Suntem la jumătatea anilor treizeci ai secolului 20. România Mare își trăiește cu intensitate și eleganță miracolul înfloririi, în clipe ce par poleite cu eternitate. Bucureștiul iradiază prin luminile elitelor sale intelectuale care atrag la studii tineri din toată țara. Printre ei se numără și Zian Boca Vălean, un moț chipeș, cu ochi albaștri, student la Facultatea de Belle Arte. Însuși Mitropolitul Ardealului, Nicolae Bălan, îl trimisese la București, în 1933, cu o bursă, după ce îi remarcase în anii de teologie de la Sibiu, talentul neobișnuit în ale picturii și desenului. Mânat de febrilitatea inteligenței și a nesațului său cultural, Zian nu se mulțumește însă numai cu dascălii săi de la Arte Frumoase, ci frecventează și cursurile Facultății de Teologie din București, celebre în vreme, pe care le ținea marele om de cultură Nichifor Crainic. Preocupat de teologia mistică, prelegerile sale "îi înălțau pe auditori la ceruri", după cum scria presa vremii. Pentru tânărul Zian, proaspăt ieșit din școala de teologie a Sibiului, prezența înflăcărată a lui Crainic va fi întâlnirea decisivă a destinului său. E momentul în care viitorul Arsenie Boca se hotărește să devină călugăr. De acum înainte, drumurile acestor două personalități uriașe ale României se vor intersecta într-o prietenie spirituală, dusă până spre finalul vieții lor.
Știința sfinților
Nichifor Crainic descoperise mistica ortodoxă în 1920, la Viena, prin "anticării", cum avea să mărturisească mai târziu. "Strălucitoarea mistică ortodoxă", pe care o descoperă acolo, răsărită din câteva cărți vechi și prăfuite ale unor mistici orientali, îl va transforma definitiv. "Teologia mistică e știința îndumnezeirii omului"; știința sfinților - o definea Crainic. "Ea este comoara cea mai de preț a vieții ortodoxe". Întors în țară, Nichifor Crainic e hotărât să reabiliteze teologia mistică, ignorată în Facultăți.
De altfel, Părintele Stăniloae îl considera "restauratorul ortodoxiei românești pe temeliile ei autentice". Nichifor Crainic își va ține cursurile sale mai întâi la Chișinău, iar din 1932, la Facultatea de Teologie din București. În 1940, Crainic este primit în Academia Română, moment istoric, când marele poet Lucian Blaga va ține un discurs excepțional. "Odată cu Nichifor Crainic, în Academia Română intră și marii mistici bizantini", a spus poetul clujean. Exact în acest moment, când steaua lui Crainic strălucea din plin, iar la prestigioasa revistă "Gândirea", înființată de el, colaborau toți marii scriitori interbelici, s-a apropiat de el și Părintele Arsenie. Cel care le-a mijlocit întâlnirea a fost Părintele Dumitru Stăniloae. În 1934, Crainic venise la Sibiu să țină o conferință, după care a fost invitat la masă de Mitropolitul Nicolae Bălan, împreună cu Părintele Stăniloae și Părintele Arsenie. Împrietenirea s-a produs pe loc, Crainic invitându-l pe părintele Stăniloae să scrie la "Gândirea", revista pe care o patrona. Și pentru ca lucrurile să se lege și mai bine, în primul an de facultate la București, Părintele Arsenie stă în gazdă la Gheorghe Stăniloae, fratele Părintelui. Acum începe el să meargă la cursurile de la Facultatea de Teologie, unde profesorul Crainic preda mistică ortodoxă și mistică germană. Aceste cursuri i-au deschis calea către desăvârșire tânărului Zian Boca și l-au convins să se călugărească; "Aveam legături de cunoștință și prietenie, cunoscându-l ca pe un profesor foarte bun", va mărturisi peste ani Părintele Arsenie. Crainic a influențat și mișcarea Rugului Aprins, începând cu primul articol despre Rugăciunea Inimii, scris chiar de el. Sandu Tudor, întemeietorul Rugului Aprins, i-a audiat și el cursul și a scris la "Gândirea". La fel, Părintele Galeriu și Sofian Boghiu i-au audiat cursurile cu sfințenie, ultimul, pe când era și el student la Belle Arte.
Marile proiecte: Filocalia
Părintele Stăniloae și Părintele Arsenie Boca i-au fost lui Crainic discipoli direcți. S-au maturizat teologic la umbra lui. Sub influența lui Crainic, Părintele Stăniloae a publicat și o carte plină de profunzimi, despre Sf. Grigorie Palama, și toți trei, Crainic și discipolii săi, părinții Arsenie Boca și Dumitru Stăniloae, au fost ctitorii de frunte ai Filocaliei românești din sec. al XX-lea, o serie de volume care vorbesc despre curățire, iluminare și îndumnezeirea omului. Adică despre esența ortodoxiei. Filocalie înseamnă iubire de frumos și frumusețe duhovnicească. Erau texte ale scriitorilor bizantini mistici. O adevărată bază de date, cu experiențe ale Sfinților Părinți. Între ele, cartea Sfântului Ioan Scărarul a fost tradusă din franceză chiar de Părintele Arsenie. În 1938, Nichifor Crainic cere sprijinul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române pentru publicarea Filocaliei. Mitropolitul Bălan se angajează să o tipărească. Ba mai mult, diaconul Zian Boca este trimis în primăvara anului următor cu bursă la Muntele Athos, ca să învețe toată rânduiala duhovnicească și meșteșugul artei bizantine, dar de unde să aducă și scrieri ale Filocaliei. Și Părintele Arsenie pleacă pe Athos, și la întoarcere aduce manuscrisele găsite de el la schitul românesc Prodromul.
Dar poate cea mai tulburătoare influență a lui Nichifor Crainic s-a regăsit în activitatea părintelui Arsenie de la Sâmbăta. "Fără o mânăstire care să reînvieze, într-adevăr, și să pună în circulație, din nou, imaginea pură a lui Iisus Hristos, e mai greu să ajungem la o renaștere a societății noastre", spusese Crainic, cândva. Un gând pe care părintele Arsenie l-a transformat în crez, atunci când miilor de pelerini veniți să îl vadă și să-l asculte, le ridica în fața ochilor, cu glas de tunet, vălul curăției lui Hristos.
FLORIN DUȚU, cercetător
"Un posmag, slănină și brânză"
Călugărul misterios de la Sâmbăta
- În timp ce Părintele Arsenie era la Sâmbăta, la zenitul drumului său duhovnicesc, pentru mentorul său, Nichifor Crainic, se anunțau zile grele. După 23 august 1944, marele profesor și om de cultură își începe anii pribegiei. Cum s-a întâmplat?
- Imediat după 23 august, Crainic a răcit grav și a fost dus la Sibiu, la doctorul Hațieganu. Și pe când era în spital, află din ziare că a fost prins și că e judecat, deși el se afla în libertate! Atunci și-a dat seama că noua putere roșie i-a pus gând rău. Și s-a gândit să stea ascuns, până se vor mai limpezi apele. Între timp, e dat în urmărire și condamnat în contumacie, în Procesul Ziariștilor.
- Pentru ce era acuzat?
- L-au acuzat, între altele, și că făcuse parte din guvernele Antonescu și Carol al II-ea. Dar Crainic fusese pus ministru pentru că era o personalitate a timpului său. Acuzator public în procesul lui Crainic a fost Alexandrina Sidorovici, soția lui Silviu Brucan. Ea a cerut ca Nichifor Crainic "să sufere pedeapsa detențiunii grele pe viață și degradațiune civică timp de 10 ani".
- Care a fost traseul lui Crainic?
- S-a ascuns mai întâi în Sibiu, unde un primar refugiat din Bucovina îi confecționează un buletin fals, pe numele de Ion Vladimir Spânu, negustor de cherestea. Eu l-am descoperit, în arhive. Crainic și-a lăsat barbă și purta ochelari de sticlă groasă, ca să nu fie recunoscut. Între timp, Părinții Arsenie și Stăniloae îi duceau alimente în ascunzătoare. Dar în curând, Crainic înțelege că nu mai poate sta în Sibiu. Raziile româno-sovietice erau tot mai dese, din casă în casă. Și atunci, Părintele Arsenie l-a scos din oraș. Vă voi povesti această evadare de film, cu amănunte suplimentare celor pe care le-am relatat într-un număr trecut al revistei. Crainic și Arsenie au fugit ascunși amândoi într-un camion cu brânză. Cu ei era și o țărancă dintr-un sat din apropiere, Lena Parascheva, care s-a rugat tot drumul la Dumnezeu. Fugarii reușesc să treacă de raziile de la granița Sibiului. Îi oprise totuși o patrulă: un român și un rus. Soldatul nostru a simțit că e ceva în neregulă, dar i-a spus rusului: "Gata, merge!". "E un suflu care la vreme de primejdie ne aduce aminte că suntem frați", a spus Părintele Arsenie. Au coborât din camion și au ajuns teferi la Sâmbăta de Sus, la mânăstire. Acolo, Nichifor Crainic s-a deghizat în călugăr. Purta barbă și avea rasă călugărească. Părintele Arsenie l-a prezentat celorlalți călugări ca pe un doritor de viață sihăstrească. Și toți îi spuneau "fratele Ioan". Doar Părintele Arsenie și Părintele Serafim Popescu au știut cine e. Călugării însă erau foarte uimiți că noul venit fumează. Părintele Arsenie l-a adăpostit în casa mitropolitului Bălan, fără știrea acestuia. Crainic scria poezii, corecta literar primele părți traduse ale Filocaliei, și își scria memoriile: "Zile albe, zile negre", manuscrisul ce va fi salvat apoi de Părintele Arsenie, după ce Crainic s-a predat. Celelalte manuscrise ale lui Crainic din perioada de la Sâmbata au avut o soartă cruntă. Crainic ascunsese o valiză cu manuscrise în podul casei mitropolitului. Descoperită de comuniști, au fost toate arse.
- Din datele pe care le-ați aflat în cercetările dvs., există și informații legate de viața la Sâmbăta a celor doi cărturari?
- Când nu veneau pelerini la mânăstire, Părintele Arsenie și Nichifor Crainic se plimbau prin zăpadă, bucurându-se de frumusețea peisajului și de urmele lăsate de sălbăticiunile care se apropiaseră noaptea de mânăstire. Iepuri, cerbi, lupi, căprioare - Părintele Arsenie le știa pe toate, iar asta îl uimea și îl încânta pe Crainic. Iarna aceea de la Sâmbăta, a lui 1944-1945, a fost cea mai liniștită și binecuvântată pentru maestrul hăituit. Dar mânăstirea era "un loc imens de pelerinaj", "sute și mii de oameni venind să-l asculte pe părintele Arsenie", după cum spune chiar Crainic. Așa că pribeagul e nevoit să plece. Crainic se îndreaptă spre Hunedoara și apoi mai departe, spre Țara Moților.
- A fost prins de comuniști?
- În 1946, pe când se ascundea în satul Lepindea, nu departe de Târgu Mureș, a aflat că i-a murit soția. O iubise nespus de mult. Compune, sfâșiat de durere, poezia "Rugăciune sub cruce"... "Dacă mi-ai dat și mie o pâine de femeie/ Nu știu nici groapa unde sortit i-a fost să steie./ O singură odraslă, de două ori orfană,/ Visează de la mila călăilor pomană". Se duce în cimitirul satului, ia o Psaltire, merge lângă un mormânt proaspăt și începe să citească rugăciuni. De parcă mormântul ar fi fost al soției sale. Câțiva săteni îi recunosc vocea. O auziseră la radio. Notorietatea îi juca feste. Pleacă mai departe, pe drumul durerii, însoțit de un cățel credincios, Grigri, care se ținuse de el. Apoi, în mai 1947, Crainic se predă. E închis imediat la Văcărești. Am găsit un bilet impresionant în arhive. În el, Crainic îi cere Părintelui Arsenie să-l ajute cu "posmag, slănină și brânză". Biletul a fost înhățat de securitate.
Iadul din spatele gratiilor
Nichifor Crainic avea 58 de ani când a fost condamnat și aruncat în temniță la Aiud. A stat acolo 15 ani. "Am cunoscut iadul!" - va scrie mai târziu. În aceiași nenorociți ani '50, suflarea iadului îl va încerca și pe Părintele Arsenie Boca: persecutat, arestat, închis la Canal, alungat din mânăstire. De parcă destinele lor trebuiau să își păstreze balansul, Nichifor Crainic este și el batjocorit, bătut și înfometat în temniță. Dar scrie poezii cutremurătoare. "Cântecul potirului" este o capodoperă. Părintele Stăniloae considera această poezie a lui Crainic ca fiind "poezia care ar merita să fie învățată de fiecare român". Poeziile scrise în temnițele Aiudului și trimise prin țeavă, între celule, prin ciocănituri în alfabetul Morse și, odată cu ele, cursurile de mistică ortodoxă predate acolo de Crainic au constituit hrană duhovnicească și le-au dat putere să reziste, oropsiților înlănțuiți. "Duminica dimineața, nu terciul era așteptat, ci predica lui Nichifor Crainic. Spusă în șoaptă, ca să nu audă gardianul, ea ne-a suplinit antibioticele și vitaminele, ne-a ținut de foame", spune Nicolae Enescu, unul dintre cei care au stat în aceeași celulă cu Crainic.
Ultima întâlnire
În anii '60, Părintele Arsenie și Nichifor Crainic se vor întâlni pentru ultima oară. Amândoi aveau destinele frânte. Nichifor Crainic, după ani de temniță, iar Părintele Arsenie, alungat de la Prislop și interzis în altar, fără dreptul de a mai sluji.
- Cum s-au reîntâlnit "maestrul" și "ucenicul" în București?
- Cât a locuit în București și a pictat la Drăgănescu, Părintele Arsenie Boca a reluat legătura cu Nichifor Crainic. În 1971, Crainic îi face o vizită Părintelui la Drăgănescu. Acum îi dă Crainic faimoasa scrisoare, cu acel adagio sublim și cutremurător: "Iubite Părinte Arsenie, a fost o vreme când te-am știut pictor de suflete, după modelul Domnului nostru Iisus Hristos. Ce vreme înălțătoare, când toată țara lui Avram Iancu se mișca în pelerinaj, cântând cu zăpada până la piept, spre Sâmbăta de Sus, ctitoria voevodului martir!... Ceea ce am admirat la Sfinția Ta e că nu te-ai lăsat. Din zugrav de suflete, fericite să se modeleze după Domnul tuturor, iată-te zugrav de biserici, adică al celor ce poartă pe chipurile cuvioase reflexul desăvârșirii Fiului lui Dumnezeu...". A fost, poate, printre ultimele scânteieri ale harului său, pe care Crainic ni le-a lăsat în scris. O mărturie de credință până la capăt, în cel care a fost cel mai iubit și mai dăruit discipol al său: Părintele Arsenie Boca, sfântul și lumina țăranilor din Ardeal.