- Absolvent al Facultății de Teologie din București, sunteți, deja, la o vârstă extrem de tânără, autorul a numeroase cărți dedicate unor mari personalități ale vieții ortodoxe din România, între care, Părintele Arsenie Boca se află la loc de frunte. Cum se explică interesul dvs. așa de fierbinte pentru cel numit, cu atâta drag, "Sfântul Ardealului"?
- Vă mărturisesc că am auzit despre Părintele Arsenie în primăvara anului 2005. Atunci nu i-am dat deloc importanță, dar după aceea, numele Părintelui îmi tot revenea în gând. Și în 2006, însoțindu-mi un prieten prin Țara Hațegului, am ajuns prima oară la Prislop, am stat o noapte acolo și la plecare mi-am luat Cărarea Împărăției. Răsfoind-o în tren, am fost uimit de preocupările interdisciplinare ale Părintelui Arsenie, de dialogul pe care l-a realizat între teologie, știință și cultură. Era opera unui om care trăise experiența lui Dumnezeu, dar care avea și o cultură vastă. Astfel, am găsit multe răspunsuri la întrebările mele existențiale. Prin opera sa, Părintele ne ajută să ne cunoaștem pe noi și pe Dumnezeu. Să tindem către libertatea cea adevărată. El este un model, un sfânt pentru noi. Am căutat să aflu mai multe despre viața sa, dar nu am găsit nimic mulțumitor, adică o carte documentată despre ce și cum a trăit el, de la naștere și până la plecarea în viața de dincolo de mormânt. Scurt timp după asta, m-am înscris la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București. Voiam, astfel, să acumulez cunoștințe pentru a înțelege mai bine ortodoxia și opera Părintelui și să îi scriu o biografie științifică, neromanțată. Și, sub coordonarea eruditului Părinte Profesor Daniel Benga, mi-am întocmit teza de licență bazată pe documente, cele mai multe inedite, despre viața Părintelui Arsenie. Iată că anul acesta s-a înființat și Comisia pentru pregătirea canonizării Părintelui Arsenie, care ține cont și de aceste cercetări.
- Vă propun ca din uriașa dvs. documentare, în numărul de față al revistei "Formula AS" să vă aplecați asupra unei perioade mai puțin cunoscute a vieții Părintelui Arsenie Boca, cea de după alungarea sa de la Mânăstirea Prislop și scoaterea din viața monahală. În comparație cu "epoca Sâmbăta", este un capitol mult mai puțin cunoscut.
- Părintele Arsenie Boca a fost alungat din Mânăstirea Prislop pe 14 mai 1959. Totul a pornit de la un referat întocmit de Alexandru Drăghici, criminalul ministru roșu de Interne din anii '50. Scris în octombrie 1958, referatul denunța sec anumite manifestări din mânăstiri pe care politrucul le considera dușmănoase față de comuniști. Imediat, Departamentul Cultelor a preluat cu sfințenie și fără să crâcnească, maculatura explozivă a lui Drăghici, iar șeful Cultelor, Dumitru Dogaru, a convocat în regim de urgență Sinodul. Și le-a cerut imperios episcopilor și mitropoliților, să scoată iute din mânăstiri călugării "recalcitranți" și să le închidă pe cele mai importante. Le-a mai spus Dogaru sinodarilor ca nu cumva să se afle că statul comunist stă în spatele deciziei. Răspunderea trebuia să cadă doar asupra bisericii. În acel nefast an 1958, s-a hotărât și desființarea Mânăstirii Prislop. Iar de Părintele Arsenie, s-au ocupat cel mai cu grabă. El și Maica Zamfira, stareța mânăstirii, au fost alungați printre primii de la Prislop.
- Sub ce acuzație?
- I-au încadrat la "răi cetățeni". Mai întâi, au primit un ordin verbal, să părăsească Prislopul. Părintele Arsenie, însă, nu l-a respectat. La sfatul Patriarhului Iustinian, care îl aprecia și credea mult în el, Părintele a așteptat un ordin scris. Cultele și securitatea au tot presat episcopia Aradului, ca să dea ordinul. L-am descoperit eu, în arhive. E așa: "Noi, doctor Andrei Magieru, episcopul Aradului și Hunedoarei, potrivit dispozițiunilor date de Sfântul Sinod, privitor la îndepărtarea viețuitorilor care prin activitatea lor dăunează intereselor bisericești, decide ca ieromonah Arsenie, duhovnic la mânăstirea de maice Prislop, să părăsească îndată localul susnumitei mânăstiri. Numitul va ieși din mânăstire fără rasă (...). 14 mai 1959".
Marele prieten: Nichifor Crainic
- Care au fost cauzele adevărate? Din câte știm, Părintele Arsenie a făcut numai politica lui Hristos, cum însuși spunea.
- Părintele Arsenie a fost cu totul apolitic! Dar i se reproșau cele scrise în referatul lui Drăghici. Securiștii din regiunea de atunci Hunedoara-Deva îl notaseră că ar fi ascuns diverși fugari la Mânăstirea Prislop. De exemplu, pe viitorul preot Nicolae Bordașiu, care nici măcar nu trecuse pe acolo. Sau pe Nicolae Itu, fost deținut, și el, și care prin 1948-1949, poposise doar o seară la Prislop. De fapt, pe Părintele Arsenie l-au alungat pentru că oamenii continuau să îl caute la Prislop, așa cum o făcuseră și la Sâmbăta de Sus. Și pentru că securiștii din regiune nu au reușit să se infiltreze în Mânăstirea Prislop, ca să racoleze informatori, așa cum se întâmpla în alte mânăstiri - l-au scos pe Părinte de acolo, ca să îl supravegheze mai bine.
- Circulă multe povești legate de sprijinul pe care Părintele Arsenie l-ar fi dat atât unor membri ai rezistenței anti-comuniste din Munții Făgăraș, cât și unor mari cărturari ai neamului, ca Nichifor Crainic, de pildă.
- Este adevărat. Nichifor Crainic i-a fost mentor, în tinerețe, Părintelui Arsenie Boca, și acesta l-a ascuns în iarna lui 1944-1945, în casa mitropolitului de la Sâmbăta de Sus, fără știrea acestuia. S-a întâmplat în vremea în care Crainic a pribegit, din 1944 până în 1947, și prietenii îi întorseseră spatele. Crainic, care a fost cu fapta și condeiul un mare luptător antibolșevic, a fost printre primii hăituiți de comuniști. Părintele a vrut să-l ascundă mai întâi în casa lui Brașca Dumitru, cel cu a cărui fiică a vrut Părintele să se căsătorească, în anii 30, în studenție. Faptul acesta reiese chiar din declarația Părintelui, dată atunci când a fost anchetat, în 1955. Revenind la povestea lui Crainic din iarna lui 1944, cei doi au trecut prin situații dramatice, pe drumul spre Sâmbăta. Însoțiți de o țărancă din Arpașul de Jos, ei s-au ascuns, pur și simplu, într-un camion cu brânză! Așa au reușit să treacă de raziile româno-sovietice și să ajungă la Sâmbăta, unde Nichifor Crainic a rămas ascuns ceva vreme și a lucrat la cartea lui "Zile albe, zile negre". Un manuscris salvat tot de Părintele Arsenie și ținut ascuns, până în 1962.
Misionar al ortodoxiei
- Dacă tot am ajuns la Sâmbăta de Sus, vreau să vă întreb și de ce a fost mutat Părintele Arsenie de acolo? Era locul afirmării sale spirituale, perioada triumfului său popular.
- Părintele Arsenie Boca a plecat de la Mânăstirea Sâmbăta de Sus în 1948. Biserica greco-catolică tocmai fusese desființată, iar Părintelui i s-a dat misiunea să meargă la fostele mânăstiri greco-catolice și să le convingă pe maici și călugări să revină la ortodoxie. Misiunea i-a fost dată de mitropolitul Bălan și de Patriarh. În acea zonă preponderent greco-catolică, era nevoie de un om ca Părintele Arsenie. Chiar Louis Barral, un asumpționist (n.r. ordin călugăresc catolic), spunea că Părintele Arsenie este un misionar mai tare decât toți episcopii ortodocși la un loc. Așadar, Părintele Arsenie Boca nu a fost, în niciun caz, mutat de la Sâmbăta, așa cum se spune, pentru că Mitropolitul Bălan ar fi fost forțat să-l transfere de acolo. Dovadă că atunci când Prislopul s-a desprins de mitropolia Ardealului, mitropolitul Bălan a vrut să-l întoarcă pe Părintele la Sâmbăta. Și cu greu i-a dat voie să mai stea la Prislop, unde Părintele și-a dorit mult să rămână. Există documente publicate de părintele Nicolae Streza, care arată acest adevăr. În acel loc frumos, a simțit el că e chemat. O chemare frântă cu cruzime peste zece ani, de mai marii vremii.
- Un alt "mister" legat de viața părintelui este venirea sa bruscă în București, un oraș nu tocmai potrivit pentru o viață călugărească...
- Părintele a venit în București sfătuit și de Patriarhul Iustinian. Dar nici nu avea unde să meargă. De altfel, de cum a pășit în București și până la moartea sa, va fi urmărit și fotografiat în permanență de securitate. Așa s-a întâmplat, de pildă, la Sinaia, unde l-au fotografiat în pantaloni scurți. În toată această vreme, Părintele a știut că-i urmărit. De asemenea, după scoaterea din mânăstire, Părintele n-a avut voie să aibă buletin de București, astfel că a fost luat în grijă de către mama maicii Zamfira, Ecaterina Constantinescu, undeva, într-o casă pe lângă Obor, pe strada Litovoi Voievod. Am găsit documentul prin care Părintele Arsenie cerea dreptul să locuiască la Ecaterina Constantinescu. După aceea, au vândut acea casă și s-au mutat în Cotroceni.
Pictor la Schitul Maicilor
- Ce a făcut Părintele Arsenie la București?
- În toamna lui 1959, a pictat, la biserica Sfântul Elefterie, "Maica Domnului cu Pruncul Iisus în zeghe". Apoi, în 1961, la 1 ianuarie, e angajat la Patriarhie, la atelierele de pictură de la Schitul Maicilor, care se afla pe locul unde se construiește astăzi Catedrala Mântuirii Neamului. După aceea, în anii '80, chiliile au fost demolate și biserica translatată, așa că azi doar ea s-a păstrat. (Este aproape de Mânăstirea Antim.) La Schitul Maicilor, Părintele era cunoscut pentru tehnica sa în email și pentru engolpioanele frumoase, după care tânjeau toți episcopii (n.r. engolpion este o icoană purtată de episcop, pe piept). Și cum Patriarhul Iustinian obișnuia să facă daruri când călătorea în țări străine, engolpioanele și icoanele Părintelui Arsenie Boca s-au răspândit în toată lumea.
- Vă solicităm un exercițiu de imaginație. Cum arăta, cu aproximație, o zi din viața Părintelui în București?
- Ca să vă răspund, e suficient să citim rapoartele întocmite de cei care l-au filat în 1962. Din ele aflăm că Părintele ieșea din casă dimineața, la ora 6-6:15, după care ajungea, la 7, la atelierele de pictură ale Patriarhiei de la Schitul Maicilor, unde lucra până la ora 15. Uneori, stătea și peste program. Altă dată (în ziua de 3 septembrie, de exemplu) Părintele apare mergând la cofetăria Scala, unde a mâncat o înghețată, după care a mers chiar la un film. În unele zile se întâlnea cu Maica Zamfira, urmărită, la rândul ei. Dar nu numai cu ea. Părintele Arsenie și-a dat seama că este urmărit. Se purta normal, dar încerca să-și păcălească pândacii, căci, oricum, nu avea nimic de ascuns. Tot din aceste rapoarte de filaj apar date ca acestea: iese din casă, purtând în mână două pachețele de material plastic, se îndreaptă către biserica Boteanu. Acolo era preotul Constantin Grigorescu, cu care se împrietenise încă din anii '30, din studenție, când Părintele locuise la internatul Radu Vodă. În altă zi, se spune că merge la Halele Obor, apoi intră într-o alimentară. După care pleacă iar spre biserica Boteanu. Se vede legătura foarte strânsă cu părintele de acolo. În altă zi, iese din casă și intră într-o frizerie. Bratu, cum era numele de cod al Părintelui Arsenie, dat de securiști, a fost văzut bărbierindu-se. În altă zi, merge la Mitropolie, ascultă liturghia și slujba de înscăunare a unui episcop.
Icoana necunoscută
- Avea Părintele Arsenie Boca relații cu intelectuali bucureșteni de elită, ai vremii, așa cum s-a afirmat uneori?
- Părintele a avut relații de prietenie în special cu Nichifor Crainic. Cu el s-a văzut cel mai des. În 1969, de pildă, îl găsim pe Părintele Arsenie la aniversarea de 80 de ani a lui Crainic, de la restaurantul Bucur din București. Apare într-o fotografie istorică, alături de mari filozofi, scriitori și clerici: Ion Petrovici, ucenic al lui Titu Maiorescu, Părintele Stăniloae, Pan Vizirescu, cunoscutul gândirist, sau Radu Gyr și Ovidiu Papadima. Atunci, Părintele Arsenie i-a dăruit lui Crainic o icoană a "Mântuitorului", pictată de el, cunoscând iubirea intensă și nostalgică a acestuia pentru Iisus. Nu demult, am descoperit această icoană pictată de Părintele Arsenie, la familia lui Nichifor Crainic.
- Vă adresez o întrebare cumva mai ciudată: cum se explică eleganța vestimentară a părintelui Arsenie Boca, în perioada din București, destul de surprinzătoare pentru un monah?
- Părintele Arsenie a fost un monah desăvârșit, dar și un artist. Studiase atât la Academia de Teologie din Sibiu, cât și la Academia de Arte din București. Astfel că avea simțul esteticului dezvoltat. Cum spunea Andrei Pleșu, când a văzut aceste fotografii: "Părintele Arsenie Boca arată ca un adevărat gentleman creștin". Iar Părintele Arsenie mai era și un om frumos. Nu putea să-și ascundă această frumusețe. La o recepție oficială la București, la Patriarhie, pentru împăratul și patriarhul Etiopiei, când a intrat Părintele Arsenie, toți au fost impresionați de apariția lui. Dar a spus bine un paznic de la Patriarhie, care l-a văzut și el atunci: "El anume face așa, ca să-l vorbească lumea, însă numai el știe toată inima lui...".
Părintele nu ținea neapărat la asta, dar prin structura sa, prin mișcările sale firești - era omul lui Dumnezeu. Într-o fotografie pe care am descoperit-o în arhive, din 23 mai 1976, Părintele apare în costum, cu cravată, pălărie de fetru, coborând treptele bisericii Enei din București, unde fusese la parastasul lui Nichifor Crainic. Se observă și aici eleganța Părintelui. Dar el era îmbrăcat curat, chiar și când picta la Drăgănescu. Purta un halat, dar avea pantaloni eleganți, pantofi deosebiți. Nu a vrut să impresioneze printr-o apariție de falsă smerenie. Iar oamenii care-l căutau niciodată nu s-au smintit pentru că Părintele era îmbrăcat la costum sau era bărbierit. Știau că i se făcuse o nedreptate, iar sfatul lui le dădea o forță de a depăși greutățile. Iar faptul că a fost căutat de credincioși până în 1989, arată că a rămas în memoria lor tot sfânt. Un om al lui Dumnezeu.
- Perioada bucureșteană poate arunca o umbră asupra vieții Părintelui Arsenie Boca, în sensul accentelor ei lumești?
- În anii de la București și Drăgănescu, Părintele a trăit mereu cu speranța că va redeveni călugăr. Nu a dus și nici n-a dorit să ducă o viață lumească. Și e un mare merit al său că a putut să se adapteze vieții de oraș. De cele mai multe ori, monahii plecați din mânăstire nu pot duce greutățile mirenilor. Iar Părintele s-a angajat la Patriarhie și ca să afle mai repede schimbările politice din România în legătură cu mânăstirile. Și a insistat tot timpul pe lângă ierarhi, să îl reprimească la mânăstire. Documentele spun clar lucrul ăsta.
- Cui se spovedea? Avea un duhovnic?
- Din câte am aflat de la cei ce au stat în jurul său, Părintele Arsenie s-a spovedit la părintele Savian Bunescu, preotul de la Drăgănescu. Cât despre perioada bucureșteană, nu prea știm ce duhovnic a avut.
Calea îndumnezeirii prin culori
- Să vorbim, măcar în trecere, de latura de pictor iconar și pictor de biserici a Părintelui Arsenie Boca.
- Sub îndrumarea maestrului său, Costin Petrescu, Părintele Arsenie a pictat biserica Sfântul Dumitru din Bixadul Oltului, județul Covasna, în 1938. Părintele Arsenie nu a pictat decât o pictură îmbunătățită, învățată de la maestrul său, care era un pictor autorizat, un pictor al Patriarhiei Române. Eronat se spune că Părintele are o pictură neortodoxă. Pur și simplu, așa se picta la vremea respectivă. Costin Petrescu a pictat Mihai Vodă în București, Sfântul Silvestru etc. Iar la Părintele Arsenie apar aceiași oameni, aceleași expresii ca la maestrul său. Părintele Arsenie a vrut să facă o pictură vie. O pictură care să fie un drum pentru privitor spre curățire și luminare.
- Ce alte icoane ale Părintelui Arsenie au mai fost descoperite în ultima vreme?
- Un prieten de-al meu a descoperit icoana Izvorul Tămăduirii, la biserica Sfânta Treime-Tei din București. O altă icoană pictată de Părintele Arsenie este cea a Sfântului Iosif cel Nou de la Partoș, la reședința mitropolitană din Timișoara. Se pare că a fost pictată la Schitul Maicilor din București, pe când icoanele de la biserica Mânăstirii Prislop le-a pictat mai târziu, în anii'80. Alte icoane despre care avem cunoștință se găsesc în chilia sa de la Sinaia. Eu am găsit încă un loc, puțin știut, unde a pictat Părintele Arsenie: Bogata Olteană, un sat din comuna Hoghiz, de lângă Rupea. Din păcate, picturile sale de acolo nu s-au mai păstrat. Biserica în care a pictat Părintele tocmai ce fusese terminată în 1960; o adevărată biserică "voievodală", cum o numea Părintele Arsenie. Ctitor era Spiridon Cândea, îndrumător spiritual al Părintelui la Academia de Teologie din Sibiu. Tot el i-a propus să și picteze biserica aceea mare și frumoasă. Așa că Părintele, în vara lui 1961, a pictat în absida altarului: "Maica Domnului și doi îngeri sub bolta unui cer plin de stele". Era o frescă de o frumusețe aparte, pe măsura bisericii. Apoi, după mai multe schimbări, Părintelui i-a revenit sarcina să îmbrace singur, în mozaic, o tehnică foarte grea, pereții imenși ai bisericii. Dar și asta a picat, după ce Cândea a fost arestat și închis. Fresca Părintelui Arsenie a stat până în 1978 în altar, până ce a fost acoperită de o altă pictură. Doar sătenii își mai amintesc azi de ea, cu evlavie.
- Pentru majoritatea credincioșilor săi devotați, perioada de la Sinaia, a Părintelui Arsenie Boca, este, și ea, prea puțin cunoscută. Acolo a și murit...
- În 1969, maicile alungate de la Prislop, după ce stătuseră la Rășinari, au cumpărat o casă în Sinaia, pe strada Privighetorilor, pe vreo 800 de metri pătrați. Era o casă cu etaj, pe care maicile și rudele lor au trebuit să o renoveze. Apoi s-a ridicat, după schițele Părintelui, o altă casă, pentru că erau foarte multe maici rămase de izbeliște după alungarea de la Prislop. Și totul s-a făcut cu mare trudă și bani chinuiți. Căci maicile mai și munceau te miri unde, ca să se întrețină. Unele erau vânzătoare în Sinaia, altele lucrau la o cooperativă de covoare, și banii obținuți îi puneau în comun, pentru noua lor casă. Părintele Boca și-a amenajat și un mic atelier de pictură, deși, până în 1988, a stat mai mult la Drăgănescu decât la Sinaia. Oricum, la Sinaia nu a fost și nu este cine știe ce conac luxos, cum uneori se afirmă. Acolo, Părintele Arsenie a și murit, în 1989. Își transferase întreaga bibliotecă și lucrurile sale. Nu știm mai multe despre ele, pentru că maicile din obștea de la Prislop preferă să tacă.
- Într-un sfârșit, autoritățile bisericii ortodoxe au demarat canonizarea Părintelui Arsenie. Cum comentați?
- Și maicile de la Prislop, și Părintele Arsenie, au fost reabilitați abia în 1998. Atunci s-a dovedit că alungarea Părintelui și desființarea Mânăstirii Prislop au avut cauze inventate. Părintele murise, deja, după ce, în 30 de ani cât a fost chinuit, urmărit și marginalizat, nu a făcut niciun fel de compromis cu regimul. Și abia acum, după ce au trecut 27 de ani de la moartea sa, s-a constituit Comisia de canonizare, care a început să urmărească toate faptele Părintelui. Sunt oameni care mărturisesc despre sfințenia lui, despre ajutorul, despre vindecările minunate pe care le-a făcut, și când a trăit, și după aceea. De altfel, Prislopul este cel mai căutat loc de pelerinaj din România. Și fiindcă m-ați întrebat, eu cred că momentul potrivit pentru canonizarea Părintelui Arsenie Boca ar fi 28 noiembrie 2018, la împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire și odată cu Sfințirea Catedralei Mântuirii Neamului, ridicată exact pe locul unde au fost cândva Atelierele Patriarhiei Române și unde a pictat Părintele Boca, în anii restriștei sale.