Furul Maicii Domnului
Pe peretele dinspre altar era o fereastră de două palme, cu cercevele din lemn. Prin ea pătrundea spre prânz, la finalul Liturghiei, o rază de soare, care prefăcea potirul cu Sfintele Taine într-o cupă de foc. Copiii care îl ajutau pe preot în timpul slujbei, îmbrăcaţi în stihare diaconeşti, jurau că aura din jurul paharului de metal era Hristos preschimbat în lumină. Într-o după-amiază de vară, unul dintre ţânci s-a furişat în ograda bisericii, chiar în faţa acelei ferestruici minunate, uimit că, deşi este atât de mică, în geamul ei se oglindea tot cerul. Ştia că dincolo de ea îl aşteaptă o "păpuşă" pe care o râvnea pentru sora lui mai mică. O statuetă din porţelan, cu ochi trişti şi veşminte alb-albastre. Băiatul a privit de câteva ori la stânga şi la dreapta, a ciulit urechea să prindă zgomot de paşi, dar satul moţăia fără grijă, ca în orice duminică după-amiază. Apoi, a tras încet fereastra din perete, ca pe un sertar. Băgase de seamă, mai demult, că rama se desprindea uşor dintre bârnele de lemn slăbite de sutele de ierni şi veri trecute peste ele. A pus-o pe iarbă şi s-a strecurat prin gaură în biserică. A înşfăcat-o pe Maica Domnului de pe masa altarului şi, cât ai clipi, a fost iar afară. Prevăzător, n-a dus statueta acasă, ci a ascuns-o într-o căpiţă de fân. Trei zile au căutat-o creştinii şi şi-au cercetat copiii. În cele din urmă, a fost silit să mărturisească şi să înapoieze odorul. Atunci l-a bătut prima oară bunicul. Bătrânul era om bun şi blând, dar asta n-a putut să i-o ierte. Era un sacrilegiu. L-a apucat deci de ceafă, l-a băgat cu capul între picioare şi, strângându-l bine cu genunchii, i-a ars câteva palme la fund. Micuţul a plâns mai mult de necaz, decât de durere. Şi a ţinut minte acest episod toată viaţa. Mi l-a povestit şi mie, într-o după-amiază de primăvară, anul acesta, când a ajuns cam la vârsta de odinioară a bunicului său.
Cu "moroleuca" peste biserică
Cât îmi istoriseşte păţania din copilărie, dăm ocol bisericii din Băteşti de mai multe ori. Are mers, gesturi şi vorbă de profesor. Patruzeci şi doi de ani la catedră se văd. Unii spun că a fi dascăl e un dar. Nu se-nvaţă. Şi, fără îndoială, Ion Căliman are acest dar. O confirmă foştii săi elevi de la liceul din micul oraş Făget, unii olimpici la limba română, alţii nume promiţătoare, la început de drum în literatură.
Chipul profesorului Căliman este sever, dar la răstimpuri îşi schimbă expresia, urmând cuvântului. Uneori arată că ştie şi să zâmbească. Îi poartă o pioasă amintire bunicului său, Iosif, în grădina căruia se află biserica de lemn din Băteşti, cu hramul "Sf. Parascheva". Şi regretă şi azi necazurile pe care i le-a făcut. Pozna cu statueta e nimic pe lângă o alta, câţiva ani mai târziu, când puţin a lipsit să nu dea foc bisericii. Era într-o duminică de Lăsata Secului, la intrarea în Postul Mare, zi în care la Băteşti se ţine obiceiul numit "Moroleuca", un străvechi ritual de purificare, în care tinerii, adunaţi în cete, pe dealuri, strigă păcatele ascunse ale sătenilor - adultere, alcoolism, lene, mândrie, hoţie - şi-apoi le "ard" cu toiege aprinse pe care le aruncă peste sat. De unde de neunde, lui Ion Căliman, care era şef de ceată, i-a venit ideea să arunce "moroleuca" peste biserică. Dar a ales biserica "nouă" (ridicată în 1936), din zid, temându-se, totuşi, să nu aprindă şindrila celei vechi. Îndemnându-i pe tovarăşii săi, a învârtit primul "moroleuca" deasupra capului şi a azvârlit băţul tocmai pe acoperiş. A luat foc stocăria, dar oamenii au sărit şi au stins repede flăcările. Atunci l-a bătut bunicul a doua şi ultima oară. Şi a învăţat, o dată pentru totdeauna, că biserica e sfântă, iar de ea nu te atingi. Când îmi spune asta, se opreşte să-mi vadă reacţia şi zâmbeşte. Poate de aici i se trage pasiunea pentru bisericile de lemn în zonă, a căror istorie o ştie pe de rost.
Biserica lui Traian Vuia
"Biserica noastră de lemn e veche, dar nu mai veche decât satul, care e menţionat în documente pentru prima oară la 1554. A fost adusă pe tăvălugi, trasă de doisprezece perechi de boi uriaşi, din satul Veţa, astăzi dispărut. Având în vedere că a fost pictată de zugravul bănăţean Gheorghe Diaconovici, după cum o arată pisania, în anul 1783, biserica a fost construită cel mai probabil tot în a doua jumătate a veacului al optsprezecelea", crede profesorul Căliman. De când s-a trezit ca prunc cu ochii asupra ei, în bisericuţa aceasta s-a slujit puţin. Ea a fost păstrată de sat ca un semn de nobleţe a trecutului, slujbele duminicale ţinându-se în biserica de zid. Totuşi, au fost şi perioade în care Liturghiile s-au ţinut lanţ în micul lăcaş de lemn. Ca bunăoară atunci când a fost pictată biserica nouă. "Eu unul n-am simţit niciodată o emoţie mai mare la slujbă, ca în biserica de lemn din Băteşti. Are o căldură aparte şi un mister mereu viu pentru mine", mărturiseşte Ion Căliman. Unde mai pui că între pereţii ei au fost botezaţi, cununaţi şi prohodiţi toţi strămoşii lui. Profesorul regretă că astăzi bisericuţa a devenit un fel de piesă de muzeu, admirabil restaurată, e drept, dar lipsită de îngerii şi sfinţii care se coboară din cer la fiecare Liturghie, pentru a se alătura oamenilor întru slăvirea lui Dumnezeu.
Crâsnicul Tonică Ursu, crâsnic din tată-n fiu, cum s-ar zice, deschide biserica şi intrăm. E ca o casă frumoasă, dar nelocuită. Pereţii îi sunt încă acoperiţi cu "foiţă japoneză", pusă înaintea lucrărilor de reabilitare, pentru a proteja pictura. În altar, bucurie! Câteva scene sunt descoperite total şi dau măsura artei lui Diaconovici. Sfinţii par vii şi asta schimbă totul. Văd, în sfârşit, că profesorul zâmbeşte şi cu ochii. Tonică Ursu ne spune, bucuros şi el, că, deşi e ceva mai tânăr, a avut noroc să prindă slujbe în biserica asta, adevărate sărbători sufleteşti. "Ţî să topea inima, zâceai că eşti în cer, lângă Dumnezău. Credinţa între ziduri de lemn îi altfel decât între ziduri de piatră." Profesorul Căliman ne mai face o dezvăluire: în acest altar a slujit, timp de unsprezece ani, tatăl lui Traian Vuia, preotul Simion Popescu. Deşi pionierul aviaţiei mondiale s-a născut într-un sat vecin, pare-se că a rămas legat de această biserică, în care se va fi rugat de multe ori. Iar când s-a ridicat cea nouă, a trimis 12.000 de franci pentru ea.
"Lâna de aur"
Călăuză de preţ, pe drumul nostru spre câteva din cele 16 biserici monumente istorice, din partea bănăţeană a Munţilor Poiana Ruscă, profesorul Căliman ştie poveştile "Ţării Făgetului" - cum îi place să numească acest colţ de Românie - ca nimeni altul şi îi place să hoinărească. În tinereţe, a organizat multe tabere cu copiii, încercând să le inoculeze dragostea pentru locurile natale, pentru istorie şi pentru tradiţie. Şi le-a fost exemplu, căci motivat de această dragoste a rămas la Făget, chiar şi după ce şi-a luat un doctorat în istorie şi etnografie, şi după ce a publicat zeci de cărţi. "Vatra adună, iar dorul risipeşte", crede profesorul. Am ales, aşadar, ca prima oprire să fie la biserica "Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel" din Zolt (Fârdea), construită, şi ea, în secolul al XVIII-lea, într-un sat care şi-ar putea trage numele după aurarii care treceau prin sită râurile de aici (în slavonă, "zoloto" înseamnă aur). "În tot cazul, cândva, la Zolt, puteai vedea aievea mitica «lână de aur», scoasă de prin apele reci şi limpezi care curg din munte", spune profesorul. Zolt e atestat documentar cu o sută de ani înaintea Băteştiului, deci, la mijlocul secolului al XV-lea, şi, probabil că satul a mai avut şi alte biserici, până la aceasta care ni se ridică înainte, pe un deal care domină aşezarea. Aceeaşi fundaţie de piatră, acelaşi acoperiş de şindrilă, aceleaşi bârne îmbinate fără cuie şi aceleaşi cruci de lemnînduioşătoare, ţintuite în lemnul bisericii, pentru veşnica pomenire a tinerilor din sat, căzuţi pe frontul primului război mondial. Vieţi jefuite înainte de vreme, răstignite de casa lui Dumnezeu, spre luare aminte a jertfei lor. Când credincioşii intrau duminica în biserică, îşi descopereau creştetul nu doar în faţa stăpânului lumii, ci şi a eroilor seceraţi înainte să apuce să joace în hori.
Biserica din Zolt a fost pictată la 1781, de către Teodor Zugravul şi Atanasie din Lugoj. În pronaos apare şi portretul ctitorului, cneazul Petre Obeadă, îmbrăcat în straie populare de sărbătoare.
Din pragul bisericii, cuprinzi cu privirea tot satul. Primăvara nu şi-a intrat încă în drepturi, iar dealurile sunt golaşe şi gri. Totuşi, colinele premergătoare muntelui sunt învelite într-un abur scânteietor, care arată că anotimpul soarelui şi-al cerului înalt şi albastru nu poate să fie oprit.
Biserica de rămas-bun
Homojdia. Sat de poale de munte, cu nume straniu, înconjurat de alte sate cu biserici vechi, de lemn. Aştept de mult să întreb: "De unde tradiţia asta a bisericilor de lemn în Banat? Ele sunt consacrate drept pecete a Maramureşului şi Transilvaniei...". "Şi aici a fost stăpânire habsburgică, iar românii nu aveau voie să-şi construiască biserici de zid. Noroc că lemn bun am avut şi pe-atunci, din belşug. Şi credinţă în Dumnezeu", răspunde profesorul. Bisericile au fost ridicate cu mare jertfă, adeseori cu preţul vieţii. Mă gândesc că poate de asta sunt atât de frumoase, în simplitatea lor.Atât de smerite şi blânde, de-ţi vine să le mângâi, să le răsplăteşti pentru îndelungata lor răbdare şi suferinţă, să le strângi, cu recunoştinţă, la piept.
Homojdia pare cel mai sărac dintre satele văzute până acum. Pe jumătate părăsit, cu casele doborâte de bătrâneţe, cu un drum noroios, străbătut de pârâiaşe provenite de la topirea zăpezii, nu e deloc prietenos. Totuşi, biserica a fost restaurată şi aici. De jur-împrejur, cimitirul cu morminte proaspăt săpate arată că se mai slujeşte în ea. Câteva cruci străvechi, uitate, parcă, din altă lume, vorbesc despre credinţa simplă, dar atât de frumoasă a ţăranilor locului. Unele au legate la "piept" buchete de flori şi de ierburi uscate, hotărâte, parcă, să le însoţească, până în lumea de dincolo. Imagini de-o frumuseţe răscolitoare, care vorbesc de credinţă, aşa cum nu vei afla niciodată în manuale sau cărţi.