Vechi de 800 de ani, noi de nici 100 de ani, simple ca nişte cazărmi, bogat ornamentate, în ruină, sau în plină splendoare, de ele şi de cei care le-au locuit se leagă multe întâmplări şi legende.
Unul dintre cele mai sumbre castele din România este castelul Martinuzzi, din Vinţu de Jos. Frumosul castel de odinioară, aflat în ruină de peste 200 de ani, este situat pe E 68, la 10 km de Sebeş şi 15 km de Alba Iulia. Soarta cumplită a celor care l-au locuit i-a făcut pe oameni să creadă că acest castel este legat cu mai multe blesteme teribile, care aduc nefericirea şi moartea prematură şi violentă a celor ce îl locuiesc.
Blestemul "câinilor lui Dumnezeu"
Povestea castelului Martinuzzi este legată de colonizarea Vinţului de Jos (o comună în apropiere de Sebeş-Alba) de către saşi, începând cu anul 1248. Nou veniţii au beneficiat de apele navigabile ale Mureşului, de solurile fertile din lunca lui, de drumurile de pe timpul romanilor care erau încă practicabile. În câteva decenii, valorificând ceea ce le-a oferit locul, saşii au ajuns la o mare bunăstare, ceea ce le-a permis să ceară şi să primească de la regii maghiari, stăpânii de atunci ai Transilvaniei, privilegii pe care nici o altă comunitate rurală săsească nu le-a mai primit. Între altele, au obţinut dreptul de a ridica o mânăstire, slujită de călugări dominicani, aşa-numiţii "călugări cerşetori", care depuseseră jurământ de sărăcie şi erau foarte activi în propagarea cuvântului bisericii catolice.
Construirea mânăstirii dominicane a început după 1300. Finanţarea a fost făcută prin donaţii ale locuitorilor şi prin dania consistentă a unei văduve bogate. Dovezile arheologice atestă că însuşi regele Ludovic I şi regina-mamă, Elisabeta, văduva lui Carol Robert de Anjou, au făcut donaţii pentru construirea mânăstirii. Această implicare regală arată o dată în plus cât de importantă era comunitatea rurală săsească de la Vinţu de Jos. Prima atestare documentară a mânăstirii apare în 1362, dar probabil ea era funcţională cu câteva decenii mai înainte. Secolul al XIV-lea a fost foarte prosper pentru comunitatea de la Vinţu de Jos şi, implicit, pentru mânăstirea dominicană de aici. Declinul mânăstirii a început odată cu incursiunile turcilor dintre 1438 şi 1442, care au afectat-o grav. La asta s-a adăugat faptul că saşii au început să nu mai fie majoritari în zonă, ci să fie înlocuiţi de maghiari şi români, care nu mai erau atât de interesaţi de bunăstarea mânăstirii dominicane. Astfel s-a ajuns ca, în anul 1529, biserica să fie slujită doar de un singur călugăr, fratele Tadeu. În 1532, nobilul Nicolae Kozar de Zwd l-a alungat şi s-a instalat acolo, transformând mânăstirea în castel. Profanarea mânăstirii şi evacuarea călugărului din mânăstirea de la Vinţu de Jos i-au determinat pe dominicani, care mai erau numiţi şi "câinii lui Dumnezeu", să-i blesteme pe cei care vor beneficia în viitor de castelul obţinut prin abuzuri, să nu aibă linişte şi să nu se poată bucura de el.
Tezaurul lui Decebal şi blestemul dacilor
Blestemata mânăstire-castel a revenit, pe rând, principelui Transilvaniei, Ştefan Mailath, apoi domnilor Ţării Româneşti, Radu de la Afumaţi şi Radu Paisie. În 1546, castelul i-a revenit guvernatorului Transilvaniei, cardinalul Gheorghe Martinuzzi, un călugăr catolic paulin, fiul unui nobil croat şi al unei nobile veneţiene, al cărei nume l-a purtat. Diplomat extrem de iscusit, Martinuzzi a fost guvernator al Transilvaniei între 1541 şi 1552. În anul 1543, el a devenit foarte bogat, având o avere sporită în mare parte prin confiscarea unei comori descoperite de nişte pescari români. Se spune că pescarii ar fi găsit întâmpător tezaurul dacic al lui Decebal, pe când intrau cu luntrile din Mureş în apa Streiului. În apropierea localităţii Sântămărie-Orlea, unul dintre ei s-a aplecat să lege ambarcaţiunea de un copac prăvălit în râu şi a văzut ceva strălucind în apă. S-a scufundat şi a dat de o hrubă, năruită de rădăcinile copacilor. În hrubă, pescarii au găsit 40.000 de galbeni, cu efigia lui Lysimach, regele Macedoniei antice. La scurt timp, aflând despre comoara descoperită de pescari, cardinalul Martinuzzi a ordonat să fie confiscată, şi pescarii - arestaţi. Oamenii lui Martinuzzi i-au torturat pe pescari ca sa afle locul comorii, apoi i-au ucis. În bolta de sub Strei s-au găsit alte câteva mii de galbeni. Cu aurul descoperit, Martinuzzi a restaurat castelul de la Vinţu de Jos în stil renascentist, astfel încât în 1551, era ştearsă orice urmă care să aducă aminte că aici a fost o mânăstire. Martinuzzi a apelat la cei mai renumiţi meşteri ai epocii pentru restaurarea castelului, iar planurile au aparţinut arhitectului Domenico din Bologna. Castelul avea două nivele şi era apărat de ziduri de piatră de jur-împrejur, o palisadă dublă pe latura sudică şi estică şi de valuri de pământ şi şanţuri cu apă. Martinuzzi s-a instalat în castelul care de acum înainte îi va purta numele în anul 1551, dar nu s-a bucurat de confortul şi luxul său, pentru că blestemele s-au abătut asupra lui la numai câteva luni. Blestemului călugărilor dominicani i s-au adăugat vechile blesteme ale dacilor şi blestemele pescarilor ucişi. Aurul dacilor era destinat luptei de eliberare de sub romani. Cei care îl foloseau în alt scop erau blestemaţi să nu se poată bucura de el nici măcar o zi, să moară în chip straniu, atât ei, cât şi familiile lor. Efectele blestemului s-au transmis şi asupra celor care au ajuns mai târziu în posesia unor piese din tezaurul dacic.
Lăcomia, plătită scump
În tradiţiile multor popoare, protecţia comorilor îngropate este încredinţată unor puteri malefice, care pot fi puse în acţiune prin mijlocirea unor cumplite jurăminte, care aduc nenorociri şi chiar moartea celor care nu le iau în seamă. A fost şi cazul blestemului dacic, un popor care îşi ascundea tezaurele, protejându-le cu grele blesteme. Legendele spun că de la această comoară dacică ar fi intervenit moartea cardinalului Martinuzzi, blestemat de pescarii ucişi, la rândul lor victime ale blestemului dacilor.
După asasinarea lui Martinuzzi, Castaldo a rămas la castel şi a căutat cu frenezie comoara lui Martinuzzi (probabil de asta a şi uitat să-l îngroape), dar a găsit numai 2000 de galbeni, care probabil nu proveneau din tezaurul dacic, deoarece Castaldo a murit de moarte naturală, în 1563.
Blestemele domneşti moldoveneşti
După moartea guvernatorului, saşii au dorit să recupereze castelul şi au insistat pe lângă împăratul Ferdinand, dar fără succes. În 1553, castelul a fost ocupat de oamenii cardinalului Andrei Bathory, principe al Transilvaniei, iar mai târziu, i-a revenit lui Bekes Gáspár, candidat la tronul Transilvaniei, lui Stefan şi Cristofor Báthory, principi ai Transilvaniei, Margaretei Mailath, fosta soţie a lui Andrei Bathory. În sfârşit, la finele secolului al XVI-lea, castelul a intrat în posesia fiscului şi a devenit un fel de "Turn al Transilvaniei" (prin analogie cu Turnul Londrei), unde erau închise personalităţi istorice importante.
În mai 1595, la ordinul principelui Sigismund Bathory, a fost întemniţat în castelul Martinuzzi, Aron Tiranul, domnitorul Moldovei. Bathory a motivat întemniţarea prin aceea că nu mai avea încredere în el, dar se pare că în primul rând voia să-i confişte averea uriaşă. Aron Vodă era fiul nelegitim al lui Alexandru Lăpuşneanu. El a domnit în Moldova de două ori, între septembrie 1591 - iunie 1592 şi între 18 septembrie 1592 - 24 aprilie 1595. Aron Vodă, despre care Grigore Ureche scria că era "om fără suflet şi desfrânat", cumpărase tronul Moldovei de la Poarta Otomană, cu un milion de galbeni. Sigismund a trimis la Iaşi o armată care l-a arestat, împreună cu soţia şi fiul Bogdan, i-a confiscat uriaşa avere şi l-a dus la Braşov, de acolo la Alba-Iulia şi apoi l-a întemniţat la Vinţu de Jos, sub pază strictă, dar cu tot confortul. Până la sfârşitul lunii, voievodul a fost otrăvit, după cum ne spune cronicarul Mihail Weiss din Braşov, din porunca lui Stefan Bathory. A fost înmormântat la Alba Iulia, în biserica ctitorită de Mihai Viteazu, dar blestemele castelului din Vinţu nu l-au lăsat să-şi găsească odihna veşnică. În 1600, după înfrângerea lui Mihai Viteazu la Mirăslău, nobilimea maghiară a vrut să şteargă orice urmă lăsată de marele domnitor român în Transilvania. Nobilii maghiari au distrus biserica din Alba Iulia, au profanat mormântul lui Aron Vodă şi i-au împrăştiat osemintele. "Aşa neomenie nu au făcut nici păgânii", îi scria Mihai Viteazu marelui duce al Toscanei. Legendele spun că în luna petrecută în detenţie, familia lui Aron a blestemat castelul să se spulbere, iar pe cei care vor locui în el, să nu se poată bucura de nimic în viaţă.
Blestemele continuă: Martiriul sfântului Sava Brancovici
La începutul secolului al XVII-lea, castelul a devenit proprietatea regelui maghiar Gabriel Bethlen, care îl reamenajează şi face din el cel mai valoros castel renascentist din Transilvania. Dar perioada de înflorire a castelului a fost scurtă, pentru că blestemele s-au abătut din nou asupra lui. În 1660, drept represalii la atacul principelui Gheorghe Rakoczi al II-lea asupra Poloniei fără acordul Porţii, armata otomană a invadat Transilvania. Cu această ocazie, atacă Vinţu, ocupă castelul şi îi dă foc.
În anul 1680, mitropolitul ortodox al Ardealului, Sava Brancovici, a fost închis în castelul de la Vinţu de Jos, împreună cu fratele său, cărturarul Gheorghe Brancovici. Timp de 3 ani, până în 1683, Sava Brancovici a fost umilit, batjocorit şi bătut zilnic în pivniţele castelului, pentru vina de a fi refuzat calvinizarea românilor ortodocşi din Transilvania. Insistenţele domnitorului muntean Şerban Cantacuzino l-au determinat pe principele Mihail Apaffi să-l elibereze. Bătrân şi bolnav, în scurt timp, Sava Brancovici a murit. În anul 1950 Sinodul Bisericii Ortodoxe Române l-a canonizat pe Sava Brancovici, care este prăznuit pe 24 aprilie.
Maria Terezia şi blestemele amanţilor ucişi
De castelul de la Vinţu de Jos se leagă o serie de legende înspăimântătoare, ţesute în jurul Mariei Terezia, împărăteasa Imperiului Habsburgic. Ele sunt plasate la jumătatea secolului XVIII-lea. Legendele spun că împărăteasa venea la castelul din Vinţu de Jos discret, uneori deghizată, însoţită de câte un bărbat, cu care petrecea câtva timp. După ce distracţia amoroasă se încheia, împărăteasa, ca să şteargă urmele slăbiciunilor ei, îşi poftea musafirul într-o cameră de la etaj. Când bărbatul ar fi ajuns în cameră, împărăteasa ar fi tras de o manetă care deschidea brusc o trapă în podeaua camerei şi bărbatul s-ar fi prăbuşit până la subsol, unde era străpuns de nişte lănci îndreptate cu vârful în sus. Încăperea cu lănci ar fi comunicat printr-o galerie cu Mureşul şi ar fi avut o sursă de apă care ar fi condus cadavrele direct în râu. Sătenii care povestesc această legendă mai spun că aceste omoruri cumplite ar fi avut loc tocmai în partea castelului care a rămas în picioare până în zilele noastre. Deşi nu există dovezi istorice că Maria Terezia ar fi vizitat castelul Martinuzzi, iar cercetările arheologice nu au scos la iveală canale de legătură între castel şi Mureş, totuşi, oamenii locului spun că în timpul furtunilor, din castel se aud urlete care ar fi ale sufletele morţilor care nu îşi găsesc liniştea.
Sic transit gloria mundi...
Acum un secol, din bijuteria arhitecturală de la Vinţu de Jos, mai rămăseseră doar zidurile, între care îşi ţinea porcii proprietarul distileriei din localitate. Nici zidurile nu au rămas prea mult în picioare, pentru că sătenii le-au demolat ca să le refolosească la construcţia de sobe şi garduri. Într-o noapte senină de august, în anul 1975, castelul a fost lovit inexplicabil de un trăznet, care a dus la prăbuşirea majorităţii zidurilor rămase în picioare. Sătenii spun despre prăbuşirea castelului că "odată şi odată trebuia să se întâmple, fiindcă oamenii care treceau noaptea prin apropiere vedeau lumini care jucau la geamuri şi auzeau ţipete" şi că prăbuşirea castelului a fost provocată de "sufletele morţilor din castel care nu îşi găsesc liniştea". Potrivit legendelor locale, ruinele castelului ar fi bântuite şi astăzi. Se spune că ele adăpostesc tezaure secrete.
(Din anul 2010, Castelul Martinuzzi este clasat ca monument istoric.)