Biserica Sfânta Precista din Galați - Părintele EUGEN BURUIANĂ: "Ne bucură minunile pe care biserica aceasta le face cu oamenii"

Claudiu Tarziu
Ca să te împrietenești cu un oraș necu­noscut trebuie să-i găsești mai întâi su­fletul, pe care cel mai ușor îl afli în tre­cut: străzi vechi, muzee, biserici bătrâne. Așa am făcut și când am mers pentru prima oară în Galați. Dar n-am avut de căutat mult.

Un palat de poveste

Galațiul își deschide inima călătorului, pe fa­leza largă și luminoasă a Dunării. Spectaculos și neașteptat. Nu prin pri­veliștea scânteietoare a apei, ci printr-o biserică-fortăreață care ve­ghează orașul de câteva secole. O bi­serică emble­matică, închi­nată Maicii Domnului și "alintată" atât de frumos Sfânta Precista, care se traduce prin "Ne­întinata" sau "Prea­curata". Un soi de palat de poveste, care adăpos­teș­te miracole și istorii cu monahi, dom­­nitori și prințese. Înaltă, cu ziduri groase, ca de cetate, clădite din piatră adusă din cas­trul roman de la Barboși, și din cără­midă roșie, ca hlamidele îm­părătești, cu turle cu acoperiș țu­guiat și-un foișor cu zăbrele de lemn, privește peste Du­năre, în zarea albastră, ca un stăpân la hotar. Când te apropii, semeția i se mai îmblânzește, poate sub efec­tul gră­dinii care o înconjoară, plină de flori și de pomi roditori și tra­versată de păsări multicolore. Sau poate pen­tru că liniștea nefirească, ara­reori punctată de țipătul vreunui pescăruș, e tulburată de glasurile unui grup de adolescenți, care intră taman atunci pe poartă. Maică bună și ocrotitoare, la Sfânta Precista vin tineri, zi de zi, în alai, în căutarea ali­nării sau ca să-i mulțumească pen­tru ajutor.
Dar trebuie să intri apoi în pân­tecele acestei biserici neasemuit de frumoase, ca uimirea să-ți fie depli­nă. Pe ziduri, Sfinții pictați în culori potolite par vii, în lumina puțină și joasă, strecurată prin ferestrele în­guste, încât aștepți să te ia de mână și să te treacă într-o altă dimensiune a lumii, pe care nu o știi, dar o simți și o nă­dăjduiești. Catapeteasma este împo­dobită de o broderie în lemn, aurită, și de icoane străvechi, fie­care în parte o comoară a artei de stil bizantin. Tresari, când din altar se aude vocea puternică a părintelui Eugen Bu­ruiană, protopop de Galați și slujitor al acestui lăcaș, de aproape două decenii. Bărbat falnic și impunător, se îmblânzește și privi­rile i se umezesc când vor­bește de Maica Dom­nului.
Bun cunoscător al istoriei, părintele Eugen ne-a primit cu drag și delicatețe în casa lui, înviind în fața noastră povestea celei mai iubite biserici din Galați, fostă mânăstire închinată Sfântului Munte Athos. Ne-a condus printr-un culoar, pe o scară de piatră, până în turn. La mijlocul scării ne-a arătat trapa-capcană, care dădea într-o fântână de zece metri, unde mulți dușmani și-au găsit sfârșitul. Apoi, de pe meterezele prevăzute cu locașuri de tras cu arcul, ne-a lăsat să ne desfătăm cu prive­liștea Du­nării curgând molcom și cenușiu, sub ce­rul ușor încruntat, de primăvară întârziată. Bu­cu­ros să rostească povestea minunatei cetăți a lui Dum­ne­zeu, bunul părinte ne-ar fi dus și prin tu­ne­lul care pleacă de sub altar, departe de sfântul lă­caș, săpat special pentru refugiu, în caz de pri­mejdie...

Odoarele din pământ

"Nu se știe dacă ducea la Mânăstirea Sf. Gheor­ghe, de peste Vadul Sacalelor, sau la firul apei, de unde se putea fugi cu barca, sau până în câmp, mai departe de oraș. Unii spun că ar fi trecut pe sub Dunăre, până la cetatea Dino­geția. Personal, mă îndoiesc, pen­tru că dincolo de Dunăre erau turcii și nu aveai de ce să te arunci în brațele lor, decât, even­tual, ca să le faci o cale de acces către mânăs­tire. Cert este că acest tunel a existat. Cum la fel de sigur este că undeva, în gră­dină, există și astăzi îngropate odoarele bisericii. Am găsit ceva indica­ții prin documente, cum că, într-un moment de cumpănă grea, călu­gă­rii și-au ascuns în pământ stra­iele, sfintele vase și cărțile sfinte cu care slu­jeau, făcute din aur și din argint. Odoare neprețuite, pentru că în sfintele vase se pun trupul și sângele Dom­nu­lui, iar în Evanghelie e scris Cuvân­tul lui Dumnezeu. Veșmintele sunt sfin­țite, și ele, și nu se cădea să ajun­gă pe mâna păgânilor pentru a fi batjocorite. Nu știm însă unde se află toate acestea, pentru că nu s-au făcut cercetări arheo­logice. Când va rândui Dumnezeu, le vom găsi negreșit". Cât privește istoria, am aflat că mânăs­tirea a fost con­struită la 1647, în timpul domni­torului Vasile Lupu, de că­tre doi negustori brăileni, frații Dia și Șerbu, fiii lui Coman, și un gălă­țean, Teodor al lui Coman, pe lo­cul unei biserici mai vechi, fă­cute din vălătuci și nuiele. Arhi­tectura, neîntrecută în frumusețea ei, este o sinteză moldo-valaho-transil­va­nă, simbol al unirii în duh a ro­mânilor, cu mult înainte de unirea propriu-zisă a principatelor.
În podul fortificat au stat as­cunși, printre alții, domnitorul Constantin Ma­vrocordat și mai apoi eteriștii, pe vremea revolu­ției lui Tudor Vladi­mirescu.
Odată cu secularizarea dictată de Cuza Vodă, Mânăstirea Pre­cista s-a desființat, călugării au luat drumul Athosului, iar bise­rica a rămas de mir. Comuniștii au interzis slujbele în biserică și au transformat-o în muzeu. Din 1990, viața de parohie a fost reluată, cu mare spor du­hov­nicesc, după cum ne-a încredințat părintele Eugen.

"Fiecare biserică este o grădină a Raiului"

- Părinte Eugen Buruiană, slujiți într-o mi­nu­năție de biserică ortodoxă. Ce alte miracole tăinuiește, în afară de frumusețea ei?

- Fiecare biserică este o grădină a Raiului, în parte văzută, în parte nevă­zută. Deci, în biserică se pe­trec mereu minuni. Chiar fiecare simplă ve­nire la Sfânta Liturghie este una suprafirească, pentru că este o întâlnire cu Dumnezeu. Dar aceas­tă biserică este specială și pen­tru că în ea se face rugăciune aproape neîntreruptă, de peste 360 de ani. Până și pietrele sunt im­pregnate de rugile creștinilor care i-au trecut pragul. În plus, sfântul lăcaș a rezistat la numeroase ten­tative de a fi dis­trus. A cunoscut asedii crâncene și furia focului, în vremea luptelor dintre creștini și turci, cu atât mai mult cu cât dincolo de Dunăre, la Brăila, era Raia turcească. A răbdat cutremure. A fost în pla­nul de demolare al administrației comuniste. N-a putut fi dinami­tată, pentru că zona era locuită. S-a încercat anco­rarea ei de un șlep, care să o tragă în valuri și s-o înece, așa cum s-a întâmplat cu mâ­năstirea-soră de peste Vadul Sa­calelor, închinată Sfântului Gheor­ghe. Însă aici, distanța până la Dunăre era prea mare. Așa că s-a încercat folosirea așa-zisei "di­namite de Galați": infiltrații cu apă sărată în fun­dația bisericii, ca să se prăbușească singură. Însă Maica Domnului a ocrotit biserica și, cu toate încer­cările, ea nu s-a dărâmat. Și dacă au văzut că nu o pot doborî, comuniștii au hotărât să o împre­soare cu blo­curi, ca măcar să nu se mai vadă. Fiind așezată pe acest promontoriu care domină Dună­rea, era văzută de turiștii care făceau croaziere pe fluviu și deranja. Nici asta n-au iz­butit, și biserica a rămas, ca o adevărată minune, acolo unde a fost așezată dintru început. Biserica Precista a rămas în picioare. Maica noastră cea sfântă, pe care o iubim și care ne ocrotește cu puterile ei.
Dar la fel de mult ne bucură minunile pe care biserica aceasta le face cu oamenii. Este o mi­nune cu fiecare credincios care vine și se recu­lege și pleacă mângâiat acasă. Este minune cu fiecare co­pil care se botează și cu fiecare pe­reche de tineri care începe viața de familie sub binecuvântarea lui Dumnezeu, aici.

- Aveți credincioși foarte legați de biserică...

- Da, și căutăm cât mai multe ocazii de a ne ruga îm­preună, căci rugăciunea co­mu­nă are o pu­tere foarte mare. Un astfel de moment este în aju­nul Schimbării la Față, când ne este adusă icoa­na făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Mâ­năstirea A­dam, care popo­sește peste noap­te la noi. Atunci se umplu curtea și grădina de credincioși. Se face rugăciune și priveghere. Până la miezul nopții, credincioșii rămân afară, între flori și pe sub copaci, ascultând slujba, apoi se adună în biserică, în jurul icoanei Maicii Domnului și citesc Psal­tirea până la ziuă. Sunt obosiți, împovărați de necazuri și sufe­rințe, dar pentru Mai­ca Domnului găsesc putere să vi­nă și să înalțe spre ea rugăciuni. A­tunci când intrăm în biserică, luăm grijile lumești și le punem la picioa­rele Cru­cii. Având încredere în Dum­ne­zeu, putem că­pă­ta forțe noi și pu­tem vedea soluții neaș­teptate la pro­blemele noastre, de la cele mai mici pâ­nă la cele mai mari. Tot ce avem de făcut este să nu în­cetăm să vorbim cu Dumne­zeu direct sau prin Sfinții Lui.

"La răscruce de vânturi și ape"

- Trăitori pe malul Du­nă­rii, aproape de vărsarea în mare, expuși la toate vici­si­tudinile istoriei, într-un oraș care a fost foarte indus­tria­lizat și a adunat lume de pes­te tot, un loc care a ames­te­cat, cu sau fără vrere, cre­din­țe, obiceiuri și tra­diții, cum sunt creș­tinii gălățeni?

- Suntem, într-adevăr, în­­tr-o zonă de răscruce de vân­­turi și de ape. Am fost în calea mul­tora. Drept pentru care s-au în­tâlnit aici mai mul­­te națio­na­lități și religii. Au fost în special comunități puter­nice de greci și de turci. Filo­nul a rămas însă ortodox, s-au păstrat bine tradi­țiile noas­tre și slujirea noas­tră, nealterată. În timpul regi­mului comunist, fon­dul de tradiție a suferit ce­va mo­dificări, dar nu atât pen­tru că oamenii veneau din zo­ne diferite, ci mai ales pen­tru că s-au temut să se mani­feste liberi în credință. Și-atunci am cunoscut o oare­care estom­pare a tradițiilor pe care le-am moștenit, o înde­părtare de biserică și de slujirea ei, ba și o des­chidere prea riscantă către alte tradiții. Mulți nu se cununau și nu-și botezau copiii de frică, ori o fă­ceau pe ascuns, acasă. Și asta a lăsat urme. Fap­tul că nu au avut o viață liturgică normală se vede.

- Și acum, după aproa­pe trei de­cenii de li­ber­tate?

- Acum sunt alte ispite. Trăim într-o epocă a sin­cre­tismului, pentru că oamenii călătoresc mult mai mult, de nevoie, după un loc de muncă, sau pentru studii, ori de plăcere. Și, în lo­curile pe unde umblă, intră în contact cu alte tradiții și obiceiuri, care le schim­bă credința. Pe de altă parte, secu­larismul avansează și la noi, după ce a luat în stă­pânire Vestul. Avem de-a face acum cu o tânără generație con­taminată cu o ideologie îm­potriva cre­dinței și care nu vine pe un teren apă­rat, pentru că părinții lor au trăit în comunism și au sufletele suferinde din acea perioadă. Din punct de vedere re­ligios, cred că cea mai mare crimă a comu­nis­mu­lui a fost intenția de a ucide credința în Dum­nezeu din om. În unii, au omo­rât-o, altora le-au slăbit-o grav. Chiar dacă, după căderea co­mu­nis­mului, a fost un reviriment al cre­dinței și aici, ca în toată țara, de zece-cincisprezece ani încoa­ce cu­noaștem o nouă ofensivă a secu­larismului. În­să, nădăjduim că, prin harul Domnu­lui nostru Iisus Hris­tos, dragostea lui Dum­nezeu și îm­părtă­șirea Sfântului Duh, așa cum a fost ocro­tită și întărită aceas­tă biserică, așa vom fi și noi ridicați la o viață spirituală mai înaltă.