Dacă mi s-ar cere părerea (nu mi se cere), premiul pentru debut 2016 s-ar cuveni lui Vlad Roman pentru cartea pe care vi-o recomand acum. Despre autor nu ştiu nimic mai mult decât scrie în prezentare: s-a născut în 1981 în Sebeş Alba, a studiat Litere la Cluj, a lucrat ca profesor, jurnalist cultural, editor, traducător şi din 2009 trăieşte în satul natal din apicultură. Ceea ce am aflat după ce i-am citit cartea e că Vlad Roman e un scriitor cum nu prea sunt alţii în generaţia lui, cu talent rafinat prin lecturi, o cunoaştere de fineţe a tehnicilor narative moderne şi un stil fără paiete şi stridenţe, de o nobilă adecvare. Spre deosebire de "autoficţiunile" cu pondere pe sex, dezorientare, violenţă şi scârbă cu care vor să şocheze literatori ce apasă tot mai obosiţi pedalele unor biciclete narative de serie, Vlad Roman îşi propune şi reuşeşte admirabil să dea formă romanescă unei meditaţii despre timp şi durată, despre memorie şi uitare, despre imposibilitatea trierii esenţialului de neesenţial în configurarea unei identităţi. Combinând convenţii vechi într-o formulă originală, el îşi pune naratorul, pe David, să-i povestească în scris prietenei amnezice Ana frânturi din viaţa ei. Curajul abordării constă în încercarea lui David de a explora şi cartografia urmele faptelor, întâmplărilor reale în universul mental al altcuiva, sedimentele dintr-un subconştient străin. Profesia lui de biolog marin, care face scufundări pentru a observa specii de peşti în mediul lor, are ca pandant încercarea de imersiune în sufletul şi mintea Anei, punându-se pe cât posibil în locul ei, pentru a-i da înapoi amintirile. Dacă la început nu ştim nimic despre tânără, ca şi cum ne-am plasa în amnezia ei, pe parcurs şi din bucăţele, printr-un joc inteligent cu aşteptările noastre, ni se dezvăluie parţial felul de a fi şi relaţiile dintre personaje. Romancierul întredeschide uşi prin care mai mult bănuim decât zărim, ne contrariază, sugerează secrete şi menţine ambiguităţi, făcând să planeze peste toate şi o ameninţare difuză. Naratorul David, ca om de ştiinţă, are dorinţa de a raţionaliza totul, de a-şi ordona observaţiile în structuri funcţionale, dar când e vorba de simţuri şi sentimente, ceea ce memoria reţine nu mai e încadrabil. Ihtiologul are o căsnicie bună cu altruista şi discreta Marta care-l iubeşte necondiţionat şi-l sprijină în tot ce face. Prietenă de familie, Ana îl cunoaşte prin ei şi se îndrăgosteşte de Robert, agent de marketing la o multinaţională, aflat mereu pe drumuri între Bulgaria, România şi Ukraina. De fapt, toate personajele sunt dispersate geografic, dar şi ca origine, profesie, năzuinţe. Robert e şi el un "deplasat" şi ţine la libertatea lui flotantă. Deşi o iubeşte pe Ana, ezită să se fixeze, în sofistica lui asta însemnând o renunţare la propria identitate, un sacrificiu ce ar anula chiar iubirea. Aşa cum speciile de vietăţi marine comunică între ele pe frecvenţe diferite, şi personajele lui Vlad Roman nu reuşesc să comunice deplin, psihicul fiecăruia având şi componente de neînţeles. Toate dialogurile memorate, descrierile meticuloase - unele irelevante - pe care se focalizează David nu se lasă vârâte în structuri preexistente fiindcă din realitatea trecută prin "transluscenţa" psihicului nu rămâne decât lumina. Compus cu ştiinţă a secretelor de fabricaţie romaneşti, în aşa fel încât, între punctele întoarse în buclă, cititorul să-şi închipuie legăturile fluide şi delicate, indescifrabile raţional, între personaje, romanul de debut al lui Vlad Roman impune un Scriitor.
Selecţia "Formula AS"
* Vlad Roman, "Cât mai aproape de tine", roman, Editura Univers (www. edituraunivers. ro), 176 p.
Dacă mi s-ar cere părerea (nu mi se cere), premiul pentru debut 2016 s-ar cuveni lui Vlad Roman pentru cartea pe care vi-o recomand acum. Despre autor nu ştiu nimic mai mult decât scrie în prezentare: s-a născut în 1981 în Sebeş Alba, a studiat Litere la Cluj, a lucrat ca profesor, jurnalist cultural, editor, traducător şi din 2009 trăieşte în satul natal din apicultură. Ceea ce am aflat după ce i-am citit cartea e că Vlad Roman e un scriitor cum nu prea sunt alţii în generaţia lui, cu talent rafinat prin lecturi, o cunoaştere de fineţe a tehnicilor narative moderne şi un stil fără paiete şi stridenţe, de o nobilă adecvare. Spre deosebire de "autoficţiunile" cu pondere pe sex, dezorientare, violenţă şi scârbă cu care vor să şocheze literatori ce apasă tot mai obosiţi pedalele unor biciclete narative de serie, Vlad Roman îşi propune şi reuşeşte admirabil să dea formă romanescă unei meditaţii despre timp şi durată, despre memorie şi uitare, despre imposibilitatea trierii esenţialului de neesenţial în configurarea unei identităţi. Combinând convenţii vechi într-o formulă originală, el îşi pune naratorul, pe David, să-i povestească în scris prietenei amnezice Ana frânturi din viaţa ei. Curajul abordării constă în încercarea lui David de a explora şi cartografia urmele faptelor, întâmplărilor reale în universul mental al altcuiva, sedimentele dintr-un subconştient străin. Profesia lui de biolog marin, care face scufundări pentru a observa specii de peşti în mediul lor, are ca pandant încercarea de imersiune în sufletul şi mintea Anei, punându-se pe cât posibil în locul ei, pentru a-i da înapoi amintirile. Dacă la început nu ştim nimic despre tânără, ca şi cum ne-am plasa în amnezia ei, pe parcurs şi din bucăţele, printr-un joc inteligent cu aşteptările noastre, ni se dezvăluie parţial felul de a fi şi relaţiile dintre personaje. Romancierul întredeschide uşi prin care mai mult bănuim decât zărim, ne contrariază, sugerează secrete şi menţine ambiguităţi, făcând să planeze peste toate şi o ameninţare difuză. Naratorul David, ca om de ştiinţă, are dorinţa de a raţionaliza totul, de a-şi ordona observaţiile în structuri funcţionale, dar când e vorba de simţuri şi sentimente, ceea ce memoria reţine nu mai e încadrabil. Ihtiologul are o căsnicie bună cu altruista şi discreta Marta care-l iubeşte necondiţionat şi-l sprijină în tot ce face. Prietenă de familie, Ana îl cunoaşte prin ei şi se îndrăgosteşte de Robert, agent de marketing la o multinaţională, aflat mereu pe drumuri între Bulgaria, România şi Ukraina. De fapt, toate personajele sunt dispersate geografic, dar şi ca origine, profesie, năzuinţe. Robert e şi el un "deplasat" şi ţine la libertatea lui flotantă. Deşi o iubeşte pe Ana, ezită să se fixeze, în sofistica lui asta însemnând o renunţare la propria identitate, un sacrificiu ce ar anula chiar iubirea. Aşa cum speciile de vietăţi marine comunică între ele pe frecvenţe diferite, şi personajele lui Vlad Roman nu reuşesc să comunice deplin, psihicul fiecăruia având şi componente de neînţeles. Toate dialogurile memorate, descrierile meticuloase - unele irelevante - pe care se focalizează David nu se lasă vârâte în structuri preexistente fiindcă din realitatea trecută prin "transluscenţa" psihicului nu rămâne decât lumina. Compus cu ştiinţă a secretelor de fabricaţie romaneşti, în aşa fel încât, între punctele întoarse în buclă, cititorul să-şi închipuie legăturile fluide şi delicate, indescifrabile raţional, între personaje, romanul de debut al lui Vlad Roman impune un Scriitor.
Dacă mi s-ar cere părerea (nu mi se cere), premiul pentru debut 2016 s-ar cuveni lui Vlad Roman pentru cartea pe care vi-o recomand acum. Despre autor nu ştiu nimic mai mult decât scrie în prezentare: s-a născut în 1981 în Sebeş Alba, a studiat Litere la Cluj, a lucrat ca profesor, jurnalist cultural, editor, traducător şi din 2009 trăieşte în satul natal din apicultură. Ceea ce am aflat după ce i-am citit cartea e că Vlad Roman e un scriitor cum nu prea sunt alţii în generaţia lui, cu talent rafinat prin lecturi, o cunoaştere de fineţe a tehnicilor narative moderne şi un stil fără paiete şi stridenţe, de o nobilă adecvare. Spre deosebire de "autoficţiunile" cu pondere pe sex, dezorientare, violenţă şi scârbă cu care vor să şocheze literatori ce apasă tot mai obosiţi pedalele unor biciclete narative de serie, Vlad Roman îşi propune şi reuşeşte admirabil să dea formă romanescă unei meditaţii despre timp şi durată, despre memorie şi uitare, despre imposibilitatea trierii esenţialului de neesenţial în configurarea unei identităţi. Combinând convenţii vechi într-o formulă originală, el îşi pune naratorul, pe David, să-i povestească în scris prietenei amnezice Ana frânturi din viaţa ei. Curajul abordării constă în încercarea lui David de a explora şi cartografia urmele faptelor, întâmplărilor reale în universul mental al altcuiva, sedimentele dintr-un subconştient străin. Profesia lui de biolog marin, care face scufundări pentru a observa specii de peşti în mediul lor, are ca pandant încercarea de imersiune în sufletul şi mintea Anei, punându-se pe cât posibil în locul ei, pentru a-i da înapoi amintirile. Dacă la început nu ştim nimic despre tânără, ca şi cum ne-am plasa în amnezia ei, pe parcurs şi din bucăţele, printr-un joc inteligent cu aşteptările noastre, ni se dezvăluie parţial felul de a fi şi relaţiile dintre personaje. Romancierul întredeschide uşi prin care mai mult bănuim decât zărim, ne contrariază, sugerează secrete şi menţine ambiguităţi, făcând să planeze peste toate şi o ameninţare difuză. Naratorul David, ca om de ştiinţă, are dorinţa de a raţionaliza totul, de a-şi ordona observaţiile în structuri funcţionale, dar când e vorba de simţuri şi sentimente, ceea ce memoria reţine nu mai e încadrabil. Ihtiologul are o căsnicie bună cu altruista şi discreta Marta care-l iubeşte necondiţionat şi-l sprijină în tot ce face. Prietenă de familie, Ana îl cunoaşte prin ei şi se îndrăgosteşte de Robert, agent de marketing la o multinaţională, aflat mereu pe drumuri între Bulgaria, România şi Ukraina. De fapt, toate personajele sunt dispersate geografic, dar şi ca origine, profesie, năzuinţe. Robert e şi el un "deplasat" şi ţine la libertatea lui flotantă. Deşi o iubeşte pe Ana, ezită să se fixeze, în sofistica lui asta însemnând o renunţare la propria identitate, un sacrificiu ce ar anula chiar iubirea. Aşa cum speciile de vietăţi marine comunică între ele pe frecvenţe diferite, şi personajele lui Vlad Roman nu reuşesc să comunice deplin, psihicul fiecăruia având şi componente de neînţeles. Toate dialogurile memorate, descrierile meticuloase - unele irelevante - pe care se focalizează David nu se lasă vârâte în structuri preexistente fiindcă din realitatea trecută prin "transluscenţa" psihicului nu rămâne decât lumina. Compus cu ştiinţă a secretelor de fabricaţie romaneşti, în aşa fel încât, între punctele întoarse în buclă, cititorul să-şi închipuie legăturile fluide şi delicate, indescifrabile raţional, între personaje, romanul de debut al lui Vlad Roman impune un Scriitor.
Alte articole din acest numar
- ZODIACUL LUNII NOIEMBRIE
- Răspuns pentru NICOLETA - Cluj, F. AS nr.1237 - "Mi s-a pus diagnosticul de hidrocefalie neevolutivă"
- "După ce am urmat tratamentul cu untură de bursuc, boala mea e de domeniul trecutului"