Într-un moment în care lumea întreagă a aplaudat performanţa incredibilă a lui Tiberiu Uşeriu, care a câştigat, încă o dată, cel mai dur ultramaraton polar din lume, alte performanţe "made in România" vin să ne bucure şi să ne arate tuturor că reuşita lui Tibi nu e câtuşi de puţin o excepţie. E doar un prim episod din seria "România premiantă" şi nu avem nicio teamă că vor veni alte ştiri care să demonstreze că inteligenţa, creativitatea şi entuziasmul românilor sunt mai puternice decât contextul social şi politic absolut mizer în care trăiesc. Aceasta este adevărata "Românie paralelă", România marilor performanţe despre care ne bucurăm să vorbim.
TIBI UŞERIU - campionul de la Cercul Polar
Când e vorba să-ţi împingi limitele la marginile vieţii, nimeni nu e mai ambiţios decât românul nostru Tiberiu Uşeriu. Câştigase doi ani la rând, în 2016 şi 2017, "Maratonul Arctic Ultra 6633", dar nu s-a lăsat până n-a câştigat şi anul acesta, devenind, astfel, singurul om din lume care învinge de trei ori consecutiv în cursa canadiană, considerată cea mai dură din lume. Ediţia din 2018 a Maratonului, cea de-a zecea, aniversară, a început pe 8 martie, iar itinerariul a inclus atingerea Cercului Polar în primele 23 de mile. Tibi Uşeriu a parcurs cele peste 380 de mile în mai puţin de 173 de ore, în condiţii de temperaturi extreme. Sportivul bistriţean a suferit degerături şi umflături ale feţei, dar nu a abandonat cursa în care au mai rămas, până la final, doar şase concurenţi. De altfel, în total, în cele nouă ediţii anterioare ale "Maratonului 6633 Arctic Ultra", doar 25 de competitori au reuşit performanţa de a încheia cursa! Tibi a trecut linia de sosire la mare distanţă de următorul concurent şi, aşa cum face întotdeauna, a ţinut în mâini steagul României, de data aceasta cu însemnele Centenarului Marii Uniri. Din totalul de 617 kilometri, aproximativ 280 au fost parcurşi pe Ice Road, un fluviu îngheţat. Performerul nostru a fost îmbrăţişat, imediat după sosire, de preşedintele Klaus Iohannis: "Felicitări, Tiberiu Uşeriu, pentru câştigarea maratonului Arctic Ultra! Pentru a treia oară consecutiv, drapelul României este dus pe primul loc în una dintre cele mai dure competiţii sportive din lume. O astfel de performanţă se atinge doar cu determinare şi sacrificii, iar Tiberiu Uşeriu a demonstrat, din nou, că este un luptător".
TURDA - marele trofeu european pentru transportul urban
După ce, la finele anului trecut, s-a lăudat cu cel mai vizitat obiectiv turistic din ţară - salina oraşului, în care la începutul anului a fost găzduită o spectaculoasă semifinală naţională a concursului Eurovision -, Turda revine în prim-planul atenţiei prin câştigarea unui mare premiu european pentru planificarea mobilităţii urbane durabile (Sustainable Urban Mobility Planning Award). În finală, oraşul de pe Arieş a fost preferat de juriu celebrelor metropole occidentale Milano şi Manchester. Ceremonia de decernare a distincţiilor europene a avut loc miercuri, 21 martie, la Bruxelles. "A fost o competiţie strânsă, între 2.500 de oraşe, iar noi suntem campionii Europei! Mulţumesc întregii echipe de la primărie. Este o foarte mare realizare. Turda este din nou în prim-plan, la nivel internaţional!", le-a transmis turdenilor, de la Bruxelles, primarul Cristian Matei. Potrivit Comisiei Europene, cele trei oraşe finaliste, Turda, Manchester şi Milano, au fost selectate de un juriu independent, format din experţi în domeniul mobilităţii şi transporturilor. Juriul a premiat Turda pentru viziune, pentru strategia solidă de finanţare şi pentru obiectivele clare ale proiectelor.
Totodată, juriul a apreciat că modelul ales de Turda pentru a rezolva problema transportului în comun poate inspira şi alte localităţi de dimensiuni similare. De asemenea, juriul a punctat şi faptul că planul e foarte ambiţios, dată fiind dimensiunea localităţii. "Felicitări Turzii! Oraşele câştigătoare nu doar că fac o Europă mai frumoasă, dar îşi ajută locuitorii să se deplaseze într-un mod mai ecologic, sănătos şi plăcut", a declarat comisarul european pentru transport. În fişa de descriere a nominalizării, Turda propune ca, folosind acelaşi card, locuitorii sau turiştii să poată folosi biciclete, după care să urce, dacă vor, într-un autobuz electric. Sistemul de transport public "verde" e completat cu soluţii de parcare inteligentă şi de utilizare în comun a autovehiculelor. "Scopul este de a reduce utilizarea maşinilor personale, printr-o combinaţie inteligentă de folosire a banilor municipalităţii cu cei proveniţi din Fondul European de Dezvoltare Regională. Scopul e ca şapte din zece cetăţeni să aleagă transportul alternativ", se arată în descrierea nominalizării. Primăria Turda a depus spre finanţare proiecte în valoare de 32 de milioane de euro pentru ameliorarea transportului în municipiul aflat la 30 de kilometri de Cluj-Napoca.
Personalitatea europeană a anului - Lupta anti-corupţie, remarcată de Occident
Nu doar ideile românilor îi inspiră pe occidentali, ci şi tenacitatea cu care, asemeni lui Tibi Uşeriu, au mărşăluit în stradă, chiar şi la temperaturi extreme, pentru a-şi apăra drepturile. După ce mişcările de protest din ultimul an avut un larg ecou în presa mondială, fondatorul grupului "Corupţia ucide", Florin Bădiţă, a fost nominalizat de postul european de ştiri "Euronews" la ediţia din acest an a "European Leadership Awards", la categoria "Personalitatea europeană a anului", alături de actriţa Emma Watson, antreprenorul Xavier Niel, omul de afaceri miliardar Mohed Altrad, modelul Edie Campbell, astronomul Michaël Gillon, avocata Marcia Willis Stewart, activistul András Fekete-Gyor şi politiciana Barbara Nowacka. "Românul Florin Bădiţă a fondat «Corupţia ucide», un grup civic care luptă împotriva corupţiei, în urma incendiului din 2015, la clubul de noapte Colectiv, în care au murit 64 de persoane. Campania tânărului, în vârstă de 29 de ani, a ajutat să se pună capăt unor proiecte de dezincriminalizare a cazurilor de corupţie din România şi a descoperit mai multe cazuri de fraude. În acest an, el a fost trecut pe lista «Forbes 30 sub 30 de ani în Europa»". Potrivit Euronews, titlul de "Personalitatea europeană a anului" ar trebui să fie deţinut de cineva care şi-a folosit forţa de caracter, capacitatea de a mobiliza publicul sau reputaţia pentru a aduce o transformare pozitivă, fie în munca umanitară, în activism, strângerea de fonduri sau dezvoltarea comunităţii. Premiile European Leadership au fost înfiinţate de Euronews, în parteneriat cu "European Business Summit" şi "Qualifio" şi recompensează personalităţi de succes în business, politică şi inovare. Câştigătorii vor fi premiaţi pe 22 mai, la o ceremonie care va avea loc în Bruxelles. La o altă categorie a aceloraşi premii, "Liderul european al anului", sunt nominalizaţi, printre alţii, Emmanuel Macron şi Angela Merkel.
LIBRĂRIA CĂRTUREŞTI - nominalizată la "Premiile de Excelenţă", ale Târgului de Carte de la Londra
Librăria Cărtureşti Carusel din Centrul Vechi al Capitalei, al cărei design a fost remarcat şi lăudat deja de numeroase site-uri şi reviste de specialitate din întreaga lume, are parte din nou de "reclamă" peste hotare, după ce a ajuns pe lista scurtă de nominalizări a Premiilor de Excelenţă ale Târgului de Carte de la Londra. La categoria "Librăria Anului", Cărtureşti concurează cu Librăria Engleză din Uppsala, Suedia.
Situată pe strada Lipscani, la numărul 55, impresionanta casă a cărţii se întinde pe şase niveluri, care însumează 1.000 de metri pătraţi. Cărtureşti Carusel oferă, deopotrivă, spaţiu pentru lectură şi socializare. Cu un bistro la ultimul etaj, spaţiu multimedia la subsol şi o galerie dedicată artei contemporane, la primul etaj, librăria a adus un nou suflu pe una dintre cele mai vechi străzi comeriale ale Bucureştiului. Librăria Carusel e găzduită de un elegant edificiu de secol XIX, intrat în posesia celebrei familii de bancheri Chrissoveloni, în 1903. În perioada comunistă, clădirea a fost confiscată şi transformată în magazinul Familia, pentru ca, după 1990, imobilul să fie recuperat şi reabilitat de proprietarul actual, Jean Chrissoveloni. Amenajarea actuală, inovatoare, dar atentă la substanţa istorică, este semnată de biroul de arhitectură "Square One"
Premiile de Excelenţă ale Târgului de Carte de la Londra vor fi anunţate în cadrul unei ceremonii speciale, pe 10 aprilie.
BIANCA şi MIHAELA - premiantele de la NASA
Două eleve ale Liceului "Ovidius" din Constanţa au câştigat, recent, un concurs internaţional organizat de Agenţia Spaţială Nord-Americană (NASA). Adolescentele au propus construirea unui lanţ hotelier în spaţiu. Proiectul Biancăi Cosma şi al Mihaelei Constantinescu a fost ales câştigător într-o competiţie la care s-au înscris 10.000 de elevi din 20 de ţări! "Am gândit un habitat localizat în orbita ecuatorială joasă a Pământului, alcătuit dintr-un mic lanţ hotelier şi un parc în microgravitaţie. În afară de asigurarea susţinerii vieţii umane în spaţiu, proiectul nostru s-a axat pe ideea de turism în afara graniţelor terestre", explică cele două fete. "Parcul include o sală de jocuri, o sală de operă şi un parc acvatic. Am creat şi o broşură pe care am numit-o «Ghidul turistului în spaţiu», în care am inclus părerile a opt oameni de diferite naţionalităţi şi vârste, care să ne zică ce le-a plăcut acolo". Costurile pentru a implementa o astfel de idee se ridică la 30 de milioane de dolari. Potrivit proiectului, hotelul spaţial ar putea fi vizitat de 150 de turişti.
Alături de Bianca şi Mihaela, pe podium a urcat o altă echipă românească, de la acelaşi liceu. Celălalt proiect propune crearea unei noi colonii spaţiale. "Noi ne dorim să ducem oamenii în spaţiu, să creăm o nouă colonie spaţială, pentru a reuşi să ridicăm omenirea la un alt nivel. Am încercat să găsim locaţia perfectă pentru a avea mai multe beneficii şi din punctul de vedere al luminii, al resurselor, ca să fie şi aproape de Pământ, şi de alte resurse naturale", explică Alin Stoica, unul dintre membrii echipei. Liceul "Ovidius" din Constanţa este singurul din lume care a reuşit să câştige de două ori marele premiu la această competiţie. Elevii învingători vor participa, alături de oamenii de ştiinţă de la NASA, la o conferinţă care se va desfăşura la Los Angeles, la sfârşitul lunii mai.
BIHOR, NU DIOR: "haute couture"-ul strămoşesc face concurenţă marilor branduri
Copierea unor piese de vestimentaţie populară din diverse zone ale lumii, fără a cere îngăduinţă şi fără a plăti, a devenit, în ultima vreme, o obişnuinţă pentru marii creatori de modă. Tot mai multe voci s-au ridicat împotriva acestor practici, de pe urma cărora adevăraţii creatori populari nu se aleg cu niciun câştig. Un puternic val de proteste a apărut şi în ţara noastră, după ce un cojoc tradiţional din Bihor a fost copiat de celebra companie franceză Christian Dior, într-o ţinută din colecţia de toamnă 2017, fără ca măcar să se amintească de unde provine piesa originală! Asemănarea dintre cele două cojoace e absolut izbitoare: ambele au pe margini blană neagră, acelaşi model floral în partea inferioară şi aceleaşi motive pe roşu. Mai mult, aceleaşi motive au fost puse de Dior şi pe un alt suman. Reacţiile publicului românesc au fost cât se poate de vehemente pe Internet, acolo unde a fost descoperită, pentru prima oară, "lucrătura" celor de la Dior. Dar pentru ca protestele să nu rămână vorbă în vânt şi pentru ca toată povestea să vină, cumva, în sprijinul meşterilor populari bihoreni, o revistă de modă din ţara noastră a lansat un site unde pot fi comandate piesele originale, făcute de cojocarii români. "Dior include în colecţia sa o vestă aproape identică cu una românească din Bihor. Această vestă este vândută de Dior cu 30.000 de euro, însă nici măcar o mică parte din această sumă nu se întoarce la creatorii originali", explică reprezentaţii revistei "Beau Monde". Aceştia au lansat o nouă marcă de haine, "Bihor Couture", compusă numai din creaţii autentice româneşti din judeţul Bihor, care pot fi achiziţionate de pe site-ul http://www.bihorcouture.com/. Acolo, publicul românesc şi internaţional poate găsi cojoace tradiţionale, paltoane, bluze şi fuste, toate făcute de mână, de meşteri artizani locali, cu grijă pentru păstrarea tradiţiilor locale. Tot de aici poate fi achiziţionat şi cojocul copiat de Dior. Doar că, dacă în colecţia Dior, piesa vestimentară s-a vândut cu peste 30.000 de euro, de la meşterii din Bihor poate fi luat cu mai puţin de 200 de euro. "Banii se duc direct la meşterii populari. Campania a început în urmă cu câteva zile, timp în care au pornit să curgă şi comenzile".
Copia cojocului din Bihor a fost descoperită anul trecut, de către Radu Frenţiun, un tânăr care locuieşte în Indonezia. "Mă plimbam într-unul dintre cele mai mari şi mai luxoase cazinouri din lume, în Singapore, unde sunt prezenţi toţi creatorii de modă, de la Versace la Yves Saint Laurent. Dar la Dior, ceva m-a lovit greu, pe mine, pruncul din Binş, crescut pe Aleea Moţilor. A fost un suman din colecţia anului 2017, care se vindea cu 35.000 de dolari, da, aţi auzit corect, ăsta e preţul! Problema, din punctul meu de vedere, e că-i copiat cu neruşinare după cojocul nost binşenesc, 100% în modele şi amplasament", a fost mesajul transmis de Radu, care a scandalizat, la acea vreme, România.