Un lucru e sigur: Festivalul de Film Transilvania şi-a bătut şi anul acesta recordurile: 10 zile de festival, 227 de filme din toată lumea, aproape 100.000 de bilete vândute, 135.000 de participanţi şi peste 1000 de invitaţi români şi străini. Cifre impresionante, care până şi pe profesioniştii occidentali obişnuiţi cu festivalurile de film i-au făcut să recunoască faptul că TIFF nu e doar un festival de talie europeană, ci şi unul dintre cele mai îndrăgite de participanţi. Iar motivele sunt nenumărate.
În primul rând...
LOCUL
Vibrant, verde, aerisit, cu patina lui imperială, dar şi modern, din ce în ce mai "cool", mai sincronizat cu marile întâmplări ale Occidentului, Clujul te seduce din primele zile, chiar dacă îl cunoşti deja de-o veşnicie. Nici nu cobori bine din avion sau din tren şi simţi cum festivalul şi-a întins tentaculele peste tot: prin ceainării şi cafenele, în faţa sălilor de cinematograf, la Casa TIFF, cuibul profesioniştilor, prin parcuri, în cluburi, dar mai ales în Lounge-ul instalat în Piaţa Unirii, la picioarele lui Matei Corvin, devenit punct de întâlnire pentru iubitorii de film. Aşa cum există un traseu al filmelor, care leagă între ele cinematografele, tot aşa există şi unul al gusturilor, cu care te răsfeţi înainte sau după un film bun: îngheţata cu cărbune şi cocos, de la "Eis Moritz", canoli şi espresso, de la "Da Pino", raţa caramelizată de la "Maimuţa Plângătoare", borşul de sfeclă de la "Samsara". Delicii culinare, grădini umbrite de iederă, invitaţi la mese, pe care-i recunoşti după ecusoane! De aproape două decenii, miile de oameni care în primul weekend din iunie umplu străzile Clujului, la orice oră din zi şi din noapte, sunt o infuzie de sânge proaspăt, care a resuscitat un oraş. De când există TIFF, Clujului îi bate din nou inima, şi pulsaţia lui se aude până în marile capitale.
FILMELE
Farmecul unui festival e că aduce laolaltă producţii clasice din toate timpurile, filme premiate în festivaluri care nu se vor difuza niciodată la noi, dar şi noutăţi proaspăt ieşite din producţie. Iar TIFF-ul nu se dezice, cu selecţia lui extrem de îndrăzneaţă şi de eclectică. Cinefilii de anul acesta au putut vedea şi cele mai bune filme ale lui Fanny Ardant, dar şi "Foxtrot", cea mai recentă producţie a israelianului Samuel Maoz, s-au putut bucura (gratuit!) de o selecţie de 100 de filme alb-negru româneşti (proiect dedicat centenarului Marii Uniri), dar şi de controversatul şi mult discutatul "Nu mă atinge-mă", al Adinei Pintilie, întors de la Berlin cu Ursul de Aur. De retrospectiva dedicată legendarului cineast suedez Ingmar Bergman, la o sută de ani de la naştere, dar şi de un blockbuster-cult, cum e "Marele Albastru", al lui Luc Besson. În fine, de filme documentare, greu de văzut în altă parte, dar şi de un focus dedicat Bulgariei, care cu filmele ei ne concurează puternic în festivalurile internaţionale, de secţiunea "Amintiri din URSS", cu peliculele ei sovietice care au marcat o generaţie, dar mai ales de filmele româneşti.
Nu mai e de mult o surpriză că proiecţiile cele mai vândute şi cele mai aşteptate la TIFF sunt cele autohtone, iar faptul că tinerii regizori români nu mai aşteaptă ca filmul lor să fie selectat la Cannes sau Berlin, ci vin cu el direct la TIFF arată încrederea pe care o acordă festivalului şi publicului românesc. M-am bucurat să văd la TIFF filme româneşti în premieră mondială, cum sunt "Povestea unui pierde-vară", al lui Paul Negoescu sau "Secretul Fericirii", al lui Vlad Zamfirescu, comedii inteligente, care ies cu totul din estetica Noului Val Românesc şi care promit şi succese de box office. Întors din Occident, unde s-a plimbat prin 9 festivaluri, "Charleston", debutul în lungmetraj al criticului de film Andrei Creţulescu a rulat şi el la TIFF, cu casa închisă. Dacă în legătură cu filmele noi, curiozitatea era absolut firească, surpriza a venit însă de la două producţii lansate anul trecut, plimbate deja pe marile ecrane, care îşi făcuseră numărul prin festivaluri, dar care, încă o dată, au smuls aplauze şi au umplut sala până la refuz: "Un pas în urma serafimilor", bijuteria de film a regizorului Daniel Sandu, şi "Soldaţii. Poveste din Ferentari", al Ivanei Mladenovici. Interesant de remarcat şi faptul că în voturile acordate de public, notate de la 1 la 5, filmele româneşti au ieşit aproape toate cu punctaje peste 4. La TIFF există şi o secţiune dedicată filmului românesc (cu un juriu străin!), care şi-a decis câştigătorii. Cel mai bun film românesc este "Pororoca", cu Bogdan Dumitrache într-un rol magnific pentru care a câştigat premiul "Cel mai bun actor" la San Sebastian, în 2017. Cel mai bun film de debut este "Soldaţii. Poveste din Ferentari". Iar cel mai iubit film românesc este "Un pas în urma serafimilor", care anul acesta a plecat acasă şi cu 8 premii GOPO.
INVITAŢII
"Omul sfinţeşte locul". Aşa spune un vechi proverb românesc. Şi nicăieri vorba asta n-ar fi mai potrivită decât la Cluj, unde TIFF-ul adună anual peste 1000 de invitaţi: actori, regizori, scenarişti, monteuri, sunetişti, producători, manageri culturali, jurnalişti străini şi români, critici de film, directori de festivaluri. Un amestec colorat de oameni, vorbind în engleză, franceză, germană, rusă, de care te izbeşti la tot pasul. TIFF-ul nu ar fi ceea ce este fără farmecul acestor întâlniri întâmplătoare: la un cocktail la iarbă verde poţi glumi cu Bogdan Mirică, regizorul nostru premiat la Cannes, într-o maşină de festival te poţi intersecta cu actorul islandez Tomas Lemarquis (din "Nu mă atinge-mă"), la cină te poţi nimeri alături de Alexei Medvedev, critic de film şi fost selecţioner al Festivalului de Film de la Moscova, care-ţi va povesti despre neajunsurile breslei cinematografice sub un regim opresiv. La prânz, în Lounge-ul din Piaţa Unirii, cunoşti de aproape echipele filmelor străine. Dimineaţa, la cafea, s-ar putea să-l zăreşti la o terasă pe Vlad Ivanov, singurul actor român care a fost prezent la Cannes cu trei filme în acelaşi timp, şi care anul acesta a fost şi unul din cei cinci membri ai juriului în secţiunea Competiţie. Seara, în Piaţa Unirii, după proiecţia Marelui Albastru, ai întâlnire cu Jean Marc Barr, actorul-fetiş al regizorului Lars von Trier, care apare în nu mai puţin de şapte filme ale acestuia. Un rendez-vous foarte dorit, care l-a ţinut peste o oră lângă publicul curios să pună întrebări şi să se fotografieze cu el.
***
Mi-ar mai trebui probabil multe pagini să trec în revistă toate filmele, concertele, întâlnirile care au făcut din TIFF-ul de anul acesta locul în care trebuia să fii. Farmecul festivalului stă însă chiar în faptul că ce se întâmplă acolo e imposibil de rezumat. TIFF-ul e exact ca un vârtej: te ia pe sus cu vibraţia lui, te poartă cu el o bucată de vreme şi lasă în urmă doar un zigzag luminos de bucurii şi emoţii. E harta secretă a Clujului, pe care ai aşternut filme, oameni şi întâmplări fericite.
Foto: MARIUS MARIŞ, CHRIS NEMEŞ, NICU CHERCIU