Dumitru Manolache a fost multă vreme şef al departamentului de investigaţii de la ziarul Gardianul. A condus la viaţa lui anchete spectaculoase, care au scos la iveală afaceri negre, a publicat articole care au zguduit reţele mafiote şi a trimis la răcoare baroni locali. Dar poate că cea mai importantă investigaţie a sa, cea de care numele său va fi legat mult timp de acum încolo, este cea în care a cercetat, ani de-a rândul, urmele lăsate de Sfântul Apostol Andrei pe teritoriul străvechii Dacii. Nu e vorba, aşa cum mi-a spus, când i-am solicitat să ne acorde un interviu, de descoperiri arheologice sau de documente neştiute scoase la lumină. Strămoşii noştri daci dispreţuiau scrisul şi îşi ascundeau învăţăturile sacre în adâncul inimii, transmiţându-le doar prin viu grai. Aşa se face că astăzi, trecerea şi propovăduirea Sfântului Andrei prin teritoriile locuite de daci nu apare în documente, dar este vie, într-un număr impresionant de legende, tradiţii şi obiceiuri. Toate îl leagă, într-un fel sau altul, de lupi, cărora le era stăpân şi tovarăş.
"Întâlnirea cu Sfântul Andrei mi-a marcat definitiv viaţa"
- Cartea dvs., "Andrei, Apostolul lupilor", care s-a bucurat de mare succes printre cititori, îşi propune să investigheze o problemă nedovedită istoric: venirea Sfântului Apostol Andrei în Dobrogea, ca să-i creştineze pe daci. Ce v-a îndemnat către un subiect aşa de nesigur?
- Cu mulţi ani în urmă, am suferit o mare umilire. Prin 1992, mergând la Mânăstirea Dervent, pentru a scrie un reportaj, un călugăr de-acolo m-a întrebat dacă ştiu ceva despre Apostolul Andrei. Am deschis ochii mari. Ştiam că este o sărbătoare în calendar, dar de ştiut nu ştiam, de fapt, mai nimic. M-am simţit foarte ruşinat şi am hotărât să aflu cât mai multe şi să şi scriu despre el, mai mult decât se ştia până în momentul acela. Aşa a apărut "Andrei, Apostolul lupilor" într-o primă ediţie, publicată la Editura Anastasia, prin anul 2000, şi peste vreo 7 ani, într-o ediţie ceva mai dezvoltată, la Editura Dacica. Întâlnirea mea cu Sfântul Apostol Andrei mi-a marcat definitiv viaţa. Am fost multă vreme rătăcit, ca mulţi alţii din generaţia mea, elev nefericit care făcusem în şcoală socialism ştiinţific şi filosofie marxistă. Cu toate că eu venisem de-acasă cu tradiţia satului românesc în mine, şi cu credinţa în suflet, am fost dat peste cap. Şi rătăcit am rămas până atunci, în 1992, când m-am întâlnit cu Sfântul Apostol Andrei. Dar nu numai eu, ci toată familia mea, toată casa mea s-a schimbat din momentul în care eu am avut această întâlnire cu Apostolul lupilor.
- Conform tradiţiei vechi, Andrei a încreştinat o parte din Tracia şi Sciţia, există şi câteva izvoare în acest sens. Cum de aţi ajuns să îl numiţi Apostolul lupilor?
- Din câte ştiu, până la mine nu s-a folosit această sintagmă. După aceea a fost preluată, folosită pe larg şi consacrată de cei care au preluat-o. Când am început să mă apropii mai mult de misiunea Sfântului Apostol Andrei în teritoriile strămoşilor noştri, am luat contact cu tradiţiile andreene - obiceiuri, colinde, tradiţii, care veneau din străvechime şi peste care se suprapusese informaţia creştină referitoare la prezenţa Sfântului Apostol Andrei. Tradiţiile veneau de la daci, care credeau că se trăgeau dintr-un animal mitic, lupul. Deci a fost foarte uşor să spun "Andrei, Apostolul lupilor", pentru că el nu a făcut altceva decât să încreştineze un popor care se născuse "sub zodia lupului". Asta este o ipoteză care, într-un fel sau altul, ar trebui cercetată de oameni de specialitate. Eu nu mi-am propus să fac un studiu istoric. Am fost jurnalist de investigaţie şi am lucrat cu mijloacele care stau, de regulă, la dispoziţia unui jurnalist de investigaţie.
Sfântul şi lupul alb
- Şi ce aţi descoperit în urma investigaţiilor dvs.?
- Există unele tradiţii vechi, populare, în care se vorbeşte despre "Sfântul Apostol Andrei, stăpânul lupilor, deopotrivă cu Petru". Este extrem de interesant, pentru că nu aveai cum să legi personalitatea Sfântului Apostol Andrei de aceste animale, doar pentru faptul că el, venind aici, a găsit un teritoriu cotropit, ca să zic aşa, de lupi. Eu cred că lucrurile sunt mult mai profunde, şi această tradiţie duce, mai degrabă, la poporul care s-a identificat cu acest animal totemic, adică la daci.
Există alte tradiţii care vorbesc despre faptul că Sfântul Apostol Andrei, odată venit pe teritoriul strămoşilor noştri, a fost însoţit de un lup alb. Nu ştiu dacă era vorba de un animal în sine, mai degrabă cred că e vorba de un simbol. Sacerdoţii daci purtau veşmânt alb, la fel ca şi apostolii. De aceea eu tind să cred că acel "lup alb" a fost, de fapt, un sacerdot dac, care l-a însoţit pe Sfântul Andrei. Legendele spun şi că lupul alb l-ar fi condus la Sarmizegetusa. Mai mult de atât: în Dobrogea se spune că Sfântul Apostol Andrei avea puterea de "a lega gura lupilor", expresie care, dincolo de faptul că te duce la ideea că avea o mare putere asupra lor, de a-i face să nu mai muşte, de a-i îmblânzi, ar putea avea şi o altă semnificaţie: a-i face pe lupi tăcuţi în faţa lui, ascultători faţă de predica sa. La noi, încă se păstrează şi astăzi tradiţii referitoare la lup. În zona Ardealului, spre exemplu, există un obicei în care se făcea un fel de consacrare a nou-născutului, care era purtat de către părinte în mijlocul unui cerc desenat pe pământ, cu o gheară de lup. Acest cerc era spaţiul care îl proteja pe copil, imediat ce venea pe lume. Apoi, dacă nou-născutul se îmbolnăvea, există în tradiţia veche, în unele zone din ţară, obiceiul schimbării numelui; se spunea că, odată cu schimbarea numelui, dispare şi boala. Iar noile nume pe care le primeau copiii erau nume de animale puternice, printre care şi lupul.
- Argumentele folclorice sunt extrem de importante, având în vedere că tradiţia bisericească nu menţionează apostolatul Sfântului Andrei la noi.
- Nu este aşa. Există şi în Sfânta Scriptură două menţiuni extrem de interesante, care îl leagă pe Apostolul Andrei de teritoriul Dobrogei de astăzi. Una apare în Evanghelia lui Ioan, iar cea de-a doua, în Faptele Apostolilor. În Evanghelia lui Ioan, chiar la începutul Săptămânii Patimilor Domnului, înainte ca Iisus să fie arestat, judecat şi răstignit, apare o relatare despre nişte elini din Pont, aşadar din părţile noastre, care au venit să îl vadă pe Domnul Iisus Hristos. Ei s-au adresat pentru asta lui Filip, care însă a mers la Andrei, iar Andrei i-a dus la Mântuitorul. Când i-a primit, Hristos le-a spus: "A venit ceasul ca să fie preaslăvit Fiul Omului". Deci, era momentul în care acest capăt de lume în care locuim noi face cunoştinţă cu Iisus. Nu întâmplător s-au dus elinii aceştia la Filip şi apoi au mers împreună la Andrei: pentru că cei doi apostoli cunoşteau limba greacă. Aceşti elini din Pont erau, posibil, greci din cetăţile de la Pontul Euxin, deci din Dobrogea de astăzi, sau, de ce nu, sacerdoţi ai cultului dacic, vorbitori ai limbii eline, care auziseră despre naşterea şi minunile Mântuitorului, care propovăduia ceea ce, într-o formă sau alta, ei ştiau din religia lor.
Noi nu mai ştim ce s-a mai întâmplat cu ei, evanghelia lui Ioan nu ne spune, a urmat după această întâlnire Săptămâna Patimilor Domnului, zilele acelea pline de evenimente. Dar, mai apoi, în Faptele Apostolilor, la Cincizecime, printre cei 3.000 de oameni prezenţi acolo, care erau din toate neamurile, îi regăsim şi pe elini. Oare nu cumva elinii aceia care au venit să vorbească cu Mântuitorul au rămas, pe toată perioada asta, în Ierusalim, până la Cincizecime, şi au fost martori ai acelui eveniment extraordinar, de pogorâre a Duhului Sfânt asupra apostolilor, care au început să vorbească "în limbi", adică pe înţelesul tuturor celor prezenţi?
De ce arunc eu această ipoteză, care trebuie verificată, evident, cu documente, şi de către cercetători: pentru că în tradiţiile referitoare la începutul misiunii Sfântului Apostol Andrei în teritoriile noastre, în unele colinde din Dobrogea se vorbeşte despre adevărate ierarhii religioase care îl aşteptau pe un bătrân cu barba albă, care urma să vină cu corabia pe mare. Bătrânul nu este numit, dar din descriere şi din cercetările altora de dinaintea mea, aceste cuvinte fac referire la Sfântul Andrei. Şi tot ceea ce a urmat mă determină să cred că el nu a ajuns întâmplător în zona noastră. Este foarte posibil ca acei elini din Pont să fi ascultat predica Sfântului Apostol Andrei şi să-i fi spus: "Hai la noi, pentru că ai noştri ştiu ceva din tot ce propovăduieşti tu". Adică, ei credeau în existenţa vieţii de dincolo, pentru că Zamolxismul propovăduia despre viaţa de dincolo, despre viaţa veşnică.
Apostolul mult iubit al românilor
- Domnule Dumitru Manolache, credinţa aceasta populară ar putea fi considerată, în sine, drept o dovadă a trecerii lui prin părţile noastre?
- Sunt absolut sigur de asta. Noi putem să vorbim astăzi de Sfântul Apostol Andrei aproape exclusiv în baza acestor tradiţii, care îl ţin viu în memoria colectivă a neamului nostru. El este foarte vechi în memoria românilor, dar, iată, şi atât de prezent, timp de aproape 2.000 de ani! Dacă el nu ar fi trecut pe aici, ar fi fost aproape imposibil ca noi, astăzi, să putem vorbi despre prezenţa lui în tradiţiile noastre. Românul, mai ales românul de la ţară, chiar şi cel de astăzi, se simte foarte legat de sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei. De ce, dintre toţi apostolii, el este singurul pomenit şi folosit atât de des în toate legendele şi ritualurile românilor?
Există un cercetător, grec de origine, George Alexandrou, care a scris o carte de vreo 1.000 de pagini despre Sfântul Apostol Andrei. El a adunat toate tradiţiile, toate documentele, tot ce s-a putut strânge din întreaga lume, referitor la el. Dar, din tot acest mozaic, lipseau 20 de ani din viaţa sfântului, iar el nu ştia de unde ar putea să-i scoată. Şi i-a găsit în tradiţiile din România! George Alexandrou concluzionează că Sfântul Apostol Andrei ar fi avut pe teritoriul fostei Dacii o prezenţă foarte îndelungată, vreme de 20 de ani. Personal, nu cred că a stat aici neîntrerupt timp de 20 de ani, ci că, în tot acest răstimp, a revenit periodic. Oricum, a fost prezent mult timp pe tărâmul nostru, suficient de mult încât să fi rămas în memoria colectivă, în tradiţii şi obiceiuri, în tot ceea ce s-a putut sedimenta, pentru că de scris nu putea fi vorba.
Cele trei "cartiere generale" ale sfântului
- Există anumite zone în ţara noastră, în care urmele trecerii sale sunt mai evidente decât în altele?
- Eu le-am numit "cartiere generale", pentru că numărul mare de tradiţii, de obiceiuri, sau forţa lor în zonele respective este atât de mare, încât m-a determinat să concluzionez că este foarte posibil ca în teritoriile respective, fie Sfântul Andrei, fie ucenici ai lui să fi făcut misiune pe perioade mai îndelungate. Sunt trei zone de acest fel, nu cred că sunt singurele, eu spun doar despre ce am putut eu să identific. În primul rând este peştera Sfântului Apostol Andrei din Dobrogea, apoi este Copuzul, o localitate de pe malul Ialomiţei, unde există o reminiscenţă a primului botez creştin, pe care bătrânii satului şi-l revendică de la Apostolul Andrei, şi un al treilea "cartier general" este zona Galaţiului.
La peştera Sfântului Andrei de lângă localitatea Ioan Corvin, din judeţul Constanţa, arheologul Silvia Păun, care a făcut cercetări acolo, a demonstrat ştiinţific, într-un volum premiat de Academia Română, că peştera a fost la început un altar dacic, peste care, mai apoi, s-a dezvoltat şi practicat cultul creştin. Ea se bazează în concluziile sale pe cercetarea absidei din peşteră, pe felul în care ea a fost construită, pe existenţa unor repere geografice care identificau poziţionarea unui altar dacic acolo şi pe ceea ce s-a descoperit în peşteră atunci când a fost ea identificată, prin anii 1940, în urma unei revelaţii. Observaţiile ei ştiinţifice confirmă tradiţia populară, care, prin Balada peşterii Sfântului Andrei, afirmă că acolo au fost botezaţi primii creştini. În apropierea peşterii au fost nouă izvoare, unele s-au colmatat de-a lungul timpului, dar patru din ele continuă să scoată apă şi sunt poziţionate în formă de cruce. Balada aceasta are trei straturi de informaţii, suprapuse treptat în istorie, care dovedesc existenţa, înainte de venirea Sfântului Apostol Andrei, a unei comunităţi religioase a cultului local. Lucrul cel mai interesant este faptul că Andrei a fost primit în această comunitate cu bucurie, fapt unic în viaţa sa. Până să ajungă în teritoriile noastre, s-a vorbit despre el ca despre un om prigonit, bătut, a cărui viaţă a fost pusă mereu în pericol, prin fiecare teritoriu prin care a trecut. Aici, la noi, este singurul loc în care toate tradiţiile despre Sfântul Apostol Andrei nu vorbesc despre aşa ceva, ci despre faptul că a fost bine primit.
Sigur, cine te ascultă astăzi că vorbeşti aşa te poate considera rupt de realitate, atunci când toată lumea cere dovezi palpabile, cere artefacte descoperite de arheologi, cere documente. Dar dacii nu au crezut în cuvântul scris, ci în cuvântul rostit. Şi ce a urmat după aceea, zecile de martiri din secolele următoare, care au murit în Dobrogea de astăzi şi care au fost descoperiţi în urmă cu câteva decenii, confirmă acest lucru. Ar trebui, de asemenea, să înţelegem că încreştinarea strămoşilor noştri a fost un proces îndelungat, care s-a întins pe durata câtorva secole şi s-a consolidat în etape foarte bine definite, până când a ajuns să fie dominant în fostul teritoriu al Daciei.
Eclipsa de soare
- Domnule Manolache, aveţi o întâmplare specială care să vă fi marcat în mod deosebit, în tot acest efort de documentare?
- Da, am trecut printr-o experienţă tulburătoare, în 1996, când, pentru prima dată, după 2000 de ani, capul Sfântului Apostol Andrei a fost adus la Iaşi, întregind, într-un fel, trupul lui de ţărână. Aflând de lucrul acesta, mi-am propus să merg în Moldova. El a fost adus în data de 14 octombrie, de Sfânta Parascheva. În noaptea de dinainte, am avut un vis tulburător. Am visat capul Sfântului Apostol Andrei - dar nu capul iconografic, aşa cum îl cunoaştem noi, ci un cap viu, dar spiritualizat, care şi-a pus obrazul peste obrazul meu. M-am trezit dimineaţa cu această "călcătură" foarte fierbinte pe faţă şi am plecat cu această urmă a apropierii obrazului Sfântului Apostol Andrei de obrazul meu, la Iaşi. Am fost foarte marcat...
La Iaşi s-au întâmplat două minuni. Eram pe aeroport, împreună cu o credincioasă care era atât de bolnavă de mijloc, încât nu se putea mişca. Ei bine, în momentul în care au fost coborâte moaştele şi s-a ridicat capacul raclei, tot aerul din aeroport s-a ionizat: mirosea atât de puternic a mir, încât şi eu, şi alţii din jurul meu, am simţit că ni se desfundă sinusurile, atât de puternică era mireasma. Chiar în clipa aceea, femeia mi-a spus: "Domnule Manolache, nu mă mai doare spatele! Nu mai am nici cea mai mică durere, s-a întâmplat ceva aici!"
A doua minune s-a petrecut când moaştele au ajuns în Catedrala Mitropolitană de la Iaşi. Era un timp ploios, urât, mohorât, dar nu numai la Iaşi, în toată ţara ploua, era o vreme câinoasă. Dar când moaştele au sosit la Catedrală, deasupra oraşului s-a făcut ca o pâlnie, a ieşit soarele şi, chiar în acele momente, a fost o eclipsă de soare. A fost singurul loc din România unde a putut fi observată această eclipsă de soare. Am citit după aceea ziarele, crezând că s-a mai văzut şi în alte locuri din ţară, dar nu, ea s-a văzut numai la Iaşi, chiar în momentul în care moaştele au ajuns la Catedrală. Lucrul acesta nu poate fi pus pe seama întâmplării, şi pe mine m-a impresionat foarte mult.