Sâmbătă, 15 octombrie, la Universitatea Naţională de Muzică din Capitală, într-o sală micuţă şi cochetă, tineri şi adolescenţi, bunici şi nepoţi s-au bucurat deopotrivă, timp de o oră, de un spectacol fascinant, unde muzica veche s-a îmbinat armonios cu tehnologia (proiecţia unor imagini video superbe). O magie descrisă de arcuşul fermecat al trupei bucureştene Imago Mundi. Opt artişti muzicali şi vizuali ne-au purtat pe toţi cei prezenţi într-o lume de vis, o lume uitată, cu ii, fluturi, iarbă şi copaci seculari - lumea plină de candoare şi de normalitate de odinioară, din care şi-a tras seva creatoare şi marele George Enescu.
Imago Mundi este un grup bucureştean format în 2001, care şi-a lansat acum, în octombrie, cel de-al patrulea disc din carieră. Cunoscută celor care ascultă Radio România, Radio România Cultural, Radio România Muzical, dar şi celor ce urmăreau TVR Cultural (pe vremea când acesta mai exista), Imago Mundi - deşi nu este atât de promovată precum trupele comerciale - a reuşit să se impună pe scena muzicală românească, ba chiar a dus faima ţării noastre şi peste hotare. Ca să aflăm ceva mai multe despre ei şi despre noul album lansat cu această ocazie, i-am solicitat un scurt interviu unuia dintre membrii fondatori ai formaţiei, Daniel Ivaşcu, imediat după terminarea concertului de sâmbătă seară, înainte de a-şi face bagajele şi de-a pleca într-un turneu prin ţară.
Daniel Ivaşcu
"În toată lumea am fost primiţi excelent"
- Cine sunt, de fapt, membrii formaţiei Imago Mundi? Cum aţi descrie trupa pentru cei care nu vă cunosc?
- Imago Mundi este un grup ce propune o viziune proaspătă asupra muzicii vechi şi tradiţionale româneşti. Avem un repertoriu rar, abordat de către muzicienii de factură clasică. Noi nu expunem piese de muzeu, ci cântăm o muzică vie. Iar perspectiva din care ne construim discursul muzical este aceea a omului contemporan, influenţat de experienţa urbană, care ascultă deopotrivă jazz, rock, muzică clasică sau electronică şi pentru care bucuria muzicii este întotdeauna motivată de ceea ce simte, şi nu de ce "se poartă".
- Au trecut aproape cinci ani de la lansarea discului vostru "Isvor. Dimitrie Cantemir"... Cum s-a ajuns la George Enescu?
- Una dintre piesele pe care le cântam în primele concerte dedicate proiectului "Isvor. Dimitrie Cantemir" - şi pe care n-am inclus-o pe CD-ul de atunci - este "Când şi-a pierdut ciobanul oile". E o piesă frumoasă căreia însă nu i-am găsit locul printre celelalte... Mai târziu, în 2014, când am început să lucrăm la proiectul dedicat lui George Enescu, ne-am amintit de ea, şi acum şi-a găsit foarte bine rostul, căci are aceeaşi temă cu una dintre Rapsodii.
- Cât de prezent este George Enescu pe acest album al vostru?
- "Isvor. Dimitrie Cantemir" (Cartea Ştiinţei Muzicii şi muzica tradiţională românească) ne-a deschis apetitul pentru repertoriul românesc. Şi am avut dreptate, căci a fost un disc foarte bine primit de public. Dar între cele două proiecte există o diferenţă de abordare: în primul "Isvor" încercam să-l "recuperăm" pe domnitorul Moldovei, considerat a fi unul dintre părinţii muzicii laice turce, dar prea puţin cunoscut în România, în calitate de muzicolog şi compozitor (cel puţin asta era situaţia în 2010 - şi ne place să credem că lucrurile s-au mai schimbat de atunci şi datorită nouă); pe "Isvor. George Enescu" (Rapsodiile Române vs. muzică tradiţională şi folclor urban) ne propunem să prezentăm sursele de inspiraţie folosite de George Enescu în "Rapsodiile Române" într-un context mai larg, al temelor de muzică tradiţională şi folclor urban de secol XIX. Albumul este inspirat din opera enesciană şi dedicat marelui compozitor, dar lucrările pe care le interpretăm sunt (cu mici excepţii) compoziţii proaspete, originale.
- Aţi avut un an bogat în concerte. Pe unde aţi călătorit şi cum v-au primit oamenii?
- Am început anul 2016 în forţă, cu un concert la New York - asta se întâmpla în ianuarie. ?n martie, am susţinut două concerte la Londra, urmate de un concert la Sala Radio din Bucureşti - transmis în direct de Radio România Muzical şi care constituie înregistrarea pe care o veţi regăsi pe CD-ul lansat recent de Editura Casa Radio. Peste vară, am avut o serie de concerte dedicate bucureştenilor - "Grădini de vară", dar am cântat şi în Estoril şi la Lisabona. Iar anul se va încheia cu două concerte dedicate Zilei Naţionale a României, la Berlin şi la Riga. Peste tot am fost primiţi excelent, cu multă curiozitate poate, iniţial, urmată însă de mult entuziasm.
- Sunt interesaţi românii din diaspora de muzica pe care o interpretaţi, sau au fost mai mulţi străini în sală la concertele voastre internaţionale?
- Da, cu siguranţă, românii sunt interesaţi de muzica noastră. Ne-au spus asta toţi cei pe care i-am întâlnit. Dar, în egală măsură, putem spune acelaşi lucru şi despre publicul din ţările pe unde am trecut - noi cântăm atât în spaţii frecventate de români (sau în cadrul unor evenimente dedicate acestora), cât şi în cadrul unor festivaluri internaţionale, respectiv în zone geografice unde comunitatea românească nu este prezentă. Peste tot am fost primiţi cu mare bucurie. E impresionant să vezi reacţiile oamenilor, să simţi energia lor pozitivă - indiferent că vorbim de publicul din Tunis, Salzburg, Bruxelles, Londra, Granada, New York, Berlin, Estoril sau Bucureşti.
- Aţi început turneul de promovare a noului album pe 14 octombrie, la Ploieşti, în Bucureşti aţi cântat pe 15, ce urmează?
- Turneul nostru naţional "Isvor. George Enescu" cuprinde 10 concerte, în 10 oraşe diferite din ţară. Este un proiect posibil datorită Asociaţiei Culturale ISVOR, co-finanţat de AFCN (Administraţia Fondului Cultural Naţional). Mai avem în program încă 8 concerte: pe 19 octombrie - Filarmonica "Oltenia" din Craiova; pe 28 octombrie - Filarmonica Piteşti/ Centrul Multifuncţional; pe 4 noiembrie ajungem la Casino Sinaia; pe 6 noiembrie, la Casa de Cultură "Geo Bogza" din Câmpina; pe 18 noiembrie concertăm la Colegiul Naţional de Artă "Ion Vidu" din Timişoara; pe 19 noiembrie, la Filarmonica de Stat Arad; pe 22 noiembrie, la Filarmonica de Stat Sibiu, şi turneul nostru se încheie cu un concert în Sala Auditorium Maximum a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca.
Carte de vizită
* Imago Mundi a fost înfiinţată în 2001 şi este compusă din: Adrian Buciu (flaute, shakers), Oana Ivaşcu (oboi, tamburină, drâmbă) - membru fondator, Ştefan Barbu (vioară), Andreea Ţimiraş (violoncel), Cătălin Ştefănescu-Pătraşcu (cobză, chitară/compoziţii, aranjamente), Daniel Ivaşcu (bendir, shakers) - membru fondator, Cristian Stănoiu (proiecţii video live) şi Florin Ghenade (foto/video).
* Debutează în 2002, la Electrecord, cu albumul "Musica Viva". ?n 2009 lansează al doilea disc, "Pilgrims".
* ?n 2010 lansează proiectul "Isvor" şi încep să studieze şi să adapteze rădăcinile muzicale româneşti în creaţiile trupei. ?n 2012 lansează albumul "Isvor. Cantemir" la Editura Casa Radio, album reeditat în 2015.
* Luna aceasta, au lansat albumul "Isvor. George Enescu", tot la Editura Casa Radio, un disc ce costă 15 lei şi pe care îl puteţi comanda şi online pe edituracasa radio.ro.
* Până în prezent au cântat pe cele mai importante scene muzicale din ţara noastră, dar au participat cu acelaşi mare succes şi la festivaluri naţionale şi internaţionale.
Foto: Alexandru Dolea - 3