Cartea de memorialistică semnată de Catherine Durandin - specialistă în istorie românească şi romancieră - e pasionantă atât prin informaţie, care ne completează unele bucăţele din puzzle-ul propriu, cât şi prin viziunea mai cuprinzătoare (e ştiut că scena se vede mai bine de la balcon decât din primele rânduri). Franţuzoaică republicană dintr-o familie de funcţionari superiori, om de stânga ("nu mă plasam pe linia anticomunistă, ci mă angajam în refuzul totalitarismului şi al dictaturii"), ea a optat după liceu pentru studii româneşti la Institutul de Limbi Orientale din Paris, concomitent cu studii de istorie la Sorbona. Cercetările şi analizele evoluţiei socio-politice a României s-au concretizat apoi într-o carieră de succes: academică, de consultant în Ministerul Apărării Francez, de autor de cărţi documentare dar şi de ficţiune. Interesul ei pentru istoria şi cultura românească, iniţial o alegere excentrică de adolescent, s-a transformat în pasiune pe măsură ce a cunoscut realităţile de la faţa locului, s-a împrietenit cu intelectuali români din ţară şi exil, a putut cerceta arhive militare şi diplomatice occidentale şi disocia adevărul de falsuri. Prima călătorie în România o face în 1967, la cursurile de vară pentru studenţi străini de la Sinaia, când se izbeşte de o mulţime de interdicţii. În următoarele vizite de documentare din anii '70-'80, evocate cu talent de povestitor, atmosfera poliţienească devine tot mai sufocantă. Un capitol aparte e consacrat anului 1968, cu mişcările studenţeşti de la Paris, invazia tancurilor sovietice în Cehoslovacia şi discursul lui Ceauşescu, ce stârneşte valuri de entuziasm patriotic antirusesc. În sejururile ei româneşti, tânăra franţuzoaică învaţă "atitudinile schizofrenice şi dublul limbaj" şi asistă la fractura dintre intelectuali şi putere după Tezele din iulie 1971 care preconizau strictul control ideologic asupra culturii în scopul formării "omului nou". Vede de asemenea ascensiunea cultului personalităţii, megalomania soţilor Ceauşescu, contrastul dintre discursul oficial şi mizeria vieţii cotidiene, lucruri despre care, întoarsă în Franţa, nu ezită să scrie. În 1977 se implică în campania pentru apărarea drepturilor omului în România şi susţinerea lui Paul Goma, împreună cu membri ai exilului din Franţa - Mihnea Berindei, D. Ţepeneag, Marie France Ionesco, Sanda şi Vlad Stolojan, Virgil Tănase, de colegi de la Europa Liberă - Vlad Georgescu, Michael Shafir, Vladimir Socor ş.a. Toţi aceştia au parte de portrete subiective. (Am însă o mare nedumerire: nu pot să înţeleg de ce Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, cele mai ascultate şi preţuite voci ale "Europei Libere", care prin emisiunile lor au contribuit efectiv la căderea comunismului, nu sunt menţionaţi nici o dată în cartea d-nei Durandin!). Un capitol deosebit de interesant, Vremea surprizelor, ne relevă relaţiile istoricului american Larry Watts cu Ioan Talpeş, istoric militar din reţeaua lui Ilie Ceauşescu, ajuns după 1989 şef al SIE şi continuând ideologia naţionalistă manipulatoare prin teorii ale conspiraţiei, atât de folositoare şi azi puterii. Pasionată de analiza dialogului sovieto-român, pentru care a avut acces la surse fiabile, Catherine Durandin urmăreşte iritarea reciprocă dintre Gorbaciov şi Ceauşescu până la căderea Zidului Berlinului şi zilele de foc din 22-25 decembrie din România. Observă apoi "schimbarea la faţă" a multora în anii '90 şi rătăcirile din anii 2000, sesizând, cu acuitate de analist politic, dar şi cu tristeţea celui implicat afectiv, ce a putut duce la situaţia de azi, când democraţia pare să bată în retragere.
Selecţia "Formula AS"
* Catherine Durandin, "România mea comunistă", traducere de Doina Jela, Editura Vremea (tel. 021/335.81.31), 212 p.
Cartea de memorialistică semnată de Catherine Durandin - specialistă în istorie românească şi romancieră - e pasionantă atât prin informaţie, care ne completează unele bucăţele din puzzle-ul propriu, cât şi prin viziunea mai cuprinzătoare (e ştiut că scena se vede mai bine de la balcon decât din primele rânduri). Franţuzoaică republicană dintr-o familie de funcţionari superiori, om de stânga ("nu mă plasam pe linia anticomunistă, ci mă angajam în refuzul totalitarismului şi al dictaturii"), ea a optat după liceu pentru studii româneşti la Institutul de Limbi Orientale din Paris, concomitent cu studii de istorie la Sorbona. Cercetările şi analizele evoluţiei socio-politice a României s-au concretizat apoi într-o carieră de succes: academică, de consultant în Ministerul Apărării Francez, de autor de cărţi documentare dar şi de ficţiune. Interesul ei pentru istoria şi cultura românească, iniţial o alegere excentrică de adolescent, s-a transformat în pasiune pe măsură ce a cunoscut realităţile de la faţa locului, s-a împrietenit cu intelectuali români din ţară şi exil, a putut cerceta arhive militare şi diplomatice occidentale şi disocia adevărul de falsuri. Prima călătorie în România o face în 1967, la cursurile de vară pentru studenţi străini de la Sinaia, când se izbeşte de o mulţime de interdicţii. În următoarele vizite de documentare din anii '70-'80, evocate cu talent de povestitor, atmosfera poliţienească devine tot mai sufocantă. Un capitol aparte e consacrat anului 1968, cu mişcările studenţeşti de la Paris, invazia tancurilor sovietice în Cehoslovacia şi discursul lui Ceauşescu, ce stârneşte valuri de entuziasm patriotic antirusesc. În sejururile ei româneşti, tânăra franţuzoaică învaţă "atitudinile schizofrenice şi dublul limbaj" şi asistă la fractura dintre intelectuali şi putere după Tezele din iulie 1971 care preconizau strictul control ideologic asupra culturii în scopul formării "omului nou". Vede de asemenea ascensiunea cultului personalităţii, megalomania soţilor Ceauşescu, contrastul dintre discursul oficial şi mizeria vieţii cotidiene, lucruri despre care, întoarsă în Franţa, nu ezită să scrie. În 1977 se implică în campania pentru apărarea drepturilor omului în România şi susţinerea lui Paul Goma, împreună cu membri ai exilului din Franţa - Mihnea Berindei, D. Ţepeneag, Marie France Ionesco, Sanda şi Vlad Stolojan, Virgil Tănase, de colegi de la Europa Liberă - Vlad Georgescu, Michael Shafir, Vladimir Socor ş.a. Toţi aceştia au parte de portrete subiective. (Am însă o mare nedumerire: nu pot să înţeleg de ce Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, cele mai ascultate şi preţuite voci ale "Europei Libere", care prin emisiunile lor au contribuit efectiv la căderea comunismului, nu sunt menţionaţi nici o dată în cartea d-nei Durandin!). Un capitol deosebit de interesant, Vremea surprizelor, ne relevă relaţiile istoricului american Larry Watts cu Ioan Talpeş, istoric militar din reţeaua lui Ilie Ceauşescu, ajuns după 1989 şef al SIE şi continuând ideologia naţionalistă manipulatoare prin teorii ale conspiraţiei, atât de folositoare şi azi puterii. Pasionată de analiza dialogului sovieto-român, pentru care a avut acces la surse fiabile, Catherine Durandin urmăreşte iritarea reciprocă dintre Gorbaciov şi Ceauşescu până la căderea Zidului Berlinului şi zilele de foc din 22-25 decembrie din România. Observă apoi "schimbarea la faţă" a multora în anii '90 şi rătăcirile din anii 2000, sesizând, cu acuitate de analist politic, dar şi cu tristeţea celui implicat afectiv, ce a putut duce la situaţia de azi, când democraţia pare să bată în retragere.
Cartea de memorialistică semnată de Catherine Durandin - specialistă în istorie românească şi romancieră - e pasionantă atât prin informaţie, care ne completează unele bucăţele din puzzle-ul propriu, cât şi prin viziunea mai cuprinzătoare (e ştiut că scena se vede mai bine de la balcon decât din primele rânduri). Franţuzoaică republicană dintr-o familie de funcţionari superiori, om de stânga ("nu mă plasam pe linia anticomunistă, ci mă angajam în refuzul totalitarismului şi al dictaturii"), ea a optat după liceu pentru studii româneşti la Institutul de Limbi Orientale din Paris, concomitent cu studii de istorie la Sorbona. Cercetările şi analizele evoluţiei socio-politice a României s-au concretizat apoi într-o carieră de succes: academică, de consultant în Ministerul Apărării Francez, de autor de cărţi documentare dar şi de ficţiune. Interesul ei pentru istoria şi cultura românească, iniţial o alegere excentrică de adolescent, s-a transformat în pasiune pe măsură ce a cunoscut realităţile de la faţa locului, s-a împrietenit cu intelectuali români din ţară şi exil, a putut cerceta arhive militare şi diplomatice occidentale şi disocia adevărul de falsuri. Prima călătorie în România o face în 1967, la cursurile de vară pentru studenţi străini de la Sinaia, când se izbeşte de o mulţime de interdicţii. În următoarele vizite de documentare din anii '70-'80, evocate cu talent de povestitor, atmosfera poliţienească devine tot mai sufocantă. Un capitol aparte e consacrat anului 1968, cu mişcările studenţeşti de la Paris, invazia tancurilor sovietice în Cehoslovacia şi discursul lui Ceauşescu, ce stârneşte valuri de entuziasm patriotic antirusesc. În sejururile ei româneşti, tânăra franţuzoaică învaţă "atitudinile schizofrenice şi dublul limbaj" şi asistă la fractura dintre intelectuali şi putere după Tezele din iulie 1971 care preconizau strictul control ideologic asupra culturii în scopul formării "omului nou". Vede de asemenea ascensiunea cultului personalităţii, megalomania soţilor Ceauşescu, contrastul dintre discursul oficial şi mizeria vieţii cotidiene, lucruri despre care, întoarsă în Franţa, nu ezită să scrie. În 1977 se implică în campania pentru apărarea drepturilor omului în România şi susţinerea lui Paul Goma, împreună cu membri ai exilului din Franţa - Mihnea Berindei, D. Ţepeneag, Marie France Ionesco, Sanda şi Vlad Stolojan, Virgil Tănase, de colegi de la Europa Liberă - Vlad Georgescu, Michael Shafir, Vladimir Socor ş.a. Toţi aceştia au parte de portrete subiective. (Am însă o mare nedumerire: nu pot să înţeleg de ce Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, cele mai ascultate şi preţuite voci ale "Europei Libere", care prin emisiunile lor au contribuit efectiv la căderea comunismului, nu sunt menţionaţi nici o dată în cartea d-nei Durandin!). Un capitol deosebit de interesant, Vremea surprizelor, ne relevă relaţiile istoricului american Larry Watts cu Ioan Talpeş, istoric militar din reţeaua lui Ilie Ceauşescu, ajuns după 1989 şef al SIE şi continuând ideologia naţionalistă manipulatoare prin teorii ale conspiraţiei, atât de folositoare şi azi puterii. Pasionată de analiza dialogului sovieto-român, pentru care a avut acces la surse fiabile, Catherine Durandin urmăreşte iritarea reciprocă dintre Gorbaciov şi Ceauşescu până la căderea Zidului Berlinului şi zilele de foc din 22-25 decembrie din România. Observă apoi "schimbarea la faţă" a multora în anii '90 şi rătăcirile din anii 2000, sesizând, cu acuitate de analist politic, dar şi cu tristeţea celui implicat afectiv, ce a putut duce la situaţia de azi, când democraţia pare să bată în retragere.
Alte articole din acest numar
- Fabulosul destin al cetăţii lui Decebal - AURORA PEŢAN: "Epopeea redescoperirii Sarmizegetusei a pornit de la aur"
- LEUL şi sănătatea
- "Sufăr de acnee"