Istoria, o poveste de familie
Istoria Ardealului se rescrie din nou şi din nou, curajoasă şi dramatică, mândră şi neînduplecată, cu fiecare poveste a unei mari familii româneşti: în sute de ani, generaţii şi generaţii de eroi şi de sfinţi au înfruntat armele şi-au înfundat temniţele pentru cauza românismului. Nu trebuie decât să mergi în sus, pe firul neamului, ca să vezi îndârjirea vechilor cneji ori a micilor nobili împotriva nenumăratelor încercări de maghiarizare, care cu frumosul, care cu forţa. Mai încoace, după 1700, simţi deja durerea şi furia, numai privind portretele celor de odinioară, păstrate ca nişte icoane din vremea mucenicilor Horea, Cloşca şi Crişan. Familia Raţiu din Turda a avut un strămoş chiar acolo, pe Dealul Furcilor - preotul care i-a dat ultima împărtăşanie lui Horea, înaintea cumplitului supliciu. Eruditul Simion Bărnuţiu din Sălaj a sărit imediat în slujba "Crăişorului" Avram Iancu. Răţeştii şi Coroienii şi-au văzut bărbaţii în temniţele imperiale, în vremea Memorandumului, alte familii au dat eroi în tranşeele Războiului cel Mare ori au fost acolo, în ceasul de aur al naţiei, la Marea Adunare de la Alba Iulia. Peste tot, prin Ardeal, găseşti astfel de familii, dar rareori vezi o îndârjire mai mare ca a celor din Ţara Silvaniei. Patru sate, tari ca patru stâlpi de catedrală, ţin vie în Sălaj amintirea celor care au făcut posibilă România Mare, centenară, de azi: Bocşa lui Simion Bărnuţiu, Băseştiul familiei Pop, Bobota familiei Coposu şi, mai cu seamă, Bădăcinul familiei Maniu. Când ai în urmă astfel de poveşti de familie, când înveţi istoria, nu la şcoală, ci pe viu, în casă, când eroii neamului nu sunt nişte personaje mitice din cărţi, ci străbunicul, bunicul, unchiul sau nepotul, românismul nu mai e un simplu drept pe care simţi nevoia să-l aperi în vremuri de restrişte: cauza naţională e o obligaţie! Aşa trebuie să fi simţit studentul Iuliu Maniu, când, alegându-şi, înainte de 1900, tema lucrării de doctorat, i-a revoltat pe colegii şi pe profesorii săi din Imperiu, cu încăpăţânarea cu care cerceta temeiuri juridice pentru lupta poporului său. A ajuns la conflicte deschise cu coordonatorii lucrării, risca să nu-şi ia doctoratul, dar nu a dat niciun pas înapoi de la credinţa sa. Cum s-ar fi putut întoarce acasă, în Bădăcinul strămoşilor săi, dacă n-ar fi apărat cum se cuvenea cauza românilor?
"Gata de luptă!"
Iuliu Maniu e student în 1892, când delegaţia Memorandiştilor, din care face parte şi unchiul său, Iuliu Coroianu, ajunge la Viena, să-i prezinte Împăratului durerile românilor. Grupul masiv de patrioţi ardeleni e întâmpinat cu entuziasm peste tot, pe drum, de zeci de mii de români. Printre cei care se ocupă de primirea delegaţilor în capitala Imperiului se numără şi tânărul Maniu, mândru nevoie mare, că uncheşul Iuliu era principalul redactor al "Memorandumului", ale cărui linii directoare, dar şi ultime tuşe au fost date chiar în casa copilăriei sale de la Bădăcin. "E cartea durerilor şi a plângerilor noastre, evanghelia drepturilor şi crezul fericirii noastre naţionale", scrie Maniu, înflăcărat, într-un manifest pe care-l distribuie în timpul faimosului proces de la Cluj, în care sunt târâţi liderii "memorandişti".
La doar 20 de ani, când altor "ştudinţi" le stă mintea numai la distracţii pe banii părinţilor, Iuliu Maniu e trup şi suflet pentru cauza naţională. Intră de tânăr în politică, la 24 de ani e deja printre fruntaşii românilor din Transilvania. Ales deputat de Vinţu de Jos, ţine un prim discurs fulminant în Parlamentul de la Budapesta, rezistând cu stoicism huiduielilor şi vociferărilor deputaţilor unguri. Le spune din capul locului că e gata pentru "cea mai energică, cea mai conştiincioasă şi cea mai bărbătească luptă". Vorbeşte impecabil limba stăpânirii, iar asta îi scoate din sărite pe inamicii săi politici. "Acest Maniu ne dă palme în cea mai curată limbă maghiară!". Marile bătălii ale unei cariere politice întinse de-a lungul a şase decenii de-abia încep pentru tânărul crescut în moşia de la Bădăcin...
Cu crucea în raniţă
"Astăzi a sosit ziua Învierii!". "Astăzi a sosit ziua Învierii!", tuna, în "Proclamaţiunea" sa din 1848, Simion Bărnuţiu. Marele revoluţionar îi îndemna pe toţi românii, "fie popă, fie nobil, ostaş, cetăţean sau sătean", să se pregătească pentru vremea ce va veni. Om de nădejde al lui Avram Iancu, Simion Bărnuţiu era fratele străbunicii lui Iuliu Maniu. Bărnuţiu îl ţine la şcoli înalte pe tatăl lui Iuliu, Ioan Maniu, pe care îl convinge să lase deoparte Teologia şi să facă Dreptul, să poată ajuta mai bine neamul românesc. Aşa gândeau, în acele vremuri grele, marile familii ardelene, aşa gândeau şi cei din familia lui Iuliu Maniu! Tânărul Iuliu nu-l prinde pe Bărnuţiu în viaţă, dar creşte la Bădăcin, în cultul marelui cărturar, după cum trăieşte cu exemplul viu al unchiului Iuliu Coroianu, memorandistul, ori al bunicului, popa Demetriu, care cutreieră satele ardelene ani la rând ca să-i convingă pe români să-şi lase copiii să facă carte, aşteptând "Ziua Învierii".
Iuliu Maniu e pe front, la Piave, în Italia, când simte că a venit "Ziua Învierii". Fusese pedepsit de stăpânire pentru că refuzase să jure fidelitate Ungariei şi să sprijine intrarea României în război, de partea Imperiului Austro-Ungar. "Nici sub spânzurătoare nu aş putea cere ca România să meargă alături de Imperiu!", le răspunde Maniu. În loc de spânzurătoare, îl aruncă în cel mai cumplit război: doar-doar vreun obuz îi va scăpa de cel mai mare luptător pentru drepturile românilor. În ciuda presiunilor, Maniu refuză orice compromis. Îşi ia crucea în raniţă şi merge, alături de alte zeci de mii de români ardeleni, într-un război care nu era al lor. Vara lui 1916 îl prinde în Tirol, iarna lui 1917 pe râul Piave: "Suntem cu toţii în mâna lui Dumnezeu. În El mi-i toată nădejdea". Când războiul e gata, iar Austro-Ungaria înfrântă, cum de la bun început intuise, locotenentul Maniu nu mai aşteaptă nici o clipă. Fuge direct la Viena. Ziua propovăduită de străbunul Bărnuţiu, "Învierea neamului românesc", e mai aproape ca oricând!
Armata locotenentului Maniu
La Viena, tânărul Maniu e omul Providenţei. Ştie mai bine ca oricine ce e de făcut. Şi are şi mintea, şi curajul, să facă ce e de făcut. Îi convoacă, în secret, pe ofiţerii români din capitala Imperiului. Le spune, răspicat, în stilul său inconfundabil, că Transilvania va trece din mâinile autorităţilor maghiare sub comanda Comitetului Naţional Român iar militarii români au datoria să se pună în slujba marelui ideal la care, în haosul sfârşitului de război, puţini îndrăzneau măcar să viseze. "Vrem să rupem lanţurile robiei, vrem să unim toţi românii cu ţara-mamă România, cu orice fel de jertfe şi pe vecii vecilor!", îi răspund, într-un glas, ofiţerii. Jură toţi, împreună, sub faldurile tricolorului românesc. În numai câteva zile, de la 5.000 de soldaţi, Iuliu Maniu ajunge să se bazeze pe mai mult de 50.000 de ostaşi cu tricolorul la rever! Cu această forţă în spate, face o mişcare care, la fel ca multe altele din acele zile, putea să-l coste viaţa. Merge la ministrul de Război de la Viena şi cere, oficial, comanda regimentelor româneşti. Şi izbândeşte! În aceeaşi zi, pe sediul cazărmii "Franz Ferdinand" din Viena, e arborat steagul tricolor. Cu lacrimi în ochi, bieţii soldaţii ardeleni înţeleg că vorbele lui Iuliu Maniu nu sunt vorbe în vânt. Trimise rând pe rând, în bună ordine, în Ardeal, de către Maniu, trupele româneşti se transformă în Gărzile Naţionale. După sute şi sute de ani de prigoană, românii, prin armata organizată de locotenentul Maniu, sunt din nou stăpâni pe Transilvania. De-acum ţinea numai de ei să-şi decidă destinul...
"Teljes elszaydas!" "Despărţirea totală de Ungaria!"
Când guvernul de la Budapesta înţelege ce făcea, de fapt, Iuliu Maniu la Viena, e deja prea târziu. Consiliul Naţional Român notifică guvernul Ungariei asupra deciziei de a prelua Transilvania. Ungurii îl trimit, precipitat, la Arad, la negocieri, pe Jaszi Oskar, ministrul Naţionalităţilor. Românii îl cheamă de urgenţă, de la Viena, pe Maniu. În timp ce delegaţia noastră era dispusă la negocieri, Maniu o ţine una şi bună: vremea discuţiilor cu stăpânii trecuse. Era nevoie de fapte. "Ziua Învierii" venise!
Exasperat de încăpăţânarea "Sfinxului" de la Bădăcin, Jaszi Oskar răbufneşte în sala de negocieri. "Până la urmă, ce vor românii?", îl întreabă pe Maniu, după ce îşi epuizează toată argumentele. Maniu îl fixează cu ochii lui mari şi pătrunzători. Îşi ia tot timpul din lume ca să se facă cât mai bine înţeles. Zecile de secunde par mai lungi ca zecile de ani de luptă înverşunată a românilor pentru drepturi în Imperiul dualist. În tensiunea momentului, şi firele de praf par răstignite în aerul rece al toamnei târzii. Răspunsul lui Maniu cade fără urmă de echivoc. "Teljes elszaydas!", spune Maniu, apăsat, în maghiara lui impecabilă, rotunjind perfect cuvintele ce aveau să intre direct în cărţile de istorie. "Despărţirea totală de Ungaria! Asta vor românii!".
O mamă eroină: Clara Maniu
În curtea casei părinteşti din Bădăcin, bustul marelui om politic Iuliu Maniu pare încremenit pentru posteritate, exact în momentul de maximă tensiune al negocierilor de la Arad. Privirea arde departe, încingând orizontul Sălajului la orele amiezei. Totul respiră, la Bădăcin, solemnitatea marilor momente din istoria ultimelor două secole, ca şi cum marile spirite care au trecut pe aici de-a lungul timpului, ca să pună lumea la cale, în tihnă, în fieful corifeilor Bănuţiu, Coroianu sau Maniu, încă ar mai bate, cu pas agale, povârnişul ce duce din drumul satului înspre livezile grele de poame de pe Dealul Ţarinei. Preotul Cristian Borz, cel care se îngrijeşte de renovarea casei memoriale a lui Iuliu Maniu, cu râvna unui veritabil executor testamentar, are el însuşi un aer ceremonios, când vorbeşte despre cel mai de seamă fiu al Bădăcinului. Cristian Borz a scris o frumoasă istorie a satului. "Pe colina din spate au fost viile familiei Maniu", îmi arată părintele Borz. "Iniţial, erau doar două camere şi veranda din faţă, construită de Ioan Maniu, tatăl lui Iuliu. Memorandiştii s-au întâlnit de multe ori aici, la Bădăcin, în casă. Simion Bărnuţiu a poposit de multe ori. De altfel, toate manuscrisele şi obiectele sale au ajuns la Bădăcin. Tot aici, în casă, Nicolae Iorga a fost oaspetele lui Maniu. Există o scrisoare de mulţumire în care Iorga vorbeşte foarte frumos despre ospitalitatea de la Bădăcin".
În casa familiei de la Bădăcin, printre cei dragi, îi plăcea lui Iuliu Maniu să se retragă pentru a-şi cumpăni deciziile politice. Locul are o linişte aparte, ca şi cum toate grijile şi toate apăsările ar rămâne deoparte, de îndată ce intri în sat şi urci, pe stânga, între fostele vii ale Manieştilor. "La Bădăcin, parcă şi aerul este mai proaspăt. În liniştea grădinii lui uit greutăţile zilnice, pentru că aici sunt cu adevărat acasă", spunea Maniu. Liniştea asta, ce pare să ţină de firescul locului, a fost amarnic zguduită în lunile tulburi de dinainte şi de după Marea Adunare de la Alba Iulia. În 1919, bolşevicii unguri ai lui Bela Kun intră în Bădăcin şi o arestează pe mama lui Iuliu Maniu şi pe mai mulţi apropiaţi ai ei. "Oamenii furiei bolşevice au venit să ne ducă pe drumul Calvarului, rostind porunca: «În numele Curţii Marţiale, să ne urmaţi!». La Şimleu Silvaniei, ne-au condus la interogatoriu, iar de acolo, într-un vagon de vite, la Budapesta", povestea mama Clara Maniu. În micul muzeu de la subsolul bisericii greco-catolice din Bădăcin, figura luminoasă a "Clariţei" patronează galeria de ilustre figuri a neamului Manieştilor. Luptătoare cum nu s-a mai pomenit pentru drepturile românilor, s-a dus să protesteze, fără frică, la Cluj, la procesul Memorandiştilor, unde era judecat fratele ei, Iuliu Coroianu. Cu acelaşi curaj a înfruntat şi arestarea de către bolşevici. Când află de cele întâmplate la Bădăcin, autorităţile române iau măsuri şi pun sub arest familia lui Bela Kun, la Sibiu. Urmează un schimb de prizonieri, după care grupul de ostatici sălăjeni e trimis, cu peripeţii, în ţară, cu un tren special. În gara din Oradea, garnitura ostaticilor se loveşte de un tren militar blindat. Nu sunt victime de nici o parte, dar emoţia momentului e încă mai mare: trenul blindat transporta Familia Regală a României, în vizita pe care o efectua în teritoriile recent eliberate. Suita regală era ghidată de nimeni altul decât de preşedintele Consiliului Dirigent al Transilvaniei, Iuliu Maniu. Scena reîntâlnirii pe peron a lui Maniu cu mama Clara şi cu rudele venite din prizonierat e epocală! Îmbrăţişarea mămoasă a Clarei umple de lacrimi ochii tuturor celor din alaiul regal.
Unirea pentru vecie
Negociator de mare clasă şi organizator şi mai şi, lui Iuliu Maniu îi revine misiunea de a pune la cale Marea Adunare de la Alba Iulia, pentru care s-a luptat atât de mult. 100.000 de români trebuiau aduşi la Alba, cu mijloacele de comunicare de atunci, iar printre ei, cei 1.228 de delegaţi, musai însoţiţi de "credenţionale", aşa cum ţinea morţiş Maniu. În plus, Alba Iulia se potrivea perfect ca să împace cele două biserici surori, ortodoxă şi greco-catolică. Iuliu Maniu trebuia să se gândească la toate problemele în cel mai mic detaliu. Îi avertizează pe unguri să nu se dedea la sabotaje, îi convinge pe români la o disciplină strictă în timpul Adunării. Peste toate, gândirea sa juridică e decisivă în momentul Marii Uniri: delegaţiile de pe tot cuprinsul Transilvaniei vin cu acte semnate de oamenii din localităţile respective, care exprimă voinţa cetăţenilor. Maniu organizează, practic, un referendum, ceva ce nu putea fi combătut la conferinţele de pace. Tot Maniu pune punctul pe "i" în formularea-cheie a Rezoluţiei de la Alba Iulia: "Unirea locuitorilor şi a teritoriilor locuite de români cu România, pentru vecie".
Toţi pentru cauza Unirii!
Corneliu Coposu, care i-a fost consilier personal, îl întreabă, la un moment dat, în liniştea Bădăcinului, care au fost marile lui realizări politice. Iar Maniu îi spune că, pe lângă Marea Unire, a fost un moment în 1919, când era preşedinte al Consiliului Dirigent, iar 80% din administraţie era maghiară şi refuzase să jure credinţă României. Transilvania risca să intre în colaps. Iuliu Maniu face atunci apel la intelectualitatea din Ardeal să îşi lase meseriile de bază şi să intre în administraţie, până când primii absolvenţi vor termina şcoala. Peste 400 de preoţi, aproape 200 de medici şi 600 de avocaţi au renunţat de bunăvoie la meseriile lor pentru a ocupa posturi de pretori, de notari sau de magistraţi. Ca să le poată cere sacrificiul, Iuliu Maniu s-a zidit el însuşi în marele proiect al Unirii, până în 1920, cât timp a condus, de facto, guvernul Transilvaniei, până la alipirea totală de România.
Cei trei meri
În 20 şi ceva de ani de politică la cel mai înalt nivel dusă la Bucureşti, Iuliu Maniu nu şi-a luat nici măcar o casă în Capitală. Singura lui avere după o viaţă de luptă politică era casa familiei de la Bădăcin. Pentru el, Bădăcinul era "acasă": aşezarea de pe dealul Ţarinei, cu casa încăpătoare, cu via ei, cu pometul, cu nenumăratele amintiri ale celor care au trăit acolo. Şi astăzi, încă, locul are ceva cu totul şi cu totul special. E, de fapt, sufletul unei minunate poveşti de familie, la care şi cei răzleţiţi prin lumea largă veneau să petreacă măcar o zi sau două pe an, pentru ca, rugându-se la mormintele bătrânilor ori atingând locurile sfinţite de ei, să prindă putere şi încredere, aşa cum făcea şi Iuliu Maniu.
Se spune că acolo, în curtea de la Bădăcin, erau, într-o vreme, trei meri moşnegi, sădiţi de careva dintre strămoşi. Doar câte o poamă dacă mai puteau scoate, din vlaga lor, în fiecare toamnă. Dar, în loc să-i taie şi să pună alţii în rod, Ion şi Clara Maniu îi grijeau ca pe nişte moaşte. Erau "din bătrâni", verigă în lanţul poveştii de familie. Erau sfinţi! Tot acolo, mai sus, era părul cu pere cesăreşti, la umbra căruia îi plăcea lui Simion Bărnuţiu să se aşeze, cu cărţile sale. Iar casa era un sanctuar al istoriei neamului. Pereţii erau împodobiţi, de jur împrejur, cu portretele lui Horea, Cloşca şi Crişan, cu cele ale lui Iancu, Bărnuţiu, Balint şi ale altora dintre eroii lui '48, cu imagini din Războiul de Independenţă, cu chipurile lui Mihai Viteazul, Ştefan cel Mare, ale domnului Tudor, ale lui Vodă Cuza, ale lui Kogălniceanu, ale lui Brătianu Bătrânul. Sub un ornic vechi, care mai pendula un chip aurit al soarelui, iar dacă trăgeai de sfoară cânta o arie în picături de argint, era încadrată fotografia condamnaţilor memorandişti, în frunte cu uncheşul Iuliu Coroianu. În locul acesta magic îşi găsea Iuliu Maniu energia de a o lua de la capăt, şi tot aici şi-a crescut el însuşi nepoţii în spiritul iubirii de neam: Teodor Man şi Corneliu Coposu, şi Ioan şi Matei Boilă. Moştenirea de familie a bătrânului Bărnuţiu trebuia dată mai departe, aşa era legea în Ardeal...
Sfinxul
Lui Iuliu Maniu îi plăcea Bădăcinul şi pentru că ţinea musai să cunoască viaţa reală a oamenilor. Era absorbit de discuţiile cu oamenii simpli. Când unul din secretarii săi a încercat să-l scutească de anumite audienţe, pe care le socotea nesemnificative, Iuliu Maniu, care era pe atunci preşedinte al Consiliului de Miniştri, i-a replicat tăios: "Băiatule, nu ştii cât poţi învăţa de la oamenii simpli! Primul ministru are rolul de a sta de vorbă cu oricine, nu este permis să existe un om în ţara aceasta care să facă apel la primul ministru şi să fie refuzat!". De câte ori venea la Bădăcin, Maniu se interesa de rezultatele la învăţătură ale copiilor din sat. Venea la şcoală, îl întreba pe învăţător ce elevi meritau să meargă mai departe, iar din banii lui îi trimitea la şcoli pe cei mai buni. Au ieşit, din bursele lui Iuliu Maniu, medici de renume, ingineri, avocaţi... Tot Maniu a construit şcoala din sat, cu aripă cu apartamente pentru profesori, cu mobilier şi cărţi donate de el.
"Când era la Bădăcin, în duminici şi sărbători, era vizitat de rudele din sat şi de oameni. Maniu îi primea cu mult drag, se interesa de treburile lor, de copii, voia să-i cunoască pe toţi. Se dezlegau băierile pungii atunci când aveau nevoie de ajutor. În buzunarul hainei «de Bădăcin» se găseau întotdeauna bomboane pentru cei mici. Ţinea ca de la dealul Ţarinei să nu plece nimeni fără să fi fost servit cu ceva, reţinut la masă, apoi să plece ducând ceva din bunătăţile de acolo: o damigeană cu vin, minunata «pălincă de casă», un coş cu struguri, cu mere, cu alte fructe. Lui Maniu îi plăcea să facă excursii lungi, să urce dealul Ţarinei, să treacă şoseaua la Ierdănele, să păşească de-a lungul coamei Cornetului, să coboare în Valea Breabănului, să urce dealul Roşiilor şi să ajungă la via din Vereşed. Mergea adesea până la «Ogradă», grădina din sat, unde odinioară a fost casa străbunilor săi. Bucuros mergea tot pe jos şi la Şimleu, şi tot pe jos se întorcea, urcând sprinten dealul Corbului. Urca coasta dealului Ţarinei. În partea de sus a viei era un stejar mândru, cu o băncuţă sub el, de acolo putea să vadă tot ţinutul Sălajului, casa, satul, Munţii Meseşului".
"Domnul Maniu nu s-a dezvăluit niciodată"
Intransigent şi sobru, echilibrat şi manierat, Iuliu Maniu îşi permitea rareori efuziuni. Dacă o făcea, asta se întâmpla invariabil la Bădăcin, în mijlocul celor apropiaţi. Uneori, în cercul restrâns al nepoţilor şi admiratorilor săi, Iuliu Maniu se angaja în discuţii prelungi, în care îşi povestea viaţa, mai ales pe cea de elev şi student, sau evoca peripeţiile de la sfârşitul primului război mondial, când a salvat de dezastru Viena, cu armata sa de soldaţi ardeleni, când a avut un rol decisiv în timpul tratativelor de la Arad, când a contribuit la definitivarea textului de la Alba Iulia. În general, însă, Iuliu Maniu era sobru, glacial, distant, nu permitea deloc intimitatea, nu făcea glume, nu vorbea în doi peri, avea o grijă maniacală de a nu jigni pe cineva. Solicitat de un ziarist să-i dea câteva amănunte despre viaţa personală a lui luliu Maniu, unul dintre consilierii acestuia mărturisea: "Cunosc despre Maniu tot atât cât cunoşti dumneata, care-l vezi la intervale atât de mari şi doar la întâlniri convenţionale. Domnul Maniu nu s-a dezvăluit niciodată...". Când, foarte tânăr, s-a apucat de politică, Maniu a renunţat definitiv la opţiunile legate de căsătorie. Şi-a impus o viaţă austeră şi s-a dedicat creşterii celor patru nepoţi rămaşi lângă o soră văduvă. Se spune, însă, că, în ultimele zile de viaţă, în închisoarea de la Sighet, ar fi povestit despre o fată frumoasă, o iubire din tinereţe, o farmacistă maghiară, din Şimleu, pe nume Clara. Diferenţele etnice şi religioase făceau, însă, imposibilă căsătoria pentru marele patriot român. Avea 20 şi ceva de ani. De atunci, nimeni nu mai ştie de vreo poveste de dragoste a "Sfinxului". Bărbatul distins şi mândru, cu ochi luminoşi şi albaştri, care, la 70 şi ceva de ani, a refuzat să se prezinte la procesul înscenat de comunişti până nu i s-au adus gulerul şi cravata, a renunţat la tot, ca să se zidească în marele vis al României Mari.
Mormântul gol
Iuliu Maniu ajunge pentru ultima oară la Bădăcin în 1940. Turbulenţele celui de-al doilea război mondial nu-i îngăduie să rămână prea mult. Înainte să plece înapoi, spre Bucureşti, îşi mai îngăduie o privire lungă peste sat, ca de bun rămas, ca şi cum ar fi presimţit că istoria îl va rupe pentru totdeauna de locul atât de drag sufletului său. Tot atunci îl roagă pe Corneliu Coposu ca toate obiectele de valoare şi documentele de preţ din casă să fie donate Bibliotecii Academiei. Ce era mai de valoare în casa Manieştilor atunci s-a salvat: la scurt timp, cade Ardealul, Maniu nu mai ajunge la Bădăcin, iar în 1947, după arestarea sa, toate cărţile rămase sunt scoase în curte şi incendiate de comunişti. În acelaşi an e arestată şi sora sa, călugăriţa Cecilia. Drama familiei Maniu nu se termină odată cu sfârşitul opresiunii maghiare. La fel ca unchiul lor, nepoţii săi, pe care i-a educat în spiritul încăpăţânat al marilor familii ardelene, iau şi ei drumul închisorilor. Casa de la Bădăcin devine depozit de îngrăşăminte chimice, apoi sediu de Gostat, tabără de pionieri, iar din 1982 până încoace, după Revoluţie, centru pentru copii cu handicap sever. Fiecare instituţie a "lumii noi" mai strică câte ceva prin casă, cu rost sau fără rost. Părintele Borz încearcă acum să o refacă, după detaliile notate, în 1946, de scriitorul Ionel Pop, unul dintre urmaşii de seamă ai lui Maniu, nepot al acestuia şi secretar al Marii Uniri. Prin grija părintelui Borz, şi casa, şi grădina încep să prindă din nou viaţă, ca înainte de '40. Locul te învăluie iar cu liniştea lui de odinioară. Pornesc cu părintele la pas, spre cimitir, pe urmele ultimei zile la Bădăcin a lui Iuliu Maniu. Zăbovim la fiecare cruce în parte. Aici e crucea mamei Clara, prizonieră de război, aici e crucea lui Matei Pop, nepotul lui Iuliu, mort în primul război mondial, aici e crucea surorii Cecilia, ucisă, şi ea, de cruzimea comuniştilor. "Toată familia şi-a dorit să fie înmormântată aici. Dar fratele mai mare al lui Iuliu, Cassiu, fost profesor la Universitatea din Cluj, e înmormântat la Sibiu, bunicul Demetriu Coroianu e îngropat la Gherla. Într-o zi, cu ajutorul Bunului Dumnezeu, sperăm să îi putem aduce pe toţi aici, în Bădăcinul lor drag", spune cu emoţie părintele Borz, în timp ce priveşte, în gol, spre crucea pe care scrie "Aici trebuia să odihnească marele om politic Iuliu Maniu, 1873-1953". Ultimul mormânt din curtea de la Bădăcin e un mormânt gol. Părintele Borz cade într-o tăcere lungă cât o rugăciune. "Într-o zi, cu ajutorul Bunului Dumnezeu, sperăm să îi putem aduce pe toţi aici", repetă părintele. "Până atunci, am adus aici un sac de pământ de la Cimitirul Săracilor de la Sighet, unde a fost îngropat Maniu"...
*
Iuliu Maniu a făcut politică timp de 56 de ani. Nimeni, în afara unei înscenări ordinare a lui Carol al II-lea, nu şi-a permis să îl bănuiască vreodată de corupţie sau de alte abuzuri. S-a confruntat sau a colaborat cu mari personalităţi ale istoriei europene şi naţionale: Franz Joseph şi Carol al IV-lea, împăraţii Austro-Ungariei, Tisza Istvan, premierul ungur, Edvard Benes şi Tomas Masaryk, preşedinţi ai Cehoslovaciei, regii Carol I, Ferdinand, Carol al II-lea şi Mihai I.
A fost arestat de comunişti în iulie 1947, alături de întreaga conducere a Partidului Naţional Ţărănesc, condamnat la temniţă pe viaţă şi încarcerat la Sighet, unde a şi murit, cu o bucată de tricolor în mână. Deşi a fost îndemnat să fugă din ţară, a refuzat. "Să vadă lumea că mai există speranţă, că democraţia se mai poate întoarce în România. Cineva trebuie să rămână aici până la capăt!".