Sihaştrii noştri, adânciţi neîncetat în rugăciunea lui Iisus, trăiau cu totul desprinşi de această lume. Duhul acela, care le aprindea sufletele de flacăra unei iubiri mistuitoare, nu le îngăduia să mai caute spre pământ. De aceea, atunci când mâncau, o făceau foarte simplu, cu hrană netrecută prin foc, fără să îşi gătească rădăcinile, ierburile, ciupercile sau fructele culese din pădure, nici măcar pâinea, pe care o plămădeau din boabe de grâu zdrobite, amestecate cu apă şi lăsate la soare să se usuce.
Asprimea acestui post nu este însă deloc distrugătoare de trup. Cei care au ajuns să îl ţină în zilele noastre vorbesc de o minunată agerime a minţii, de o despovărare a firii de nevoia somnului şi de o tămăduire miraculoasă a multor boli. Puţini ştiu că la temelia Postului Mare se află rânduiala Sfântului Sava, un călugăr care s-a nevoit în secolul al V-lea, în apropiere de Ierusalim, în mânăstirea care astăzi îi poartă numele. Această rânduială, care a rămas până astăzi în vigoare, îl sfătuieşte doar pe cel care poate, să mănânce în toate zilele săptămânii postului păresimilor, numai hrană uscată, netrecută prin foc. Dezlegarea la gătit este dată numai sâmbăta şi duminica, atunci când se poate folosi şi ulei. Aşadar, postul sihaştrilor nu este rupt de restul ortodoxiei, doar că ei ţineau această rânduială tot anul. Ca o dovadă a iubirii lor înflăcărate pentru Hristos, părintele Ghelasie Gheorghe de la Mânăstirea Frăsinei a început să îi înveţe pe ucenici rânduiala postului pustnicesc. La rândul său, el o deprinsese de la un sihastru vestit, părintele Arsenie Praja, care se nevoise în Cheile Râmeţului. Părintele Ghelasie Gheorghe a trecut la Domnul în anul 2003, dar în urma sa au rămas mulţi ucenici, care ţin cu străşnicie de rânduiala postului sihaştrilor noştri. Printre ei este şi părintele Hristofor Bucur, stareţ al Schitului Sfântul Ioan Botezătorul din Poiana Braşov (un interviu cu sfinţia sa a apărut într-un număr trecut al revistei), pe care l-am rugat să ne iniţieze în tainele primite de la duhovnicul său.
"În paradis nu exista focul"
- Părinte Hristofor, multă lume se întreabă de unde a apărut acest post pustnicesc, pe care astăzi îl ţine tot mai multă lume, în căutare de sănătate şi spor lăuntric?
- Postul acesta îşi are originea în rai, acolo unde Adam şi Eva au primit de la Dumnezeu spre hrană doar vegetale. Domnul le-a spus: "Iată, vă dau toată iarba ce face sămânţă de pe toată faţa pământului şi tot pomul ce are rod cu sămânţă în el. Acestea vor fi hrana voastră." (Facerea I, 29) Era, aşadar, exclusă de la bun început orice mâncare de origine animală şi orice preparare a hranei. În paradis nu exista focul. Doar după cădere au început oamenii să mănânce de toate şi să prepare alimentele în fel şi chip. Eu le recomand celor care doresc să încerce şi acest fel de postire, pentru că te ajută mult în rugăciune: te face mai puţin greoi, te uşurează, şi altfel te poţi ruga mai cu luare aminte. Mai ales că noi, românii, avem o tradiţie îndelungată în post. Felul acesta de a te hrăni nu a fost inventat acum, alimentaţia raw-vegană nu e o găselniţă modernă. Pustnicii noştri au trăit veacuri la rând aşa, nu făceau focul ca să-şi fiarbă ierburile pe care le găseau prin pădure şi mâncau ce ştiau ei de la înaintaşii lor că e o hrană vie, care să te vivifice şi pe tine. Spun că e o hrană vie, pentru că focul omoară, asta o poate constata şi ştiinţa - în timp ce gătim mâncarea, se produc modificări ireversibile, se distrug multe vitamine şi enzime, prin prelucrarea la temperaturi înalte.
- Regretatul părinte Ghelasie Gheorghe de la Frăsinei, al cărui ucenic sunteţi, vorbea şi despre informaţia negativă pe care alimentaţia modernă o poartă şi o transmite celui care se hrăneşte cu ea.
- Da. Este ilogic să nu iei în calcul suferinţa animalului care este omorât pentru a deveni ulterior carne de consum. Animalul acela suferă când este dus la abator şi tăiat, se produce în el o spaimă teribilă, care rămâne impregnată în carnea lui, în celulele lui, iar noi ne încărcăm cu această informaţie negativă. Eu nu sunt biolog, ca să pot să vă spun exact ce se întâmplă în acel moment când animalul este ucis, dar ştiu că ştiinţa e preocupată de aceste aspecte. Mereu căutăm explicaţii, de ce ne îmbolnăvim şi suferim de stres, şi ştim că nu întotdeauna e vorba de un serviciu solicitant, de tensiuni în familie sau de alte lucruri. Poate că, uneori, e vorba, pur şi simplu, de felul în care ne hrănim, cu multă violenţă, ucigând ca să trăim. Poate că ar trebui să cerem iertare şi de la făpturile necuvântătoare, pe care le socotim ca pe bunuri private şi facem orice vrem cu ele. Ar fi bine să fim mai atenţi la durerile necuvântătoarelor, să nu avem impresia că suntem stăpânii lor absoluţi şi putem face orice vrem cu natura. Făcând astfel, distrugând-o pe ea, de fapt, ne distrugem pe noi înşine. Fiecare face cât poate, în funcţie de contextul în care trăieşte, fără să iasă în evidenţă prin ceva anume - dar, totuşi, să încercăm să ne hrănim fără să agresăm. Părintele Ghelasie era atât de grijuliu cu tot ceea ce îl înconjura, încât socotea că nici măcar o rădăcină de la o legumă nu trebuie mâncată imediat după ce a fost scoasă din pământ, ci lăsată câteva ore, pentru că ea a suferit în momentul când a fost scoasă din mediul ei, i s-a întrerupt creşterea. Doar fructele, seminţele şi unele frunze, care pot fi luate fără să distrugi planta, acelea pot fi consumate imediat. În rest, avea un respect imens faţă de viaţa existentă în orice creatură - animal sau plantă.
- De la postul sihaştrilor s-a ajuns, apoi, la medicina isihastă.
- Da, acest post isihast, după tipicul pustnicilor din Carpaţi, este o metodă de prevenire, şi apoi şi de tratament, a tuturor bolilor. Părintele Ghelasie Gheorghe spunea că acest post are, în primul rând, menirea de a preveni, şi apoi de a trata toate bolile. El recunoştea însă că există şi anumite boli pe care el le numea "de destin", la care nu ai ce să faci, trebuie să le rabzi cu rugăciune. Acestea provin dintr-o informaţie negativă primită din moşi-strămoşi, dintre care unii au făcut mari rele în timpul vieţii, iar toate acestea se transmit. Deci, nu e vorba doar de genetică, ci e vorba şi de o transmitere pe cale spirituală a unor probleme din neamul nostru. De aceea, părintele Ghelasie spunea că avem menirea de a fi, fiecare, mântuitorul neamului nostru - adică, să-i aducem la lumină sau să le uşurăm suferinţele şi celor care nu s-au străduit suficient în viaţa lor, pentru a ajunge la odihna veşnică. Şi ăsta este unul din sensurile crucii: să duci crucea neamului tău. Nu numai pe a ta, ci şi pe a înaintaşilor tăi. Asta implică şi o responsabilitate a noastră, a fiecăruia, fiindcă putem să le oferim urmaşilor noştri - copii, nepoţi, strănepoţi - o moştenire mai bună, o cruce mai uşoară.
Pâinea pustnicească
- Există reguli ale acestui post, în afară de faptul că trebuie să mănânci numai alimente crude?
- Da. Există câteva reguli generale. În primul rând, nu e bine să amesteci multe alimente la o masă, ca să nu forţezi organismul pentru a le prelucra. E ştiut că pentru fiecare tip de aliment, pancreasul, ficatul, stomacul secretă anumite substanţe pentru a le digera - or, cu cât sunt mai multe, cu cât mesele sunt mai copioase, cu atât ne simţim mai grei, după ele. Aşadar, două, trei feluri cât mai simple de alimente şi atât - nu mic dejun copios, supă, tocăniţă cu carne, toate amestecate. E bine să începi masa ceva mai târziu, pe la ora 12, cu fructe, care au multă apă şi curăţă traiectul digestiv - până atunci ai voie să bei doar apă. După această masă, aştepţi cam două ore, şi poţi să începi să mănânci pâine pustnicească, cu legume.
Această pâine e foarte importantă în postul sihaştrilor români. E asemănătoare cu pâinea obişnuită, dar nu e prelucrată termic. Se prepară din grâu măcinat integral (grâu integral, nu făină albă) - care se amestecă cu puţină apă (există mori electrice cu care puteţi să vă măcinaţi grâul chiar şi acasă). Se face apoi o cocă mai tare pe care o laşi să se usuce de pe o zi pe alta. Dacă o întinzi şi o faci mai subţire decât un biscuit, atunci ea rezistă cu săptămânile, doar se întăreşte; dar dacă o faci mai groasă, ca nişte găluşte, atunci e bine să o mănânci a doua zi, pentru că altfel se acreşte. Această pâine necoaptă în foc păstrează toate virtuţile grâului, care se pierd prin coacere. Noi ştim, din practica pustnicilor, că omul poate trăi numai cu pâine şi apă, mai ales această pâine vie, care, netrecută prin foc, ajută şi la vindecarea trupului. Treptat, prin folosirea ei zi de zi, se îndepărtează toate toxinele acumulate în noi, mai ales în intestine, care sunt foarte lungi şi pline de pliuri, un fel de ascunzători pentru alimentele deja ajunse în putrefacţie. Or, o alimentaţie foarte simplă, însoţită de apă, le îndepărtează încet şi omul ajunge să ia doar ceea ce este folositor vieţii. Ne folosim, astfel, de simbioza aceasta între teluric şi solar: grâul are rădăcinile în pământ, dar se înalţă către cer şi se coace la soare, şi ni se oferă spre hrană; noi trebuie doar să-l culegem. De-a lungul timpului, s-au strâns destule mărturii ale oamenilor care, mâncând aşa, s-au simţit mai bine şi s-au vindecat de diverse afecţiuni. Dar acest post cere multă perseverenţă.
- Da. Ştiu de un domn din Făgăraş care, deşi bolnav de cancer şi în vârstă, trăieşte şi acum, hrănindu-se astfel. Am mai cunoscut oameni cu afecţiuni hepatice care şi-au revenit fără alt ajutor, creştini care sufereau de ulcere sau de diabet, care s-au vindecat doar postind. În general, regimul acesta este pentru orice om, chiar dacă medicii nu sunt de acord cu astfel de afirmaţii, dar asta e realitatea. Noi nu suntem doar o colecţie de aminoacizi, de substanţe chimice, de vitamine, pe care poţi să le iei din orice sursă, inclusiv una fabricată sintetic, ca să-ţi echilibrezi diverşi indicatori din organism (căci, acum aşa ţi se evaluează starea de sănătate, te supun la diverse teste şi văd cum stai cu vitaminele, cu sărurile sau cu alţi indicatori). Se uită însă de informaţie sau de energie. De aceea va trebui să vedem în viitor medicina şi holistic, nu doar din punct de vedere strict alopat. Medicina alopată e doar o ramură care poate ajuta în multe cazuri, dar poate avea, şi ştim că şi are, multe efecte adverse. Nu este de dorit să trăieşti cu un pumn de medicamente, unele care să compenseze efectele nedorite ale altora. Tu ai o boală, dar ajungi să te tratezi de mult mai multe - şi ajungi să trăieşti, dar cu infinită grijă, să nu uiţi să-ţi iei medicamentele la timp.
- Părinte Hristofor, dumneavoastră de cât timp ţineţi postul părintelui Ghelasie?
- Cred că de vreo 25 de ani. Dar s-a mai întâmplat să îl şi încalc, pentru că uneori trebuie să mă adaptez şi eu împrejurărilor, mai mănânc şi o brânză, când n-am avut încotro, am mâncat chiar şi peşte. Nu a fost grav, corpul a reacţionat negativ, dar asta este, nu se moare din încălcarea acestor reguli. În schimb, am constatat în timp că postul recomandat de părintele Ghelasie Gheorghe mi-a făcut foarte mult bine şi de aceea recomand cu toată tăria şi altora să-l încerce, chiar dacă n-o să le fie uşor. Măcar pe anumite perioade, dacă nu tot timpul. O să fie suficient ca să vadă ei înşişi că merită: deşi mănânci mai puţin, ai mai multă energie, poţi să dormi mai puţin, şi te ajută chiar să gândeşti altfel, să priveşti viaţa mai senin. Şi nu în ultimul rând, acest post te ajută mult la rugăciune. Ai mai mult timp pentru ea şi îţi e mai uşor să o lucrezi. Fiindcă nu facem toată nevoinţa aceasta doar pentru sănătatea fizică. Părintele Ghelasie Gheorghe întotdeauna lega acest post de scopul final, de desăvârşire, de înduhovnicire. Postul pustnicesc este un ajutor foarte important, preţios, dar nu este un scop în sine. E doar una dintre căile care îţi ajută corpul să nu-ţi mai fie un duşman pentru mersul tău înainte, spre Dumnezeu. Ţinând corpul într-un regim din acesta, mai uşor, celelalte nevoinţe duhovniceşti devin mai lesne de îndeplinit.
Reţetele părintelui Ghelasie Gheorghe pentru postul pustnicesc
Pâinea pustnicească
Se prepară simplu. Grâul poate fi măcinat acasă în două feluri, mai mare sau foarte fin, pentru cei cu digestia mai tare sau pentru cei mai slabi. Pentru cei cu boli grave, trebuie să avem grâu proaspăt măcinat. El nu se cerne, se pune peste el puţină apă şi se face o cocă tare (e foarte important să fie tare), care apoi se lasă la dospit cel puţin 7-8 ore, după care pâinea se poate mânca. Dacă faceţi pâine pe mai multe zile, coca se întinde într-un strat subţire de un milimetru şi apoi se pune la uscat pe ceva întins, întorcând-o uneori. Atenţie la temperatură, uscarea se face la maximum 30 de grade. Noi mai indicăm să se pună şi puţin mălai, care face pâinea mai sfărâmicioasă şi digestibilă. Pentru cei diabetici este indicat ca pâinea să se pună jumătate grâu, jumătate porumb. Se poate adăuga şi puţină făină de orez, ceea ce face pâinea mai suportabilă.
Cum să te tratezi cu postul pustnicesc
Cerealele sunt prima condiţie de tratament. Să se oprească lactatele, carnea şi dulciurile şi să se pună accent pe cereale (peste 50%) şi zarzavaturi. Dacă la început folosim şi cereale fierte sau coapte, mai apoi trebuie să trecem la cele crude, care sunt alcaline.
Meniul de dimineaţă
Fructe rase sau morcovi, dovlecei, varză crudă sau o salată de vegetale de sezon sau pâine pustnicească cu un fruct. Obişnuiţi-vă la început să mâncaţi o porţie bună de astfel de alimente naturale. Siliţi-vă cu o voinţă fermă, chiar dacă la început vi se va părea respingătoare. Împrieteniţi-vă cu alimentele. Pâinea pustnicească este alimentul-medicament. Reduceţi tot mai mult pâinea obişnuită, coaptă. Folosiţi la început pâinea semipreparată. Când veţi ajunge să mâncaţi doar pâine pustnicească şi apă, perioade mai lungi de timp, aţi ajuns la faza ultimă de tratament a medicinei isihaste.
Meniul de prânz
Morcov, dovlecel sau varză crudă sau o salată de vegetale de sezon (câte un sortiment) se rad mărunt, împreună cu pâine pustnicească fărâmată şi puţină acritură. Se pot pune puţină sare, usturoi sau ceapă. Se face un piure care se poate dilua cu apă încălzită sau alte vegetale rase. Se mănâncă cu puţin cir de porumb. O altă variantă este ca din acest amestec să se facă mici sărmăluţe, care se învelesc în foi de varză crudă sau acră sau se fac mici chifteluţe, dar mai tari, cu pesmet de pâine pustnicească deasupra. Se mănâncă la fel, cu puţin cir de porumb. Din mici cantităţi ale amestecului de mai sus, se pot face şi supe, pe care noi le recomandăm ca felul doi.
OPINIA SPECIALISTULUI
Dr. Pavel Chirilă - Centrul "Naturalia", Bucureşti - "Trebuie să avem discernământ"
- Domnule doctor, înainte de a ţine postul părintelui Ghelasie, e necesar să consultăm medicul?
- Postul acesta, care e similar dietei raw-vegane, nu poate fi ţinut de un bolnav cu o colită severă sau cu o recto-colită ulcero-hemoragică, pentru că legumele şi fructele crude îi vor agrava boala. Aşadar, există restricţii pentru bolnavi, deci ar fi bine să cerem sfatul medicului înainte. În rest, oamenii sănătoşi pot trăi foarte bine cu cereale, fructe şi legume crude (avem studii serioase în acest sens), care sunt cotate drept cele mai valoroase alimente de pe pământ, numite şi în primul capitol al Bibliei. Dar trebuie să avem discernământ şi să ţinem cont că noi, cei care trăim în lume, depunem alt efort fizic şi duhovnicesc decât cel depus de un călugăr care trăieşte în vârful muntelui. De aceea, aş vedea un astfel de post, mai sever, potrivit cu un om modern, care doreşte să se retragă un timp, câteva săptămâni, pentru o cură de dezintoxicare. Nu cred că o astfel de alimentaţie este indicată pe viaţă, pentru că nu cred că se potriveşte cu condiţiile vieţii noastre de astăzi. Şi apoi, dieta cu fructe şi legume crude ar trebui asociată cu pâine coaptă normal, nu cu cereale neprelucrate termic. Eu aş avea precauţii la consumul pâinii recomandate de părintele Ghelasie Gheorghe, pâine necoaptă, pentru că tubul digestiv al omului nu are enzimele necesare pentru a digera cerealele neprelucrate termic. Sigur, nu recomand pâinea din comerţ, plină de aditivi şi produsă cu drojdie crescută pe pat de azot, o substanţă cancerigenă. Recomand pâinea făcută acasă, cu drojdie bio, pe care o găsiţi în magazinele naturiste sau, dacă nu, cu maia, care e mai accesibilă. Cei care vor să facă o pâine mai simplă pot folosi reţeta pâinii nedospite, a lipiilor, care sunt sănătoase şi uşor de copt. Există şi varianta mai scumpă, a pâinii din magazinele naturiste, care poate fi pâine din grâu ecologic, coaptă cu drojdie ecologică sau cu maia.