Brusc, satul răsare în faţă, dintre dealurile scunde şi verzi, de la poalele munţilor. Nestricat, încă, de civilizaţia nivelatoare a oraşului, pare o întoarcere în timp. Şi numele îi este la fel: Urşi. Pe marginea şoselei şi pe lângă fântâni, sunt înşirate cohorte de cruci pictate. Aşa cum e tradiţia în Oltenia, morţilor li se aşează o cruce şi-n drum, lângă o apă. Aşezare veche, vâlceană, Urşi se află la nici 15 kilometri de mânăstirea Hurezi, ctitoria lui Constantin Brâncoveanu. Mai aproape sunt culele boiereşti Greceanu şi Duca, strălucitoare, elegante, reverenţă de frumuseţe pentru înaintaşi. Mult mai discretă, bisericuţa de lemn din Urşi este şi ea o bijuterie străveche, pictată în culori de un rafinament care azi s-a pierdut. O pictură nemaiîntâlnită în România. O comoară, până nu demult condamnată la ruină şi moarte, şi care începe, printr-o minune dumnezeiască, să strălucească iar, cu tăria ei sfântă, de odinioară. Povestea reînvierii acestei biserici e plină de întâmplări tainice, de tâlcuri şi de pilde de devotament.
Comoara
Era prin 2010, când biserica din Urşi a început să se scufunde încetişor, lăsându-se într-o parte, ca un animal bătrân şi bolnav. Tălpile pe care se sprijinea putreziseră toate. Pe urmă i s-a surpat şi acoperişul. Biserica părea condamnată la moarte, când, în 2013, trupul ei a fost ridicat cu un metru de la pământ, pentru a i se face, cât de cât, o fundaţie. Şi atunci s-a întâmplat ceva neaşteptat. Veniţi pentru cercetări de teren, un grup de arheologi de la muzeul de istorie din Vâlcea au găsit într-o firidă a altarului, un ulcior cu nouzeci şi nouă de creiţari. Majoritatea de argint. "Comoara a fost descoperită în altar, la proscomidiar (firida din peretele altarului, în care preotul pregăteşte şi sfinţeşte pâinea şi vinul n.r.), în pământul de umplutură. Erau chiar sub umivalniţă, adică acolo unde preotul îşi spală mâinile în timpul ritualului" - îmi spune Ana Chiricuţă, restauratoarea care va fi ghidul meu principal, printre miracolele mai vechi şi mai noi, de la Urşi. Ulciorul avea toarta şi gâtul rupte, iar creiţarii de argint erau puşi cu grijă, într-un săculeţ de mătase.
- Cine a ascuns misterioasa comoară sub altar? - întreb curios.
- S-a petrecut în 1848. Revoluţia din Ţara Românească era de acum pe sfârşite, şi în luna septembrie, generalul Magheru îşi ridicase tabăra pe câmpul de la Râureni, nu departe de Râmnicu Vâlcea, aşteptând venirea armatei turceşti dinspre Drăgăşani. La 6 octombrie, ruşii intră şi ei în judeţ. Încep panica şi zavera. Autorităţile locale şi armata rusă recuperează armele de la locuitori. Sunt vremuri tulburi şi jafurile se înmulţesc, aşa că multe tezaure sunt îngropate în toamna acelui an. Tezaurul de la Urşi a fost pus la loc sigur de chiar ctitorul bisericii, Nicolae Milcoveanu, care în 1843, o reface şi o zugrăveşte.
Întreb dacă s-au făcut săpături şi sub masa altarului. "Nu am umblat sub piciorul altarului. Acolo sunt moaşte. N-am vrut să le tulburăm liniştea".
O plimbare printre sfinţi
Când am ajuns eu la Urşi, biserica era aproape în întregime reparată şi renovată, nici nu se mai cunoştea că fusese la un pas de a se scufunda în pământ. Micuţă şi robustă, cu acoperişul de şiţă, strălucea printre colinele verzi care o împrejmuiau. Soarele de toamnă mângâia sfinţii pictaţi pe pereţii exteriori şi pe restauratorii ce roiau, tăcuţi, printre ei. Proiectul aparţine Fundaţiei "Pro Patrimonio", condusă cu o pricepere neîntrecută de marele restaurator de biserici, arhitectul Şerban Sturdza, care prin proiectul său, "60 de biserici de lemn", salvează de la pieire comori ale trecutului românesc.
Intru în biserică şi mă opresc mai întâi în altar. Văd o scenă care îmi aminteşte de icoanele noastre naive pe sticlă. Iisus stă aşezat pe un butuc, iar din coasta Lui creşte o viţă, ai cărei struguri Mântuitorul însuşi îi stoarce în sfântul potir. Deşi îmi este familiară, imaginea mă impresionează profund. Chipul lui Hristos este tragic şi împăcat, totodată, o efigie care se potriveşte cu istoria neamului românesc. Suferinţă şi resemnare. Sub picioarele lui Iisus, se mai păstrează iscăliturile zugravilor. Era în martie 1843, când, pictorii ţărani îşi sfârşiseră munca. Un nume stă scris mai mare şi mai frumos, semn că este al meşterului: Gheorghe Zugravu din Urşi. Ceilalţi doi sunt ucenicii: Ioan şi Nicolae. Tradiţional, pictura se începea mereu din altar. Apoi, la isprăvirea lucrărilor, schelele se mutau în celelalte încăperi ale bisericii, aşa încât preoţii puteau sluji sfânta liturghie. Deşi Gheorghe Zugravul nu a fost un pictor cu şcoală, cu siguranţă că a învăţat din picturile marilor mânăstiri din nordul Olteniei, pe la care s-a perindat. Cea mai puternică este influenţa de la Hurezi. Dintre toţi zugravii veacului al XIX-lea, tocmai ţăranul Gheorghe din Urşi, acest pictor aproape necunoscut, s-a apropiat cel mai mult de harul vechilor pictori de mânăstiri.
Poveştile icoanelor
Pereţii bisericii sunt plini de povestiri spuse prin icoane. Şi toate icoanele gravitează în jurul figurii Sfintei Fecioare Maria. Într-o icoană magnifică, ea apare ca "Maică a milelor" sau Cortul Mântuirii, cum i se mai spune. Frumoasă şi blândă, ea îşi deschide mantia ca să adăpostească preoţii, împăraţii şi tot poporul de credincioşi. Maica Domnului nu este înveşmântată numai în mantie, ci are şi aripi, pe care şi le deschide ocrotitoare, asupra lumii. Iar pe bolta pronaosului, zugravul Gheorghe a închipuit în culori, câteva stihuri din Paraclisul Maicii Domnului: "Mută să fie gura păgânilor care nu se închină cinstitei icoanei tale". Alături, Arhanghelul Mihail, patronul bisericii, ridică paloşul deasupra păgânilor, alungându-i. Sunt imagini pioase şi tulburătoare, care vorbesc atât de convingător, nu doar de puterea credinţei ţăranilor noştri, ci şi de minunata ei frumuseţe. "Răpirea în duh" se pregătea, iată, şi cu ajutorul închipuirii şi al culorilor.
Îi mărturisesc Anei Chiricuţă încântarea mea. Zâmbeşte. "Într-adevăr, biserica din Urşi este foarte specială, mai ales prin picturile ei. Ele sunt frescă direct pe lemn. De obicei, fresca se foloseşte la bisericile de cărămidă sau piatră. În România, sunt în jur de 15-20 de biserici, care au fost pictate cu frescă pe lemn, şi toate de aici, din nordul Olteniei. În lume, nu există altele la fel. Din păcate, şi la noi se mai păstrează doar vreo 10 biserici. Şi niciuna nu e la fel de bine conservată ca aceasta din Urşi. De aceea, este unică în România."
Cum se salvează un monument
- Cum a căzut norocul pe biserica din Urşi?
- Primii ajunşi aici au fost arhitecţii, care fuseseră la Urşi să facă ultimele identificări, pentru a o include în programul "60 de biserici de lemn". O parte din bolta altarului s-a prăbuşit chiar când erau ei acolo. S-a făcut o echipă mai mică, din voluntarii de la Facultatea de Restaurare, de la Universitatea de Arte din Bucureşti. Împreună cu doi colegi şi unul dintre profesori, am venit la Urşi să facem primele intervenţii de urgenţă. Când am ajuns, bolta altarului era prăbuşită peste masa altarului, ruptă şi ea în parte. Mii de bucăţi de frescă erau împrăştiate prin toată biserica. Aşa că, înainte de toate, am întors scândurile prăbuşite şi am pus bucăţile de frescă pe ele. A urmat un adevărat puzzle, care a durat doi-trei ani, dar am reuşit să identificăm aproape fiecare fragment şi să-l punem unde fusese. Aşa am început. Am lucrat şi la Facultate, pe timpul iernii. Acum, bolta este pusă la loc. În locul vechilor cuie, am pus altele, tot din lemn, făcute de meşteri de pe aici. După primele intervenţii din 2011, am demontat şi iconostasul. Şi pentru că biserica nu mai avea acoperiş, iconostasul a fost restaurat la Bucureşti, în Facultate, mai mulţi ani. Toată lucrarea, restaurarea picturii şi a iconostasului au fost coordonate de profesorul universtar Dan Mohanu. În toţi aceşti ani, am format echipe cu mulţi voluntari. Din toate părţile ţării, dar şi din Occident. Am avut voluntari din toate domeniile. Peste 60 de oameni, printre care şi marele nostru violonist, Alexandru Tomescu, care în august 2013, a dat un recital de vioară chiar aici, în biserica de lemn din Urşi, pentru localnici. Iar din înregistrare s-au strâns fonduri pentru restaurare.
Japoneza şi englezii
- Spuneaţi că aţi avut şi străini printre voluntarii de aici?
- Da, dar mai întâi am să vă vorbesc despre japoneza Yumi, care a ajuns întâmplător în România, s-a îndrăgostit fulgerător de ea şi apoi de biserica din Urşi. Ne văzuse pe noi în Bucureşti, la Facultate, cum restauram frescele. Şi a început să vină, şi ea, în fiecare an, câte două-trei luni, la Urşi. Vine tocmai din Tokyo, e frumos că face efortul acesta. Yumi a terminat Artele, a făcut grafică, iar în tehnicile de restaurare am iniţiat-o noi.
- Şi cum s-a făcut "priza electrică" cu Urşi?
- Yumi ne-a plăcut pe noi, studenţii, pentru că eram foarte sociabili. Îi plăcea România, spunea că oamenii sunt mai calzi şi mai apropiaţi. A văzut că ne înţelegem cu toţii bine la Facultate, unde avem şi nişte ateliere mari. Şi i-a plăcut şi lucrul la scânduri. Nu mai văzuse o astfel de tehnică, chiar şi fresca e o raritate în Japonia, cea pe lemn cu atât mai mult. Toate acestea au cucerit-o.
- Ce alţi străini s-au mai lăsat cuceriţi de acest loc?
- Anul acesta, în 2017, au venit oameni mai ales din Marea Britanie. Nu aveau vreo legătură cu domeniul, dar erau dornici să înveţe, şi cu ocazia asta, să cunoască românii şi România. Au stat o săptămână, timp în care i-am impresionat. I-am şi plimbat peste tot. I-am dus la Mânăstirea Horezu, la Mânăstirea Bistriţa, la Arnota şi la culele olteneşti.
- Am văzut că sunteţi cazaţi într-o căsuţă ţărănească, foarte frumoasă.
- Am avut noroc cu căsuţa asta, datorită Părintelui Valeriu, preotul din sat, care i-a găsit pe proprietari şi ne-au lăsat căsuţa pe gratis. Au zis că putem sta cât avem nevoie aici. Este o căsuţă foarte frumoasă, tradiţională, ca de Muzeul Satului. Cu bârne albastre şi ornamente traforate. Dar noi am fost mereu bine primiţi la Urşi. Tot satul ne-a ajutat. Nu am fi putut face nimic fără implicarea comunităţii. Când s-a săltat biserica, oamenii din sat i-au ajutat pe meşteri; când s-a refăcut fundaţia, sătenii au cărat pietre de la râu. Şi am avut mare noroc şi cu preoţii. În Urşi slujesc doi preoţi foarte implicaţi: părintele Şerban Valeriu şi tatăl lui, care a fost paroh până în 2010. În predicile lor, ei au vorbit despre biserică şi au reuşit să convingă mare parte din sat să ne sprijine. Noi, în schimb, vrem nu doar să refacem biserica, vrem să o şi readucem în atenţia satului, pentru că nu s-a mai slujit în ea din 1940, după ce s-a construit o biserică nouă. O condiţie pusă de Fundaţie a fost ca după restaurare, în biserică să se slujească. Ca să nu cadă iar în uitare.
Părintele paroh ŞERBAN VALERIU
"Aici, la Urşi, are loc un adevărat apostolat"
- Cum vă explicaţi, părinte, minunea reînvierii bisericii de lemn din Urşi? De ce a fost salvată chiar ea?
- Mult a mai iubit Dumnezeu bisericuţa noastră; în ceasul de mare nevoie, atunci când nu mai avea mult şi se prăbuşea. El i-a trimis pe specialişti să o oblojească. În multe rugăciuni, mai ales la sfântul maslu, Dumnezeu este numit "Doctorul sufletelor şi al trupurilor". Aşa a lucrat Dumnezeu şi aici, la Urşi. Trupul bisericii noastre l-a întărit ca să dăinuie în timp, iar sufletele noastre le-a înduioşat, astfel încât să ne întoarcem către lăcaşul pe care ni l-au lăsat moşii şi strămoşii noştri. De multe ori le-am spus restauratorilor şi arhitecţilor voluntari, ajutaţi de enoriaşi binevoitori, că nu sunt singuri pe schele. Că Hristos lucrează cu ei. Odată, Iisus i-a îmbărbătat pe ucenici, zicându-le: "Unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor". Şi tocmai acesta este sensul profund al Bisericii: comuniunea oamenilor buni, care îşi pun toate puterile ca să înfăptuiască planul dumnezeiesc. De aceea, eu nu cred că e întâmplător nici că aici s-au adunat şi atâţia oameni din alte ţări, impresionaţi de povestea bisericii. Poate că s-a întâmplat ca în Psalmi: "În tot pământul a ieşit vestirea lor şi la marginile lumii cuvintele lor". Acolo e prevestită misiunea apostolilor, dar şi aici, la Urşi, are loc un adevărat apostolat. În primul rând, pentru că se lucrează extraordinar de mult cu oamenii. Încerc şi eu, pe lângă restauratori, să le amintesc neîncetat credincioşilor să facă tot ce le stă în putere pentru biserica lor. Le-am zis-o de multe ori şi la predică. Iar bucuria mea cea mai mare este să văd biserica aproape complet restaurată. Nu vă închipuiţi cât de emoţionat am fost atunci când am văzut atâţia străini, o japoneză, un grup de englezi, veniţi vara aceasta la lucru, şi alţii care au trecut în vizită pe aici, căutând să afle cât mai multe despre icoane, despre credinţa noastră.
- V-aţi temut vreodată, părinte, că bisericuţa dvs. va pieri?
- Chiar şi în cele mai grele momente am nădăjduit că vom reuşi. Ocrotitorul bisericii este Sfântul Mihail care are o mare putere în cer. El este prăznuit de două ori, pe 8 noiembrie, dar şi pe 6 septembrie. La fel ca Biserica Îngerilor, de pe lânga Mânăstirea Hurezi, şi cea de la Urşi este închinată unei minuni a Sfântului Mihail, petrecută la biserica din Colose, din Asia Mică. Am să vă spun această frumoasă istorioară, ca să vedeţi puterea Arhanghelului. Se spune că demult, în cetatea Colose era obiserică la care slujea de mic copil un călugăr care ajunsese foarte bătrân. Şi biserica aceea era închinată Arhanghelului Mihail, marele voievod al oştilor cereşti. Dar nişte păgâni, urând credinţa în Hristos, unelteau să dărâme sfântul lăcaş. Aşa că s-au gândit să rupă un baraj, pentru ca apele revărsate să îi înghită şi pe preot, şi biserica lui. Şi au şi făcut-o. Dar în faţa cumplitei vederi a apelor care se apropiau, călugărul nu a deznădăjduit, ci s-a rugat lui Dumnezeu şi Arhanghelului său. Şi chiar înainte ca viitura să atingă biserica, în faţa apelor s-a arătat Sfântul Mihail. El a ridicat suliţa, a străpuns pământul, şi hăul care se iscase înaintea bisericii a înghiţit apele. Mare minune! Astfel poartă Dumnezeu grijă tuturor lucrurilor şi oamenilor săi, atunci când există cineva care să se roage cu credinţă şi nădejde.