- Vă poftesc din nou la un interviu, ca să vorbim despre capitolul frumos şi bogat al vieţii Părintelui Arsenie Boca la biserica Drăgănescu, un loc de două ori însemnat. Acolo şi-a pictat opera de căpătâi şi tot acolo au venit după el, ani la rând, ţăranii ardeleni, cărora le fusese duhovnic la Sâmbăta: un semn timpuriu de recunoaştere a sfinţeniei lui...
- S-a întâmplat cum spunea Nichifor Crainic: "Iubite părinte Arsenie, a fost o vreme când te-am ştiut pictor de suflete după modelul Domnului nostru Iisus Hristos. Ce vreme înălţătoare, când toată ţara lui Avram Iancu se mişca în pelerinaj, cântând cu zăpada până la piept, spre Sâmbăta de Sus, ctitoria voievodului martir!". Şi ţara lui Avram Iancu nu s-a oprit. Ardelenii au început să-l caute duium la Drăgănescu, pe sfântul lor. Căci Părintele era un autentic îndrumător duhovnicesc. El separa apele şi îndrepta sufletele cu tărie şi credinţă neobişnuită, spre Mântuire. Ca oamenii să-L cunoască pe Dumnezeu, în viaţa aceasta, de pe acum.
- La vremea despre care vorbim, părintele Arsenie nu mai avea voie să slujească în biserică şi nici să spovedească. De ce mai veneau atunci ardelenii la el, străbătând, iarnă-vară, cu căruţa sau trenul, o jumătate de ţară...
- La Drăgănescu, oamenii veneau să-i spună necazurile. Dar, de cele mai multe ori Părintele, le ştia dinainte. Căci Părintele vedea în duh. Un dar pe care nu mulţi l-au avut în istoria bisericii. Chiar dacă i se interzisese, nedrept, să poarte haina preoţească, Părintele a rămas un "avva", un călugăr încercat şi purtător de Duh. El practica cibernetica duhovnicească, aceasta însemnând, în teologia pastorală, ştiinţa îndrumării oamenilor pe calea mântuirii, spre comuniunea cu Dumnezeu. Contemporan cu Părintele Arsenie a fost şi Părintele Paisie Aghioritul (1924-1994), canonizat de curând de Patriarhia Ecumenică, în 2015. Deşi era un simplu monah, nepreoţit, a fost căutat şi el de foarte mulţi oameni, pentru sfat. Paisie Aghioritul şi Părintele Arsenie îi făceau să înţeleagă pe oameni că sunt contemporani cu Iisus.
- Există dovezi legate de numărul oamenilor care îl căutau? În perioada aceea, părintele era urmărit de securitate...
- Când vorbesc despre ardelenii din Făgăraş, Sibiu, Braşov, care-l căutau pe Părintele Arsenie la Drăgănescu, eu mă bazez pe documente descoperite în arhivele CNSAS, dar şi pe alte mărturii ale oamenilor care au fost acolo şi pe care îi cunosc. Ştim că erau mulţi, pentru că în documentele Securităţii apar însemnări precum "Ce influenţă o fi avut acesta în Ardeal, pentru că vin foarte mulţi cetăţeni după el?". Cei care-l căutaseră la Sâmbăta de Sus, fie vara, fie iarna, "cântând cu zăpada până la piept", veneau şi la Drăgănescu în valuri, fără oprire. Cu bunici, cu părinţi şi nepoţi.
- Cum ajungeau oamenii la Părintele Arsenie?
- Cei mai mulţi veneau cu trenul până în Gara de Nord, iar de acolo, cu autobuzul, până la Drăgănescu, deşi Părintele Savian, parohul bisericii Drăgănescu, a fost atenţionat de cei de la Culte şi de la securitate, ca "să nu mai pună Părintele Arsenie oamenii pe drumuri". Dar oamenii continuau să vină cu îndârjire la Drăgănescu, într-un hagialâc tăcut. Mi-a povestit, de pildă, cineva din sat, care făcea naveta dinspre Bucureşti, că de multe ori rata era plină până la refuz. Erau ţărani din Făgăraş. Se fereau să spună încotro au drum. Şi el se întreba ce caută toţi ţăranii aceia ardeleni, pe care-i vedea cum coboară şi merg liniştiţi, fără o vorbă, la Drăgănescu.
- Există mărturii legate de aceste împrejurări?
- Ştiu o poveste de la Lucia Stănescu, născută Bica, din satul Ludişor, Făgăraş. Tatăl ei a fost Giani Bica, iar bunicul său, Vasile, era om de încredere al Părintelui Arsenie, care îl cooptase în echipa ce i-a săpat în stâncă chilia de la Sâmbăta. Vasile Bica lucrase în America, şi în 1930 s-a întors în ţară, cu fiul său născut acolo, Giani. Îşi făcuse o casă în Ludişor, casă în care Părintele poposea în anii '40, când trebuia să ia trenul spre Sibiu. Pleca de la Sâmbăta, înnopta acolo şi după aceea, la trei dimineaţa, pleca la gara din Făgăraş. Şi povesteşte Lucia Stănescu că bunicul ei pierduse legătura cu Părintele Arsenie. Odată alungat de la Prislop, Părintele era greu de găsit. Dar Lucia Stănescu află, în 1968, că Părintele e la Drăgănescu.Şi la Ludişor, le spune celorlalţi: "Dacă vreţi să-l vedeţi, luaţi trenul la noapte din Făgăraş, ajungeţi la şase dimineaţa în Bucureşti, luaţi un tramvai până la capăt, de acolo - o rată spre Mihăileşti; vă opriţi la intersecţia cu Drăgănescu şi mai mergeţi 2 kilometri şi-l veţi găsi pe Părintele Arsenie al nostru, pictând o biserică!". După asta încep făgărăşenii să ia cu asalt Drăgănescu. Vestea se răspândeşte prin toate satele. Află şi Miron Moga, tatăl Părintelui Petru Moga de la Câmpina, şi fratele său, Nicolae Moga, tot din Ludişor, şi care până în 1989 s-a dus mereu la Părintele. Vasile Bica îl vizitează şi el, pentru sfat. Fiul său, Giani, avusese o problemă în anii '60. Cei de la ambasada S.U.A îl întrebau mereu ce are de gând: sau se întoarce în America, pentru că avea cetăţenie, sau nu se mai întoarce. Şi copiii lui Giani merg la Părintele, pentru povaţă. Şi le-a zis Părintele: "Doar prin voi, copiii, el se va hotărî ce să facă. Prin voi se va lega de pământul României". Giani Bica l-a vizitat pe Părintele în 1988, cu un an înaintea morţii. Satul Ludişor era pus pe lista de sistematizare. Urma să fie ras de pe faţa pământului. Dar Părintele Arsenie l-a liniştit: "Se va răscoli lumea şi nu vor mai dărâma ăştia nimic". Omul nu i-a înţeles exact spusele. Credea că poate oamenii din sat se vor răscula. Dar a venit revoluţia după numai un an, şi Ludişorul a rămas neatins.
- În unele texte dedicate părintelui Arsenie Boca se spune că ţăranii localnici din Drăgănescu nu prea veneau la el. Cum se explică acest fapt? Nu erau intrigaţi de mulţimea care le invadase satul?
- Sătenii din Drăgănescu ştiau doar că părintele Boca este un pictor adus de Părintele Bunescu să picteze biserica, dar nu erau interesaţi şi nu ştiau exact cine este. Există, totuşi, câteva mărturii ale unor săteni care l-au cunoscut. Ei povestesc că Părintele le dădea sfaturi care i-au mirat prin precizia lor. Le pătrundea, dintr-o dată, în suflet. Or, aşa ceva ei nu mai întâlniseră. O femeie din Drăgănescu mi-a povestit că venise să se cunune. Şi Părintele, care era în biserică, i-a pus brusc mâna pe cap şi i-a spus: "Să-ţi duci crucea cu demnitate". Câţiva ani mai târziu, femeia a început să fie chinuită de bărbat, care decăzuse rău de tot. Dintre cei din sat, doar câţiva au văzut în Părintele mai mult decât un simplu pictor. De fapt, nici el n-a urmărit să atragă şi mai mult ochii securităţii.
- Părintele se ferea nu pentru el, ci pentru ca oamenii care îl căutau să nu aibă probleme cu securiştii care îl urmăreau. Când descindeau la Drăgănescu, securiştii nu se mai fereau. Deja, totul pentru ei era o rutină. Nu aveau ce raporta. De multe ori, îşi extindeau reţeaua informativă doar pentru a-şi justifica salariul. Nu erau interesaţi de chestiuni bisericeşti, ci doar dacă Părintele face politică printre oameni. Şi Părintele nu făcea. Adesea îi vedea pe securişti dinainte, încă de când plecau din Bucureşti. Îi vedea în duh şi le spunea oamenilor că trebuie să plece. Şi biserica era goală, până veneau ei, oamenii deja plecaseră. A fost şi harul lui Dumnezeu care i-a ferit.
- Părintele Arsenie n-a fost contactat direct de securitate?
- Se spune că l-ar fi vizitat în 1988. Nu se ştie clar dacă Părintele Arsenie a fost iradiat de securitate, cum se vorbeşte. Avea probleme de sănătate, dar cei care l-au văzut în primăvara lui '89 la Sinaia nu-şi explicau, totuşi, cum a ajuns aşa de repede la epuizarea care i-a şi adus moartea. Sigur, ipoteza iradierii nu poate fi exclusă. Dar Părintele avea tainele lui. Spunea: "Plec dincolo, ducând cu mine multe taine, pentru că n-am cui le spune". Părintele Arsenie nu a avut un ucenic pe măsura lui.
- E legendă că l-ar fi văzut pe Ceauşescu şi i-ar fi prezis sfârşitul?
- Nu cred că Părintele Arsenie Boca s-a întâlnit personal cu Ceauşescu. Nu avem o mărturie clară. Dar nici nu au fost furnizate toate dosarele. Dosarele sunt periate. Şi din anii Părintelui la Drăgănescu lipsesc informaţii. Se mai găsesc dosare necercetate de la Sinaia, din anii '80. Motivele sunt neştiute.
"Ai zidit, Părinte Arsenie, din temelie o Biserică vie, la care ai lucrat toată viaţa"
- La cine stătea Părintele Arsenie, la Drăgănescu?
- Părintele a ajuns la Drăgănescu în toamna anului 1967, după ce activase la Atelierele Patriarhiei. Îl găsim la Drăgănescu apucându-se să cureţe pereţii. Nu erau pregătiţi pentru pictură, erau neşlefuiţi. La Drăgănescu l-a adus preotul Savian Bunescu, cumnatul Maicii Zamfira, stareţa de la Prislop (era căsătorit cu sora acesteia, Ligia) şi-l cunoştea pe Părintele Arsenie încă din 1951, atunci când participase la tunderea în monahism a tinerei Julieta Constantinescu - Maica Zamfira. Părintele Bunescu voia ca Părintele Arsenie să devină pictor bisericesc şi să lase lucrul de la Patriarhie, unde se chinuia prea tare la miniaturi. Iar Patriarhul Justinian, care îl iubea, i-a dat acordul.
- Maica Zamfira, fosta stareţă de la Prislop, apare în multe împrejurări decisive, alături de părintele Arsenie. A existat o legătură duhovnicească şi de credinţă atât de puternică între ei?
- Părintele Arsenie, ca un adevărat păstor duhovnicesc, a păstrat de grijă obştei de la Prislop, şi după ce maicilor li s-au interzis hainele călugăreşti. Iar Maica Zamfira, care fusese stareţă la Prislop, a rămas persoana prin intermediul căreia Părintele ţinea legătura cu celelalte maici care se spovediseră la Părintele Arsenie, până la alungarea din mânăstire. Maica Zamfira a fost, şi ea, fiica duhovnicească a părintelui, urmându-l până la capătul vieţii. La fel cum le spunea Sfântul Pavel celor care îl vedeau însoţit, în misiunile sale, de vreo femeie ucenică: "N-avem oare dreptul să purtăm cu noi o femeie soră, ca şi ceilalţi apostoli?" (I Corinteni 9,5). Cine vede altceva în relaţia părintelui Arsenie cu Maica Zamfira are lentilele ochiului sufletesc murdare de patimi. Apoi, Maica Zamfira a avut studii extrem de serioase de teologie şi filosofie. Doar participase ca elevă la cursurile de mistică ortodoxă, ţinute de academicianul Nichifor Crainic. Legase şi o strânsă prietenie cu înţeleapta şi mult încercata fiică a lui Crainic, Furtuna Ioana. S-au vizitat şi au organizat parastase pentru Crainic, până când, în 1983, Furtuna a murit. Maica Zamfira a fost poate cea mai erudită călugăriţă din istoria Bisericii noastre. Cunoştea ceea ce înseamnă viaţa contemplativă autentică a monahilor angajaţi cu smerenie şi dragoste pe calea curăţirii, iluminării şi desăvârşirii. Aşa că era normal să rămână în apropierea Părintelui Arsenie. Iar maicile de la Prislop au luat ca pe o încercare, lichidarea obştii şi mânăstirii lor. O încercare ce nu trebuia să le dezbine. Şi Părintele Arsenie a reuşit să păstreze această unitate între ele, până la sfârşit, iar maica Zamfira a rămas stareţa lor plină de responsabilitate şi echilibru, şi în haine civile. Şi nu trebuie să uităm nicio clipă că toţi erau în atenţia Securităţii, care ar fi semnalat orice neregulă privind gruparea lor. Obştea de la Prislop a fost profund autentică. Mai rar am putut vedea, în istoria bisericii, o unitate mai strânsă între cei dintr-o mânăstire.
- Despre legătura Părintelui Arsenie cu Părintele Savian Bunescu din Drăgănescu ştiţi ceva?
- Părintele Bunescu era mai mic cu un an decât Părintele Arsenie Boca. Era născut în 1911, într-un sat din Vâlcea. Fusese şi el prin colonii de muncă, din 1952 până în 1954, şi fusese cercetat şi în vremea lui Antonescu. Se pare că era un fost şef de garnizoană legionară şi rămăsese cu această etichetă pentru care era supravegheat permanent. Dar deşi Părintele Savian fusese condamnat la închisoare, în ajutorul lui săriseră învăţătorii din sat şi primarul, care strânseseră semnături pentru eliberarea sa. Căci Părintele Savian nu avusese niciodată o atitudine politică concretă. Oricum, între Părintele Bunescu şi Părintele Arsenie a existat o legătură specială, pentru că Părintele Bunescu i-a fost duhovnic în anii de la Drăgănescu. Iar Părintele Arsenie era prieten şi cu fiul Părintelui Savian Bunescu, cu care mergea adesea în călătorii, în drumeţii montane. Toate acestea se întâmplau pe când Părintele era în Bucureşti, în anii '60, dar şi mai târziu.
- Alte mărturii ale Părintelui Bunescu despre Părintele Arsenie se mai cunosc?
- Se cunoaşte cuvântul său la înmormântarea Părintelui Arsenie Boca. Este impresionant. Iată-l: "Pleci dintre noi simplu, smerit, neştiut de nimeni. Pleci smerit, singur, aşa cum ai trăit în ultimii ani ai vieţii. Te-am văzut în rugăciune, te-am văzut la lucru, te-am văzut în suferinţă. În toate ai fost perfect, dar în suferinţă ai fost sfânt. Răbdarea şi liniştea sufletească îţi aşezaseră de mult pe faţă aureola de martir. Ai fost de neegalat. N-ai zidit din temelie o biserică-locaş de închinăciune, deşi ai restaurat multe, dar ai zidit, Părinte Arsenie, din temelie o Biserică vie, o obşte creştinească, la care ai lucrat toată viaţa. Ridică-te şi vezi-o! Ea nu te va uita! Se va ruga mereu pentru părintele ei duhovnic. Trăieşti prin această Biserică vie, eşti viu în sufletul ei...Îţi aduc, ca dar al marii preţuiri, încunoştinţarea că pictura de la Drăgănescu, opera minţii şi mâinilor sfinţiei tale, prin harul lui Dumnezeu, este tot aşa de proaspătă şi vie precum ai lăsat-o. O păstrez cu grija pe care ţi-am făgăduit-o, grija ce se cere unei valori de artă bisericească de dimensiunea unei concepţii şi frumuseşi inestimabile. Văd şi ştiu truda cu care ai lucrat fiecare scenă. Îmi amintesc de fiecare clipă de muncă, de răbdarea şi atenţia deosebită cu care te-ai dăruit. În fiecare scenă, te văd aievea aplecat pe penelul care răspundea perfect unei comenzi a intelectului şi a spiritului, condus de inspiraţia dată de Dumnezeu."
În final, vreau să vă mai spun că la Drăgănescu, în decembrie 2016, tocmai s-a început restaurarea picturii Părintelui. Specialişti bine pregătiţi au reuşit să restaureze o parte din pronaos şi din naos. Aşa au descoperit, după cum spunea preoteasa Marioara Petcu, că marginile aureolelor sfinţilor de la Nunta Fiului de Împărat sunt tricolore. Astfel şi-a arătat Părintele Arsenie Boca iubirea lui faţă de ţară. Şi cred că după ce se va termina restaurarea, se va vedea mai bine forţa delicată a picturilor de la Drăgănescu. Care, cum scria Nichifor Crainic, "iradiază lumina Raiului".