Aflată la numai câțiva kilometri de Rupea, Mânăstirea Bunești se ascunde într-un decor deluros și împădurit, ca într-un cocon. Primul lucru care te izbește este liniștea desăvârșită a locului, liniștea marilor lavre ortodoxe. Niciun murmur, niciun zgomot de pași de turiști, niciun huruit de motor. Liniște. Biserica și chiliile par cufundate într-o rugăciune tainică, păzite de un dulău ciobănesc, care se mută, la răstimpuri, dintr-o parte în alta a curții, în căutarea unei raze de soare.
Din pragul sfântului lăcaș, peste un pârâu îngust și leneș, se înalță "Golgota de la Bunești". Un deal, din vârful căruia îmbrățișează cerul o Cruce a Iubirii. În a treia duminică din Postul Paștelui, obștea de la Bunești, însoțită de credincioși veniți din satele învecinate, urcă acest Drum al Crucii, în cântece, rugăciuni și bătăi de toacă.
Ridicată, începând cu anul 1991, la inițiativa unui fiu al satului, părintele Visarion Joantă, de la Mânăstirea "Brâncoveanu" din Sâmbăta de Sus, prin grija preotului paroh din Bunești, Gheorghe Lup, și a maicilor Filofteia și Rafaela Potcoavă, nepoate ale părintelui Dumitru Stăniloae, azi la Mânăstirea Bunești, te cuceresc armonia arhitecturală și ordinea nemțească. Ai presupune că o armată de maici muncește să întrețină locul, când, de fapt, sunt doar șase. Tăcute și smerite, călugărițele umblă repede și neauzit după ascultările lor, încât, dacă nu ești atent, nici nu le zărești. În acest rai pământesc, am convins-o pe maica stareță Hrisostoma, după oarecari stăruințe, să ne vorbească despre viața duhovnicească a locului.
Minunea din vârful Golgotei
- Maică stareță, în zona aceasta, a Brașovului, sunt mai puține mânăstiri decât în alte părți ale țării. Cum se explică? Sunt oamenii locului mai pragmatici, mai puțin comunicativi? Posibil să fi suferit o influență dinspre spiritul mai protocolar și mai rece al sașilor, alături de care au trăit? Le-ați simțit răceala și în biserică?
- Am simțit-o la început. Fiind olteancă, am alt temperament și așteptări care mi-au fost împlinite mai greu. Însă, pe măsură ce a trecut timpul, m-am obișnuit să văd dincolo de aparențe și am descoperit niște oameni extraordinari. Să nu uităm că primele odăi ale mânăstirii și biserica, la roșu, au fost construite, în principal, cu ajutorul sătenilor din Bunești. Cel mai ușor este să descoperi omul adevărat, ascuns după măști, în preajma copiilor. Mie îmi plac mult copiii, și la noi, la mânăstire, vin mulți. În preajma lor, cu toții suntem altfel, mai deschiși, mai bucuroși... Prin ei, prin copii, ne-am apropiat o seamă de credincioși. Bucuria lor a dezghețat sufletele.
- Vine multă lume la Mânăstirea Bunești?
- Nu așa de multă, dar vine lume bună. (Zâmbește) Cei mai mulți vin la "Drumul Crucii", în a treia duminică din Postul Mare, când, după o tradiție, deja, a mânăstirii noastre, facem o procesiune. După Sfânta Liturghie, urcăm dealul din apropiere, cu preoții în față, cu toacă și prapuri. Drumul este fragmentat de cele 14 opriri ale Mântuitorului, la care părintele face câte o ectenie. La capătul lui, avem un agheasmatar și o mare Cruce a Iubirii, unde preotul îi binecuvântează pe cei prezenți și ține un cuvânt de folos. Acest obicei a fost inițiat și finanțat de o credincioasă din București, doamna Elena Mănoiu, care este ucenică a părintelui Vartolomeu Bogdan, fost duhovnic al mânăstirii noastre. În restul zilelor, la noi este ca acum: liniște și pace. Ceea ce ne place mult, pentru că noi am ieșit din lume ca să ne putem aduna în rugăciune și să ne nevoim spre mântuire.
- Mă întorc la "Drumul Crucii" ca să vă întreb dacă procesiunea pe care o organizați are trăire adevărată, dacă oamenii participă la ea cu emoție, fără să fie pândită de formalism?
- Procesiunea noastră nu e deloc o formalitate, o imitație lipsită de duh. Cu toții simțim că se coboară în inimile noastre o bucurie nepământeană. Iar noi, maicile, suntem cu atât mai emoționate cu cât știm că acest Drum al Crucii a fost făcut ca urmare a unei minuni petrecute aici, printre noi. Aveam mari probleme cu apa în mânăstire. Nu găseam pe nicăieri un izvor suficient de puternic, ca să ne asigure apa necesară. Trebuia adusă în căldări. Nici bani de prospecțiuni nu aveam. Buna doamnă Mănoiu, despre care v-am spus, ne-a ajutat să găsim apa și să săpăm fântâna. Noi credem că s-a înfăptuit o minune. Dacă am face procesiunea noaptea, cu lumânările aprinse, în Săptămâna Mare, probabil că emoția ar fi și mai intensă pentru pelerini. Oricum, nu vrem nici să transformăm acest moment într-unul de spectacol, care să atragă oamenii într-un mod artificial. Nu căutăm cu tot dinadinsul să aducem lumea la noi. Nu mai mult decât este natural să se întâmple, că nici pustnici nu suntem. Astea sunt însă doar gândurile noastre omenești. Voia Domnului se va face, indiferent de ce vrem noi. Și dacă este ca, prin venirea la această procesiune, să se adâncească în viața duhovnicească mai mulți credincioși, așa va fi.
Acasă cu Maica Domnului
- Veniți din Oltenia, o regiune cu oameni energici și pasionali, ați fost mult timp călugăriță într-o mânăstire din Moldova, o zonă renumită pentru trăirea intensă a credinței... Vă simțiți acasă la Bunești?
- Total! Nu spun că m-am adaptat ușor, căci veneam de la Mânăstirea Rogozu, din Vrancea, unde mânăstirea era izolată într-o pădure și unde l-am prins duhovnic pe renumitul și vrednicul de pomenire părinte Paulin Lecca. Tot tipicul era acolo ca de pe un alt tărâm. Aici, locul e mai deschis, pădurea este mai mult o lizieră, din care se tot taie până va rămâne pustiu, drumul național e foarte aproape și, în plus, în anul 1999, când am venit la Bunești, condițiile de trai erau precare... Credincioșii erau, și ei, destul de pierduți, nu știau de colivă sau să aducă prinoase la Sfânta Liturghie, sau să vină cu flori pentru marile icoane. Noi așa suntem obișnuite, să-i aducem zilnic flori proaspete Maicii Domnului, Maica noastră, care ne ocrotește necontenit, și la praznice și celorlalți sfinți... Dar acum, aici e acasă pentru noi, toate. Ne-am obișnuit între noi și ne-am împrietenit cu locul. Am colindat toate dealurile, pădurile și satele din jur, mergând cu vacile la păscut, la cules de fructe de pădure sau de ciuperci, la fân... Și cred că nu numai noi cunoaștem locul, ci și el ne cunoaște pe noi, că ne trimite animale sălbatice în poartă, să ne salute, de la vulpi și căprioare, până la urși.
- Cuvioșia voastră ați adus în mânăstire ceva din locul obârșiei dvs., Oltenia?
- Cred că am venit cu un anumit spirit. Noi, sudicii, suntem mai deschiși, mai primitori și mai milostivi. Ne place să dăm. Și eu cred că e mai mare bucuria de a da, decât de a lua. Și nici pe noi nu ne-a lipsit Dumnezeu de nimic. De fiecare dată când am fost într-un impas sau o nevoie, Dumnezeu ne-a trimis omul care să ne scoată din necaz. Oameni pe care nu-i văzusem niciodată veneau exact cu suma trebuitoare pentru a acoperi o nevoie urgentă.
"Nimic nu trebuie. Totul e la alegerea noastră"
- După cum ne-ați mărturisit, sunteți în monahism de peste două decenii. Cunoașteți bine viața bisericii din interior. Credeți că ar trebui să se schimbe ceva în atitudinea ei, ar trebui să-și înnoiască limbajul, să se adapteze la vremurile în care trăim?
- Important este să-i faci pe oameni să se apropie de cele sfinte, ca de niște realități palpabile. De exemplu, mulți dintre cei care intră în biserici nu știu ce se petrece în timpul Sfintei Liturghii și asistă ca la un spectacol, fără folos duhovnicesc. Ar fi bine ca preoții să insiste mai mult pe cateheză, să le explice oamenilor când vin îngerii să cânte dimpreună cu noi, când apare Maica Domnului, când se pogoară Duhul Sfânt... Fiind conștienți de toate aceste realități - subliniez, realități, nu păreri, nu invenții, nu vedenii -, creștinii noștri ar fi mai atenți, mai plini de evlavie și de sfială și, probabil, ar avea mai mult folos sufletesc.
- Sfinția voastră cum i-ați spune unui om mai nehotărât, din punct de vedere spiritual, că trebuie să vină neapărat la biserică?
- Nu știu dacă așa se pune problema. Nimic nu trebuie. Totul e la alegerea noastră. Dar i-aș spune că, dacă are o zi proastă și vine la biserică, ar putea să-și limpezească gândurile, să se liniștească, să se simtă mai bine și chiar să găsească soluții la ce-l frământă. I-aș mărturisi că știu din experiență proprie, cum toate grijile și durerile dispar în timpul Sfintei Liturghii, ca prin miracol. Și că este o minune cum simți, deodată, că iubești pe toată lumea. Dacă participi cu tot sufletul la Liturghie, inima ți se schimbă, mintea ți se schimbă... nu durează mult, pentru că firea omenească e păcătoasă și alungă harul, dar e minunat atât cât ține.
- Asemenea trăiri trebuie pregătite?
- Totul începe prin a merge la biserică. Și eu am început așa. Mergeam la biserică și nu înțelegeam nimic din ce se întâmpla propriu-zis, nu căutam să știu semnificația ritualului, dar îmi plăcea să stau la slujbe. Mai cu seamă la Mânăstirea Antim, din București, unde predica părintele Sofian Boghiu. Nici nu auzeam ce spune, mă fascina chipul lui. Aveam sentimentul că nu vreau să se mai termine slujba, predica... Mă simțeam extrem de bine, dar nu din cauze obiective, pe care să le pot indica, ci era o stare de grație care îmi era dată de undeva de Sus. La sfârșit, îmi părea rău că trebuie să plec. Ăsta e sentimentul nemaipomenit pe care îl poți avea în biserică. Ce vreau să spun este că nu trebuie să cauți cu tot dinadinsul un anumit fel de pregătire, cât să fii în rostul lucrurilor, să mergi să te închini și să încerci să te afunzi în rugăciune, ca într-un dialog cu sfinții și cu Dumnezeu. Simplu și conștientizând că ei sunt persoane reale. Mai târziu, după ce m-am călugărit, am deprins, bineînțeles, totul, dar o taină tot am păstrat: nu am intrat niciodată în altar, să văd cum slujește preotul, cum pregătește sfințirea Darurilor. Dumnezeu a rânduit ca eu să nu fiu niciodată pusă paraclisier și mă bucur pentru asta, am vrut să rămână misterul...
"Strălucirea credinței nu dispare în veci"
- Cu trecerea anilor, participând mereu și mereu la slujbe, nu se pierde ceva din puterea acestor trăiri pe care le-ați descris atât de frumos?
- Sigur că ajungi la o anumită rutină, dar strălucirea credinței nu dispare în veci, eventual capătă o altă intensitate. La începutul călugăriei, oricum, emoțiile sunt mult mai puternice, ard cu flacără înaltă, cum s-ar spune, pentru că monahul este umbrit de harul Sfântului Duh, imediat după ce-a îmbrăcat haina îngerească. Asta nu ține la nesfârșit, mai ales că apar și ispitele, încercările... Dar trăirea se adâncește, dacă te nevoiești continuu.
- Nu e nevoie de motivație pentru a depăși rutina?
- Motivația - asta e o noțiune care ține de psihologie... Te spovedești, ai un canon de rugăciune, citești - cărți sfinte, dar nu numai sfinte... Cititul este de mult ajutor. Eu am găsit răspunsuri la multe dintre frământările mele, în scrierile unor Sfinți Părinți și din cuvintele unor părinți îmbunătățiți. Bunăoară, am învățat foarte mult de la Părintele Paisie Aghioritul, un sfânt contemporan, care pentru mine e viu și prezent mereu. Înveți cum să răspunzi urii cu iubire, răului cu bine, urâtului cu frumos. Și astea nu sunt doar cuvinte, ci adevărul. De la acești părinți ai Bisericii am învățat să nu vorbesc cu gândurile rele, să le ignor, să nu le fac loc în inima mea. Părintele Porfirie Kavsokalivitul, un alt sfânt al zilelor noastre, spunea undeva că nimeni nu este obligat să te iubească, dar tu ești obligat să dai dragoste. Dacă poți pricepe asta, ești salvat. Pentru că nu mai ai așteptări de la oameni și, neavându-le, nu te mai simți rănit, iar nefiind rănit, te păstrezi mereu senin, adică în starea de a vorbi cu Dumnezeu și de a împlini poruncile lui Dumnezeu.
"Puterea rugăciunii stă în smerenie"
- Maică stareță, multă lume caută, astăzi, drumul spre rugăciune, pe care o simte ca pe un demers salvator. Cum ar trebui să ne rugăm, dincolo de obligație și de textele canonice, cu toată ființa noastră și cu toată puterea?
- Asta nu se învață. Darul rugăciunii este primit de Sus. Ți-l dă Dumnezeu pe măsura smereniei. Și știi când îl capeți, pentru că atunci îl simți prezent pe Dumnezeu lângă tine, de câte ori te rogi. Rodul unei astfel de rugăciuni este îmbunătățirea vieții tale. Nu mai ai mândria minții, ești bun, blând, permanent bucuros, fără temeri... E un cerc virtuos, să zic așa: te smerești, ai mai multă putere în rugăciune și devii mai bun. Dacă nu te smerești, Hristos n-are loc în tine, de mândrie și de toate celelalte cusururi care se trag din ea. Hristos ți-ar da tot, că el te iubește, dar dacă vasul tău e mic... Până obții darul rugăciunii, nu poți decât să exersezi. Vezi ce rugăciune ți se potrivește mai mult: "Doamne Iisuse", acatistele unor sfinți, alte rugăciuni... Și le rostești, până când ajungi să le spui, nu doar cu mintea, ci și cu inima. "Secretul" este să fii constant în rugăciune. Nu mulțimea rugăciunilor spuse contează, ci să stăruiești în rugăciune. Mie, cea mai puternică rugăciune, mai ales în momentele de clătinare interioară, mi se pare a fi: "Doamne, facă-se voia ta!".
- Maică Hrisostoma, ne apropiem de sărbătoarea Învierii Domnului. Ne puteți spune dacă în mânăstire se simt altfel aceste câteva săptămâni ale Postului Mare?
- Postul Paștelui este unul de doliu, dar care prevestește, paradoxal, bucuria. Slujbele sale sunt aparte, și te introduc într-o atmosferă de tristețe, care însă ascunde fericirea din final. Pentru că, după moarte, vine Învierea. Și am observat că în această înfrângere a morții, care nu e doar pentru Hristos, ci mai curând pentru oameni, începând din Sâmbăta Mare și până la sfârșitul Săptămânii Luminate, se schimbă lumina zilei. Mai ales în timpul slujbelor. Oricum ar fi vremea de-afară, lumina devine mierie, consistentă și parfumată. Nu e vorba despre o lumină specifică primăverii - care este tot o înviere, una a naturii, ci despre o lumină care se vrea veșmânt al lui Dumnezeu întrupat.
(Fotografiile autorului)
Adresa: Mânăstirea "Sfântul Mare Mucenic Gheorghe" Bunești, com. Bunești, jud. Brașov, cod 507035, tel. 0751/414.234, 0747/410.112, e-mail: m.bunesti@yahoo.com.