Deşi afară e frig şi plouă cu frunze moarte şi nu-ţi vine uşor să te laşi dus din casă, producătorii de evenimente autumnale îşi poftesc publicul la concerte-gigant, desfăşurate aproape pe întreg parcursul lunii noiembrie. Este şi cazul Festivalului de Muzică Veche, ediţia a 11-a, găzduită în Bucureşti. Oare ce-i mână în luptă pe temerarii autori ai evenimentului? Cu ce momesc publicul, an de an? Răspunsul e fără echivoc: "Noutatea muzicii vechi" constă în existenţa unui public cu gusturi mai rafinate, care înfruntă toamna cea ploioasă şi gri, ca să asculte sonuri medievale, baroce, renascentiste, îmbinate armonios cu dans şi film. Considerat cel mai important eveniment de muzică veche din sud-estul Europei, începând din anul 2015, festivalul bucureştean a devenit şi membru al prestigioasei Reţele Europene de Muzică Veche (REMA). O carte de vizită care obligă.
Early Music Winds
(1-4 noiembrie)
Prima parte a festivalului, intitulată Early Music Winds, este realizată în parteneriat cu Comunitatea Flamandă (Belgia) şi Koninklijk Conservatorium din Bruxelles, şi constă într-o serie de patru concerte consecutive, dedicate familiilor de instrumente istorice de suflat. Patru seri la rând, la Palatul Bragadiru (ridicat lângă fabrica de bere Bragadiru, la finele lui 1800, clădirea şi-a regăsit strălucirea după 2003, când a fost câştigat şi renovat de către descendenţii familiei Bragadiru), câţiva din cei mai renumiţi interpreţi, profesori şi colecţionari de instrumente de suflat, acompaniaţi de ansamblul belgian de muzică veche Il Gardellino vor depăna o serie de poveşti muzicale prin care au trecut instrumentele lor, de-a lungul timpului. Şi dacă sunteţi pasionaţi sau doar curioşi să auziţi ce muzică poate produce un corn, mai puteţi să prindeţi un loc la concertul de vineri seară (4 noiembrie) al muzicianului Jean Pierre Dassonville, profesor de corn modern, la Conservatorul Regal din Mons, şi corn natural, la Conservatorul Regal din Bruxelles.
Movie Gala Clavecinissimo
(7-12 noiembrie)
La această a doua parte a festivalului puteţi participa fără emoţii, chiar dacă sunteţi neiniţiaţi în muzica veche, căci veţi fi introduşi în atmosferă cu ajutorul imaginilor proiectate cinematografic.
Sunteţi invitaţi să vedeţi pe marele ecran cinci poveşti muzicale... vechi: "Numele meu este Bach", un film elveţian (din 2003) în regia lui Dominique de Rivaz, "Toate dimineţile lumii" (1991) de Alain Corneau, cu Gérard Depardieu, fiul său Guillaume Depardieu, Jean-Pierre Marielle şi Anne Brochet, "Farinelli (Il Castrato)", un film care i-a adus regizorului Gérard Corbiau "Globul de aur", în 1995, dar şi "Regele dansează" (2000) - o altă capodoperă a aceluiaşi regizor; şi nu în ultimul rând "Cronica Annei Magdalena Bach" (1968) - un film în regia lui Danièle Huillet şi Jean-Marie Straub. Puteţi viziona aceste adevărate bijuterii cinematografice şi muzicale în unele dintre cele mai frumoase spaţii de proiecţii din Bucureşti: Institutul Cervantes, Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română, Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti - Studioul de Operă şi la Cinema Elvira Popescu.
Această a doua parte a festivalului se va încheia pe 12 noiembrie cu un concert de gală - Clavecinissimo, organizat la Muzeul Naţional de Artă al României, în Sala Auditorium.
"Movie Gala Clavecinissimo" are şi un scop caritabil, şi anume, strângerea de fonduri pentru restaurarea clavecinului Ruckers - Taskin, o adevărată bijuterie, păstrat în Muzeul Naţional Peleş.
(Dacă sunteţi interesaţi să contribuiţi cât de puţin la salvarea acestui instrument minunat, puteţi achiziţiona bilete - tichete de donaţie, cu valori variabile, sau puteţi dona pe earlymusic.ro.)
Baroque Concerts
(14-28 noiembrie)
Cea de-a treia parte a Festivalului de Muzică Veche de anul acesta - Baroque Concerts, prezintă şase evenimente de înaltă ţinută: muzică şi dans cu parfum baroc. Cu această ocazie, puteţi vedea, pe 14 noiembrie, la Sala Atelier de la Teatrul Naţional Bucureşti - "Baroq'eMotion", un spectacol de dans contemporan desfăşurat pe acorduri de muzică veche. Trei zile mai târziu, pe 17 noiembrie, sunteţi poftiţi la un alt concert, de această dată al Orchestrei baroce a Uniunii Europene (EUBO), la Sala Radio. Pe 21 noiembrie, Ansamblul de muzică veche Codex (din Sfântul Gheorghe) va susţine împreună cu grupul de dansatori "Passeggio" (din Cluj) spectacolul "Iter in tempore" - un show ce combină dansul contemporan cu muzica veche. Spectacolul se va desfăşura la Sala Atelier de la Teatrul Naţional Bucureşti.
Trupa bucureşteană Trei Parale va prezenta, în premieră, pe 23 noiembrie, în Sufrageria Regală de la Muzeul Naţional de Artă, concertul "Balade vitejeşti şi alte cântări", urmând ca vineri, 25 noiembrie, la Muzeul Naţional Cotroceni, în Marele Salon de Recepţie, muzicianul Xavier Diaz-Latorre să susţină concertul "Stolen Roses". Solistul are origine spaniolă, studii muzicale prestigioase la Basel (Elveţia), şi este profesor de instrumente cu coarde ciupite, muzică de cameră şi basso continuo la ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) şi profesor invitat la universităţi de muzică sau cursuri de specializare din SUA, Coreea, Japonia, Europa. Cu Xavier Díaz-Latorre vă puteţi întâlni şi în ultima zi de festival, luni, 28 noiembrie, la Muzeul Naţional de Artă al României, tot în Sufrageria Regală, unde va susţine, alături de harpistul Andrew Lawrence King, concertul "Sones de Palacio".
Andrew Lawrence King este cel mai apreciat harpist al tuturor timpurilor, un virtuoz al harpelor istorice, conducător de ansambluri orchestrale. A dirijat la Scala din Milano şi la Sydney Opera House şi este câştigătorul prestigioasei distincţii "Golden Mask" (2012). Împreună cu Jordi Savall, este câştigătorul unui premiu Grammy (2011) şi al distincţiei "Australia's Helpmann" (2013).
(Detalii suplimentare despre program şi bilete puteţi găsi online pe earlymusic.ro.)