Dumitru Manolache a fost multă vreme șef al departamentului de investigații de la ziarul Gardianul. A condus la viața lui anchete spectaculoase, care au scos la iveală afaceri negre, a publicat articole care au zguduit rețele mafiote și a trimis la răcoare baroni locali. Dar poate că cea mai importantă investigație a sa, cea de care numele său va fi legat mult timp de acum încolo, este cea în care a cercetat, ani de-a rândul, urmele lăsate de Sfântul Apostol Andrei pe teritoriul străvechii Dacii. Nu e vorba, așa cum mi-a spus, când i-am solicitat să ne acorde un interviu, de descoperiri arheologice sau de documente neștiute scoase la lumină. Strămoșii noștri daci disprețuiau scrisul și își ascundeau învățăturile sacre în adâncul inimii, transmițându-le doar prin viu grai. Așa se face că astăzi, trecerea și propovăduirea Sfântului Andrei prin teritoriile locuite de daci nu apare în documente, dar este vie, într-un număr impresionant de legende, tradiții și obiceiuri. Toate îl leagă, într-un fel sau altul, de lupi, cărora le era stăpân și tovarăș.
"Întâlnirea cu Sfântul Andrei mi-a marcat definitiv viața"
- Cartea dvs., "Andrei, Apostolul lupilor", care s-a bucurat de mare succes printre cititori, își propune să investigheze o problemă nedovedită istoric: venirea Sfântului Apostol Andrei în Dobrogea, ca să-i creștineze pe daci. Ce v-a îndemnat către un subiect așa de nesigur?
- Cu mulți ani în urmă, am suferit o mare umilire. Prin 1992, mergând la Mânăstirea Dervent, pentru a scrie un reportaj, un călugăr de-acolo m-a întrebat dacă știu ceva despre Apostolul Andrei. Am deschis ochii mari. Știam că este o sărbătoare în calendar, dar de știut nu știam, de fapt, mai nimic. M-am simțit foarte rușinat și am hotărât să aflu cât mai multe și să și scriu despre el, mai mult decât se știa până în momentul acela. Așa a apărut "Andrei, Apostolul lupilor" într-o primă ediție, publicată la Editura Anastasia, prin anul 2000, și peste vreo 7 ani, într-o ediție ceva mai dezvoltată, la Editura Dacica. Întâlnirea mea cu Sfântul Apostol Andrei mi-a marcat definitiv viața. Am fost multă vreme rătăcit, ca mulți alții din generația mea, elev nefericit care făcusem în școală socialism științific și filosofie marxistă. Cu toate că eu venisem de-acasă cu tradiția satului românesc în mine, și cu credința în suflet, am fost dat peste cap. Și rătăcit am rămas până atunci, în 1992, când m-am întâlnit cu Sfântul Apostol Andrei. Dar nu numai eu, ci toată familia mea, toată casa mea s-a schimbat din momentul în care eu am avut această întâlnire cu Apostolul lupilor.
- Conform tradiției vechi, Andrei a încreștinat o parte din Tracia și Sciția, există și câteva izvoare în acest sens. Cum de ați ajuns să îl numiți Apostolul lupilor?
- Din câte știu, până la mine nu s-a folosit această sintagmă. După aceea a fost preluată, folosită pe larg și consacrată de cei care au preluat-o. Când am început să mă apropii mai mult de misiunea Sfântului Apostol Andrei în teritoriile strămoșilor noștri, am luat contact cu tradițiile andreene - obiceiuri, colinde, tradiții, care veneau din străvechime și peste care se suprapusese informația creștină referitoare la prezența Sfântului Apostol Andrei. Tradițiile veneau de la daci, care credeau că se trăgeau dintr-un animal mitic, lupul. Deci a fost foarte ușor să spun "Andrei, Apostolul lupilor", pentru că el nu a făcut altceva decât să încreștineze un popor care se născuse "sub zodia lupului". Asta este o ipoteză care, într-un fel sau altul, ar trebui cercetată de oameni de specialitate. Eu nu mi-am propus să fac un studiu istoric. Am fost jurnalist de investigație și am lucrat cu mijloacele care stau, de regulă, la dispoziția unui jurnalist de investigație.
Sfântul și lupul alb
- Și ce ați descoperit în urma investigațiilor dvs.?
- Există unele tradiții vechi, populare, în care se vorbește despre "Sfântul Apostol Andrei, stăpânul lupilor, deopotrivă cu Petru". Este extrem de interesant, pentru că nu aveai cum să legi personalitatea Sfântului Apostol Andrei de aceste animale, doar pentru faptul că el, venind aici, a găsit un teritoriu cotropit, ca să zic așa, de lupi. Eu cred că lucrurile sunt mult mai profunde, și această tradiție duce, mai degrabă, la poporul care s-a identificat cu acest animal totemic, adică la daci.
Există alte tradiții care vorbesc despre faptul că Sfântul Apostol Andrei, odată venit pe teritoriul strămoșilor noștri, a fost însoțit de un lup alb. Nu știu dacă era vorba de un animal în sine, mai degrabă cred că e vorba de un simbol. Sacerdoții daci purtau veșmânt alb, la fel ca și apostolii. De aceea eu tind să cred că acel "lup alb" a fost, de fapt, un sacerdot dac, care l-a însoțit pe Sfântul Andrei. Legendele spun și că lupul alb l-ar fi condus la Sarmizegetusa. Mai mult de atât: în Dobrogea se spune că Sfântul Apostol Andrei avea puterea de "a lega gura lupilor", expresie care, dincolo de faptul că te duce la ideea că avea o mare putere asupra lor, de a-i face să nu mai muște, de a-i îmblânzi, ar putea avea și o altă semnificație: a-i face pe lupi tăcuți în fața lui, ascultători față de predica sa. La noi, încă se păstrează și astăzi tradiții referitoare la lup. În zona Ardealului, spre exemplu, există un obicei în care se făcea un fel de consacrare a nou-născutului, care era purtat de către părinte în mijlocul unui cerc desenat pe pământ, cu o gheară de lup. Acest cerc era spațiul care îl proteja pe copil, imediat ce venea pe lume. Apoi, dacă nou-născutul se îmbolnăvea, există în tradiția veche, în unele zone din țară, obiceiul schimbării numelui; se spunea că, odată cu schimbarea numelui, dispare și boala. Iar noile nume pe care le primeau copiii erau nume de animale puternice, printre care și lupul.
- Argumentele folclorice sunt extrem de importante, având în vedere că tradiția bisericească nu menționează apostolatul Sfântului Andrei la noi.
- Nu este așa. Există și în Sfânta Scriptură două mențiuni extrem de interesante, care îl leagă pe Apostolul Andrei de teritoriul Dobrogei de astăzi. Una apare în Evanghelia lui Ioan, iar cea de-a doua, în Faptele Apostolilor. În Evanghelia lui Ioan, chiar la începutul Săptămânii Patimilor Domnului, înainte ca Iisus să fie arestat, judecat și răstignit, apare o relatare despre niște elini din Pont, așadar din părțile noastre, care au venit să îl vadă pe Domnul Iisus Hristos. Ei s-au adresat pentru asta lui Filip, care însă a mers la Andrei, iar Andrei i-a dus la Mântuitorul. Când i-a primit, Hristos le-a spus: "A venit ceasul ca să fie preaslăvit Fiul Omului". Deci, era momentul în care acest capăt de lume în care locuim noi face cunoștință cu Iisus. Nu întâmplător s-au dus elinii aceștia la Filip și apoi au mers împreună la Andrei: pentru că cei doi apostoli cunoșteau limba greacă. Acești elini din Pont erau, posibil, greci din cetățile de la Pontul Euxin, deci din Dobrogea de astăzi, sau, de ce nu, sacerdoți ai cultului dacic, vorbitori ai limbii eline, care auziseră despre nașterea și minunile Mântuitorului, care propovăduia ceea ce, într-o formă sau alta, ei știau din religia lor.
Noi nu mai știm ce s-a mai întâmplat cu ei, evanghelia lui Ioan nu ne spune, a urmat după această întâlnire Săptămâna Patimilor Domnului, zilele acelea pline de evenimente. Dar, mai apoi, în Faptele Apostolilor, la Cincizecime, printre cei 3.000 de oameni prezenți acolo, care erau din toate neamurile, îi regăsim și pe elini. Oare nu cumva elinii aceia care au venit să vorbească cu Mântuitorul au rămas, pe toată perioada asta, în Ierusalim, până la Cincizecime, și au fost martori ai acelui eveniment extraordinar, de pogorâre a Duhului Sfânt asupra apostolilor, care au început să vorbească "în limbi", adică pe înțelesul tuturor celor prezenți?
De ce arunc eu această ipoteză, care trebuie verificată, evident, cu documente, și de către cercetători: pentru că în tradițiile referitoare la începutul misiunii Sfântului Apostol Andrei în teritoriile noastre, în unele colinde din Dobrogea se vorbește despre adevărate ierarhii religioase care îl așteptau pe un bătrân cu barba albă, care urma să vină cu corabia pe mare. Bătrânul nu este numit, dar din descriere și din cercetările altora de dinaintea mea, aceste cuvinte fac referire la Sfântul Andrei. Și tot ceea ce a urmat mă determină să cred că el nu a ajuns întâmplător în zona noastră. Este foarte posibil ca acei elini din Pont să fi ascultat predica Sfântului Apostol Andrei și să-i fi spus: "Hai la noi, pentru că ai noștri știu ceva din tot ce propovăduiești tu". Adică, ei credeau în existența vieții de dincolo, pentru că Zamolxismul propovăduia despre viața de dincolo, despre viața veșnică.
Apostolul mult iubit al românilor
- Domnule Dumitru Manolache, credința aceasta populară ar putea fi considerată, în sine, drept o dovadă a trecerii lui prin părțile noastre?
- Sunt absolut sigur de asta. Noi putem să vorbim astăzi de Sfântul Apostol Andrei aproape exclusiv în baza acestor tradiții, care îl țin viu în memoria colectivă a neamului nostru. El este foarte vechi în memoria românilor, dar, iată, și atât de prezent, timp de aproape 2.000 de ani! Dacă el nu ar fi trecut pe aici, ar fi fost aproape imposibil ca noi, astăzi, să putem vorbi despre prezența lui în tradițiile noastre. Românul, mai ales românul de la țară, chiar și cel de astăzi, se simte foarte legat de sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei. De ce, dintre toți apostolii, el este singurul pomenit și folosit atât de des în toate legendele și ritualurile românilor?
Există un cercetător, grec de origine, George Alexandrou, care a scris o carte de vreo 1.000 de pagini despre Sfântul Apostol Andrei. El a adunat toate tradițiile, toate documentele, tot ce s-a putut strânge din întreaga lume, referitor la el. Dar, din tot acest mozaic, lipseau 20 de ani din viața sfântului, iar el nu știa de unde ar putea să-i scoată. Și i-a găsit în tradițiile din România! George Alexandrou concluzionează că Sfântul Apostol Andrei ar fi avut pe teritoriul fostei Dacii o prezență foarte îndelungată, vreme de 20 de ani. Personal, nu cred că a stat aici neîntrerupt timp de 20 de ani, ci că, în tot acest răstimp, a revenit periodic. Oricum, a fost prezent mult timp pe tărâmul nostru, suficient de mult încât să fi rămas în memoria colectivă, în tradiții și obiceiuri, în tot ceea ce s-a putut sedimenta, pentru că de scris nu putea fi vorba.
Cele trei "cartiere generale" ale sfântului
- Există anumite zone în țara noastră, în care urmele trecerii sale sunt mai evidente decât în altele?
- Eu le-am numit "cartiere generale", pentru că numărul mare de tradiții, de obiceiuri, sau forța lor în zonele respective este atât de mare, încât m-a determinat să concluzionez că este foarte posibil ca în teritoriile respective, fie Sfântul Andrei, fie ucenici ai lui să fi făcut misiune pe perioade mai îndelungate. Sunt trei zone de acest fel, nu cred că sunt singurele, eu spun doar despre ce am putut eu să identific. În primul rând este peștera Sfântului Apostol Andrei din Dobrogea, apoi este Copuzul, o localitate de pe malul Ialomiței, unde există o reminiscență a primului botez creștin, pe care bătrânii satului și-l revendică de la Apostolul Andrei, și un al treilea "cartier general" este zona Galațiului.
La peștera Sfântului Andrei de lângă localitatea Ioan Corvin, din județul Constanța, arheologul Silvia Păun, care a făcut cercetări acolo, a demonstrat științific, într-un volum premiat de Academia Română, că peștera a fost la început un altar dacic, peste care, mai apoi, s-a dezvoltat și practicat cultul creștin. Ea se bazează în concluziile sale pe cercetarea absidei din peșteră, pe felul în care ea a fost construită, pe existența unor repere geografice care identificau poziționarea unui altar dacic acolo și pe ceea ce s-a descoperit în peșteră atunci când a fost ea identificată, prin anii 1940, în urma unei revelații. Observațiile ei științifice confirmă tradiția populară, care, prin Balada peșterii Sfântului Andrei, afirmă că acolo au fost botezați primii creștini. În apropierea peșterii au fost nouă izvoare, unele s-au colmatat de-a lungul timpului, dar patru din ele continuă să scoată apă și sunt poziționate în formă de cruce. Balada aceasta are trei straturi de informații, suprapuse treptat în istorie, care dovedesc existența, înainte de venirea Sfântului Apostol Andrei, a unei comunități religioase a cultului local. Lucrul cel mai interesant este faptul că Andrei a fost primit în această comunitate cu bucurie, fapt unic în viața sa. Până să ajungă în teritoriile noastre, s-a vorbit despre el ca despre un om prigonit, bătut, a cărui viață a fost pusă mereu în pericol, prin fiecare teritoriu prin care a trecut. Aici, la noi, este singurul loc în care toate tradițiile despre Sfântul Apostol Andrei nu vorbesc despre așa ceva, ci despre faptul că a fost bine primit.
Sigur, cine te ascultă astăzi că vorbești așa te poate considera rupt de realitate, atunci când toată lumea cere dovezi palpabile, cere artefacte descoperite de arheologi, cere documente. Dar dacii nu au crezut în cuvântul scris, ci în cuvântul rostit. Și ce a urmat după aceea, zecile de martiri din secolele următoare, care au murit în Dobrogea de astăzi și care au fost descoperiți în urmă cu câteva decenii, confirmă acest lucru. Ar trebui, de asemenea, să înțelegem că încreștinarea strămoșilor noștri a fost un proces îndelungat, care s-a întins pe durata câtorva secole și s-a consolidat în etape foarte bine definite, până când a ajuns să fie dominant în fostul teritoriu al Daciei.
Eclipsa de soare
- Domnule Manolache, aveți o întâmplare specială care să vă fi marcat în mod deosebit, în tot acest efort de documentare?
- Da, am trecut printr-o experiență tulburătoare, în 1996, când, pentru prima dată, după 2000 de ani, capul Sfântului Apostol Andrei a fost adus la Iași, întregind, într-un fel, trupul lui de țărână. Aflând de lucrul acesta, mi-am propus să merg în Moldova. El a fost adus în data de 14 octombrie, de Sfânta Parascheva. În noaptea de dinainte, am avut un vis tulburător. Am visat capul Sfântului Apostol Andrei - dar nu capul iconografic, așa cum îl cunoaștem noi, ci un cap viu, dar spiritualizat, care și-a pus obrazul peste obrazul meu. M-am trezit dimineața cu această "călcătură" foarte fierbinte pe față și am plecat cu această urmă a apropierii obrazului Sfântului Apostol Andrei de obrazul meu, la Iași. Am fost foarte marcat...
La Iași s-au întâmplat două minuni. Eram pe aeroport, împreună cu o credincioasă care era atât de bolnavă de mijloc, încât nu se putea mișca. Ei bine, în momentul în care au fost coborâte moaștele și s-a ridicat capacul raclei, tot aerul din aeroport s-a ionizat: mirosea atât de puternic a mir, încât și eu, și alții din jurul meu, am simțit că ni se desfundă sinusurile, atât de puternică era mireasma. Chiar în clipa aceea, femeia mi-a spus: "Domnule Manolache, nu mă mai doare spatele! Nu mai am nici cea mai mică durere, s-a întâmplat ceva aici!"
A doua minune s-a petrecut când moaștele au ajuns în Catedrala Mitropolitană de la Iași. Era un timp ploios, urât, mohorât, dar nu numai la Iași, în toată țara ploua, era o vreme câinoasă. Dar când moaștele au sosit la Catedrală, deasupra orașului s-a făcut ca o pâlnie, a ieșit soarele și, chiar în acele momente, a fost o eclipsă de soare. A fost singurul loc din România unde a putut fi observată această eclipsă de soare. Am citit după aceea ziarele, crezând că s-a mai văzut și în alte locuri din țară, dar nu, ea s-a văzut numai la Iași, chiar în momentul în care moaștele au ajuns la Catedrală. Lucrul acesta nu poate fi pus pe seama întâmplării, și pe mine m-a impresionat foarte mult.