntă.
Am pregătit întâlnirea de la Alba Iulia și m-am gândit să cooptăm și alți colegi în ideea noastră, dintre cei care nu fuseseră prezenți la Mamaia. Am discutat cu Nicolae Furdui Iancu, Ioan Bocșa, Veta Biriș, Dumitru Fărcaș și i-am întrebat dacă nu vor să ne asociem într-o formă juridică. Au fost de acord. Ne-am întâlnit la Sălciua, am pus idei pe hârtie. Anul următor ne-am întâlnit la Șugag, iar în 2011, aveam deja statut și formă juridică. Așa s-a născut Uniunea Artiștilor și Interpreților de Folclor Muzical din România. Suntem 25 de membri fondatori: Nicolae Furdui Iancu, Ioan Bocșa, Dumitru Fărcaș, Veta Biriș, Sava Negrean Brudașcu, Matilda Pascal-Cojocărița, Mariana Anghel, Mariana Deac, Dinu Iancu Sălăjanu, Marius Ciprian Pop, Niculina Stoican, Petrică Mâțu Stoian, Constantin Enceanu, Mariana Ionescu Căpitănescu, Elise Stan, Traian Jurchela, Nicoleta Voica, Andreea Voica, Viorica Macovei, Adrian Stanca, Mirela Mănescu Felea, Ștefan Cigu, Deian Galetin, Alexandru Pugna și eu, Ionuț Fulea.
Bazaconiile numite folclor
- Dincolo de organizarea unor spectacole de anvergură, în ce alte proiecte mai este implicată uniunea voastră?
- Avem o asociație importantă, cu proiecte foarte frumoase. Cel mai important, pentru care milităm, este introducerea folclorului în școli. E un vis mai vechi al meu, pentru că am considerat că nu e normal doar să apari la TV și să spui că nu e bine ce cântă X, dar e bine ce cântă Y. Copilul trebuie să se deprindă de mic cu anumite informații despre identitatea lui, despre rădăcinile lui, și să tragă singur concluzii, să discearnă singur între adevăr și făcătură. Sunt foarte multe voci bune în muzică, indiferent că vorbim de muzica populară, manele, folk, dar noi trebuie să stabilim foarte clar pe ce direcție mergem, pentru că, la urma urmei, cel mai mare deserviciu folclorului nu-l aduc nici manelele, nici alte genuri muzicale, ci noi, cei care slujim folclorul românesc, noi îl denaturăm. Din dorința de a câștiga cât mai mulți bani, inventăm tot felul de bazaconii, modificăm ce avem, diluăm. În plus, apare și această prostituție muzicală a unor colegi, pe unele posturi media, pe rețelele de socializare, care din dorința de a fi cât mai prezenți, fac tot felul de lucruri mizerabile. De aceea am considerat că e important un astfel de demers. Am și avut un proiect-pilot în 2012, în județul Alba, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean, prin care am încercat, timp de cinci luni, să aducem această idee în școli. Cu profesori de specialitate, am adus în atenția copiilor câteva elemente care punctează sau definesc folclorul românesc. Profesorii predau teorie despre folclor, iar noi, artiștii, implementam, practic, tot ce spunea profesorul. Am avut foarte mulți copii și foarte mulți părinți care au participat. Am făcut acest proiect în mai multe orașe din județ, pentru că la oraș influența kitsch-ului e mai mare și mai evidentă. Mă bucur că am avut un feed-back foarte bun cu acest proiect, cu atât mai mult cu cât această idee a ajuns, la un moment dat, chiar în Parlamentul României.
- Există și voci foarte tinere, copii talentați, pe care să-i creșteți, artistic vorbind, alături de voi?
- Da. La întâlnirile noastre anuale organizam, în localitățile unde ne întâlneam, câte un spectacol pe care-l numisem "Suflet de român". În 2014, Primăria Municipiului Alba Iulia ne-a invitat să facem acest spectacol la Alba Iulia, unde l-am făcut și în 2015. Atunci, cunoscând situația unor copii talentați, care și-ar fi dorit să cânte, dar nu aveau posibilități materiale, ne-am gândit că ar fi potrivit să facem o preselecție a lor. Așa am ales șapte copii din Alba Iulia pe care-i susținem și în prezent, cu suport tehnic, profesional, material. Avem două profesoare de specialitate care se ocupă de educația lor muzicală. Grupul lor se cheamă tot "Suflet de român" și a crescut, în timp.
- Se întâmplă asta și în alte zone din țară?
- Din păcate, la foarte multe concursuri din țară, sunt copii nedreptățiți, care merită să câștige, au calități, dar sunt nedreptățiți, pentru că sunt alte interese în joc. Am văzut asta, am fost membru în foarte multe jurii și sunt dezamăgit și dezgustat de ce se întâmplă. Vreau să clădesc ceva corect, o modalitate prin care copiii care merită să fie cunoscuți, recunoscuți și promovați.
"Televiziunea a ajuns să strice mintea poporului"
- În ce măsură voi, ca uniune profesionistă, puteți să limitați accesul în lumea folclorului autentic a unor neaveniți?
- Nu există nimic care să stopeze acest fenomen, pentru că nu există nicio lege. Pe vremuri, existau atestate profesionale. Din păcate, nu mai sunt, ceea ce e foarte rău. Fiecare gen muzical ar trebui acreditat, recunoscut prin lege. Acum e un amalgam, nici nu știu cum să-i spun, toată lumea cântă, nu mai contează ce anume, plus că acum se inventează foarte multe cântece, din alte cântece existente, care au inițial filonul folcloric autentic, au o identitate, un caracter. Modificările astea necontrolate de nimeni diluează elementele identitare. Iar ele sunt difuzate pe micul ecran. Televiziunea a ajuns să mintă, să strice mintea poporului. S-a rămas cu mentalitatea că tot ce apare la TV e bun și atunci nu mai contează cine cântă, ce cântă, cum arată, dacă a apărut la TV e acreditat, certificat ca artist de valoare. Ar fi foarte important ca emisiunile de gen să facă o distincție foarte clară între cine e interpret de muzică populară, de muzică tradițională, de muzică comercială. Nu se întâmplă asta, sunt toți o apă și-un pământ. Mari interpreți de folclor cântă și ei muzică comercială, care n-are nimic de-a face cu folclorul, iar atunci lumea nu știe ce să creadă. Din câte văd, se dorește o diluare a tot ce a mai rămas de valoare, indiferent despre ce gen muzical e vorba.
- O profesionistă de talia regretatei Mărioara Murărescu a reușit să păstreze mult timp o verticalitate în domeniul folclorului românesc. Se simte lipsa unor astfel de profesioniști?
- Da, se simte. TVR a fost întotdeauna televiziunea-reper, care a adus în atenția publicului aceste valori ale românilor, și prin emisiunea "Tezaur folcloric". Mărioara Murărescu era un specialist riguros, nu intrai oricum acolo dacă nu erai pregătit. La fel e și Eugenia Florea, la Radio România. Am avut această șansă, să apar acolo, lângă artiști de renume. Când apăreai în "Tezaur folcloric" sau la Radio România, spuneai ceva, erai cineva, aveai valoare profesională, valoare umană, calități vocale, erai certificat. Era o rigurozitate, un control care acum nu mai există. Acum, inclusiv la TVR, se fac emisiuni de divertisment, în care ne folosim de artist pentru a avea audiență, nu pentru a promova valoarea. Dacă pierdem și TVR, care din punct de vedere cultural este încă un reper important pentru români, am pierdut totul. E clar că trebuie să existe o instituție a statului, care să reglementeze prin lege această ierarhizare a valorilor.
Foto: Arhiva personală Ionuț Fulea