"Odată cu fardul, şterg toate apăsările sufleteşti"
- Anca Sigartău, pe lângă arta actoricească, pe care o stăpâniţi la perfecţie, seducţia dvs. este dublată de o bucurie molipsitoare, care vă străluceşte continuu pe chip, deşi destinul nu v-a fost totdeauna presărat cu flori. De unde izvorăşte puterea asta de a-i zâmbi vieţii, chiar şi atunci când ea îţi întoarce spatele?
- Cred că vine din pasiunea mea pentru teatru, din dăruirea cu care joc, dar şi din învăţătura primită de la părinţii mei, care m-au învăţat că bucuria vine din lucrul făcut temeinic, cu onestitate faţă de tine şi faţă de ceilalţi. Când îmi şterg, seara, după spectacol, machiajul de pe faţă, mă gândesc că, odată cu fardul, şterg şi toate apăsările sufleteşti, toate gândurile şi grijile inutile care îmi împovărează cugetul. Iar când dimineaţa îmi pun pe obraz o pală de roz, mă gândesc că aşa e şi inima mea, uşoară şi liberă, ca o zi proaspătă de primăvară, ca o crenguţă de măr înflorită în alb-roz. Aşa, lăsând în urmă grijile zilei de ieri, mă străduiesc să primesc o nouă dimineaţă şi să mă bucur de ea, chemând lucrurile bune să se întâmple în viaţa mea, păstrând pe obraz roşeala aceea a bunei cuviinţe şi a modestiei. Aşa cred că despart cum se cuvine binele de rău, aleg înţelesurile folositoare ale lucrurilor care mi se întâmplă în viaţă, mă bucur de prieteniile pe care le am şi preţuiesc ceea ce e bun în fiecare zi, minimalizând intenţionat "zbenghiurile" sau "cucuiele" cu care mă aleg uneori în lupta de zi cu zi. Şi ele chiar trec! Faptul că am putut să-mi judec la rece căsnicia pe care am avut-o cu un bărbat pe care l-am iubit enorm, dar care nu mi se potrivea deloc, că am putut să mă vindec de despărţirea de el şi să iau mai departe viaţa în piept de una singură, cred că e un semn de echilibru şi de maturitate.
- Învăţătura nu v-a fost însă de-ajuns, fiindcă aţi mai încercat încă o dată...
- Da, a doua căsnicie a fost, de asemenea, o experienţă din care am tras învăţăminte folositoare. Am trăit o vreme în Statele Unite, alături de cel de-al doilea soţ al meu, psiholog american, şi am făcut cunoştinţă cu o lume în care sensul pragmatic al vieţii este cultivat în detrimentul acumulărilor spirituale şi al emoţiei sufleteşti. Până la urmă, mi-am găsit locul tot acasă, în Bucureştiul meu drag. Locuiesc într-un cartier vechi, aproape de biserica Icoanei, unde am şi fost botezată, şi unde merg cât de des pot, pentru a mă reîncărca sufleteşte, cu bucurie, cu nădejde şi cu dragoste creştinească.
- Vă apropiaţi de jumătatea vieţii. Sunteţi pregătită să o întâmpinaţi?
- Chiar dacă în vara aceasta, în zodia Leului, voi împlini 50 de ani, mă gândesc că va veni şi un timp al bătrâneţii şi neputinţei. Dar până atunci mai am de acumulat experienţe, de trecut încercări, mai am de căpătat ceva înţelepciune în plus. Încerc să mă bucur de lucrurile pe care le trăiesc acum, aici, pe planeta aceasta. Şi de lucrurile pe care le pot face pentru ca cei din jur să fie bucuroşi. E şi asta o menire, într-o lume blazată, care a uitat să râdă, să se bucure. Mă bucur atunci când văd că acele lucruri care sunt importante pentru mine, cum ar fi teatrul, înţelesurile lui, întâmplările vieţii şi filosofia ei, sunt importante şi pentru alţii. Mă bucur atunci când îi fac pe cei din jurul meu să-şi pună întrebări, să caute răspunsuri, să se îndoiască şi să cugete asupra rosturilor vieţii. Asta înseamnă un spirit viu, iscoditor! În ceea ce mă priveşte, am energie, putere, o grămadă de idei, şi vreau să fac lucruri importante, în continuare, în spaţiul teatral românesc. Mă gândesc mereu că se vor găsi într-o sală de spectacol, fie ea de teatru sau de muzică, măcar câteva perechi de ochi şi de urechi care să se bucure de mine. Sunt bucuroasă când mă urc pe scenă, e minunat, îmi place să fiu acolo, e un teritoriu magic, în care sunt eu dar şi personajele mele, deopotrivă, şi de partea cealaltă sunt spectatorii, iar schimbul subtil de energii dintre noi este fascinant.
Lumina fulgurantă a trecutului
- A fost scena un refugiu din faţa vieţii, atunci când v-a fost mai greu? Faptul că actorul este menit să joace alte destine îl ajută să şi-l stăpânească pe al său?
- Da, am jucat cu şi mai mare pasiune, atunci când în viaţă mă simţeam o Cenuşăreasă abandonată în dosul uşii, iar scena era balul la care urma să strălucesc ca o prinţesă. Să primesc admiraţie şi dragoste din partea publicului, să strâng momente nepreţuite, din seri şi seri de reprezentaţii, să mă simt, cu adevărat, ca o prinţesă adorată. Puteam apoi să mă întorc mai uşor acasă, să suport să fiu iarăşi Cenuşăreasă, pentru că în ochi îmi stăruia încă bucuria scenei şi în sufletul meu ştiam că pot să fiu mai mult de atât, cu mult mai mult! Dar suferinţa mi-a fost, şi ea, de folos. De multe ori am construit personajele cu experienţa mea de viaţă. Câte din lacrimile Irinei, din "Trei surori" de Cehov, nu erau ale ei, ci ale mele, nu se va şti niciodată!
- Le-aţi biruit?
- Da, copiii au crescut, suferinţele celor două divorţuri s-au stins, lăsând în urmă nu resentimente, ci o lumină cernută, fulgurantă! Mă uit în urmă şi mă gândesc cum am putut trece prin toate cele câte mi s-au întâmplat, câte experienţe am avut, prin câte locuri am umblat, câte lucruri grozave am trăit, de la rezidenţa artistică pe care am avut-o la teatrul din Köln, în Germania (prin intermediul Uniunii Teatrale din Europa), la experienţa pedagogică pe care am avut-o în Statele Unite ale Americii, unde am predat arta teatrală la un colegiu, şi totul mi se pare extraordinar! Sigur că, la momentele respective, mi se părea că sunt un fir de iarbă peste care a dat îngheţul şi nu ştiam dacă îmi voi reveni. Dar miracolul s-a întâmplat, de fiecare dată! Chiar şi atunci când, bolnavă fiind şi fără nicio speranţă din partea doctorilor, vindecarea n-a venit de la ei, ci pur şi simplu din Cer, prin rugăciune şi post. Cum să nu-i mulţumesc lui Dumnezeu pentru toate? Pentru toate miracolele din viaţa mea!
- Într-adevăr, iată că deja sunt bunică, nepoţica mea, Anastasia-Maria, are aproape un an. Mă bucur că fiica mea a făcut o alegere foarte bună, are o căsnicie fericită, solidă. Sonia a absolvit Ştiinţe Politice - Relaţii Internaţionale şi lucrează în cadrul unei corporaţii multinaţionale. Sunt pe drumul cel bun şi cei doi băieţi ai mei, Teodor şi Iosif. Iosif e foarte talentat şi studiază la Academia de Design din Eindhoven, Olanda. Trăieşte într-un mediu academic serios, într-un sistem deschis, care încurajează talentele. Teodor e medic stomatolog dar cred că în cazul lui s-a irosit un artist plastic, pentru că şi el e foarte talentat, la fel ca şi fratele lui. Aş fi vrut să fac mult mai multe pentru copiii mei, dar sunt sigură că sunt mulţumiţi de educaţia pe care le-am dat-o, de felul în care am încercat să-i pregătesc pentru viaţă. Mă rog doar ca, peste asta, să le dea Dumnezeu sănătate şi un dram de noroc! Întotdeauna, după ploaie iese soarele! Asta e lecţia numărul unu care mi-a fost predată de tatăl meu, profesor de istorie, un om foarte dedicat pasiunii sale, ardelean din partea Bistriţei.
- Modestia tot în copilărie aţi învăţat-o? Şi îndârjirea asta de a duce lucrurile la bun sfârşit? Almăşagul, cuvântul dat, respectat orice ar fi?
- Cu modestia, nu ştiu ce să zic, depinde de termenul de comparaţie. În faţa lui Dumnezeu, nu sunt decât un grăunte, o furnică pe drumul ei. Dar în comparaţie cu mediocritatea agresivă care ne înconjoară, nu prea poţi să rămâi modest, te ciupeşte orgoliul, îţi dă ghes mândria să spui tare şi răspicat că tu eşti un om cu principii, că te îngreţoşează vulgaritatea, şi iese aşa, un fel de balaur din tine. În momente ca acestea, mă uit la mine şi mă întreb: "Măi, balaure, cum te cheamă pe tine?". "Păi, pe mine mă cheamă: "Un pic de vanitate!". "Daaaa?", zic eu. "Ia nu mai scoate tu atâtea flăcări pe nări!". Şi uite aşa, îi mai tai balaurului un cap, nu pe toate, că de restul ai nevoie ca să te lupţi cu mediocritatea.
Minunaţii părinţi
- Mamă singură pentru trei copii, două divorţuri grele şi spaima unei boli fatale, pe care aţi izbutit să o depăşiţi. S-ar putea spune că sunteţi o învingătoare. Aveţi ceva să vă reproşaţi?
- Am fost, aşa cum spuneţi, şi mamă, şi tată, m-am străduit să-mi educ copiii şi să-i învăţ, pe cât am putut eu mai bine, iubirea de Dumnezeu şi de oameni. Dar fiindcă vorbim de perfecţiune, o mamă perfectă e mama mea, pentru că a fost tot timpul alături de tatăl meu, perfect şi el. Pentru mine, sunt nişte părinţi minunaţi, cu o căsnicie împlinită, cu o atmosferă armonioasă şi echilibrată în casă, în care am crescut şi eu. Din păcate, nu am avut norocul să găsesc şi eu perechea potrivită. Dar am compensat sincopele de fericire din planul personal, investind energie şi viziune în planul profesional. Am făcut un master în regie, apoi un doctorat în arta teatrală. Nu am renunţat niciodată la educaţie, aşa cum am învăţat de la părinţii mei, dascăli de vocaţie - tata, profesor de istorie, iar mama, de fizică. Am realizat mai multe proiecte one-woman show în afara celor dezvoltate în teatre, încerc să găsesc noi formule artistice. Cu toată reverenţa pe care o fac în faţa istoriei sale, cred că trebuie să deschidem ochii şi asupra experimentelor care se fac în lumea teatrală internaţională. Întotdeauna mă întreb ce pot să fac mai bine pe bucăţica mea, în teatru, în muzică, şi dacă din zece experimente, unul e reuşit şi mă ajută în devenirea mea ulterioară, atunci nu am greşit că am încercat, în loc să stau acasă, să-mi plâng trecutul şi să mă vait că nu mă ajută sistemul.
"Religia lui Ciulei"
- Credeţi că în zona aceasta a teatrului, la fel de bătrân ca istoria omenirii, încă sunt lucruri de experimentat?
- Cât va fi omul pe pământ, va exista şi teatrul. El s-a desprins din sacru, din ritual. S-a desacralizat între timp, ca şi alte aspecte ale vieţii, dar aura lui există, funcţionează încă: schimbă idei, schimbă perspective asupra realităţii. În 1997, jucam pe scena Teatrului "Bulandra" în "Visul unei nopţi de vară", în rolul lui Puck, în regia lui Liviu Ciulei. Marele actor, regizor şi om de cultură mi-a spus atunci că se pierde o "religie" - aşa era perceput teatrul: "o religie". Iar noi eram oficianţii ei, slujind cuvântul, rostindu-l astfel încât să aibă greutate, cădere, putere ziditoare în om. Încerc permanent să fac să pogoare duhul acela al sacralităţii cuvântului dintru început, al cuvântului ziditor, asupra a tot ceea ce creez pe scenă. Dacă "la început a fost cuvântul", el a rămas materia primă şi pentru noi, actorii: rostindu-l într-un anume fel, punem în mişcare osia universului scenic, construim cu el noi realităţi, din care nasc emoţii! Iar emoţiile acestea sunt răsplata pe care o primim din partea spectatorilor, exprimate prin aplauze. Nu e magic?!...
- Este, desigur, mai ales că pentru dvs. starea aceasta se prelungeşte şi în muzică. De ce nu v-aţi făcut cântăreaţă? Aveţi o voce, cu adevărat... magică.
- Muzica vine din mine, am studiat 12 ani pianul, cu o profesoară celebră, Viorica Enăşescu. Am şi solide cunoştinţe de compoziţie, aşa că scriu piese muzicale pentru a ilustra unele dintre proiectele mele teatrale. Am un album muzical editat împreună cu o foarte dragă prietenă stabilită în Canada şi fostă colegă din liceul de muzică "George Enescu", Manuela Cara, ce conţine piese folclorice prelucrate în manieră jazz-swing şi care arată bucuria noastră de a ne reîntâlni şi de a cânta împreună. Multe dintre aceste piese le interpretez şi în cadrul spectacolului "Magic Show", de la Teatrul Naţional, alături de talentatul acordeonist de jazz Emy Drăgoi (ne-aţi văzut împreună şi la ediţia a 25-a a Galelor Uniter, desfăşurate de curând la Timişoara, unde am asigurat un moment muzical, dar am avut şi bucuria de a mă regăsi în distribuţia a două dintre piesele premiate). Să ştiţi că mă gândesc şi eu, nu o dată, dacă am făcut bine trădând muzica pentru teatru. Poate că aş fi fost o cântăreaţă de operă foarte bună, aşa cum profesoara mea de canto clasic îmi prezisese! Se pare, totuşi, că spaţiul teatrului e mai ofertant pentru mine. Am avut, după cum spunea mama, de foarte mică, aşa, un dor de ducă în mine, să merg şi să văd locuri noi, să cunosc şi alte lucruri şi alţi oameni. Şi chiar am reuşit să plec cu ajutorul teatrului, am jucat aproape în toată lumea. Dar a fost şi o altfel de călătorie, interioară, pentru că atunci când cunoşti un personaj şi începi să-l construieşti, intri într-o altă existenţă, vizitezi o altă viaţă, cu fiecare personaj. Şi aşa mi se ostoieşte dorul de ducă, prin această profesie, de actor.
Bucureştiul, vedere de sus
- Vă place lumea largă, dar rădăcina v-a rămas în Bucureşti, chiar în cartierul unde aţi copilărit. oraşul acesta? Poate el să fie iubit?
- Fireşte că îl iubesc, e oraşul meu. Cel mai mult îmi place să-l privesc de sus, de pe dealul Patriarhiei, mi se pare un loc rupt de forfota şi agitaţia obişnuită. Îmi place mult zona Atheneului Român, Parcul "Ioanid", în care mă plimb destul de des, îmi plac muzeele, vizitez des galeriile de artă. Îmi place Teatrul Naţional, mă simt foarte bine acolo, pe scenă, dar îmi plac grozav şi teatrele mici, "Metropolis", "Godot", "Unteatru", unde joc cu aceeaşi plăcere. Chiar am fost unul dintre primii actori din teatrele de stat care a început să joace în cluburi şi în cafenele artistice, în spaţii independente şi neconvenţionale.
- Unde jucaţi în momentul acesta, unde vă putem vedea?
- În "Maitreyi", la Teatrul "Bulandra", în "Boeing, Boeing" la Teatrul "Elisabeta", în "Magic Show", la Teatrul Naţional, în "Vreau să fiu actriţă", un proiect conceput de mine, de tip one-woman show, cu care plec în turnee la diferite festivaluri sau teatre din ţară şi din străinătate. Este spectacolul meu de suflet. "Cum m-am lăsat de gândit", de la Teatrul Godot, este iarăşi un spectacol la care ţin foarte mult, după un text savuros de Hannes Stein, pe care l-am dramatizat eu însămi, şi care vorbeşte exact despre felul în care arta te înalţă şi te iluminează.
Mai e şi spectacolul de la Teatrul "George Ciprian", din Buzău, "Zăpezile de altădată", în care joc cu bucurie alături de Cristi Iacob şi Constantin Cojocaru. Şi nu pot să nu vorbesc despre teatrul radiofonic, care-mi e foarte drag, despre dublajele filmelor de desene animate "Disney" pentru copii, pe care le iubesc foarte mult. Dar cu toate că viaţa mea pare ocupată total, mă gândesc deja şi la alte proiecte, pe care aş vrea să le pun în scenă, pentru că "spectacolul trebuie să continue!", nu-i aşa?!!