Aflată la numai câţiva kilometri de Rupea, Mânăstirea Buneşti se ascunde într-un decor deluros şi împădurit, ca într-un cocon. Primul lucru care te izbeşte este liniştea desăvârşită a locului, liniştea marilor lavre ortodoxe. Niciun murmur, niciun zgomot de paşi de turişti, niciun huruit de motor. Linişte. Biserica şi chiliile par cufundate într-o rugăciune tainică, păzite de un dulău ciobănesc, care se mută, la răstimpuri, dintr-o parte în alta a curţii, în căutarea unei raze de soare.
Din pragul sfântului lăcaş, peste un pârâu îngust şi leneş, se înalţă "Golgota de la Buneşti". Un deal, din vârful căruia îmbrăţişează cerul o Cruce a Iubirii. În a treia duminică din Postul Paştelui, obştea de la Buneşti, însoţită de credincioşi veniţi din satele învecinate, urcă acest Drum al Crucii, în cântece, rugăciuni şi bătăi de toacă.
Ridicată, începând cu anul 1991, la iniţiativa unui fiu al satului, părintele Visarion Joantă, de la Mânăstirea "Brâncoveanu" din Sâmbăta de Sus, prin grija preotului paroh din Buneşti, Gheorghe Lup, şi a maicilor Filofteia şi Rafaela Potcoavă, nepoate ale părintelui Dumitru Stăniloae, azi la Mânăstirea Buneşti, te cuceresc armonia arhitecturală şi ordinea nemţească. Ai presupune că o armată de maici munceşte să întreţină locul, când, de fapt, sunt doar şase. Tăcute şi smerite, călugăriţele umblă repede şi neauzit după ascultările lor, încât, dacă nu eşti atent, nici nu le zăreşti. În acest rai pământesc, am convins-o pe maica stareţă Hrisostoma, după oarecari stăruinţe, să ne vorbească despre viaţa duhovnicească a locului.
Minunea din vârful Golgotei
- Maică stareţă, în zona aceasta, a Braşovului, sunt mai puţine mânăstiri decât în alte părţi ale ţării. Cum se explică? Sunt oamenii locului mai pragmatici, mai puţin comunicativi? Posibil să fi suferit o influenţă dinspre spiritul mai protocolar şi mai rece al saşilor, alături de care au trăit? Le-aţi simţit răceala şi în biserică?
- Am simţit-o la început. Fiind olteancă, am alt temperament şi aşteptări care mi-au fost împlinite mai greu. Însă, pe măsură ce a trecut timpul, m-am obişnuit să văd dincolo de aparenţe şi am descoperit nişte oameni extraordinari. Să nu uităm că primele odăi ale mânăstirii şi biserica, la roşu, au fost construite, în principal, cu ajutorul sătenilor din Buneşti. Cel mai uşor este să descoperi omul adevărat, ascuns după măşti, în preajma copiilor. Mie îmi plac mult copiii, şi la noi, la mânăstire, vin mulţi. În preajma lor, cu toţii suntem altfel, mai deschişi, mai bucuroşi... Prin ei, prin copii, ne-am apropiat o seamă de credincioşi. Bucuria lor a dezgheţat sufletele.
- Vine multă lume la Mânăstirea Buneşti?
- Nu aşa de multă, dar vine lume bună. (Zâmbeşte) Cei mai mulţi vin la "Drumul Crucii", în a treia duminică din Postul Mare, când, după o tradiţie, deja, a mânăstirii noastre, facem o procesiune. După Sfânta Liturghie, urcăm dealul din apropiere, cu preoţii în faţă, cu toacă şi prapuri. Drumul este fragmentat de cele 14 opriri ale Mântuitorului, la care părintele face câte o ectenie. La capătul lui, avem un agheasmatar şi o mare Cruce a Iubirii, unde preotul îi binecuvântează pe cei prezenţi şi ţine un cuvânt de folos. Acest obicei a fost iniţiat şi finanţat de o credincioasă din Bucureşti, doamna Elena Mănoiu, care este ucenică a părintelui Vartolomeu Bogdan, fost duhovnic al mânăstirii noastre. În restul zilelor, la noi este ca acum: linişte şi pace. Ceea ce ne place mult, pentru că noi am ieşit din lume ca să ne putem aduna în rugăciune şi să ne nevoim spre mântuire.
- Mă întorc la "Drumul Crucii" ca să vă întreb dacă procesiunea pe care o organizaţi are trăire adevărată, dacă oamenii participă la ea cu emoţie, fără să fie pândită de formalism?
- Procesiunea noastră nu e deloc o formalitate, o imitaţie lipsită de duh. Cu toţii simţim că se coboară în inimile noastre o bucurie nepământeană. Iar noi, maicile, suntem cu atât mai emoţionate cu cât ştim că acest Drum al Crucii a fost făcut ca urmare a unei minuni petrecute aici, printre noi. Aveam mari probleme cu apa în mânăstire. Nu găseam pe nicăieri un izvor suficient de puternic, ca să ne asigure apa necesară. Trebuia adusă în căldări. Nici bani de prospecţiuni nu aveam. Buna doamnă Mănoiu, despre care v-am spus, ne-a ajutat să găsim apa şi să săpăm fântâna. Noi credem că s-a înfăptuit o minune. Dacă am face procesiunea noaptea, cu lumânările aprinse, în Săptămâna Mare, probabil că emoţia ar fi şi mai intensă pentru pelerini. Oricum, nu vrem nici să transformăm acest moment într-unul de spectacol, care să atragă oamenii într-un mod artificial. Nu căutăm cu tot dinadinsul să aducem lumea la noi. Nu mai mult decât este natural să se întâmple, că nici pustnici nu suntem. Astea sunt însă doar gândurile noastre omeneşti. Voia Domnului se va face, indiferent de ce vrem noi. Şi dacă este ca, prin venirea la această procesiune, să se adâncească în viaţa duhovnicească mai mulţi credincioşi, aşa va fi.
Acasă cu Maica Domnului
- Veniţi din Oltenia, o regiune cu oameni energici şi pasionali, aţi fost mult timp călugăriţă într-o mânăstire din Moldova, o zonă renumită pentru trăirea intensă a credinţei... Vă simţiţi acasă la Buneşti?
- Total! Nu spun că m-am adaptat uşor, căci veneam de la Mânăstirea Rogozu, din Vrancea, unde mânăstirea era izolată într-o pădure şi unde l-am prins duhovnic pe renumitul şi vrednicul de pomenire părinte Paulin Lecca. Tot tipicul era acolo ca de pe un alt tărâm. Aici, locul e mai deschis, pădurea este mai mult o lizieră, din care se tot taie până va rămâne pustiu, drumul naţional e foarte aproape şi, în plus, în anul 1999, când am venit la Buneşti, condiţiile de trai erau precare... Credincioşii erau, şi ei, destul de pierduţi, nu ştiau de colivă sau să aducă prinoase la Sfânta Liturghie, sau să vină cu flori pentru marile icoane. Noi aşa suntem obişnuite, să-i aducem zilnic flori proaspete Maicii Domnului, Maica noastră, care ne ocroteşte necontenit, şi la praznice şi celorlalţi sfinţi... Dar acum, aici e acasă pentru noi, toate. Ne-am obişnuit între noi şi ne-am împrietenit cu locul. Am colindat toate dealurile, pădurile şi satele din jur, mergând cu vacile la păscut, la cules de fructe de pădure sau de ciuperci, la fân... Şi cred că nu numai noi cunoaştem locul, ci şi el ne cunoaşte pe noi, că ne trimite animale sălbatice în poartă, să ne salute, de la vulpi şi căprioare, până la urşi.
- Cuvioşia voastră aţi adus în mânăstire ceva din locul obârşiei dvs., Oltenia?
- Cred că am venit cu un anumit spirit. Noi, sudicii, suntem mai deschişi, mai primitori şi mai milostivi. Ne place să dăm. Şi eu cred că e mai mare bucuria de a da, decât de a lua. Şi nici pe noi nu ne-a lipsit Dumnezeu de nimic. De fiecare dată când am fost într-un impas sau o nevoie, Dumnezeu ne-a trimis omul care să ne scoată din necaz. Oameni pe care nu-i văzusem niciodată veneau exact cu suma trebuitoare pentru a acoperi o nevoie urgentă.
"Nimic nu trebuie. Totul e la alegerea noastră"
- După cum ne-aţi mărturisit, sunteţi în monahism de peste două decenii. Cunoaşteţi bine viaţa bisericii din interior. Credeţi că ar trebui să se schimbe ceva în atitudinea ei, ar trebui să-şi înnoiască limbajul, să se adapteze la vremurile în care trăim?
- Important este să-i faci pe oameni să se apropie de cele sfinte, ca de nişte realităţi palpabile. De exemplu, mulţi dintre cei care intră în biserici nu ştiu ce se petrece în timpul Sfintei Liturghii şi asistă ca la un spectacol, fără folos duhovnicesc. Ar fi bine ca preoţii să insiste mai mult pe cateheză, să le explice oamenilor când vin îngerii să cânte dimpreună cu noi, când apare Maica Domnului, când se pogoară Duhul Sfânt... Fiind conştienţi de toate aceste realităţi - subliniez, realităţi, nu păreri, nu invenţii, nu vedenii -, creştinii noştri ar fi mai atenţi, mai plini de evlavie şi de sfială şi, probabil, ar avea mai mult folos sufletesc.
- Sfinţia voastră cum i-aţi spune unui om mai nehotărât, din punct de vedere spiritual, că trebuie să vină neapărat la biserică?
- Nu ştiu dacă aşa se pune problema. Nimic nu trebuie. Totul e la alegerea noastră. Dar i-aş spune că, dacă are o zi proastă şi vine la biserică, ar putea să-şi limpezească gândurile, să se liniştească, să se simtă mai bine şi chiar să găsească soluţii la ce-l frământă. I-aş mărturisi că ştiu din experienţă proprie, cum toate grijile şi durerile dispar în timpul Sfintei Liturghii, ca prin miracol. Şi că este o minune cum simţi, deodată, că iubeşti pe toată lumea. Dacă participi cu tot sufletul la Liturghie, inima ţi se schimbă, mintea ţi se schimbă... nu durează mult, pentru că firea omenească e păcătoasă şi alungă harul, dar e minunat atât cât ţine.
- Asemenea trăiri trebuie pregătite?
- Totul începe prin a merge la biserică. Şi eu am început aşa. Mergeam la biserică şi nu înţelegeam nimic din ce se întâmpla propriu-zis, nu căutam să ştiu semnificaţia ritualului, dar îmi plăcea să stau la slujbe. Mai cu seamă la Mânăstirea Antim, din Bucureşti, unde predica părintele Sofian Boghiu. Nici nu auzeam ce spune, mă fascina chipul lui. Aveam sentimentul că nu vreau să se mai termine slujba, predica... Mă simţeam extrem de bine, dar nu din cauze obiective, pe care să le pot indica, ci era o stare de graţie care îmi era dată de undeva de Sus. La sfârşit, îmi părea rău că trebuie să plec. Ăsta e sentimentul nemaipomenit pe care îl poţi avea în biserică. Ce vreau să spun este că nu trebuie să cauţi cu tot dinadinsul un anumit fel de pregătire, cât să fii în rostul lucrurilor, să mergi să te închini şi să încerci să te afunzi în rugăciune, ca într-un dialog cu sfinţii şi cu Dumnezeu. Simplu şi conştientizând că ei sunt persoane reale. Mai târziu, după ce m-am călugărit, am deprins, bineînţeles, totul, dar o taină tot am păstrat: nu am intrat niciodată în altar, să văd cum slujeşte preotul, cum pregăteşte sfinţirea Darurilor. Dumnezeu a rânduit ca eu să nu fiu niciodată pusă paraclisier şi mă bucur pentru asta, am vrut să rămână misterul...
"Strălucirea credinţei nu dispare în veci"
- Cu trecerea anilor, participând mereu şi mereu la slujbe, nu se pierde ceva din puterea acestor trăiri pe care le-aţi descris atât de frumos?
- Sigur că ajungi la o anumită rutină, dar strălucirea credinţei nu dispare în veci, eventual capătă o altă intensitate. La începutul călugăriei, oricum, emoţiile sunt mult mai puternice, ard cu flacără înaltă, cum s-ar spune, pentru că monahul este umbrit de harul Sfântului Duh, imediat după ce-a îmbrăcat haina îngerească. Asta nu ţine la nesfârşit, mai ales că apar şi ispitele, încercările... Dar trăirea se adânceşte, dacă te nevoieşti continuu.
- Nu e nevoie de motivaţie pentru a depăşi rutina?
- Motivaţia - asta e o noţiune care ţine de psihologie... Te spovedeşti, ai un canon de rugăciune, citeşti - cărţi sfinte, dar nu numai sfinte... Cititul este de mult ajutor. Eu am găsit răspunsuri la multe dintre frământările mele, în scrierile unor Sfinţi Părinţi şi din cuvintele unor părinţi îmbunătăţiţi. Bunăoară, am învăţat foarte mult de la Părintele Paisie Aghioritul, un sfânt contemporan, care pentru mine e viu şi prezent mereu. Înveţi cum să răspunzi urii cu iubire, răului cu bine, urâtului cu frumos. Şi astea nu sunt doar cuvinte, ci adevărul. De la aceşti părinţi ai Bisericii am învăţat să nu vorbesc cu gândurile rele, să le ignor, să nu le fac loc în inima mea. Părintele Porfirie Kavsokalivitul, un alt sfânt al zilelor noastre, spunea undeva că nimeni nu este obligat să te iubească, dar tu eşti obligat să dai dragoste. Dacă poţi pricepe asta, eşti salvat. Pentru că nu mai ai aşteptări de la oameni şi, neavându-le, nu te mai simţi rănit, iar nefiind rănit, te păstrezi mereu senin, adică în starea de a vorbi cu Dumnezeu şi de a împlini poruncile lui Dumnezeu.
"Puterea rugăciunii stă în smerenie"
- Maică stareţă, multă lume caută, astăzi, drumul spre rugăciune, pe care o simte ca pe un demers salvator. Cum ar trebui să ne rugăm, dincolo de obligaţie şi de textele canonice, cu toată fiinţa noastră şi cu toată puterea?
- Asta nu se învaţă. Darul rugăciunii este primit de Sus. Ţi-l dă Dumnezeu pe măsura smereniei. Şi ştii când îl capeţi, pentru că atunci îl simţi prezent pe Dumnezeu lângă tine, de câte ori te rogi. Rodul unei astfel de rugăciuni este îmbunătăţirea vieţii tale. Nu mai ai mândria minţii, eşti bun, blând, permanent bucuros, fără temeri... E un cerc virtuos, să zic aşa: te smereşti, ai mai multă putere în rugăciune şi devii mai bun. Dacă nu te smereşti, Hristos n-are loc în tine, de mândrie şi de toate celelalte cusururi care se trag din ea. Hristos ţi-ar da tot, că el te iubeşte, dar dacă vasul tău e mic... Până obţii darul rugăciunii, nu poţi decât să exersezi. Vezi ce rugăciune ţi se potriveşte mai mult: "Doamne Iisuse", acatistele unor sfinţi, alte rugăciuni... Şi le rosteşti, până când ajungi să le spui, nu doar cu mintea, ci şi cu inima. "Secretul" este să fii constant în rugăciune. Nu mulţimea rugăciunilor spuse contează, ci să stăruieşti în rugăciune. Mie, cea mai puternică rugăciune, mai ales în momentele de clătinare interioară, mi se pare a fi: "Doamne, facă-se voia ta!".
- Maică Hrisostoma, ne apropiem de sărbătoarea Învierii Domnului. Ne puteţi spune dacă în mânăstire se simt altfel aceste câteva săptămâni ale Postului Mare?
- Postul Paştelui este unul de doliu, dar care prevesteşte, paradoxal, bucuria. Slujbele sale sunt aparte, şi te introduc într-o atmosferă de tristeţe, care însă ascunde fericirea din final. Pentru că, după moarte, vine Învierea. Şi am observat că în această înfrângere a morţii, care nu e doar pentru Hristos, ci mai curând pentru oameni, începând din Sâmbăta Mare şi până la sfârşitul Săptămânii Luminate, se schimbă lumina zilei. Mai ales în timpul slujbelor. Oricum ar fi vremea de-afară, lumina devine mierie, consistentă şi parfumată. Nu e vorba despre o lumină specifică primăverii - care este tot o înviere, una a naturii, ci despre o lumină care se vrea veşmânt al lui Dumnezeu întrupat.
(Fotografiile autorului)
Adresa: Mânăstirea "Sfântul Mare Mucenic Gheorghe" Buneşti, com. Buneşti, jud. Braşov, cod 507035, tel. 0751/414.234, 0747/410.112, e-mail: m.bunesti@yahoo.com.