Casa de pe deal
- Satul Șona, în care ați copilărit, și-a pus pecetea pe viața și opera dvs. De ce este obârșia așa de importantă pentru un artist?
- Eu cred că spațiul copilăriei este pentru fiecare dintre noi important. În copilăria mea, de pildă, până la cincisprezece ani, n-au existat griuri. Era alb și negru. Știam clar ce e bine, ce e rău. Dar am avut și niște șanse speciale. O familie extraordinară! În expoziție sunt două fotografii puse una lângă alta. În una e tata, cu pălărie, mama, cu pălărioară și cu pantofi înalți, pe străzile Brașovului, în 1940, când tata era desenator tehnic la atelierele de proiectare de la fabrica de avioane I.A.R.. Atunci, România era a patra țară din lume la avioane de vânătoare. Dar fabrica s-a închis și părinții mei au luat-o spre Făgăraș, unde erau bunicii din partea mamei. Ne-am așezat, însă, în sat la Șona, satul tatălui meu, deși el nu moștenise acolo pământ. Renunțase la avere în favoarea învățăturii. Era o cutumă foarte frumoasă aceasta, în Transilvania, ca atunci când un copil de țăran pleca să învețe, ceilalți frați să îl țină la școală, până își termina toate studiile. În schimb, el renunța la dreptul de moștenire. Moșteneau pământul și casa cei care rămâneau în agricultură, la munca pământului. După ce ne-am întors în sat, tata n-a vrut să stea la nici una dintre surorile lui. Șona era un sat în care nu erau diferențe foarte mari între cel sărac și cel bogat. Chiar și familia cea mai săracă din sat avea o pereche de bivoli, două vaci, porci, 15-20 de oi, 30 de găini. Nu era sărăcie! Părinții mei au închiriat o casă în sat și au stat așa o iarnă. Dar când s-a terminat iarna, surorile și neamurile i-au zis tatei că e prima dată când cineva stă cu chirie în Șona. Ne facem de râs, au zis, și au hotărât să ne dea o grădină. Până în toamnă, ai mei au ridicat pe deal, în grădină, o căsuță cu două camere și o tindă. În căsuța asta sunt primele mele amintiri de la Șona. Era în 1944 și eu aveam doi ani. Am locuit la Șona până în 1949.
Pe banca de la poartă
- Mai țineți minte spațiul în care ați copilărit?
- Spațiul copilăriei mele în Șona era un cerc cu o rază de 11 kilometri. Pe ăsta îl băteam, îl știam. Eu am făcut toate treburile pe care le făcea un copil de țăran și în felul ăsta, am descoperit și frumusețea locului și a celor printre care trăiam. Iar primii pe care îi descoperi sunt cei de lângă tine. Pe bunica, de pildă, care era socotită o femeie mai specială în sat, sfătoasă. Rămăsese văduvă de tânără, își crescuse singură copiii, și era un om la care mulți veneau să-și verse oful, pe banca de la poartă. (Eu cred până azi că în clipa în care ai desființat banca de la poartă, atunci începi să ai nevoie de psiholog.) Veneau două femei, se așezau una lângă alta și-și depănau necazurile, se sfătuia una pe cealaltă. Și tot acolo, pe banca aia, bunica mi-a băgat într-o zi mâna sub fund și mi-a zis: "Dragul mamii, când trece un bătrân și zici Bună ziua, te scoli în picioare, nu stai jos". Bătrânii trebuiau venerați. Am înțeles mai bine lucrul acesta, în urma unei întâmplări de care mă căiesc până azi. Într-o zi, împreună cu un prieten, am intrat la un vecin, un bătrân, să luăm struguri. Când l-am văzut că e în curte, am fugit ca iepurii. Seara, îl vedem pe bătrân pe bancă, la poarta noastră, cu un coșuleț cu struguri în mâini. Și se apropie de bunica: "Am adus niște struguri copți, că niște proști de copii au venit să mănânce niște struguri la mine, și i-am văzut că au mâncat numai d-ăia acri. Nu au avut răbdare, dar eu am găsit câțiva copți și le-am adus". Eu cu prietenul meu încremeniserăm. Dar el o ținea întruna, să ne dea strugurii. Noi atâta gândeam: "Vrea să pună mâna pe noi, să ne pârască". Dar bătrânul a insistat și a insistat, și ne-a dat câte un ciorchinaș de strugure. N-a fost rușine mai mare în viața mea, decât că bătrânul n-a zis o vorbă că l-am furat. Astea-s frumusețile unei comunități adevărate, când un sat are o rânduială pe care și cel mai rău om trebuie să o respecte. Nu se putea altfel. Ei între ei se controlau și se gestionau. Era, de pildă, un om din sat, care avea un fel de trapez făcut dintr-un bețișor, cu lumânări. Și trapezul ăla, din când în când, îl punea la poarta casei tale, în șanț. Dacă trapezul nu se lipea perfect de pereții șanțului, bătea la poartă: "Gheorghe, dacă nu-ți aliniezi șanțul, în două zile îți dăm amendă". Astea erau rânduielile și ele trebuiau respectate.
Vara în care toți bărbații satului s-au îmbrăcat în femei
- Se poate spune că anii copilăriei au zidit personalitatea dvs. de azi?
- Da, copilăria m-a format într-o mare măsură. M-a deschis spre lume într-un fel special. Vă vorbeam de părinții mei. De câte ori mergeam pe deal să adunăm ierburi și flori, nu plecam niciodată singuri. Familii întregi ne întâlneam pe deal sâmbăta sau duminica, când era vreme frumoasă. Aveam o vecină unguroaică, cu care mama se avea ca surorile. Mama striga peste gard: "Ica dragă, a înflorit teiul. Nu mergem duminică la tei?". Ne mai duceam și când înfloreau brândușele. Să vezi văi întregi violete, cu brândușe! Și aveau toți pofta asta de a trăi în natură, de a povesti și de a fi împreună. Țin minte că odată, când am vrut să rup o floare de pe marginea drumului, mama a zis: "De ce o rupi pe asta, dragul mamii, când sunt atâtea flori în pajiște. Du-te și ia de acolo. Poate trece și altcineva pe aici și se bucură". Așa ceva te formează.
- Poveștile dvs. se petrec în anii instaurării comunismului în România, de care par să fi fost ferite miraculos.
- Îmi amintesc și întâmplări dramatice. Satul a fost colectivizat prin 1950, în forță. Și, la un moment dat, ca să nu mai fie puși să semneze, bărbații nu mai stăteau acasă, erau toți fugiți prin pădure. Mai veneau noaptea, se strecurau, că securității îi era frică în primii ani să vină noaptea în sate. Veneau numai ziua și se uitau cu binoclul, îi căutau să-i ducă să-i aresteze, să-i bată și să-i bage în colectiv. Femeile se duceau și prășeau porumbul la câmp, apoi duceau mâncare oamenilor care erau ascunși prin pădure. Dar când dădea câte o ploaie și buruiana creștea în cucuruz, bietele femei nu mai biruiau cu săpatul. Unuia dintre săteni i-a venit atunci o idee: "Nevastă, adă mâine o fustă și o pălărie mare". Și securiștii, peste câteva zile, cum se tot uitau cu binoclul, văd că toate dealurile erau pline de femei. Toți bărbații luaseră fustele de acasă și pălăriile nevestelor și săpau îmbrăcați în femei. Își riscau viața ca să sape porumbul! Păi, dacă venea colhozul, puțin îi mai păsa țăranului de porumb. A fost o lume teribilă, în care am învățat toate astea.
- Ce vă leagă astăzi de Șona, în mod special?
- Cu cât mă gândesc mai mult la Șona, satul ăsta al meu, încep să cred că ești cineva pe lumea asta, atâta timp cât locul tău rămâne în permanență cu tine. Eu și acum, când intru pe malul Oltului, printre sălciile de acolo, simt că nu există luncă mai frumoasă decât aceea. Că nu poți vedea munții Făgărașului mai bine, decât de pe dealul unde e căsuța mea. Ai 14 kilometri de șes și după aceea munții, care se rânduiesc în fața ta. Și mai ești și într-un loc în care treci o apă, și se despart geografiiile. Stăpâneai dintr-odată două spații diferite ce se îmbinau acolo. Poate că nu-i ceva special cu Șona. Dar ea e a mea. Și eu sunt al ei. Sunt pentru ea.
Desenul, nostalgia libertății totale
- Cred că a venit momentul să vă întreb cum v-ați descoperit talentul de artist...
- Eu am început să desenez cu adevărat de la vârsta de cincisprezece ani. Dădusem examen la Seminarul teologic de la Sibiu, dar n-am fost admis, pentru că era și școală de cântăreți și, probabil, muzica a fost fatală pentru mine. Trebuia, totuși, să fac ceva. M-am înscris la seral, măcar să nu pierd timpul, și m-am angajat ca muncitor necalificat într-un trust de construcții din Făgăraș, unde lucram la cărat cărămidă cu mâna și la bătut lați, pe acoperișul unor hale. Erau anii în care partidul a hotărât că toți cei care au funcții de conducere trebuie să aibă și școală; așa că eu, la vremea aceea, în clasă, eram singura persoană tânără. Restul erau colonei, maiori, secretari de primărie, oameni cu funcții mari în Făgăraș, dar care, de fapt, nu aveau școală. Rămăseseră fără liceu. În fiecare seară, unul din cursanți invita pe toată lumea la restaurantul din oraș. Eu eram singurul care nici nu invitam și nici nu mă duceam, pentru că eram un copil. Mă duceam acasă. Dar se mai întâmpla ceva care mă umilea. Aveam 15 ani, lucram în mijlocul orașului, și peste zi, treceau pe lângă mine elevii și elevele de liceu. Căci pe acolo era promenada. Brusc, mi-am dat seama că în vreme ce eu căram cărămizi în roabe, în șantierul închis cu sârmă ghimpată, tinerii de vârsta mea se plimbau, fără să mă bage în seamă. Atunci am înțeles că desenul poate fi pentru mine o eliberare. Nostalgia libertății totale. Momentul când începi să înțelegi că lumea e altfel așezată decât o vedeai tu, copil. Seara ajungeam acasă și aveam sub un dulap puse niște hârtii, o sticluță cu tuș, o peniță, și desenam. Desenam lucrurile la care nu mai ajungeam: peisaje, un fel de fabulație despre locurile dragi, nostalgiile mele. Ăsta a fost începutul meu de desen. După un an de zile, un văr de-al meu din Timișoara mi-a spus că e acolo o școală la care aș putea să mă duc. Îi arătasem desenele mele, întâmplător. Și mă duc, reușesc, și acolo începe o altă poveste. Școala de la Timișoara a fost pentru mine un lucru extraordinar, datorită profesorilor pe care i-am întâlnit acolo. Majoritatea erau școliți înainte de război, cu mentalități serioase, de oameni dăruiți.
- Și ați făcut liceul de artă acolo...
- Am făcut liceul de artă acolo, după care am venit în București. În anul următor, am intrat și la Facultatea de arte plastice. Iar echipa, colegii mei de la clasa maestrului Baba, au fost toți dăruiți de Dumnezeu: Sorin Dumitrescu, Sorin Ilfoveanu, Corneliu Antonescu. O competiție frumoasă și o clasă excepțională.
"Aiurea", ce cuvânt superb!"
- D-le Câlția, cu tot atașamentul dvs. față de rădăcinile țărănești, mare parte a operei dvs. este fantastică, asemănătoare cu un vis. Care este izvorul acestei lumi fabuloase? Și care este legătura ei cu spațiul copilăriei?
- Eu zic că lumea mea nu este fabuloasă. Gândiți-vă doar cât de mult din timpul nostru ni-l petrecem visând! Încât eu mă îndoiesc că momentele când nu visezi și ți se pare că ești într-o realitate totală, sunt mai reale decât lumea pe care o visezi. Această lume în care tu împletești realitatea cu gânduri, mai degrabă decât cu visuri... Eu mai mult de jumătate din zi sunt cu gândul aiurea. În "aiurea", acest superb cuvânt, care cuprinde și mirosuri, și culori, și fapte, și oameni, pe care tu îi reașezi și îi recompui. Asta nu este o realitate? Fantasmele sunt o realitate. Trăim cu ele, ne bucurăm de ele și chiar ne construim o lume a lor. Important e că tu, în călătoria ta prin fantasme, pășești ca un produs al unei lumi abulice. În care nu mai ai sentimentul că aparții unei comunități și unui neam. Călătorești de unul singur, sau călătorești cu un Dumnezeu care te ocrotește. Călătorești ocrotit.
- Așadar, drumul de la lumea satului până la fantasmele dvs. nu-i chiar lung...
- Nu e nici un drum. Ești acolo. Toate sunt acolo. Cum oare poți pleca din locul tău? Poți să pleci în două feluri. O iei pe cărare, și după primul deal nu mai vezi nici satul, nici neamurile, nici nimica, poți să trăiești în lume. Și poți chiar să te bucuri de lumea asta complet nouă. Dar altceva este când tu te ridici deasupra satului, și conul tău de cunoaștere se lărgește la infinit, deși totdeauna ești legat de locul, de lumea ta. Fără să vrei te raportezi la ea, simți că îi ești dator, că trebuie să faci ceva pentru ea. Măcar să-i arunci un zâmbet, un gând frumos.
- Până la urmă, originile ardelenești v-au ajutat în viață? V-au dat ceva în plus?
- Eu, fiind transilvănean, îmi iubesc locurile mele cu istoria lor încărcată. Dar cred că acum, noi, românii, suntem cam la fel peste tot. Nu pentru că ne-am fi uniformizat. Nici înainte, românii nu erau chiar atât de deosebiți. Erau deprinderi deosebite, mentalități, administrații care au lăsat niște urme. Dar au fost și orgolii regionale care câteodată au exacerbat deosebirile mai mult decât trebuie. Așa cum era odată acea "mândrie", sau "domnie" a ardelenilor. Dar să ne gândim la oamenii care constituiau modele în România, înainte de 1945. Erau oameni activi, inteligenți, bine pregătiți, din zona rurală. Și erau răspândiți peste tot: din Dobrogea și Muntenia până în Oltenia și Ardeal. Primii care au umplut pușcăriile au fost ei. Cei mai mulți oameni din pușcăriile comuniste au fost țăranii. Elita zonei rurale a fost călcată în picioare cu o ură nemăsurată.
- Cum vă raportați la lumea de azi, maestre Câlția? Cum vă păstrați direcția și clarul de minte, cu atâta mizerie împrejur?
- Ce ne lipsește nouă e să mai dăm puțin cu flit, încât gândacii să se ducă în locurile unde stau gândacii, la gunoaiele societății, nu să-mi vină mie în mijlocul orașului. Gândiți-vă cât de greu le-a fost oamenilor, în 1920, să pornească la a se folosi de această șansă teribilă, România Mare. Și cum au reușit să o facă! Și atunci erau la fel ca azi, oameni care furau, oameni nesimțiți și șmecheri. Deosebirea este că atunci au fost împinși în față oamenii de caracter. I-au pus pe ei să facă lucrarea. Dacă vom reuși și noi lucrul ăsta, vom trăi momente extraordinare pentru România.