Într-un moment în care lumea întreagă a aplaudat performanța incredibilă a lui Tiberiu Ușeriu, care a câștigat, încă o dată, cel mai dur ultramaraton polar din lume, alte performanțe "made in România" vin să ne bucure și să ne arate tuturor că reușita lui Tibi nu e câtuși de puțin o excepție. E doar un prim episod din seria "România premiantă" și nu avem nicio teamă că vor veni alte știri care să demonstreze că inteligența, creativitatea și entuziasmul românilor sunt mai puternice decât contextul social și politic absolut mizer în care trăiesc. Aceasta este adevărata "Românie paralelă", România marilor performanțe despre care ne bucurăm să vorbim.
TIBI UȘERIU - campionul de la Cercul Polar
Când e vorba să-ți împingi limitele la marginile vieții, nimeni nu e mai ambițios decât românul nostru Tiberiu Ușeriu. Câștigase doi ani la rând, în 2016 și 2017, "Maratonul Arctic Ultra 6633", dar nu s-a lăsat până n-a câștigat și anul acesta, devenind, astfel, singurul om din lume care învinge de trei ori consecutiv în cursa canadiană, considerată cea mai dură din lume. Ediția din 2018 a Maratonului, cea de-a zecea, aniversară, a început pe 8 martie, iar itinerariul a inclus atingerea Cercului Polar în primele 23 de mile. Tibi Ușeriu a parcurs cele peste 380 de mile în mai puțin de 173 de ore, în condiții de temperaturi extreme. Sportivul bistrițean a suferit degerături și umflături ale feței, dar nu a abandonat cursa în care au mai rămas, până la final, doar șase concurenți. De altfel, în total, în cele nouă ediții anterioare ale "Maratonului 6633 Arctic Ultra", doar 25 de competitori au reușit performanța de a încheia cursa! Tibi a trecut linia de sosire la mare distanță de următorul concurent și, așa cum face întotdeauna, a ținut în mâini steagul României, de data aceasta cu însemnele Centenarului Marii Uniri. Din totalul de 617 kilometri, aproximativ 280 au fost parcurși pe Ice Road, un fluviu înghețat. Performerul nostru a fost îmbrățișat, imediat după sosire, de președintele Klaus Iohannis: "Felicitări, Tiberiu Ușeriu, pentru câștigarea maratonului Arctic Ultra! Pentru a treia oară consecutiv, drapelul României este dus pe primul loc în una dintre cele mai dure competiții sportive din lume. O astfel de performanță se atinge doar cu determinare și sacrificii, iar Tiberiu Ușeriu a demonstrat, din nou, că este un luptător".
TURDA - marele trofeu european pentru transportul urban
După ce, la finele anului trecut, s-a lăudat cu cel mai vizitat obiectiv turistic din țară - salina orașului, în care la începutul anului a fost găzduită o spectaculoasă semifinală națională a concursului Eurovision -, Turda revine în prim-planul atenției prin câștigarea unui mare premiu european pentru planificarea mobilității urbane durabile (Sustainable Urban Mobility Planning Award). În finală, orașul de pe Arieș a fost preferat de juriu celebrelor metropole occidentale Milano și Manchester. Ceremonia de decernare a distincțiilor europene a avut loc miercuri, 21 martie, la Bruxelles. "A fost o competiție strânsă, între 2.500 de orașe, iar noi suntem campionii Europei! Mulțumesc întregii echipe de la primărie. Este o foarte mare realizare. Turda este din nou în prim-plan, la nivel internațional!", le-a transmis turdenilor, de la Bruxelles, primarul Cristian Matei. Potrivit Comisiei Europene, cele trei orașe finaliste, Turda, Manchester și Milano, au fost selectate de un juriu independent, format din experți în domeniul mobilității și transporturilor. Juriul a premiat Turda pentru viziune, pentru strategia solidă de finanțare și pentru obiectivele clare ale proiectelor. Totodată, juriul a apreciat că modelul ales de Turda pentru a rezolva problema transportului în comun poate inspira și alte localități de dimensiuni similare. De asemenea, juriul a punctat și faptul că planul e foarte ambițios, dată fiind dimensiunea localității. "Felicitări Turzii! Orașele câștigătoare nu doar că fac o Europă mai frumoasă, dar își ajută locuitorii să se deplaseze într-un mod mai ecologic, sănătos și plăcut", a declarat comisarul european pentru transport. În fișa de descriere a nominalizării, Turda propune ca, folosind același card, locuitorii sau turiștii să poată folosi biciclete, după care să urce, dacă vor, într-un autobuz electric. Sistemul de transport public "verde" e completat cu soluții de parcare inteligentă și de utilizare în comun a autovehiculelor. "Scopul este de a reduce utilizarea mașinilor personale, printr-o combinație inteligentă de folosire a banilor municipalității cu cei proveniți din Fondul European de Dezvoltare Regională. Scopul e ca șapte din zece cetățeni să aleagă transportul alternativ", se arată în descrierea nominalizării. Primăria Turda a depus spre finanțare proiecte în valoare de 32 de milioane de euro pentru ameliorarea transportului în municipiul aflat la 30 de kilometri de Cluj-Napoca.
Personalitatea europeană a anului - Lupta anti-corupție, remarcată de Occident
Nu doar ideile românilor îi inspiră pe occidentali, ci și tenacitatea cu care, asemeni lui Tibi Ușeriu, au mărșăluit în stradă, chiar și la temperaturi extreme, pentru a-și apăra drepturile. După ce mișcările de protest din ultimul an avut un larg ecou în presa mondială, fondatorul grupului "Corupția ucide", Florin Bădiță, a fost nominalizat de postul european de știri "Euronews" la ediția din acest an a "European Leadership Awards", la categoria "Personalitatea europeană a anului", alături de actrița Emma Watson, antreprenorul Xavier Niel, omul de afaceri miliardar Mohed Altrad, modelul Edie Campbell, astronomul Michaël Gillon, avocata Marcia Willis Stewart, activistul András Fekete-Gyor și politiciana Barbara Nowacka. "Românul Florin Bădiță a fondat «Corupția ucide», un grup civic care luptă împotriva corupției, în urma incendiului din 2015, la clubul de noapte Colectiv, în care au murit 64 de persoane. Campania tânărului, în vârstă de 29 de ani, a ajutat să se pună capăt unor proiecte de dezincriminalizare a cazurilor de corupție din România și a descoperit mai multe cazuri de fraude. În acest an, el a fost trecut pe lista «Forbes 30 sub 30 de ani în Europa»". Potrivit Euronews, titlul de "Personalitatea europeană a anului" ar trebui să fie deținut de cineva care și-a folosit forța de caracter, capacitatea de a mobiliza publicul sau reputația pentru a aduce o transformare pozitivă, fie în munca umanitară, în activism, strângerea de fonduri sau dezvoltarea comunității. Premiile European Leadership au fost înființate de Euronews, în parteneriat cu "European Business Summit" și "Qualifio" și recompensează personalități de succes în business, politică și inovare. Câștigătorii vor fi premiați pe 22 mai, la o ceremonie care va avea loc în Bruxelles. La o altă categorie a acelorași premii, "Liderul european al anului", sunt nominalizați, printre alții, Emmanuel Macron și Angela Merkel.
LIBRĂRIA CĂRTUREȘTI - nominalizată la "Premiile de Excelență", ale Târgului de Carte de la Londra
Librăria Cărturești Carusel din Centrul Vechi al Capitalei, al cărei design a fost remarcat și lăudat deja de numeroase site-uri și reviste de specialitate din întreaga lume, are parte din nou de "reclamă" peste hotare, după ce a ajuns pe lista scurtă de nominalizări a Premiilor de Excelență ale Târgului de Carte de la Londra. La categoria "Librăria Anului", Cărturești concurează cu Librăria Engleză din Uppsala, Suedia.
Situată pe strada Lipscani, la numărul 55, impresionanta casă a cărții se întinde pe șase niveluri, care însumează 1.000 de metri pătrați. Cărturești Carusel oferă, deopotrivă, spațiu pentru lectură și socializare. Cu un bistro la ultimul etaj, spațiu multimedia la subsol și o galerie dedicată artei contemporane, la primul etaj, librăria a adus un nou suflu pe una dintre cele mai vechi străzi comeriale ale Bucureștiului. Librăria Carusel e găzduită de un elegant edificiu de secol XIX, intrat în posesia celebrei familii de bancheri Chrissoveloni, în 1903. În perioada comunistă, clădirea a fost confiscată și transformată în magazinul Familia, pentru ca, după 1990, imobilul să fie recuperat și reabilitat de proprietarul actual, Jean Chrissoveloni. Amenajarea actuală, inovatoare, dar atentă la substanța istorică, este semnată de biroul de arhitectură "Square One"
Premiile de Excelență ale Târgului de Carte de la Londra vor fi anunțate în cadrul unei ceremonii speciale, pe 10 aprilie.
BIANCA și MIHAELA - premiantele de la NASA
Două eleve ale Liceului "Ovidius" din Constanța au câștigat, recent, un concurs internațional organizat de Agenția Spațială Nord-Americană (NASA). Adolescentele au propus construirea unui lanț hotelier în spațiu. Proiectul Biancăi Cosma și al Mihaelei Constantinescu a fost ales câștigător într-o competiție la care s-au înscris 10.000 de elevi din 20 de țări! "Am gândit un habitat localizat în orbita ecuatorială joasă a Pământului, alcătuit dintr-un mic lanț hotelier și un parc în microgravitație. În afară de asigurarea susținerii vieții umane în spațiu, proiectul nostru s-a axat pe ideea de turism în afara granițelor terestre", explică cele două fete. "Parcul include o sală de jocuri, o sală de operă și un parc acvatic. Am creat și o broșură pe care am numit-o «Ghidul turistului în spațiu», în care am inclus părerile a opt oameni de diferite naționalități și vârste, care să ne zică ce le-a plăcut acolo". Costurile pentru a implementa o astfel de idee se ridică la 30 de milioane de dolari. Potrivit proiectului, hotelul spațial ar putea fi vizitat de 150 de turiști.
Alături de Bianca și Mihaela, pe podium a urcat o altă echipă românească, de la același liceu. Celălalt proiect propune crearea unei noi colonii spațiale. "Noi ne dorim să ducem oamenii în spațiu, să creăm o nouă colonie spațială, pentru a reuși să ridicăm omenirea la un alt nivel. Am încercat să găsim locația perfectă pentru a avea mai multe beneficii și din punctul de vedere al luminii, al resurselor, ca să fie și aproape de Pământ, și de alte resurse naturale", explică Alin Stoica, unul dintre membrii echipei. Liceul "Ovidius" din Constanța este singurul din lume care a reușit să câștige de două ori marele premiu la această competiție. Elevii învingători vor participa, alături de oamenii de știință de la NASA, la o conferință care se va desfășura la Los Angeles, la sfârșitul lunii mai.
BIHOR, NU DIOR: "haute couture"-ul strămoșesc face concurență marilor branduri
Copierea unor piese de vestimentație populară din diverse zone ale lumii, fără a cere îngăduință și fără a plăti, a devenit, în ultima vreme, o obișnuință pentru marii creatori de modă. Tot mai multe voci s-au ridicat împotriva acestor practici, de pe urma cărora adevărații creatori populari nu se aleg cu niciun câștig. Un puternic val de proteste a apărut și în țara noastră, după ce un cojoc tradițional din Bihor a fost copiat de celebra companie franceză Christian Dior, într-o ținută din colecția de toamnă 2017, fără ca măcar să se amintească de unde provine piesa originală! Asemănarea dintre cele două cojoace e absolut izbitoare: ambele au pe margini blană neagră, același model floral în partea inferioară și aceleași motive pe roșu. Mai mult, aceleași motive au fost puse de Dior și pe un alt suman. Reacțiile publicului românesc au fost cât se poate de vehemente pe Internet, acolo unde a fost descoperită, pentru prima oară, "lucrătura" celor de la Dior. Dar pentru ca protestele să nu rămână vorbă în vânt și pentru ca toată povestea să vină, cumva, în sprijinul meșterilor populari bihoreni, o revistă de modă din țara noastră a lansat un site unde pot fi comandate piesele originale, făcute de cojocarii români. "Dior include în colecția sa o vestă aproape identică cu una românească din Bihor. Această vestă este vândută de Dior cu 30.000 de euro, însă nici măcar o mică parte din această sumă nu se întoarce la creatorii originali", explică reprezentații revistei "Beau Monde". Aceștia au lansat o nouă marcă de haine, "Bihor Couture", compusă numai din creații autentice românești din județul Bihor, care pot fi achiziționate de pe site-ul http://www.bihorcouture.com/. Acolo, publicul românesc și internațional poate găsi cojoace tradiționale, paltoane, bluze și fuste, toate făcute de mână, de meșteri artizani locali, cu grijă pentru păstrarea tradițiilor locale. Tot de aici poate fi achiziționat și cojocul copiat de Dior. Doar că, dacă în colecția Dior, piesa vestimentară s-a vândut cu peste 30.000 de euro, de la meșterii din Bihor poate fi luat cu mai puțin de 200 de euro. "Banii se duc direct la meșterii populari. Campania a început în urmă cu câteva zile, timp în care au pornit să curgă și comenzile".
Copia cojocului din Bihor a fost descoperită anul trecut, de către Radu Frențiun, un tânăr care locuiește în Indonezia. "Mă plimbam într-unul dintre cele mai mari și mai luxoase cazinouri din lume, în Singapore, unde sunt prezenți toți creatorii de modă, de la Versace la Yves Saint Laurent. Dar la Dior, ceva m-a lovit greu, pe mine, pruncul din Binș, crescut pe Aleea Moților. A fost un suman din colecția anului 2017, care se vindea cu 35.000 de dolari, da, ați auzit corect, ăsta e prețul! Problema, din punctul meu de vedere, e că-i copiat cu nerușinare după cojocul nost binșenesc, 100% în modele și amplasament", a fost mesajul transmis de Radu, care a scandalizat, la acea vreme, România.