Suntem la jumătatea anilor treizeci ai secolului 20. România Mare îşi trăieşte cu intensitate şi eleganţă miracolul înfloririi, în clipe ce par poleite cu eternitate. Bucureştiul iradiază prin luminile elitelor sale intelectuale care atrag la studii tineri din toată ţara. Printre ei se numără şi Zian Boca Vălean, un moţ chipeş, cu ochi albaştri, student la Facultatea de Belle Arte. Însuşi Mitropolitul Ardealului, Nicolae Bălan, îl trimisese la Bucureşti, în 1933, cu o bursă, după ce îi remarcase în anii de teologie de la Sibiu, talentul neobişnuit în ale picturii şi desenului. Mânat de febrilitatea inteligenţei şi a nesaţului său cultural, Zian nu se mulţumeşte însă numai cu dascălii săi de la Arte Frumoase, ci frecventează şi cursurile Facultăţii de Teologie din Bucureşti, celebre în vreme, pe care le ţinea marele om de cultură Nichifor Crainic. Preocupat de teologia mistică, prelegerile sale "îi înălţau pe auditori la ceruri", după cum scria presa vremii. Pentru tânărul Zian, proaspăt ieşit din şcoala de teologie a Sibiului, prezenţa înflăcărată a lui Crainic va fi întâlnirea decisivă a destinului său. E momentul în care viitorul Arsenie Boca se hotăreşte să devină călugăr. De acum înainte, drumurile acestor două personalităţi uriaşe ale României se vor intersecta într-o prietenie spirituală, dusă până spre finalul vieţii lor.
Ştiinţa sfinţilor
Nichifor Crainic descoperise mistica ortodoxă în 1920, la Viena, prin "anticării", cum avea să mărturisească mai târziu. "Strălucitoarea mistică ortodoxă", pe care o descoperă acolo, răsărită din câteva cărţi vechi şi prăfuite ale unor mistici orientali, îl va transforma definitiv. "Teologia mistică e ştiinţa îndumnezeirii omului"; ştiinţa sfinţilor - o definea Crainic. "Ea este comoara cea mai de preţ a vieţii ortodoxe". Întors în ţară, Nichifor Crainic e hotărât să reabiliteze teologia mistică, ignorată în Facultăţi.
De altfel, Părintele Stăniloae îl considera "restauratorul ortodoxiei româneşti pe temeliile ei autentice". Nichifor Crainic îşi va ţine cursurile sale mai întâi la Chişinău, iar din 1932, la Facultatea de Teologie din Bucureşti. În 1940, Crainic este primit în Academia Română, moment istoric, când marele poet Lucian Blaga va ţine un discurs excepţional. "Odată cu Nichifor Crainic, în Academia Română intră şi marii mistici bizantini", a spus poetul clujean. Exact în acest moment, când steaua lui Crainic strălucea din plin, iar la prestigioasa revistă "Gândirea", înfiinţată de el, colaborau toţi marii scriitori interbelici, s-a apropiat de el şi Părintele Arsenie. Cel care le-a mijlocit întâlnirea a fost Părintele Dumitru Stăniloae. În 1934, Crainic venise la Sibiu să ţină o conferinţă, după care a fost invitat la masă de Mitropolitul Nicolae Bălan, împreună cu Părintele Stăniloae şi Părintele Arsenie. Împrietenirea s-a produs pe loc, Crainic invitându-l pe părintele Stăniloae să scrie la "Gândirea", revista pe care o patrona. Şi pentru ca lucrurile să se lege şi mai bine, în primul an de facultate la Bucureşti, Părintele Arsenie stă în gazdă la Gheorghe Stăniloae, fratele Părintelui. Acum începe el să meargă la cursurile de la Facultatea de Teologie, unde profesorul Crainic preda mistică ortodoxă şi mistică germană. Aceste cursuri i-au deschis calea către desăvârşire tânărului Zian Boca şi l-au convins să se călugărească; "Aveam legături de cunoştinţă şi prietenie, cunoscându-l ca pe un profesor foarte bun", va mărturisi peste ani Părintele Arsenie. Crainic a influenţat şi mişcarea Rugului Aprins, începând cu primul articol despre Rugăciunea Inimii, scris chiar de el. Sandu Tudor, întemeietorul Rugului Aprins, i-a audiat şi el cursul şi a scris la "Gândirea". La fel, Părintele Galeriu şi Sofian Boghiu i-au audiat cursurile cu sfinţenie, ultimul, pe când era şi el student la Belle Arte.
Marile proiecte: Filocalia
Părintele Stăniloae şi Părintele Arsenie Boca i-au fost lui Crainic discipoli direcţi. S-au maturizat teologic la umbra lui. Sub influenţa lui Crainic, Părintele Stăniloae a publicat şi o carte plină de profunzimi, despre Sf. Grigorie Palama, şi toţi trei, Crainic şi discipolii săi, părinţii Arsenie Boca şi Dumitru Stăniloae, au fost ctitorii de frunte ai Filocaliei româneşti din sec. al XX-lea, o serie de volume care vorbesc despre curăţire, iluminare şi îndumnezeirea omului. Adică despre esenţa ortodoxiei. Filocalie înseamnă iubire de frumos şi frumuseţe duhovnicească. Erau texte ale scriitorilor bizantini mistici. O adevărată bază de date, cu experienţe ale Sfinţilor Părinţi. Între ele, cartea Sfântului Ioan Scărarul a fost tradusă din franceză chiar de Părintele Arsenie. În 1938, Nichifor Crainic cere sprijinul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române pentru publicarea Filocaliei. Mitropolitul Bălan se angajează să o tipărească. Ba mai mult, diaconul Zian Boca este trimis în primăvara anului următor cu bursă la Muntele Athos, ca să înveţe toată rânduiala duhovnicească şi meşteşugul artei bizantine, dar de unde să aducă şi scrieri ale Filocaliei. Şi Părintele Arsenie pleacă pe Athos, şi la întoarcere aduce manuscrisele găsite de el la schitul românesc Prodromul.
Dar poate cea mai tulburătoare influenţă a lui Nichifor Crainic s-a regăsit în activitatea părintelui Arsenie de la Sâmbăta. "Fără o mânăstire care să reînvieze, într-adevăr, şi să pună în circulaţie, din nou, imaginea pură a lui Iisus Hristos, e mai greu să ajungem la o renaştere a societăţii noastre", spusese Crainic, cândva. Un gând pe care părintele Arsenie l-a transformat în crez, atunci când miilor de pelerini veniţi să îl vadă şi să-l asculte, le ridica în faţa ochilor, cu glas de tunet, vălul curăţiei lui Hristos.
FLORIN DUŢU, cercetător
"Un posmag, slănină şi brânză"
Călugărul misterios de la Sâmbăta
- În timp ce Părintele Arsenie era la Sâmbăta, la zenitul drumului său duhovnicesc, pentru mentorul său, Nichifor Crainic, se anunţau zile grele. După 23 august 1944, marele profesor şi om de cultură îşi începe anii pribegiei. Cum s-a întâmplat?
- Imediat după 23 august, Crainic a răcit grav şi a fost dus la Sibiu, la doctorul Haţieganu. Şi pe când era în spital, află din ziare că a fost prins şi că e judecat, deşi el se afla în libertate! Atunci şi-a dat seama că noua putere roşie i-a pus gând rău. Şi s-a gândit să stea ascuns, până se vor mai limpezi apele. Între timp, e dat în urmărire şi condamnat în contumacie, în Procesul Ziariştilor.
- L-au acuzat, între altele, şi că făcuse parte din guvernele Antonescu şi Carol al II-ea. Dar Crainic fusese pus ministru pentru că era o personalitate a timpului său. Acuzator public în procesul lui Crainic a fost Alexandrina Sidorovici, soţia lui Silviu Brucan. Ea a cerut ca Nichifor Crainic "să sufere pedeapsa detenţiunii grele pe viaţă şi degradaţiune civică timp de 10 ani".
- Care a fost traseul lui Crainic?
- S-a ascuns mai întâi în Sibiu, unde un primar refugiat din Bucovina îi confecţionează un buletin fals, pe numele de Ion Vladimir Spânu, negustor de cherestea. Eu l-am descoperit, în arhive. Crainic şi-a lăsat barbă şi purta ochelari de sticlă groasă, ca să nu fie recunoscut. Între timp, Părinţii Arsenie şi Stăniloae îi duceau alimente în ascunzătoare. Dar în curând, Crainic înţelege că nu mai poate sta în Sibiu. Raziile româno-sovietice erau tot mai dese, din casă în casă. Şi atunci, Părintele Arsenie l-a scos din oraş. Vă voi povesti această evadare de film, cu amănunte suplimentare celor pe care le-am relatat într-un număr trecut al revistei. Crainic şi Arsenie au fugit ascunşi amândoi într-un camion cu brânză. Cu ei era şi o ţărancă dintr-un sat din apropiere, Lena Parascheva, care s-a rugat tot drumul la Dumnezeu. Fugarii reuşesc să treacă de raziile de la graniţa Sibiului. Îi oprise totuşi o patrulă: un român şi un rus. Soldatul nostru a simţit că e ceva în neregulă, dar i-a spus rusului: "Gata, merge!". "E un suflu care la vreme de primejdie ne aduce aminte că suntem fraţi", a spus Părintele Arsenie. Au coborât din camion şi au ajuns teferi la Sâmbăta de Sus, la mânăstire. Acolo, Nichifor Crainic s-a deghizat în călugăr. Purta barbă şi avea rasă călugărească. Părintele Arsenie l-a prezentat celorlalţi călugări ca pe un doritor de viaţă sihăstrească. Şi toţi îi spuneau "fratele Ioan". Doar Părintele Arsenie şi Părintele Serafim Popescu au ştiut cine e. Călugării însă erau foarte uimiţi că noul venit fumează. Părintele Arsenie l-a adăpostit în casa mitropolitului Bălan, fără ştirea acestuia. Crainic scria poezii, corecta literar primele părţi traduse ale Filocaliei, şi îşi scria memoriile: "Zile albe, zile negre", manuscrisul ce va fi salvat apoi de Părintele Arsenie, după ce Crainic s-a predat. Celelalte manuscrise ale lui Crainic din perioada de la Sâmbata au avut o soartă cruntă. Crainic ascunsese o valiză cu manuscrise în podul casei mitropolitului. Descoperită de comunişti, au fost toate arse.
- Din datele pe care le-aţi aflat în cercetările dvs., există şi informaţii legate de viaţa la Sâmbăta a celor doi cărturari?
- Când nu veneau pelerini la mânăstire, Părintele Arsenie şi Nichifor Crainic se plimbau prin zăpadă, bucurându-se de frumuseţea peisajului şi de urmele lăsate de sălbăticiunile care se apropiaseră noaptea de mânăstire. Iepuri, cerbi, lupi, căprioare - Părintele Arsenie le ştia pe toate, iar asta îl uimea şi îl încânta pe Crainic. Iarna aceea de la Sâmbăta, a lui 1944-1945, a fost cea mai liniştită şi binecuvântată pentru maestrul hăituit. Dar mânăstirea era "un loc imens de pelerinaj", "sute şi mii de oameni venind să-l asculte pe părintele Arsenie", după cum spune chiar Crainic. Aşa că pribeagul e nevoit să plece. Crainic se îndreaptă spre Hunedoara şi apoi mai departe, spre Ţara Moţilor.
- A fost prins de comunişti?
- În 1946, pe când se ascundea în satul Lepindea, nu departe de Târgu Mureş, a aflat că i-a murit soţia. O iubise nespus de mult. Compune, sfâşiat de durere, poezia "Rugăciune sub cruce"... "Dacă mi-ai dat şi mie o pâine de femeie/ Nu ştiu nici groapa unde sortit i-a fost să steie./ O singură odraslă, de două ori orfană,/ Visează de la mila călăilor pomană". Se duce în cimitirul satului, ia o Psaltire, merge lângă un mormânt proaspăt şi începe să citească rugăciuni. De parcă mormântul ar fi fost al soţiei sale. Câţiva săteni îi recunosc vocea. O auziseră la radio. Notorietatea îi juca feste. Pleacă mai departe, pe drumul durerii, însoţit de un căţel credincios, Grigri, care se ţinuse de el. Apoi, în mai 1947, Crainic se predă. E închis imediat la Văcăreşti. Am găsit un bilet impresionant în arhive. În el, Crainic îi cere Părintelui Arsenie să-l ajute cu "posmag, slănină şi brânză". Biletul a fost înhăţat de securitate.
Iadul din spatele gratiilor
Nichifor Crainic avea 58 de ani când a fost condamnat şi aruncat în temniţă la Aiud. A stat acolo 15 ani. "Am cunoscut iadul!" - va scrie mai târziu. În aceiaşi nenorociţi ani '50, suflarea iadului îl va încerca şi pe Părintele Arsenie Boca: persecutat, arestat, închis la Canal, alungat din mânăstire. De parcă destinele lor trebuiau să îşi păstreze balansul, Nichifor Crainic este şi el batjocorit, bătut şi înfometat în temniţă. Dar scrie poezii cutremurătoare. "Cântecul potirului" este o capodoperă. Părintele Stăniloae considera această poezie a lui Crainic ca fiind "poezia care ar merita să fie învăţată de fiecare român". Poeziile scrise în temniţele Aiudului şi trimise prin ţeavă, între celule, prin ciocănituri în alfabetul Morse şi, odată cu ele, cursurile de mistică ortodoxă predate acolo de Crainic au constituit hrană duhovnicească şi le-au dat putere să reziste, oropsiţilor înlănţuiţi. "Duminica dimineaţa, nu terciul era aşteptat, ci predica lui Nichifor Crainic. Spusă în şoaptă, ca să nu audă gardianul, ea ne-a suplinit antibioticele şi vitaminele, ne-a ţinut de foame", spune Nicolae Enescu, unul dintre cei care au stat în aceeaşi celulă cu Crainic.
Ultima întâlnire
În anii '60, Părintele Arsenie şi Nichifor Crainic se vor întâlni pentru ultima oară. Amândoi aveau destinele frânte. Nichifor Crainic, după ani de temniţă, iar Părintele Arsenie, alungat de la Prislop şi interzis în altar, fără dreptul de a mai sluji.
- Cum s-au reîntâlnit "maestrul" şi "ucenicul" în Bucureşti?
- Cât a locuit în Bucureşti şi a pictat la Drăgănescu, Părintele Arsenie Boca a reluat legătura cu Nichifor Crainic. În 1971, Crainic îi face o vizită Părintelui la Drăgănescu. Acum îi dă Crainic faimoasa scrisoare, cu acel adagio sublim şi cutremurător: "Iubite Părinte Arsenie, a fost o vreme când te-am ştiut pictor de suflete, după modelul Domnului nostru Iisus Hristos. Ce vreme înălţătoare, când toată ţara lui Avram Iancu se mişca în pelerinaj, cântând cu zăpada până la piept, spre Sâmbăta de Sus, ctitoria voevodului martir!... Ceea ce am admirat la Sfinţia Ta e că nu te-ai lăsat. Din zugrav de suflete, fericite să se modeleze după Domnul tuturor, iată-te zugrav de biserici, adică al celor ce poartă pe chipurile cuvioase reflexul desăvârşirii Fiului lui Dumnezeu...". A fost, poate, printre ultimele scânteieri ale harului său, pe care Crainic ni le-a lăsat în scris. O mărturie de credinţă până la capăt, în cel care a fost cel mai iubit şi mai dăruit discipol al său: Părintele Arsenie Boca, sfântul şi lumina ţăranilor din Ardeal.