Covorul cu flori
- Elena Şoimu-Postolachi, eraţi doar un copil în vârstă de nouă ani când aţi luat calea surghiunului în Siberia, alături de părinţi şi de fratele mic. Ce ţineţi minte, din clipele acelea grozave, când aţi fost smulşi din locul natal?
- Pentru că tata a fost preot (îl chema Porfirie Şoimu şi se trăgea dintr-o familie veche, ce coboară din căpitanii lui Ştefan cel Mare), familia noastră a fost prima luată în noaptea de 12 spre 13 iunie 1941, când au început deportările. Se ştie că după cedarea Basarabiei, primii care au avut de suferit au fost primarii, preoţii, învăţătorii, într-un cuvânt, intelectualii români. Rând pe rând, au fost înlocuiţi cu lichele care îi slujeau pe noii stăpâni. Adeseori, tata a fost chemat la Soroca, la NKVD, şi acolo i s-a poruncit să iasă în faţa oamenilor şi să le spună că până atunci i-a minţit, că, de fapt, nu există Dumnezeu şi îl somau să deschidă club în biserică. Cum el a refuzat, a fost declarat "duşman al poporului", aşa că era previzibil că aveau să ne pedepsească.
N-o să uit niciodată noaptea în care au năvălit peste noi şi ne-au luat. Era o noapte caldă de cireşar. Ne-a trezit mama şi am văzut casa plină de oameni străini. Ca să-l umilească, pe tata l-au ţinut soldaţii în genunchi, câtă vreme mama a avut voie să strângă într-un sac câteva haine. Eram aşa de zăpăciţi de ce se întâmpla, că nu ştiam ce să punem în bagaj. Fratele meu a adus patru furculiţe, dar mama, care înţelegea ce se întâmplă, le-a aruncat. "Măcar de-am avea ce să mâncăm, a zis ea, că vom mânca noi şi cu mâna." Nu i-au dat voie să intre în magaziile în care ţineam mâncarea şi bucatele. Acolo au rămas toate. "Dacă mă despărţiţi de familie, mai bine mă împuşcaţi pe loc", a zis tata, când i-au spus mamei să-i pregătească lui bagaj separat. Am fost foarte speriaţi când l-am văzut pe tatăl nostru batjocorit în aşa hal. El era un om de mare omenie şi tare respectat ca preot în sat.
Ne-au dus apoi la marginea comunei, unde au venit şi alţi deportaţi, şi după aceea la gară, la Floreşti, sub escortă de soldaţi înarmaţi, ca şi cum am fi fost cine ştie ce criminali. Acolo ne-au ţinut în arşiţă, pe o toloacă. De o parte era râul Răut, de cealaltă parte erau soldaţii care ne păzeau. N-am avut voie să ne mişcăm de acolo. Eram chinuiţi şi înspăimântaţi, siliţi să facem toate alea în văzul lumii, acoperindu-ne cum puteam. Când s-au strâns toţi, ne-au băgat în vagoane de vite şi ne-au zăvorât. De-abia după ce am urcat în tren au venit cu o căruţă bunica, un văr de-al mamei şi o mătuşă, care aflaseră că am fost ridicaţi. Cu mare greu, pentru că nu au avut voie să se apropie de tren, ne-au dat mâncarea pe care ne-au adus-o şi au mai apucat să vâre pe fereastra trenului un covor pe care-l ţesuse bunica. "Îl vei vinde când vei avea nevoie!", a mai apucat bunica să-i spună mamei şi-am plecat. Dar oricât de greu am trăit în Siberia, oricât de chinuiţi am fost, mama nu a vândut covorul ţesut de bunica. Era ultima legătură cu cei de acasă şi, la nevoie, garanţia că va fi vândut doar pentru a cumpăra bilete de întoarcere în raiul din care am fost smulşi.
Colţişor de rai
Stă pe scaun în faţa mea şi îi ascult povestea. Între noi cad vorbele ca nişte tăişuri ascuţite. Vorbe aspre, căutate parcă înadins ca să prindă în ele întreaga suferinţă îndurată. Elena Şoimu-Postolachi e o femeie mărunţică, are gesturi dichisite, care ţin de cumsecădenia altor vremi. Îşi însoţeşte spusele de un zâmbet atât de calm, încât nu o dată m-am întrebat, în timp ce o ascultam, ce izvor tainic îi dă puteri, îi îmblânzeşte trăsăturile şi o face să vorbească cu atâta senin despre viaţa ei în sălbăticia siberiană. Aveam să descopăr spre sfârşitul întâlnirii noastre că tocmai suferinţa este cea care a înnobilat-o, i-a rafinat tăria de a nu uita şi, mai ales, a întărit-o în hotărârea de a lăsa mărturie celor mai tineri povestea surghiunului basarabean.
- Cum era "raiul" din care aţi fost alungaţi?
- Când îmi amintesc cum a fost satul Parcani, casa părintească, familia noastră întreagă, mi se opresc vorbele şi mă înec în plâns. Ce minunăţie a fost acolo cândva, când trăiau şi munceau buneii mei! Câtă sudoare a curs pe frunţile lor, ca să prefacă o coastă de pământ într-un colţişor de rai! Casa noastră era la o margine de sat, era pe atunci cea mai frumoasă, avea balcon, şi la streaşină erau ornamente din lemn, ca o horboţică. Pe povârnişul de lângă casă, bunelul a sădit o mândreţe de vie cu poamă "aligote" şi "ceasla", comandând butaşii în Franţa. Aproape, se înălţau vişini ce crescuseră rotaţi şi frumoşi, şi lângă ei creşteau mure gustoase şi fragi dulci şi mirositori. În fundul grădinii erau nişte copaci seculari, nişte cireşi uriaşi, cu fructeamare, mărunţele, din care bunica făcea o dulceaţă minunată. Tot în fundul grădinii se afla o pădurice, iar mai sus de aceasta era o fâşie de pământ, unde bunicul nostru, Ion, avusese o moară de vânt, pe piscul dealului. Mama sădea legume: roşii, vinete, ardei graşi, usturoi, cu măciuliile mari cât pumnul. Pe şindrila căsoaiei usca vişine, cireşe dulci şi amare, mere, pere de tot felul şi umplea câte un sac mare cu fructe uscate, din care iarna făcea compot. Mai usca pe lojniţă şi prune afumate, foarte gustoase. Toamna avea de lucru cu murăturile. Într-un butoi de o sută de vedre, mura mere pădureţe din fundul grădinii. Merele acestea erau măşcate, dar atât de acre, că făceau gura pungă, dar murate se zbârceau, se făceau galbene, dulci şi tare bune la gust. Noi, copiii, legam câte o furculiţă de un beţişor şi prin vrana de sus, înţepam şi scoteam câte un măr din butoi. Din alt butoi, printr-un robinet de la fund, care era aşezat orizontal, curgea mustul gustos şi spumos. Parcă era şampanie. Venea apoi rândul butoaielor cu pepeni, castraveţi, pătlăgele, varză... Câtă muncă, pentru ca să fie familia îndestulată cu de toate! Când venea iarna, femeile aveau mult de lucru: mama scărmăna lâna, torcea, ţesea covoare, pânză, prosoape, preşuri în stative. Îmi plăcea când se vopsea lâna: mama chema boiangiul sau boiangiţa şi vopsea sculurile de lână în diferite culori. În fiecare iarnă, ea ţesea covoare ca zestre pentru copii. Aşa cum a fost şi covorul pe care l-am dus cu noi în Siberia.
Turtele salvatoare
- Sunt multe mărturii în care se povesteşte odiseea deportărilor. Toate au ca element comun drumul de săptămâni întregi, spre necunoscut, cu trenul, în vagoane de vite, în condiţii îngrozitoare. Mai ţineţi minte?
- La început am fost atât de şocaţi de ceea ce se întâmpla, încât nici nu ne-am dat seama că ne era foame şi că am ajuns la capătul puterilor. Despărţirea de sat, de casă, de bunici, de tata, care a fost luat de lângă noi şi dus cu ceilalţi bărbaţi, cu un alt tren, înspre Urali, viaţa la comun în vagonul acela, alături de alţi amărâţi înfometaţi, ca şi noi, toate au fost atât de noi şi de neaşteptate, încât o vreme am fost ca anesteziaţi. Nu-mi aduc aminte cum am supravieţuit până la capătul drumului, numai biata mama ştie cum ne-a salvat. Când am ajuns în regiunea Başkiria, în oraşul Ufa, am văzut nişte copii care alergau pe lângă tren şi cereau disperaţi "Hleba! Hleba!", adică pâine. Începuse războiul. Trenul nostru era mereu trecut pe linie moartă, ca să treacă vagoanele cu soldaţi şi cu tancuri. Ne povestea mama că atunci când am ajuns la Kursk, a văzut din tren, pe alt peron, o grămadă de bărbaţi, care cu legături, care cu torbe (sacoşe), cu bagaje, foarte agitaţi, care dădeau din mâini şi ne făceau semne. Mama a presupus că aceia erau tocmai bărbaţii din familiile noastre şi că printre ei trebuie să fi fost şi tata, pe care nu l-am mai văzut niciodată. Am rămas cu amintirea lui dintr-o zi de vară, când s-a întors de la muncă, înfierbântat şi obosit, a luat ulciorul cu lapte acru şi a băut cu sete din el.
Mai ţin minte că atunci când am ajuns în Urali, după aproape trei săptămâni de drum, calea ferată trecea printr-o pădure mare şi deasă. Acolo ne-au deschis uşile şi ne-au lăsat să coborâm, prima oară de când pornisem. Am putut să mai respirăm şi să ne mişcăm. Paznicii noştri erau siguri că nu vom fugi, eram prea departe de casă şi prea slăbiţi de foame. Naşa mea, verişoara mamei, tanti Nastea, care era soţia directorului şcolii de sat, a văzut că erau lemne multe şi uscate pe jos, era şi apă, avea un pic de făină şi brânză strecurate de bunica în tren şi a făcut un foc şi apoi nişte turte cu care ne-a hrănit pe toţi copiii din vagon pe loc. Din tot drumul eu nu mai ţin minte altă mâncare, dar ştiu că turtele acelea ne-au salvat. Am mers mai departe, am ajuns în Altai, apoi la Novosibirsk, pe malul fluviului Obi, de unde, cu nişte barje, îngrămădiţi în sala motoarelor, ne-au pornit şi mai către nord. Eram tare înspăimântaţi şi fără speranţă, şi o femeie tânără, cu o fetiţă de vreo doi anişori în braţe, şi-a făcut semnul crucii şi s-a aruncat în valuri. Nu sunt cuvinte să descriu ce spaimă şi ce tristeţe s-au lăsat în grupul nostru. Am mers cu barja aproape 400 de km pe Obi, după care ne-au debarcat în Şegarca, iar de acolo, cu căruţele, ne-au împrăştiat în satele din jur. Noi am nimerit în Anastasievka. Acolo am fost repartizaţi în casele foştilor deportaţi, care muriseră între timp.
Eminescu şi băiatul mort de frig
- Mi-aţi spus că aţi stat şaptesprezece ani în Siberia. Cum aţi rezistat?
- În Anastasievka am stat mai mulţi ani într-o casă cu mai multe familii. Aveam dreptul la un metru pătrat de persoană, aşa că într-o cameră erau îngrămădiţi bătrâni, suferinzi, copii mici, toţi laolaltă. Satul era între păduri de brazi, scoruşi şi mesteceni. Avea două străzi, o biserică din bârne groase de lemn, dar care fusese transformată în depozit de cereale. Şi preotul de acolo fusese arestat şi trimis în gulag, cine ştie pe unde. Trăiam în casă ca peştii în conserve. Eram mulţi şi era o mizerie acolo, Doamne fereşte! În mijlocul camerei era o sobă, burjuică, cum i se spunea, care ardea permanent. Mamele noastre lucrau la colhoz şi noi, copiii, căram zilnic lemne din pădure. Tăiam mesteceni mai tineri, cu o funie legam lemnele în spate şi aşa, înşiraţi unul după altul, ne întorceam acasă aproape îngheţaţi, că nu eram pregătiţi cu haine pentru frigul de-acolo. Eram atât de săraci, că nu aveam nici haine, nici aşternuturi, nici tacâmuri, nici măcar un lighean să ne spălăm, nici măcar un vas în care să ţinem apa. Era o mizerie nemaipomenită! Sărăcie, foame, frig şi păduchi... Şi localnicii erau şi ei săraci, dar măcar erau obişnuiţi cu clima de acolo, aveau case, aveau câte un animal, o vacă, un porc, o bucată de pământ. A fost tare ieftină viaţa noastră acolo. Vreau să spun, prin asta, că nu era preţuită deloc. Dacă n-ar fi fost mama atât de aprigă în muncă, nu am fi supravieţuit, eu şi fratele meu Mihail, mai mic cu trei ani decât mine. Mulţi din cei cu care am plecat în deportare au murit de foame şi de frig. Primul an a fost cel mai greu. Îmi amintesc de atâţia oameni cu care am pornit din Basarabia şi care nu s-au mai întors acasă. De la un băiat tânăr, îngheţat de frigul de acolo, ne-a rămas un volum de Eminescu. Seara citeam poeziile lui şi aşa ne mai trecea dorul de casă.
Supa de rădăcini
Elena Şoimu-Postolachi a împlinit optzeci şi şase de ani. Locuieşte în Basarabia, dar am întâlnit-o în Bucureşti, venită la fiica ei. În ciuda anilor, îi place să călătorească, pare neobosită şi e hotărâtă ca, atât cât va trăi, să povestească ororile surghiunului, "pentru ca să se ştie". Copilăria, adolescenţa şi tinereţea i-au fost furate, îngemănate cu foamea, frigul, lipsurile şi cu neputinţa de a înţelege nedreptatea uriaşă pe care au fost siliţi s-o îndure. Îmi povesteşte despre turte din buruieni şi ştevie sălbatică, pe care le mâncau primăvara. Îmi spune de "ceremşa", un fel de usturoi sălbatic, şi de cepele lalelelor din pădure, din care mama lor făcea o supă cu gust greu de înghiţit. Îmi spune de anul în care au desţelenit cu mâinile o bucată de pământ şi de îngheţul care a dat peste cartofii pe care i-au semănat, dar şi despre bucuria din toamnă, când au găsit, totuşi, în pământ, câţiva cartofi, nu mai mari decât o nucă. Se minunează şi acum de vrednicia mamei sale care, zi de zi, inventa soluţii de supravieţuire, cu isteţime şi înţelepciune moştenite din neam. Îmi povesteşte cum a zidit o sobă cu plită de fier, pe care frigeau turte şi rotiţe din cartofi. Mai ţine minte şi "târgul foamei", în care deportaţii schimbau între ei, dar şi cu localnicii, o bluză pe câţiva cartofi, nişte pâslari găuriţi pe câteva zile de prăşit, o pereche de opinci din coajă de copac, pe o zi de văruit sau pe o bucată de pânză. Uneori, viaţa atârna de-un strop de bunăvoinţă, răsărită de unde nu te aşteptai: Ivanov, morarul beţiv al satului, îi jelea pe deportaţi şi le măcina pe gratis, când se duceau cu câte o torbă (sacoşă) de grâu sau de coji uscate de cartofi, ba încă mai adăuga şi câţiva pumni de făină de la el. Dar nimic din tot ceea ce mi-a povestit nu întrece în tristeţe jocul de "ping-pong cu pâinea".
- Noi, copiii, mergeam după "paioc", raţia de pâine, care era de 400 de grame pe zi pentru mama şi de câte 200 de grame pentru mine şi fratele meu. Seara, când venea mama de la lucru, ne punea mâncare, împingând bucata ei de pâine către noi. Fratele meu era mai mic şi nu îşi dădea seama, o lua şi mânca. Eu împingeam bucata înapoi, mama o apropia iar de mine şi tot aşa, de câteva ori, o împingeam de la una, la alta, ca într-un joc de ping-pong între două flămânzite. Nu voiam să-i iau pâinea, ştiam că şi ea era flămândă, ziua muncea la colhoz, noaptea la orfelinat, numai ca să putem supravieţui. Dar de câteva ori am fost atât de înfometată, încât nu m-am putut abţine şi, până la urmă, ruşinată, am luat-o. Şi-acuma retrăiesc cu greu amintirea aceasta. De atunci am rămas cu o grijă deosebită pentru pâine. Nicio firimitură nu risipesc şi niciodată nu tai mai multă decât mănânc.
Preotul Porfirie Şoimu visa înainte de deportare ca fiica lui să devină învăţătoare, iar fiul doctor. Cât a trăit în surghiun, şaptesprezece ani, Maria, soţia lui, nu şi-a lăsat nicio clipă copiii în voia sorţii. Gândul îi era la bucuria pe care ar fi avut-o preotul, dacă şi-ar fi văzut visul împlinit. Elena şi Mihai au terminat şapte clase în Anastasievka, fiind întotdeauna printre cei mai buni. "Pe lângă şcoală, munceam din greu ca să ne câştigăm şi noi mâncarea. La zece-doisprezece ani, trăgeam cu sapa din răsputeri, pe la localnici, pentru mâncare şi pentru o căldare de cartofi de sămânţă. Ca să avem ce aştepta la toamnă, munceam o zi lungă de vară, până la ameţeli, până la leşin. Mama lucra ca dădacă la orfelinat. Noaptea făcea serviciul, iar ziua cosea şi căra fân, tot pentru orfelinat, tăia şi aducea lemne. Înjuga vaca, deoarece caii erau pe front şi căra singură lemne din pădure. Muncea fără încetare numai ca eu şi fratele meu să ne putem continua şcoala. Nu ştiu cum a rezistat la asemenea cazne. Nu împlinise încă patruzeci de ani. Seara, la gura sobei, şedeam în genunchi pe podea şi ne făceam lecţiile, pe rând, la lumina "lucinei", adică a unei aşchii uscate din lemn, aprinsă la gura sobei, ca să nu iasă fumul în casă. Unul din noi ţinea "lucina", iar ceilalţi (eram vreo şase copii), pe rând, citeau sau scriau pe podea, fiindcă nu aveam nici masă, nici lampă, nici gaz pentru lampă, nici ulei, măcar pentru un opaiţ. Dar învăţam, aşa cum puteam, şi în acele condiţii neomeneşti. Scriam cu cioturi de creioane sau cu pene de gâscă găsite în drum, cu cerneală din funingine, pe foi de cărţi vechi sau pe gazete, printre rânduri. Flămânzi, eram parcă străvezii, cu gâturile lungi şi picioarele subţiri, ca fusele de tors.
Elena şi fratele ei au văzut în învăţătură salvarea. Mama lor i-a ţinut în gazde, la şcoli, în Monastârka şi Tomsk, la zeci şi sute de kilometri distanţă de casă. Foamea pe care au îndurat-o acolo, drumurile făcute pe jos, când venea vacanţa, prin viscol şi printre străini, prin pădurile nesfârşite, batjocura şi umilinţele comuniştilor ruşi, care-i eliminau din şcoli doar pentru că erau deportaţi, deşi erau cei mai buni la carte, toate acestea şi multe altele încă n-au putut stăvili dorinţa lor de a învăţa. Zile întregi, Mihai a trăit doar cu raţia de pâine pe care o înmuia în muştarul ce era gratis la cantine. Nu e de mirare că a leşinat în timpul unui examen. Ca să-şi asigure existenţa, Elena a fost nevoită să doneze sânge.
- Diplomele cu care am absolvit eu şi fratele meu au fost un balsam pentru suferinţele mamei noastre. Mi-o amintesc cum cânta, de răsuna casa şi clocoteau văile, când depăşea suferinţa. Odată, când de-abia am scăpat teafără dintr-un viscol, venind pe jos în vacanţă, i-am spus mamei că eu am să scriu cândva despre suferinţele noastre, despre destinul nostru. Mama mi-a zâmbit, poate a crezut că e un vis copilăresc al meu. Dar după 1990, după ce s-a destrămat imperiul comunist, am început să scriu şi mama m-a ajutat, draga de ea, ca întotdeauna. Şi-a notat în caiete, pe bucăţele de hârtie, pe unde a putut, tot ce şi-a amintit din vremea surghiunului. Am scris împreună o carte şi ea este oglinda suferinţelor îndurate, dar şi strigătul nostru de izbândă, că am supravieţuit şi ne-am ridicat deasupra călăilor noştri. Creştineşte este să iertăm, dar nu putem uita!
*
Elena Şoimu-Postolachi a ajuns profesoară, şi fratele ei, Mihai, doctor traumatolog, împlinind visul tatălui lor, pe care nu l-au mai revăzut niciodată, din clipa pornirii în surghiun. Împreună cu mama, Maria Şoimu, s-au întors din Siberia în 1958. N-au mai găsit nimic din raiul gospodăriei lor. Au luat-o de la capăt, în satul Floreşti, ducându-şi crucea cu fruntea sus. Pentru suferinţele anilor de surghiun, nimeni nu le-a cerut măcar iertare, iar pentru toată averea lăsată în satul Parcani, li s-a oferit suma de 90 de lei în cupoane (egali cu 24 de lei româneşti), din care se putea cumpăra o pereche de cizme. Atât! Cu demnitate şi amărăciune, au refuzat despăgubirea.