În acest fel, BOR îi cinsteşte în mod special pe toţi cei care au fost prigoniţi pe motive de credinţă sub regimul comunist. Potrivit statisticilor, aproximativ două milioane de români au trecut prin malaxorul aparatului de represiune în perioada comunistă, au fost urmăriţi şi anchetaţi sub tortură de către Securitate, deţinuţi în lagăre şi închisori, trimişi în domiciliu obligatoriu (tot un fel de lagăr). Dintre aceştia, peste 2000 au fost preoţi care au pătimit sau au murit în temniţe. Însă BOR nu se referă doar la clerici şi la călugări, ci şi la mirenii care au făcut opoziţie comunismului de pe poziţii creştin-ortodoxe şi au fost închişi sau ucişi. De asemenea, BOR nu îi are în vedere numai pe martiri - deci pe cei care şi-au dat viaţa pentru Hristos -, sau pe sfinţii închisorilor - pentru care există deja o evlavie populară -, ci pe toţi cei care au alcătuit o veritabilă rezistenţă creştină la comunism. Mai mult, BOR a stabilit ca pe 9 Martie, Ziua Deţinuţilor Politici (fixată prin lege încă din 2011) să se facă "slujbe de pomenire celor care au pătimit în timpul regimului comunist ateu, apărând credinţa în Dumnezeu şi demnitatea poporului român".
Despre aceste gesturi omagiale şi rostul lor în istoria zilei de azi am vorbit cu doi intelectuali cu preocupări vechi pentru istoria noastră recentă şi cu deosebire pentru rezistenţa creştină din epoca comunistă: Răzvan Codrescu, autor, printre altele, al masivului volum "Cartea mărturisitorilor" (Ed. Rost, Bucureşti 2014), şi Radu Preda, conf. dr. la Facultatea de Teologie din Cluj şi preşedinte executiv al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc. Ei au avut amabilitatea de a ne răspunde la următoarele întrebări:
1. Ce însemnătate are omagierea oficială a apărătorilor ortodoxiei din timpul comunismului, la 27 de ani după revoluţie?
2. Stadiul în care au ajuns cercetările istorice ne permite să decantăm între sfinţi, martiri şi eroi ai acestei perioade? Putem distinge net şi între cei care au rezistat, exclusiv, de pe poziţiile credinţei religioase şi cei care au rezistat motivaţi politic?
3. De ce şi-a făcut comunismul o ţintă prioritară din creştini?
4. În ce măsură recunoaşterea unei rezistenţe creştine la comunism va fi de natură să readucă în prim-plan ororile regimului comunist? Şi cât mai poate interesa această realitate lumea românească de azi?
RĂZVAN CODRESCU
"Dacă propriul nostru trecut nu ne mai interesează, nu mai avem nici viitor"
1. În lumea românească postcomunistă, fie nu reuşim să facem ce trebuie, fie facem cu mare întârziere. Biserica, instituţional vorbind, suferă şi ea de acest handicap naţional. Dar mai bine mai târziu decât deloc. Decizia sinodală de care vorbim răscumpără multe inerţii şi s-a dovedit deja mobilizatoare - şi pentru păstori, şi pentru turmă (în nici trei luni, tema a suscitat numeroase manifestări comemorative şi dezbateri de idei, atât în mediile bisericeşti cât şi în cele laice, în ţară şi în diaspora). De aici şi până la viitoarele canonizări potenţiale, mă tem, însă, că rămâne o cale destul de lungă. E loc însă de nădejdi care până mai ieri păreau deşarte. Acest aspect este important pentru mentalul comunitar: e ca şi când ni s-a eliberat, oficial, calea spre noi înşine, spre "conştiinţa noastră mai bună". Aş zice că situaţia a fost deblocată la nivel principial; acum urmează - vom vedea în ce ritm şi cu ce fermitate - deblocarea... de la caz la caz. Poate va începe să se facă simţită şi activitatea Comisiei de Canonizare de pe lângă Sfântul Sinod al B.O.R. în privinţa fenomenului neomartiric, neglijat până acum, cu o consecvenţă demnă de o cauză mai bună...
2. În cele mai multe cazuri, lucrurile sunt amestecate, iar chestiunea este una de accent. Toţi cei prigoniţi merită reverenţa noastră istorică, sunt eroi tutelari ai trecerii noastre prin veac, dar nu toţi pot fi numiţi martiri şi nu toţi se pot număra cu sfinţii. Există însă, cred, destule cazuri incontestabile de mărturisitori jertfelnici ai lui Hristos (fie morţi în temniţe, fie prigoniţi, atât în detenţie, cât şi după eliberare, până la capătul zilelor lor) pe deasupra oricăror angajamente politice: un Arsenie Boca, un N. Steinhardt, un Daniil Sandu Tudor, ba chiar un Mircea Vulcănescu se numără printre ei. Dar şi cei cu anumite aderenţe politice controversate (mai ales simpatizanţi şi membri ai Mişcării Legionare, ori trecuţi prin Frăţiile de Cruce), dacă se pot produce dovezile că şi-au asumat să sufere şi/sau au murit pentru credinţa lor în Hristos (cazul lui Valeriu Gafencu, cazul Maicii Mihaela Iordache, cazul părintelui Gheorghe Calciu etc.), atunci jertfa lor martirică nu poate fi anulată de nimic de ordin conjunctural (sfinţenia nu se măsoară cu criterii politice). Biserica n-are voie să-şi trădeze criteriile consfinţite prin Tradiţie şi să se lase intimidată de ideologiile laice mai vechi sau mai noi.
3. Pentru că omul creştin este structural şi esenţial opus "omului nou" pe care voia să-l creeze comunismul materialist şi ateu. Rezistenţa prin credinţă a fost principalul impediment al bolşevizării forţate - şi în Rusia, şi la noi, şi pretutindeni. La noi a fost şi situaţia aparte reprezentată de ferma poziţionare creştină a vechii Mişcări Legionare, extrem de răspândită şi de activă în România antebelică, mai ales în rândurile tineretului şi ale intelectualităţii tradiţionaliste (care a dominat spiritual şi cultural perioada dintre războaie), şi ai cărei supravieţuitori au fost, pe tot cuprinsul ţării (dar şi în exil), şi foarte numeroşi, şi foarte incomozi, drept care şi măsurile represive au fost pe măsură (e de ajuns să evocăm "reeducarea" de la Piteşti, experiment fără egal în tot lagărul comunist, apoi pe cea de la Aiud, mai puţin violentă, dar la fel de perversă). Ba mai mult: Securitatea a suprapus după bunul ei plac etichetele de "creştin" şi de "legionar", încât s-au pomenit trataţi ca "legionari" (un fel de sumă a tuturor răutăţilor în concepţia noii ideologii) mulţi creştini care n-au avut nici o legătură cu legionarii şi care nici n-au făcut politică în viaţa lor!
4. Sigur că toate lucrurile acestea ar fi avut alt impact psiho-moral şi socio-cultural dacă ar fi fost tratate cum se cuvine - şi de Stat, şi de Biserică, şi de istoriografie, şi de presa curentă - încă din primii ani de după căderea formală a regimului comunist. N-a fost să fie aşa, ba chiar am asistat - mai ales pe fondul guvernărilor neocomuniste - la un fel de întrecere între indiferenţă şi mistificare. S-a ocultat sau s-a bagatelizat oficial un capital de suferinţă şi jertfă care a reprezentat singurul nostru titlu de vrednicie şi onoare de după Al Doilea Război Mondial. Pus cum se cuvine în evidenţă, el ar fi fost lămuritor, atât pentru a da noilor generaţii adevărata imagine a ororii şi monstruozităţii regimului comunist, cât şi pentru conştiinţa noastră istorică şi identitară, inclusiv pentru demnitatea noastră de popor creştin. Dar să pariem încă o dată pe... "mintea românului cea de pe urmă"! Dacă propriul nostru trecut nu ne mai interesează, atunci nu mai avem nici viitor, nu ca masă biologică, desigur, ci ca naţiune. Pentru că o naţiune înseamnă, înainte de toate, un profil identitar întemeiat pe o memorie colectivă. Altminteri, rămâi o simplă populaţie, de râsul curcilor istoriei... Şi ţi se răsucesc morţii în morminte...
"Nu se putea ca un capitol de martiriu consumat timp de o jumătate de secol să rămână ignorat"
1. Iniţiativa Bisericii noastre majoritare este binevenită din mai multe motive. Primul: pentru prima dată de la căderea comunismului, în urmă cu aproape trei decenii, o structură comunitară de anvergura şi importanţa BOR pune în mod sistematic pe agendă problematica trecutului recent. Al doilea: scoaterea în evidenţă a rezistenţei spirituale pe durata dictaturii proletariatului, în închisori şi nu numai, subliniază natura profundă a conflictului dintre firescul unui proiect de societate şi absurditatea regimului comunist. Al treilea: în contextul în care unii au parcă plăcerea de a pune reflectoarele doar pe exemplele negative, iată că anul 2017 ne oferă prilejul de a recunoaşte faptul că românii nu au cedat fără rezistenţă în faţa tăvălugului istoriei. Este o lecţie de demnitate din care se poate hrăni inclusiv civismul noilor generaţii. În fine: nu se putea ca un capitol de martiriu precum cel consumat timp de aproape o jumătate de secol să rămână ignorat de către Biserică. Exemplele de mărturisitori, unii cu preţul vieţii, sunt tot atâtea forme de confirmare a faptului că actul credinţei este un act de viaţă, că teologia nu este o ideologie, ci un mod de a fi, care trebuie tezaurizat prin instrumentul memorial predilect al Bisericii: calendarul bisericesc.Parcursul firesc pentru vremea ce vine ar trebui să se concretizeze în câteva canonizări, dacă Dumnezeu îngăduie şi oamenii sunt deschişi la mesajul Lui. Aşa cum ştiţi, Ortodoxia nu are o procedură rigidă privind recunoaşterea sfinţeniei, căile prin care se ajunge în Împărăţia lui Dumnezeu fiind foarte diverse. Cu toate acestea, cum în calendarul bisericesc se regăsesc toate perioadele istorice relevante - de la epoca martiriului în Imperiul Roman, la jugul turcesc sau conflictele dintre ortodocşi şi greco-catolici în Transilvania - comunismul, ca perioadă de mare încercare, nu are cum lipsi. Mai devreme sau mai târziu, trebuie să aibă locul său distinct, dovadă că am învăţat inclusiv teologic ceva din cele petrecute.
2. Da şi nu. Nu se poate distinge tranşant, decât cu riscul de a comite noi nedreptăţi. De la caz la caz, în măsura în care suntem în posesia unor mărturii nemijlocite din spaţiul concentraţionar şi din afara acestuia, putem să ne dăm seama despre procesul de decantare prin care a trecut o persoană. Concret, este în continuare demn de studiat modul în care convingerea religioasă a dominat, uneori până la eliminare, opinia politică iniţială. Cu alte cuvinte, nu putem exclude convertirile în sensul cel mai concret al cuvântului. Sigur, în aceste cercetări trebuie să fim atenţi, să ţinem cont de contextul personal şi colectiv al diferitelor biografii.
3. Nu doar comunismul. Naţional-socialismul lui Hitler era la fel de anticreştin, dovadă aplecarea către mitologia germană păgână şi tentativele de subordonare a catolicilor şi protestanţilor germani. În ansamblu, un regim totalitar este concurat de Creştinism, din simplul şi fundamentalul motiv că în vreme ce totalitarismul este caricatura totalităţii - de unde şi dorinţa patologică, la limită criminală, de a controla toată societatea şi toată viaţa fiecăruia în parte -, identitatea creştină se bazează pe o libertate totală. Creştinul creşte la şcoala libertăţii şi a iubirii, îmbrăţişând creaţia lui Dumnezeu. Iată de ce, politic, creştinul nu poate idolatriza pe liderii care se prezintă drept salvatori.
4. Problematica rezistenţei anticomuniste care a reprezentat, pentru a-l cita pe Octav Bjoza, preşedintele Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici din România (AFDPR), "un tot unitar, indiferent de orientare politică, etnie sau confesiune", este relevantă pentru lumea românească de azi, cel puţin din două motive, deja anunţate mai devreme. În primul rând, ţinând cont de durata în timp, de peste un deceniu, a rezistenţei armate şi apoi a celei interioare, până în decembrie 1989, această reacţie poate inspira în mod real civismul generaţiilor născute după comunism. Orice formă de angajare publică trebuie dublată constant de discernământ, adică de exerciţiul libertăţii de gândire. Pe cale de consecinţă, un angajament public care cere suspendarea judecăţii proprii este suspect. În al doilea rând, legat direct de estomparea inevitabilă a legăturii cu perioada comunistă, cred că aici trebuie să insistăm asupra necesităţii unei culturi a memoriei. Or, cine poate contribui mai bine la o asemenea formă memorială decât Biserica majoritară, alături de celelalte culte şi etnii? La urma urmelor, trauma comunismului poate să se dovedească, cu trecerea timpului, drept elementul paradoxal de legătură între absolut toate comunităţile care, la un loc, formează şi susţin ceea ce numim societatea românească.
Simpozionul de Martirologie de la Aiud
Fundaţia Aiud organizează anual, în Duminica Sfintei Cruci (a treia din Postul Paştelui), un Simpozion de Martirologie, cu scopul unei mai bune cunoaşteri a celor care s-au jertfit pentru credinţă. Organizaţia a construit, în ultimii câţiva ani, un Memorial - cu mânăstire de călugări şi centru de cercetări în martirologie - pe Râpa Robilor din Aiud, unde au fost îngropaţi cei morţi în penitenciarul oraşului, în timpul comunismului. Până la finalizarea edificiului, Simpozionul, aflat la a treia ediţie, se desfăşoară la Alba Iulia, cu binecuvântarea şi participarea ierarhului ortodox al locului, ÎPS Irineu.
Duminică, 19 Martie a.c., în Aula Universităţii din Alba Iulia, a avut loc o nouă ediţie a manifestării, în cadrul căreia au vorbit, în ordine, scriitorul Răzvan Codrescu, conf. univ. dr. George Ardeleanu, şeful Departamentului de Studii Literare de la Universitatea Bucureşti, medicul Corneliu Zeană, filosoful Sorin Lavric, jurnalistul Claudiu Târziu, actorul Dan Puric, prof. univ. dr. Pavel Chirilă şi ÎPS Irineu, Arhiepiscopul Albei. Lucrările care au stat la baza discursurilor se vor reuni într-o carte, editată sub egida Arhiepiscopiei din Alba Iulia.
Memorialul "Închisoarea Piteşti"
În urmă cu trei ani, într-o parte a clădirii folosite ca penitenciar în regimul comunist, la Piteşti (str. Negru-Vodă nr. 30), a început amenajarea unui Memorial. Întâi a fost deschis un paraclis ortodox în Camera 4 Spital, locul în care avea loc "reeducarea" prin schingiuire a deţinuţilor, în anii 1949 - 1951. Cu binecuvântarea ÎPS Calinic, Arhiepiscopul Argeşului şi Muscelului, aici este slujită Sfânta Liturghie zilnic.
Apoi, în alte câteva camere a fost organizat un mic muzeu şi un spaţiu expoziţional, care pot fi vizitate şi care se adresează mai ales generaţiei tinere.
Maria Axinte, preşedinte fondator al Fundaţiei "Memorialul Închisoarea Piteşti", ne-a declarat în legătură cu anul omagial decretat de BOR: "Era nevoie de recunoaşterea apărătorilor Ortodoxiei în mod oficial de către Biserică, pentru că ei sunt luptătorii din prima linie a frontului anticomunist şi cei care ne-au permis să ne păstrăm demnitatea în vremuri în care frica şi represiunea erau realităţi cotidiene. Cinstirea acestor mărturisitori de către Biserica Ortodoxă şi, poate, canonizarea unora dintre ei îi va ridica la rangul de model de urmat, spre încurajare şi întărire în vremurile tulburi de azi."