- Întreaga lume se scutura din temelii, în toamna lui 1915, în plin război mondial, dar nicăieri tumultul nu era mai mare decât în satele din Buzăul Ardelean, strânse ca într-o menghină între opresiunea stăpânirii austro-ungare şi graniţa cu ţara-mamă, aflată la o aruncătură de băţ, peste munţi. Numai român să nu fi fost atunci, în zona Covasnei. Dar, de fapt, asta a fost mereu soarta românilor ardeleni. Urmele vechilor "lanţuri" ce i-au ţinut departe de fraţii de dincolo de Carpaţi se văd şi azi, vii ca nişte răni deschise. Iar memoria suferinţelor e la fel de trează ca acum 100 de ani... -
Năvala "jândarilor"
Cum ieşi din Vama Buzăului, numai ce laşi pe dreapta clădirea "Comânduirii Cailor" şi "Garnizoana leat 1700", şi drumul grăbeşte pe dată, pieptiş, spre culmi, mânat parcă de un dor nebun. În stânga, pe un deluşor, ies din zăpadă ca nişte umbre ale istoriei, ruinele vechii biserici grănicereşti. Mai sus de ele, "fastung"-urile (întărituri de pământ ridicate de saşii braşoveni, în negura vremii) copleşite de troienele grele ale lui februarie. Deasupra lor sunt doar brazii. Brazi falnici, nefiresc de înalţi, lungiţi parcă dinadins, ca să "bată" până dincolo de graniţa culmilor, în Muntenia fraţilor români. Doar atât, doar siluetele acestor brazi semeţi, de pe vârf de munte, i-au despărţit, vreme de sute de ani, pe bieţii români din Buzăul Ardelean (zona Întorsurii şi a Vămii Buzăului) de românii liberi din Ţara Românească şi-apoi din Mica Românie a lui Cuza şi Carol I. Numai potecile ascunse pe lângă aceşti brazi, prin Sita Buzăului ori de pe deasupra, prin Tabla Buţii, au ţinut vie speranţa românilor ardeleni. Uneori, câte un flăcău din Ardeal se îndrăgostea de câte-o fată de "dincolo", iar miracolul iubirii lor încălzea sufletele celor din Vamă. Poate, cândva, s-o putea mai mult de atât... Ani şi ani la rând, la vreme de oprimare ori de primejdie, n-a fost dimineaţă lăsată de la Dumnezeu, ca oamenii din Vama Buzăului să nu se roage şi să nu aştepte, cumva, un semn de dincolo de Carpaţi, de dincolo de brazii cei înalţi de pe culmi, o "minune", aşa cum fusese intrarea în Ardeal, peste Tabla Buţii, a lui Mihai Viteazul, la 1599, în drumul său glorios spre Alba Iulia. Cronicile spun că două zile a poposit Mihai cu oamenii lui la Vama Buzăului, unde a fost primit şi omenit cum se cuvine, de românii din zonă. Abia apoi a luat-o spre lupta glorioasă de la Şelimbăr. Dar bucuria românilor a fost de scurtă durată căci, imediat după moartea voievodului, saşii din Braşov au ridicat "fastung"-urile cele înalte pe graniţa cu Muntenia, ca să poată bloca din timp pătrunderile în Ardeal. După 1700, când habsburgii au luat Ardealul, graniţa a fost mereu întărită. Totul a culminat în anii tulburi de la începutul secolului XX, când Imperiul Austro-Ungar a intrat de partea Germaniei în Primul Război Mondial, iar graniţa a fost pregătită ca de război, cu şanţuri şi întărituri muncite, sub ameninţarea puştii, chiar de copiii şi de femeile românilor trimişi pe front să lupte pentru visurile de mărire ale Împăratului. Cei care scăpaseră de front, mai ales intelectualii patrioţi, erau spionaţi la sânge, suspectaţi că fac jocurile guvernului de la Bucureşti. Devenise limpede pentru toată lumea că România nu e dispusă să intre alături de Austro-Ungaria în război, aşa că represiunea împotriva populaţiei româneşti se înăsprea tot mai mult. Până când, într-o zi mohorâtă de toamnă a lui 1915, "jândarii" stăpânirii au intrat, agitaţi nevoie mare, în satele din Buzăul Ardelean...
Lacrimi din străini
"Cum puteam să mă mai bat pentru stăpâni, când popa nost' suferea în lanţuri, cu ştreangu' la cap, pentru noi toţi, el, care ne-a închinat la altar, ne-o lepădat die răle, ne-o pus plaivasu' în mână, ne-o învăţat buchiile, o sădit în noi curajul să ne batem cu toate grelele, să râdem morţii în obraz, ca bunii noştri din veac, pentru glia nostră, ca să putem ţâne capul sus, cum mereu ne-o îmbărbătat? Şi el s-o pus cu moartia când i-o spionat pă unguri, nu s-o tiemut...", scrie acasă, de pe patul spitalului de campanie, cu mâna încă sângerândă, Culiţă Drăgan. Pentru Culiţă, chipul drept şi înţelept al preotului Modroiu e icoană vie. Cum să-i facă una ca asta bietului părinte, românul cel mai verde din câţi cunoştea el? Tânărul soldat din Vama Buzăului nu-şi poate conteni lacrimile. Nu era de-ajuns că el şi toţi cei ca el, tinerii ce purtau mândri tricolorul pe sub tunica de soldat imperial, erau hăituţi şi umiliţi prin lumea largă, din Italia până în Galiţia, într-un război care nu era al lor? Acum ajunseseră să sufere şi cei de-acasă, să ajungă popii şi învăţătorii între baionete, înfundaţi în închisori, sub ameninţarea ştreangului? Mai rău de atât nu se putea! Iar dacă popa Modroiu riscase ştreangul, apăi aşa or face şi ei, mâna de holtei ardeleni ce se hotărâseră pe dată să dezerteze din armata asupritorilor, ca să se înroleze "volintiri", în oastea română, când o veni vremea să treacă munţii şi să împlinească Unirea cea mare!
Drumul crucii
Vestea arestării preotului Ioan Modroiu din Vama, împreună cu cumnatul său, preotul Ioan Coman din Sita, ca şi a altor preoţi şi învăţaţi ardeleni de către "jândarii" stăpânirii austro-ungare s-a răspândit repede, până la graniţele imperiului şi dincolo de ele, pe unde ajunseseră să-şi uite oasele bietele cătane române din armata austro-ungară. Pe 22 octombrie 1915, în plin război mondial, 16 patrioţi ardeleni - preoţi, învăţători, avocaţi, farmacişti, floarea intelectualităţii cu simţire românească - fuseseră ridicaţi de jandarmi, legaţi în lanţuri şi purtaţi prin ploaie, zeci şi sute de kilometri, pălmuiţi, huiduiţi şi batjocoriţi, ziua în amiaza mare, pe drumul ţării. Unii preoţi au fost smulşi dintre enoriaşi în mijlocul slujbelor, învăţătorii luaţi dintre elevi în toiul orelor. Învinuirea te înfiora numai când o auzeai: înaltă trădare a "patriei" austro-ungare.
"Un ordin laconic ne înşiruie pe două rânduri şi ne porneşte spre gară, înconjuraţi din toate părţile de jandarmi cu arma în mână şi detectivi cu revolverele trase. Un detectiv ne destinează un vagon de cărbuni, somându-ne să-l ocupăm. Dibuind prin întunerecul vagonului, m-am trezit cu un picior într-un vas cu apă şi cu celălalt pe botul unui porc. Protestul indignat al animalului atrase pe şeful gării, stăpânul porcilor, care ne-a oprit imediat: «Trimiteţi-i în alt vagon! Sunt mai scumpi porcii mei decât capetele acestor trădători»". Există sute de astfel de evocări din Primul Război Mondial. Ardealul întreg era în fierbere, iar dezertările românilor din armata imperială ajung la ordinul miilor.
Zvonul sinistru al epurărilor patrioţilor români din Ardeal colinda tăinuit de ceva vreme. Un zvon despre o listă neagră, care purta osânda morţii pentru toţi românii din cuprinsul imperiului care se încumetaseră să-şi manifeste deschis fiinţa lor de români. "A fi român era o crimă", povestesc şi acum bătrânii din Vamă, care i-au mai prins în viaţă pe părintele Modroiu şi pe ceilalţi mari patrioţi din Buzăul Ardelean. Cu cât Imperiul se clătina mai tare, iar războiul mergea mai prost pentru austro-ungari, cu atât paginile "pravilei negre" se îngroşau cu tot mai multe nume româneşti. În scurt timp, temniţele din Cluj, Târgu Mureş, Odorhei şi Seghedin sunt pline, iar drumul cel mai bătut al românilor devine drumul Şopronului, localitatea din pusta Ungariei, cu închisoarea sa de temut, înţesată de români.
Tocmai iminenţa intrării României în război împotriva Austro-Ungariei şi a Puterilor Centrale le făcea viaţa iad patrioţilor ardeleni. "Aici, în zonă, de când lumea, nu au fost decât români. Şi nu doar că erau români, erau doar ortodocşi. Aici s-a format, cu timpul, un fel de refugiu al patrioţilor proscrişi şi al românilor care voiau să fugă de uniaţie", îmi povesteşte doamna profesoară Corina Sporea-Bărăgan din Acriş, ultimul sat din comuna Vama Buzăului, înainte de vechea graniţă cu Muntenia. "Avem aici multe nume de oameni veniţi din alte părţi ale Ardealului. Avem Tohăneanu, de la Tohani, Săceleanu de la Săcele, Ardeleanu, Ticuşanu, Mureşanu, fiecare după locul de unde a venit. Deşi n-au avut biserică până la 1848, românii nu s-au atins de biserica ungurească. Preferau să meargă până în Sita, la biserica ortodoxă. Îmi povesteau bătrânii cum treceau dealul şi mergeau 15 kilometri pe jos, şi nu veneau aici, la doi paşi. Aşa fel de români au fost şi sunt pe aici!".
Doamna Corina ştie pe de rost, în cel mai mic detaliu, istoria locului. O povesteşte cu patimă, în timp ce ne ia cu dânsa, la pas, pe vechea graniţă dintre Ardeal şi Muntenia. Se încăpăţânează să oprim la fiecare clădire, la fiecare piatră, la fiecare plăcuţă, la fiecare cruce care evocă istoria acestor locuri. Pentru oamenii de aici, toate aceste detalii sunt importante, pentru că şi suferinţele despre care vorbesc ele au fost pe măsură.
Suntem în curtea şcolii din Vama Buzăului. La intrare, o plăcuţă închinată preoţilor învăţători David Coman şi Ioan Modroiu, "fruntaşi ai acţiunilor româneşti pentru Marea Unire din 1918", aminteşte despre una dintre cele mai revoltătoare şi mai mediatizate acţiuni de forţă împotriva românilor ardeleni din timpul Primului Război Mondial. Un proces lung şi dureros, încheiat acum exact 100 de ani, pe 5 martie 1917, la Cluj, cu o sentinţă care a şocat întreaga suflare românească din Ardeal. "Nouă mari patrioţi români, printre care părintele Ioan Coman, au fost condamnaţi la ştreang, pentru înaltă trădare, iar alte şapte persoane, printre care părintele Modroiu, la 45 de ani de temniţă grea".
Pe toată durata procesului, "trădătorii" sunt supuşi unui veritabil regim de exterminare. "În temniţa de la Braşov a stat două săptămâni, de acolo, legat în lanţuri, a fost escortat la Cluj, întovărăşit pe drum, pretutindeni, de huiduieli, batjocuri, scuipări. În Cluj, a fost aruncat într-o celulă a temniţei ordinare, unde a stat singur doi ani de zile, de unde aproape în toată săptămâna trebuia să iasă în faţa sbirilor, cari îi luau interogatoriul cu palme, pumni şi călcâiele cizmelor", povesteau apropiaţii despre suferinţele părintelui Ioan Coman de la Sita. Procesul durează un an şi ceva, până la 5 martie 1917. Acum exact 100 de ani, Curtea Marţială a diviziei de honvezi de la Cluj anunţa verdictul aşteptat cu sufletul la gură de românii de pretutindeni. Nouă dintre acuzaţi sunt osândiţi la moarte prin ştreang - printre ei, şi preotul Ioan Coman, restul sunt condamnaţi la zeci de ani de închisoare grea, printre ei Gheorghe Negoiescu din Întorsura Buzăului şi Ioan Modroiu, preotul din Vama Buzău. "S-au făcut recursuri peste recursuri, pe care nimeni nu le-a luat în seamă. Până la urmă, parlamentarii bucovineni au luat poziţie. Bucovina a avut mereu o poziţie privilegiată în Imperiu, ea nici n-a fost asociată Ungariei, a fost ducat separat. Parlamentarii bucovineni au protestat puternic în parlamentul de la Viena, apoi au reuşit să intre cu avocatul «spionilor» până la duhovnicul Împărătesei. Cumva-cumva, Împărăteasa l-a înduplecat pe Împărat. În 1918, pe 25 martie, de Buna Vestire, pedeapsa capitală a fost comutată la închisoare pe viaţă. Deja armatele austro-ungare se întorceau învinse de pe front, iar Împăratul s-a gândit că nu ar strica să dea dovadă de un dram de clemenţă. În octombrie s-au ruinat structurile imperiale, iar pe finalul lunii, popii noştri au venit acasă. "Ioan Coman era atât de bolnav, că a murit după numai câteva săptămâni. Cu două zile înainte, fusese ales preşedinte al comitetului naţional local...", îmi povesteşte, emoţionată, doamna Sporea-Bărăgan. "Nu i-a fost dat să vadă şi să se bucure de realizarea idealului pentru care a suferit trei ani de temniţă ucigătoare". Dacă Ioan Coman nu a mai apucat să prindă Marea Unire, cumnatul său, preotul Ioan Modroiu, e primit, în schimb, ca un erou de ai săi şi e rugat să reprezinte satul, la Alba Iulia, la Marea Adunare Naţională de la 1 Decembrie 1918.
Dar la orizontul istoriei răsărea comunismul... Semn de mulţumire pentru tot ce a pătimit pentru România într-o viaţă de om, autorităţile comuniste vor să îl aresteze, în 1947, pe părintele Modroiu. "Într-o zi, vine un soldat de la Interne cu un convocator. «Părinte, dimineaţă la 8 trebuie să te prezinţi la Bucureşti, la Miliţie». Trecut prin închisorile maghiare, părintele era uns cu toate alfiile. «Bine, taică, dacă trebuie, m-oi duce...». «Părinte, dar să nu încerci ceva, că trag!». «Nu, fiule, lasă-mă numai să îmi pun toate lucrurile în ordine pe aici, că cine ştie câţi ani voi lipsi de acasă...». Părintele a cerut să fie dus prin tot satul, «Gheorghe, ai grijă de lemnele pentru foc!», «Vasile, ai grijă să coseşti otava!». Seara, soldatul era rupt de oboseală. Popa l-a luat, l-a ospătat, i-a dat o ţuică... A vorbit cu un cărăuş să-i ducă la tren, la Braşov, la 4 dimineaţa. Cât ce au urcat în vagon, soldatul a adormit lemn. Înghesuială mare pe culoare, cum erau trenurile după război! Apare un alt popă, iar popa nost' îi lasă locul lângă jandarm. «Ia stai şi tu, părinte, că eu m-am odihnit destul!». S-a dat jos la prima staţie şi dus a fost! Soldatul, cum picotea, mai trăgea cu ochiul în jur, dar vedea haina preoţească lângă el şi dormea mai departe. Când a ajuns la Bucureşti, l-a luat de braţ pe preotul de lângă el. «Da' ce treabă ai tu cu mine, mă copile?!». Atunci abia s-a prins soldatul că popa Modroiu fugise! Părintele s-a întors pe furiş în satul lui. Toată lumea ştia că e ba la Niţu Drăganu, ba că e la nişte bătrâne în Acriş, sub munte. Cinci ani a stat ascuns, până s-au liniştit apele şi s-a încredinţat că nu îi mai poate face nimeni nimic. Cinci ani l-au căutat şi nimeni din sat nu l-a dat în vileag! Vă daţi seama ce sat, ce oameni, ce respect pentru preot şi pentru sacrificiul pe care el îl făcuse pentru România, cu ani în urmă...", spune d-na Corina, cu lacrimi în glas.
Epilog
Mişcat de suferinţa unor preoţi precum Ioan Coman şi Ioan Modroiu, părintele Sebastian Stanca - şi el arestat şi deportat, după intrarea României în Primul Război Mondial - a scris, în 1925, o carte impresionantă, despre jertfa preoţimii ardelene în anii de la începutul secolului al XX-lea. Sunt poveşti tulburătoare şi revoltătoare deopotrivă. Iar statistica de la final ne dă o idee despre teroarea sistematică la care a fost supus clerul românesc ardelean: au fost reţinuţi şi interogaţi în timpul Primului Război Mondial peste 250 de preoţi români. Închişi în temniţă: 86 de preoţi. Preoţi duşi în pribegie: 106. Preoţi omorâţi: 4. Preoţi osândiţi la moarte: 4. Preoţi osândiţi la închisoare: 15. Au murit în închisoare: 3 preoţi. Au murit în pribegie: 7 preoţi. Au murit în urma suferinţelor: 28 de preoţi. Iar lor li se adaugă învăţătorii, avocaţii, numeroşi alţi intelectuali patrioţi români...
Fotografii de CLAUDIU TÂRZIU