Sâmbătă, 15 octombrie, la Universitatea Națională de Muzică din Capitală, într-o sală micuță și cochetă, tineri și adolescenți, bunici și nepoți s-au bucurat deopotrivă, timp de o oră, de un spectacol fascinant, unde muzica veche s-a îmbinat armonios cu tehnologia (proiecția unor imagini video superbe). O magie descrisă de arcușul fermecat al trupei bucureștene Imago Mundi. Opt artiști muzicali și vizuali ne-au purtat pe toți cei prezenți într-o lume de vis, o lume uitată, cu ii, fluturi, iarbă și copaci seculari - lumea plină de candoare și de normalitate de odinioară, din care și-a tras seva creatoare și marele George Enescu.
Imago Mundi este un grup bucureștean format în 2001, care și-a lansat acum, în octombrie, cel de-al patrulea disc din carieră. Cunoscută celor care ascultă Radio România, Radio România Cultural, Radio România Muzical, dar și celor ce urmăreau TVR Cultural (pe vremea când acesta mai exista), Imago Mundi - deși nu este atât de promovată precum trupele comerciale - a reușit să se impună pe scena muzicală românească, ba chiar a dus faima țării noastre și peste hotare. Ca să aflăm ceva mai multe despre ei și despre noul album lansat cu această ocazie, i-am solicitat un scurt interviu unuia dintre membrii fondatori ai formației, Daniel Ivașcu, imediat după terminarea concertului de sâmbătă seară, înainte de a-și face bagajele și de-a pleca într-un turneu prin țară.
Daniel Ivașcu
"În toată lumea am fost primiți excelent"
- Cine sunt, de fapt, membrii formației Imago Mundi? Cum ați descrie trupa pentru cei care nu vă cunosc?
- Imago Mundi este un grup ce propune o viziune proaspătă asupra muzicii vechi și tradiționale românești. Avem un repertoriu rar, abordat de către muzicienii de factură clasică. Noi nu expunem piese de muzeu, ci cântăm o muzică vie. Iar perspectiva din care ne construim discursul muzical este aceea a omului contemporan, influențat de experiența urbană, care ascultă deopotrivă jazz, rock, muzică clasică sau electronică și pentru care bucuria muzicii este întotdeauna motivată de ceea ce simte, și nu de ce "se poartă".
- Au trecut aproape cinci ani de la lansarea discului vostru "Isvor. Dimitrie Cantemir"... Cum s-a ajuns la George Enescu?
- Una dintre piesele pe care le cântam în primele concerte dedicate proiectului "Isvor. Dimitrie Cantemir" - și pe care n-am inclus-o pe CD-ul de atunci - este "Când și-a pierdut ciobanul oile". E o piesă frumoasă căreia însă nu i-am găsit locul printre celelalte... Mai târziu, în 2014, când am început să lucrăm la proiectul dedicat lui George Enescu, ne-am amintit de ea, și acum și-a găsit foarte bine rostul, căci are aceeași temă cu una dintre Rapsodii.
- Cât de prezent este George Enescu pe acest album al vostru?
- "Isvor. Dimitrie Cantemir" (Cartea Științei Muzicii și muzica tradițională românească) ne-a deschis apetitul pentru repertoriul românesc. Și am avut dreptate, căci a fost un disc foarte bine primit de public. Dar între cele două proiecte există o diferență de abordare: în primul "Isvor" încercam să-l "recuperăm" pe domnitorul Moldovei, considerat a fi unul dintre părinții muzicii laice turce, dar prea puțin cunoscut în România, în calitate de muzicolog și compozitor (cel puțin asta era situația în 2010 - și ne place să credem că lucrurile s-au mai schimbat de atunci și datorită nouă); pe "Isvor. George Enescu" (Rapsodiile Române vs. muzică tradițională și folclor urban) ne propunem să prezentăm sursele de inspirație folosite de George Enescu în "Rapsodiile Române" într-un context mai larg, al temelor de muzică tradițională și folclor urban de secol XIX. Albumul este inspirat din opera enesciană și dedicat marelui compozitor, dar lucrările pe care le interpretăm sunt (cu mici excepții) compoziții proaspete, originale.
- Ați avut un an bogat în concerte. Pe unde ați călătorit și cum v-au primit oamenii?
- Am început anul 2016 în forță, cu un concert la New York - asta se întâmpla în ianuarie. ?n martie, am susținut două concerte la Londra, urmate de un concert la Sala Radio din București - transmis în direct de Radio România Muzical și care constituie înregistrarea pe care o veți regăsi pe CD-ul lansat recent de Editura Casa Radio. Peste vară, am avut o serie de concerte dedicate bucureștenilor - "Grădini de vară", dar am cântat și în Estoril și la Lisabona. Iar anul se va încheia cu două concerte dedicate Zilei Naționale a României, la Berlin și la Riga. Peste tot am fost primiți excelent, cu multă curiozitate poate, inițial, urmată însă de mult entuziasm.
- Sunt interesați românii din diaspora de muzica pe care o interpretați, sau au fost mai mulți străini în sală la concertele voastre internaționale?
- Da, cu siguranță, românii sunt interesați de muzica noastră. Ne-au spus asta toți cei pe care i-am întâlnit. Dar, în egală măsură, putem spune același lucru și despre publicul din țările pe unde am trecut - noi cântăm atât în spații frecventate de români (sau în cadrul unor evenimente dedicate acestora), cât și în cadrul unor festivaluri internaționale, respectiv în zone geografice unde comunitatea românească nu este prezentă. Peste tot am fost primiți cu mare bucurie. E impresionant să vezi reacțiile oamenilor, să simți energia lor pozitivă - indiferent că vorbim de publicul din Tunis, Salzburg, Bruxelles, Londra, Granada, New York, Berlin, Estoril sau București.
- Ați început turneul de promovare a noului album pe 14 octombrie, la Ploiești, în București ați cântat pe 15, ce urmează?
- Turneul nostru național "Isvor. George Enescu" cuprinde 10 concerte, în 10 orașe diferite din țară. Este un proiect posibil datorită Asociației Culturale ISVOR, co-finanțat de AFCN (Administrația Fondului Cultural Național). Mai avem în program încă 8 concerte: pe 19 octombrie - Filarmonica "Oltenia" din Craiova; pe 28 octombrie - Filarmonica Pitești/ Centrul Multifuncțional; pe 4 noiembrie ajungem la Casino Sinaia; pe 6 noiembrie, la Casa de Cultură "Geo Bogza" din Câmpina; pe 18 noiembrie concertăm la Colegiul Național de Artă "Ion Vidu" din Timișoara; pe 19 noiembrie, la Filarmonica de Stat Arad; pe 22 noiembrie, la Filarmonica de Stat Sibiu, și turneul nostru se încheie cu un concert în Sala Auditorium Maximum a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Carte de vizită
* Imago Mundi a fost înființată în 2001 și este compusă din: Adrian Buciu (flaute, shakers), Oana Ivașcu (oboi, tamburină, drâmbă) - membru fondator, Ștefan Barbu (vioară), Andreea Țimiraș (violoncel), Cătălin Ștefănescu-Pătrașcu (cobză, chitară/compoziții, aranjamente), Daniel Ivașcu (bendir, shakers) - membru fondator, Cristian Stănoiu (proiecții video live) și Florin Ghenade (foto/video).
* Debutează în 2002, la Electrecord, cu albumul "Musica Viva". ?n 2009 lansează al doilea disc, "Pilgrims".
* ?n 2010 lansează proiectul "Isvor" și încep să studieze și să adapteze rădăcinile muzicale românești în creațiile trupei. ?n 2012 lansează albumul "Isvor. Cantemir" la Editura Casa Radio, album reeditat în 2015.
* Luna aceasta, au lansat albumul "Isvor. George Enescu", tot la Editura Casa Radio, un disc ce costă 15 lei și pe care îl puteți comanda și online pe edituracasa radio.ro.
* Până în prezent au cântat pe cele mai importante scene muzicale din țara noastră, dar au participat cu același mare succes și la festivaluri naționale și internaționale.
Foto: Alexandru Dolea - 3