Sângerosul Roland
N-am avut prea mult de aşteptat. Cu o punctualitate nemţească, d-l profesor Pinter a venit la întâlnire şi, luându-şi în serios rolul de călăuză, m-a condus pe străduţe întortocheate, spre centrul vechi al Sibiului. Prima oprire a fost în Piaţa Mare, plină de porumbei şi de turişti gălăgioşi. Într-o clipă de linişte, mi-a arătat, pe pavaj, un cerc mare, de piatră roşie. "Aici a fost demult o statuie uriaşă, unică în Transilvania: Statuia lui Roland, cavalerul care în Evul Mediu întruchipa Justiţia". Sub monumentul înalt de opt metri, aveau loc execuţiile. Chiar lângă cercul acela roşu din Piaţa Mare, pe unde astăzi se plimbă turiştii, tronau, ca într-un decor de infern, spânzurătoarea, eşafodul şi rugul. "Dintre toate istoriile negre ale trecutului, cele mai stranii sunt poveştile vrăjitoarelor. S-au mai risipit, odată cu fumul rugurilor, dar ce uită memoria colectivă reţin documentele".
Gândacii malefici
Cronicile vechi, chiar dacă-s mai laconice, sunt pline de istorii şi mărturii despre vrăjitoarele din Sibiu şi procesele lor. Şi au existat sute de femei pedepsite pentru pricini ce par azi de necrezut. "Un caz tragic este cel al Mathildei Ehrlinger, care a adunat toată populaţia din oraş în Piaţa Mare a Sibiului, ca să aştepte verdictul Judelui". Îl ascult pe istoricul neamţ şi încerc să mă strecor, cu ochii minţii, prin mulţimea de acum câteva secole, instigată şi furioasă. În fruntea ei, văd aievea o femeie în straie cernite, din pânză de sac. E purtată cu alai. Au pus-o într-o cuşcă de fier, o cuşcă strâmtă şi unsă cu catran, a batjocură. Cuşca e urcată într-o căruţă trasă de măgari, ca să o facă şi mai tare de râs pe vrăjitoare. Asupra ei apasă o acuzaţie înfricoşătoare pentru timpul de atunci. Azi, pare bizară, dacă nu chiar hilară: în preajma nefericitei femei, casele vecinilor se umpleau de gândaci negri, malefici. Trei ani a durat procesul şi zeci de saşi au fost audiaţi. Mărturiile? Halucinante: "Am auzit de la bietul meu tată răposat, că, odată, într-o noapte, pe când el şi mama se pregăteau să adoarmă, doi gândaci negri s-au urcat pe mâna lui. Pe unul, care i s-a căţărat pe picior, l-a strivit mama, şi aşa a pocnit, de parcă cineva ar fi strivit o alună veche. Pe celălalt, însă, care după cum se cuvine să se ştie, era pe pieptul mamei mele, tatăl meu l-a aruncat pe pământ" - i-a povestit Judelui unul dintre martori. Din acea noapte, toţi vecinii năpădiţi de gândaci au acuzat-o pe biata femeie şi au început să strige pe stradă, după ea, că este vrăjitoare.
Acum, după trei ani, Mathilde Ehrlinger îşi aştepta verdictul. În acele vremuri, dacă erai acuzat de vrăjitorie, îmbrăcai cămaşa morţii. În mijlocul mulţimii dezlănţuite, sentinţa a căzut implacabilă: ca să îşi dovedească nevinovăţia, vrăjitoarea trebuia să treacă prin proba cu apa! "Prea Sfântă Fecioară, nu mă părăsi, nu mă părăsi!" - a început să se tânguie femeia. Şi, de parcă ăsta ar fi fost semnalul pe care îl aştepta, mulţimea se puse în mişcare. Un alai ignorant şi vesel, mergând spre tortură. Executorii judecătoreşti au condus căruţa condamnatei spre Iazul Vrăjitoarelor. Ajunşi acolo, au dat-o jos şi au legat-o strâns de mâini şi de picioare. Femeia ţipa şi implora iertarea. A fost pusă într-o barcă şi, în mijlocul iazului, i-au dat drumul în apa adâncă. Conform justiţiei medievale, osândita nu avea nicio şansă: dacă se îneca, însemna că fusese vinovată, dacă scăpa, însemna că fusese ajutată de diavol şi supliciul se repeta. Proscrisa s-a dus la fund ca un bolovan. În zadar a încercat să se zbată, să înoate. Fusese legată fedeleş. Pe fundul iazului, trupul ei se va fi alăturat altor şi altor trupuri de vrăjitoare, care trecuseră prin proba cea cruntă a apei. Încă un proces de vrăjitorie se încheiase la Sibiu.
Pentru patru găini
- Cine erau victimele proceselor de vrăjitorie?
- La Sibiu, la fel ca şi în toată Transilvania şi Europa, femeile erau, cel mai des, victimele acuzaţiilor de vrăjitorie, fiind considerate mijlocitori ai Satanei şi ai duhurilor malefice. În Ardeal, năpasta pica pe săsoaice şi unguroaice, pentru că era vânată doar populaţia din interiorul cetăţii, iar românii locuiau, de regulă, în satele din împrejurimi. Vrăjitoarea era o persoană mai altfel decât ceilalţi: văduvă, moaşă, femeie singură. Nici femeia frumoasă nu era la adăpost. În acele vremuri, domnea peste tot spaima de vrăjitoare. Dacă se întâmpla ceva inexplicabil, dacă ţi se îmbolnăvea vreun copil din senin - atunci era sigur că i s-a făcut o vrajă ori i s-a pus blestem. Grave erau şi acuzaţiile de farmece pentru distrugerea căsniciilor. Chiar şi atunci când câinii începeau să latre în preajma unei femei, sau dacă pruncii începeau să scâncească - toate erau semne de putere vrăjitorească. Dar ajungeau şi indicii de nimic: o privire mai intensă cu ochii verzi, vreo pisică neagră, până şi un neg pe faţă. E înfiorător ce uşor se putea muri pe atunci.
- Ce a declanşat valul acesta negru de procese?
- În Evul Mediu timpuriu, la început, iniţiativa a fost declanşată de biserica romano-catolică, care îşi justifica atacurile la vrăjitoare printr-un pasaj din Vechiul Testament din Cartea lui Moise: "Nu lăsa să trăiască vrăjitoarea sau femeia ghicitoare". Şi cum tot Evul Mediu a fost o perioadă puţin luminată, credinţa şi superstiţiile tronau. În aşa vremuri, "somnul raţiunii naşte monştri", şi astfel de monştri au fost şi vrăjitoarele. Nu le vedea nimeni, dar le bănuia toată lumea, peste tot, unde nici nu te aşteptai. Încât procesele şi arderile pe rug au fost un val care a durat enorm de mult timp, cu toată cruzimea lui inumană. După catolici, războiul împotriva vrăjitoarelor a fost preluat de lumea protestantă. Iar saşii erau protestanţi. Un nou val de prigoană şi autodafé-uri s-a dezlănţuit prin secole. În Apus, apogeul vânătoarei de vrăjitoare e atins în 1560-1630, şi apoi în America, cu faimosul caz al vrăjitoarelor din Salem. Şi în Ardeal, toate târgurile importante, pieţele şi iazurile oraşelor gemeau de vrăjitoare, târâte la judecată în faţa mulţimii. Abia la sfârşitul secolului al XVIII-lea sunt interzise arderile pe rug în Piaţa Mare din Sibiu, de către guvernatorul Transilvaniei, care îşi avea reşedinţa chiar acolo şi nu agrea spectacolul. Apoi, împărăteasa Maria Tereza le-a interzis de tot.
- Şi a fost judecată?
- Judecată şi executată!... Oricum, toate mărturiile martorilor de atunci sunt greu de înţeles astăzi. Printre ei se aflau şi nebuni care delirau, spunând că au văzut ceva necurat. Erau crezuţi, căci se bănuia că pe o cale neştiută, ei comunică direct cu Satana. Iarăşi, somnul raţiunii şi monştrii săi.
Proba fierului roşu
- Cum decurgea o judecată de vrăjitorie, pe vremea aceea?
- În acele secole întunecate, judecata nu însemna ceea ce ştim noi astăzi. Nu exista un complet de judecată ori un judecător, care să măsoare cazul vrăjitoarei, după legi clare. Ca să îşi dovedească nevinovăţia, vrăjitoarele erau supuse unor probe numite ordalii. Li se mai zicea şi "Judecata lui Dumnezeu". Singurul fir de amintire rămas în Sibiu din timpurile vrăjitoarelor este Lacul sau Heleşteul Vrăjitoarelor. De fapt, numai numele a rămas de el, pentru că azi nu mai există. Lacul Vrăjitoarelor era pe strada Gheorghe Lazăr, unde e acum Spitalul Judeţean. În acel lac înfricoşător erau duse vrăjitoarele şi aruncate în apă, legate la mâini. Iar dacă scăpau, cine ştie prin ce minune şi ieşeau la suprafaţă, era mai rău. Diavolul le salvase! Şi procesul se relua. Peste tot în Ardeal erau ape în care vrăjitoarele erau supuse ordaliilor. La Cluj, erau duse şi înecate în Someş. La Braşov, Lacul Vrăjitoarelor era la ieşirea din Cetate, în capătul Străzii Porţii. Exista însă şi o probă mai rea, a fierului roşu. În mâna acuzatului era pusă o bucată de fier înroşit în foc. Trebuia să o ţină cât putea el de mult. Dacă putea să o ţină, însemna că-i nevinovat. Dar, uneori, proba asta era considerată insuficientă. Şi mâna arsă a celui pusă la cazne era înfăşurată într-o cârpă. Vă daţi seama cât de sterilă putea fi cârpa aia!... Şi dacă după o săptămână mâna i se infecta, iarăşi era considerat vinovat. Dar pentru vrăjitoare, se prefera proba apei reci. Scufundarea în apă. Şi blestemăţiile se ţineau lanţ. "În 1703, în iazul croitorilor este înecată cea de-a şasea vrăjitoare". "În 1711, o vrăjitoare este arsă pe rug şi alte două sunt decapitate" - scriau cronicile. Şi lumea se aduna buluc să le vadă, surescitată de spectacolul morţii în chinuri. În 1677, în timpul probei cu apă de la Iazul vrăjitoarelor, podul s-a surpat sub greutatea celor prea mulţi, care se întorceau de la locul pedepsei. Adevărata judecată a lui Dumnezeu!
- Nu se făceau şi greşeli?
- Se făceau, cum să nu! Mai trist era când erorile se făceau dinadins. Uneori, procesele vrăjitoarelor au ajuns să fie folosite politic. Au fost în Sibiu câteva aristocrate condamnate şi arse pe rug, pentru că soţii lor fuseseră mari personalităţi ale burgului, contestate de urmaşii lor. Astfel, în 1653, văduva comitelui Seraphin este acuzată de vrăjitorie şi arsă pe rug. O răzbunare, pentru că Seraphin fusese un primar renumit al Sibiului.
Cuşca nebunilor
- Care era atmosfera din burg, în acele secole întunecate?
- În toate acele secole, rugul era o prezenţă permanentă în Piaţa Mare a Sibiului. Aşa era şi la Cluj, unde rugul stătea în faţa Catedralei mari, Sf. Mihail. Acolo, cenuşa vrăjitoarelor arse pe rug era împrăştiată în faţa Turnului Croitorilor. Spre luare aminte. Iar strada ce ducea înspre turn se numea Aleea Vrăjitoarelor. La Sibiu, rugul stătea în Piaţa Mare, chiar dacă nu era în curs vreun proces. Lângă el, pândeau permanent, spânzurătoarea, eşafodul şi jugul. Căci era rânduit ca fiecare să sufere după rangul lui. Comitele Sibiului, Von Harteneck, fiind nobil, a fost decapitat cu spada (o gravură foarte frumoasă a acelei clipe tragice se află la muzeul Bruckenthal). Pe când un hoţ de rând era spânzurat, iar o vrăjitoare, arsă pe rug. Rugul, spânzurătoarea, eşafodul şi jugul - erau simbol şi avertisment. Cine venea în oraş şi le vedea, ştia că aici nu e de glumă cu legea şi ordinea. Iar jugul era altă tortură oribilă. După ce era pus în jug, omului i se aplicau şi lovituri. În Sibiu, se practicau loviturile cu o lopată, sau cu o vâslă. De obicei, se folosea o lopată de brutar. Problema nu erau atât loviturile, cât ruşinea. Pentru că i se atârna de gât un bolovan legat cu lanţ, "piatra ruşinii" se numea. Şi oricine avea voie să-l scuipe şi să-l batjocorească pe cel legat. Toate aceste obiecte sinistre stăteau în linie cu statuia lui Roland. Locul statuii e marcat în Piaţa Mare prin soclu, pentru că acolo i-au fost găsite urmele, după secole, când s-au făcut lucrări, în 2006, înainte de a deveni Sibiul, Capitală Culturală Europeană.
Roland, unul dintre paladinii lui Carol cel Mare, a fost eroul faimosului "Cântec al lui Roland". Cu timpul, din simbol al onoarei, el a ajuns simbolul justiţiei necruţătoare. Cu sabia aceea a lui, ameninţătoare, Roland era simbolul autonomiei legislative a Sibiului. Roland trona la Sibiu, pe un stâlp foarte înalt. Încă un avertisment drastic. Când intrai în oraş şi vedeai statuia uriaşă, luai aminte: consiliul oraşului avea drept de judecată capitală. Dacă erai condamnat, nu puteai face recurs. Şi justiţia era mult mai severă. Sibienii au inventat, de pildă, şi o tortură specială. Se numea "cuşca nebunilor". Când s-a restaurat Piaţa Mare, i-am găsit fundaţiile. Era pe o suprafaţă foarte mică, pentru că nu trebuia să încapă decât un singur om în cuşca aia, greu şi chinuit. Osânditul stătea închis o zi şi o noapte acolo, astfel încât să-l batjocorească toată lumea. Să arunce în el cu legume stricate, cu tot felul de orduri. Şi chiar era obligaţia cetăţenilor să-i insulte pe cei închişi în cuşcă! Acolo erau băgaţi şi oameni care făceau chefuri şi umblau prin oraş după ora stingerii. Pentru că în Sibiu, ca în toate oraşele medievale, pericolul de incendiu era mare şi, ca atare, treceau străjile şi strigau: "Cetăţeni ai oraşului, soarele a apus! Se sting focurile! Porţile s-au închis! Păstraţi liniştea!". Şi liniştea se aşternea peste oraş. Iar cine mai era găsit lălăind pe stradă, era luat şi băgat în cuşca nebunilor. Să nu dea foc oraşului şi să nu mai facă altă dată.
Epilog
- Vrăjitoare la tot pasul, cuşca nebunilor... De ce s-au străduit aşa mult saşii să poarte armura asta, a moralei perfecte?
- Saşii au avut o tendinţă de păstrare a sistemului lor de organizare, pentru că a fost aproape unic în Europa. Ei dobândiseră libertăţi şi privilegii aproape inimaginabile pentru secolul al XIII-lea, primite de la regele Andrei al II-lea. O populaţie care este scoasă de sub autoritatea feudală (cum era în toată Europa) şi se administrează singură. Au propria lor organizare bisericească, propriul lor comite de Sibiu. Politic, religios, meşteşugăresc - sunt aproape independenţi. Sunt privilegii impresionante şi foarte puţine alte asemenea cazuri. În Europa, mai erau doar câteva oraşe care au avut astfel de statute. Aici, un teritoriu întreg, pământul crăiesc, se supunea acestui drept. Şi saşii au avut tendinţa să-şi păstreze drepturile cât mai mult timp, într-o comunitate închisă. Iar fără disciplină, toate-s greu de stăpânit. Procesele vrăjitoarelor sau cuşca nebunilor sunt câteva exemple, dar sunt multe altele, nenumărate alte precizări constrictive existau în statutele saşilor. Totul era prevăzut în amănunt. Cu pedepse şi amenzi pentru cei ce nu se conformau. De pildă, cum trebuia să mergi la biserică. Cine intra primul, cine intra al treilea: meşterul, după aceea familia, pe urmă calfele şi abia la sfârşit, ucenicii. Cum se îmbrăca bărbatul tânăr, cum se îmbrăca bărbatul căsătorit, femeile, oamenii de diferite categorii. Iar dacă nu mergeai, "fiecare enoriaş care lipseşte de la slujbele religioase va fi băgat în butuci (in die Fidel gespannt)", ordona Judele oraşului în 1577. Apoi, meşteşugarul, aristocratul, fiecare avea altă îmbrăcăminte, bine stabilită. Aproape nişte uniforme. Totul, pentru ordine şi disciplină. Iar la Sibiu, pentru orice era prevăzută o amendă. Pentru că ai scuipat sâmburi de cireşe pe jos, amendă 5 dinari; pentru că nu ţi-ai curăţat şanţul din faţa casei, amendă 10 dinari. Erau şi indicaţii extreme: să nu arunci cu pietre după câini pe stradă; să nu mănânci fructe din pălărie, dacă le cumperi de la piaţă. Azi, par aberante. Dar atunci se încerca să se păstreze ordinea în oraş. Şi oraşul era un mic univers. Între zidurile lui trăiau 25-30 de mii de oameni - o comună mai mare de azi, dar pe vremea aceea, Sibiul era un oraş mare al Europei, iar în oraş trebuia o disciplină de fier. Când se dădea alarma că vin duşmanii, toate breslele trebuiau să ocupe tunurile ce le erau repartizate în cetate. Trebuiau să fie arme pregătite în orice secundă. Şi fiecare ştia ce trebuie să facă şi unde trebuie să meargă. De asta a funcţionat totul, de-asta a putut fi apărat Sibiul, care nu a fost cucerit niciodată, decât prin trădare. Fără aceste măsuri coercitive, cum au fost, din păcate, în evul mediu, nu prea se putea face ordine. Oraşul aşa a supravieţuit.