Casa de pe deal
- Satul Şona, în care aţi copilărit, şi-a pus pecetea pe viaţa şi opera dvs. De ce este obârşia aşa de importantă pentru un artist?
- Eu cred că spaţiul copilăriei este pentru fiecare dintre noi important. În copilăria mea, de pildă, până la cincisprezece ani, n-au existat griuri. Era alb şi negru. Ştiam clar ce e bine, ce e rău. Dar am avut şi nişte şanse speciale. O familie extraordinară! În expoziţie sunt două fotografii puse una lângă alta. În una e tata, cu pălărie, mama, cu pălărioară şi cu pantofi înalţi, pe străzile Braşovului, în 1940, când tata era desenator tehnic la atelierele de proiectare de la fabrica de avioane I.A.R.. Atunci, România era a patra ţară din lume la avioane de vânătoare. Dar fabrica s-a închis şi părinţii mei au luat-o spre Făgăraş, unde erau bunicii din partea mamei. Ne-am aşezat, însă, în sat la Şona, satul tatălui meu, deşi el nu moştenise acolo pământ. Renunţase la avere în favoarea învăţăturii. Era o cutumă foarte frumoasă aceasta, în Transilvania, ca atunci când un copil de ţăran pleca să înveţe, ceilalţi fraţi să îl ţină la şcoală, până îşi termina toate studiile. În schimb, el renunţa la dreptul de moştenire. Moşteneau pământul şi casa cei care rămâneau în agricultură, la munca pământului. După ce ne-am întors în sat, tata n-a vrut să stea la nici una dintre surorile lui. Şona era un sat în care nu erau diferenţe foarte mari între cel sărac şi cel bogat. Chiar şi familia cea mai săracă din sat avea o pereche de bivoli, două vaci, porci, 15-20 de oi, 30 de găini. Nu era sărăcie! Părinţii mei au închiriat o casă în sat şi au stat aşa o iarnă. Dar când s-a terminat iarna, surorile şi neamurile i-au zis tatei că e prima dată când cineva stă cu chirie în Şona. Ne facem de râs, au zis, şi au hotărât să ne dea o grădină. Până în toamnă, ai mei au ridicat pe deal, în grădină, o căsuţă cu două camere şi o tindă. În căsuţa asta sunt primele mele amintiri de la Şona. Era în 1944 şi eu aveam doi ani. Am locuit la Şona până în 1949.
Pe banca de la poartă
- Mai ţineţi minte spaţiul în care aţi copilărit?
- Spaţiul copilăriei mele în Şona era un cerc cu o rază de 11 kilometri. Pe ăsta îl băteam, îl ştiam. Eu am făcut toate treburile pe care le făcea un copil de ţăran şi în felul ăsta, am descoperit şi frumuseţea locului şi a celor printre care trăiam. Iar primii pe care îi descoperi sunt cei de lângă tine. Pe bunica, de pildă, care era socotită o femeie mai specială în sat, sfătoasă. Rămăsese văduvă de tânără, îşi crescuse singură copiii, şi era un om la care mulţi veneau să-şi verse oful, pe banca de la poartă. (Eu cred până azi că în clipa în care ai desfiinţat banca de la poartă, atunci începi să ai nevoie de psiholog.) Veneau două femei, se aşezau una lângă alta şi-şi depănau necazurile, se sfătuia una pe cealaltă. Şi tot acolo, pe banca aia, bunica mi-a băgat într-o zi mâna sub fund şi mi-a zis: "Dragul mamii, când trece un bătrân şi zici Bună ziua, te scoli în picioare, nu stai jos". Bătrânii trebuiau veneraţi. Am înţeles mai bine lucrul acesta, în urma unei întâmplări de care mă căiesc până azi. Într-o zi, împreună cu un prieten, am intrat la un vecin, un bătrân, să luăm struguri. Când l-am văzut că e în curte, am fugit ca iepurii. Seara, îl vedem pe bătrân pe bancă, la poarta noastră, cu un coşuleţ cu struguri în mâini. Şi se apropie de bunica: "Am adus nişte struguri copţi, că nişte proşti de copii au venit să mănânce nişte struguri la mine, şi i-am văzut că au mâncat numai d-ăia acri. Nu au avut răbdare, dar eu am găsit câţiva copţi şi le-am adus". Eu cu prietenul meu încremeniserăm. Dar el o ţinea întruna, să ne dea strugurii. Noi atâta gândeam: "Vrea să pună mâna pe noi, să ne pârască". Dar bătrânul a insistat şi a insistat, şi ne-a dat câte un ciorchinaş de strugure. N-a fost ruşine mai mare în viaţa mea, decât că bătrânul n-a zis o vorbă că l-am furat. Astea-s frumuseţile unei comunităţi adevărate, când un sat are o rânduială pe care şi cel mai rău om trebuie să o respecte. Nu se putea altfel. Ei între ei se controlau şi se gestionau. Era, de pildă, un om din sat, care avea un fel de trapez făcut dintr-un beţişor, cu lumânări. Şi trapezul ăla, din când în când, îl punea la poarta casei tale, în şanţ. Dacă trapezul nu se lipea perfect de pereţii şanţului, bătea la poartă: "Gheorghe, dacă nu-ţi aliniezi şanţul, în două zile îţi dăm amendă". Astea erau rânduielile şi ele trebuiau respectate.
Vara în care toţi bărbaţii satului s-au îmbrăcat în femei
- Se poate spune că anii copilăriei au zidit personalitatea dvs. de azi?
- Da, copilăria m-a format într-o mare măsură. M-a deschis spre lume într-un fel special. Vă vorbeam de părinţii mei. De câte ori mergeam pe deal să adunăm ierburi şi flori, nu plecam niciodată singuri. Familii întregi ne întâlneam pe deal sâmbăta sau duminica, când era vreme frumoasă. Aveam o vecină unguroaică, cu care mama se avea ca surorile. Mama striga peste gard: "Ica dragă, a înflorit teiul. Nu mergem duminică la tei?". Ne mai duceam şi când înfloreau brânduşele. Să vezi văi întregi violete, cu brânduşe! Şi aveau toţi pofta asta de a trăi în natură, de a povesti şi de a fi împreună. Ţin minte că odată, când am vrut să rup o floare de pe marginea drumului, mama a zis: "De ce o rupi pe asta, dragul mamii, când sunt atâtea flori în pajişte. Du-te şi ia de acolo. Poate trece şi altcineva pe aici şi se bucură". Aşa ceva te formează.
- Poveştile dvs. se petrec în anii instaurării comunismului în România, de care par să fi fost ferite miraculos.
- Îmi amintesc şi întâmplări dramatice. Satul a fost colectivizat prin 1950, în forţă. Şi, la un moment dat, ca să nu mai fie puşi să semneze, bărbaţii nu mai stăteau acasă, erau toţi fugiţi prin pădure. Mai veneau noaptea, se strecurau, că securităţii îi era frică în primii ani să vină noaptea în sate. Veneau numai ziua şi se uitau cu binoclul, îi căutau să-i ducă să-i aresteze, să-i bată şi să-i bage în colectiv. Femeile se duceau şi prăşeau porumbul la câmp, apoi duceau mâncare oamenilor care erau ascunşi prin pădure. Dar când dădea câte o ploaie şi buruiana creştea în cucuruz, bietele femei nu mai biruiau cu săpatul. Unuia dintre săteni i-a venit atunci o idee: "Nevastă, adă mâine o fustă şi o pălărie mare". Şi securiştii, peste câteva zile, cum se tot uitau cu binoclul, văd că toate dealurile erau pline de femei. Toţi bărbaţii luaseră fustele de acasă şi pălăriile nevestelor şi săpau îmbrăcaţi în femei. Îşi riscau viaţa ca să sape porumbul! Păi, dacă venea colhozul, puţin îi mai păsa ţăranului de porumb. A fost o lume teribilă, în care am învăţat toate astea.
- Ce vă leagă astăzi de Şona, în mod special?
- Cu cât mă gândesc mai mult la Şona, satul ăsta al meu, încep să cred că eşti cineva pe lumea asta, atâta timp cât locul tău rămâne în permanenţă cu tine. Eu şi acum, când intru pe malul Oltului, printre sălciile de acolo, simt că nu există luncă mai frumoasă decât aceea. Că nu poţi vedea munţii Făgăraşului mai bine, decât de pe dealul unde e căsuţa mea. Ai 14 kilometri de şes şi după aceea munţii, care se rânduiesc în faţa ta. Şi mai eşti şi într-un loc în care treci o apă, şi se despart geografiiile. Stăpâneai dintr-odată două spaţii diferite ce se îmbinau acolo. Poate că nu-i ceva special cu Şona. Dar ea e a mea. Şi eu sunt al ei. Sunt pentru ea.
Desenul, nostalgia libertăţii totale
- Cred că a venit momentul să vă întreb cum v-aţi descoperit talentul de artist...
- Eu am început să desenez cu adevărat de la vârsta de cincisprezece ani. Dădusem examen la Seminarul teologic de la Sibiu, dar n-am fost admis, pentru că era şi şcoală de cântăreţi şi, probabil, muzica a fost fatală pentru mine. Trebuia, totuşi, să fac ceva. M-am înscris la seral, măcar să nu pierd timpul, şi m-am angajat ca muncitor necalificat într-un trust de construcţii din Făgăraş, unde lucram la cărat cărămidă cu mâna şi la bătut laţi, pe acoperişul unor hale. Erau anii în care partidul a hotărât că toţi cei care au funcţii de conducere trebuie să aibă şi şcoală; aşa că eu, la vremea aceea, în clasă, eram singura persoană tânără. Restul erau colonei, maiori, secretari de primărie, oameni cu funcţii mari în Făgăraş, dar care, de fapt, nu aveau şcoală. Rămăseseră fără liceu. În fiecare seară, unul din cursanţi invita pe toată lumea la restaurantul din oraş. Eu eram singurul care nici nu invitam şi nici nu mă duceam, pentru că eram un copil. Mă duceam acasă. Dar se mai întâmpla ceva care mă umilea. Aveam 15 ani, lucram în mijlocul oraşului, şi peste zi, treceau pe lângă mine elevii şi elevele de liceu. Căci pe acolo era promenada. Brusc, mi-am dat seama că în vreme ce eu căram cărămizi în roabe, în şantierul închis cu sârmă ghimpată, tinerii de vârsta mea se plimbau, fără să mă bage în seamă. Atunci am înţeles că desenul poate fi pentru mine o eliberare. Nostalgia libertăţii totale. Momentul când începi să înţelegi că lumea e altfel aşezată decât o vedeai tu, copil. Seara ajungeam acasă şi aveam sub un dulap puse nişte hârtii, o sticluţă cu tuş, o peniţă, şi desenam. Desenam lucrurile la care nu mai ajungeam: peisaje, un fel de fabulaţie despre locurile dragi, nostalgiile mele. Ăsta a fost începutul meu de desen. După un an de zile, un văr de-al meu din Timişoara mi-a spus că e acolo o şcoală la care aş putea să mă duc. Îi arătasem desenele mele, întâmplător. Şi mă duc, reuşesc, şi acolo începe o altă poveste. Şcoala de la Timişoara a fost pentru mine un lucru extraordinar, datorită profesorilor pe care i-am întâlnit acolo. Majoritatea erau şcoliţi înainte de război, cu mentalităţi serioase, de oameni dăruiţi.
- Şi aţi făcut liceul de artă acolo...
- Am făcut liceul de artă acolo, după care am venit în Bucureşti. În anul următor, am intrat şi la Facultatea de arte plastice. Iar echipa, colegii mei de la clasa maestrului Baba, au fost toţi dăruiţi de Dumnezeu: Sorin Dumitrescu, Sorin Ilfoveanu, Corneliu Antonescu. O competiţie frumoasă şi o clasă excepţională.
"Aiurea", ce cuvânt superb!"
- D-le Câlţia, cu tot ataşamentul dvs. faţă de rădăcinile ţărăneşti, mare parte a operei dvs. este fantastică, asemănătoare cu un vis. Care este izvorul acestei lumi fabuloase? Şi care este legătura ei cu spaţiul copilăriei?
- Eu zic că lumea mea nu este fabuloasă. Gândiţi-vă doar cât de mult din timpul nostru ni-l petrecem visând! Încât eu mă îndoiesc că momentele când nu visezi şi ţi se pare că eşti într-o realitate totală, sunt mai reale decât lumea pe care o visezi. Această lume în care tu împleteşti realitatea cu gânduri, mai degrabă decât cu visuri... Eu mai mult de jumătate din zi sunt cu gândul aiurea. În "aiurea", acest superb cuvânt, care cuprinde şi mirosuri, şi culori, şi fapte, şi oameni, pe care tu îi reaşezi şi îi recompui. Asta nu este o realitate? Fantasmele sunt o realitate. Trăim cu ele, ne bucurăm de ele şi chiar ne construim o lume a lor. Important e că tu, în călătoria ta prin fantasme, păşeşti ca un produs al unei lumi abulice. În care nu mai ai sentimentul că aparţii unei comunităţi şi unui neam. Călătoreşti de unul singur, sau călătoreşti cu un Dumnezeu care te ocroteşte. Călătoreşti ocrotit.
- Aşadar, drumul de la lumea satului până la fantasmele dvs. nu-i chiar lung...
- Nu e nici un drum. Eşti acolo. Toate sunt acolo. Cum oare poţi pleca din locul tău? Poţi să pleci în două feluri. O iei pe cărare, şi după primul deal nu mai vezi nici satul, nici neamurile, nici nimica, poţi să trăieşti în lume. Şi poţi chiar să te bucuri de lumea asta complet nouă. Dar altceva este când tu te ridici deasupra satului, şi conul tău de cunoaştere se lărgeşte la infinit, deşi totdeauna eşti legat de locul, de lumea ta. Fără să vrei te raportezi la ea, simţi că îi eşti dator, că trebuie să faci ceva pentru ea. Măcar să-i arunci un zâmbet, un gând frumos.
- Până la urmă, originile ardeleneşti v-au ajutat în viaţă? V-au dat ceva în plus?
- Eu, fiind transilvănean, îmi iubesc locurile mele cu istoria lor încărcată. Dar cred că acum, noi, românii, suntem cam la fel peste tot. Nu pentru că ne-am fi uniformizat. Nici înainte, românii nu erau chiar atât de deosebiţi. Erau deprinderi deosebite, mentalităţi, administraţii care au lăsat nişte urme. Dar au fost şi orgolii regionale care câteodată au exacerbat deosebirile mai mult decât trebuie. Aşa cum era odată acea "mândrie", sau "domnie" a ardelenilor. Dar să ne gândim la oamenii care constituiau modele în România, înainte de 1945. Erau oameni activi, inteligenţi, bine pregătiţi, din zona rurală. Şi erau răspândiţi peste tot: din Dobrogea şi Muntenia până în Oltenia şi Ardeal. Primii care au umplut puşcăriile au fost ei. Cei mai mulţi oameni din puşcăriile comuniste au fost ţăranii. Elita zonei rurale a fost călcată în picioare cu o ură nemăsurată.
- Cum vă raportaţi la lumea de azi, maestre Câlţia? Cum vă păstraţi direcţia şi clarul de minte, cu atâta mizerie împrejur?
- Ce ne lipseşte nouă e să mai dăm puţin cu flit, încât gândacii să se ducă în locurile unde stau gândacii, la gunoaiele societăţii, nu să-mi vină mie în mijlocul oraşului. Gândiţi-vă cât de greu le-a fost oamenilor, în 1920, să pornească la a se folosi de această şansă teribilă, România Mare. Şi cum au reuşit să o facă! Şi atunci erau la fel ca azi, oameni care furau, oameni nesimţiţi şi şmecheri. Deosebirea este că atunci au fost împinşi în faţă oamenii de caracter. I-au pus pe ei să facă lucrarea. Dacă vom reuşi şi noi lucrul ăsta, vom trăi momente extraordinare pentru România.