Dar minunile Maicii Domnului sunt greu de cuprins. De-a lungul vremii, pe lângă tămăduiri, icoanele făcătoare de minuni ale Preacuratei au născut întâmplări cu totul neobişnuite, care sunt rămase prin vechi hrisoave şi în poveşti. Există multe icoane care au plâns sau care au sângerat când au fost lovite, icoane care au vorbit sau care i-au certat pe necredincioşi, supunându-i unor încercări înfricoşătoare, icoane care au strălucit cu o lumină venită din altă lume şi care s-au schimbat la faţă, ori icoane care au călătorit singure, plecând din bisericile în care fuseseră aşezate. În săptămâna aceasta a Adormirii Născătoarei de Dumnezeu, am reluat câteva poveşti minunate, care au făcut epocă la vremea lor.
Minunile icoanei Maicii Domnului de la Mânăstirea Neamţ
Mânăstirea Neamţ adăposteşte de 600 de ani una dintre cele mai vechi şi mai frumoase icoane făcătoare de minuni ale ortodoxiei. Pictată acum 1400 de ani, ea are o istorie care este, în sine, o adevărată minune. Tradiţia spune că, în anul 35, sfinţii apostoli Petru şi Pavel au predicat şi întemeiat o biserică în oraşul Lida (astăzi Lodd, Israel). La sfinţire, au rugat-o în mod special pe Maica Domnului să vină, dar Preacurata i-a trimis, înaintea ei, pe apostoli. Când cei doi au intrat în noua biserică, pe unul din pereţi apăruse în chip miraculos un portret al Fecioarei Maria cu pruncul Hristos. Această icoană, nefăcută de mână omenească, a săvârşit prima sa minune în timpul împăratului Iulian Apostatul, care a ordonat să fie distrusă. Când soldaţii trimişi de el au încercat să cureţe culorile de pe zidul unde apăruseră, chipul Măicuţei şi al Fiului ei s-au imprimat şi mai adânc în piatră, iar icoana nu a mai putut fi ştearsă niciodată. De atunci, credincioşii au cinstit-o drept făcătoare de minuni.
Şase veacuri mai târziu, Sfântul Gherman a cerut să se picteze o copie a acestei icoane din Lida, pe care el a adus-o la Constantinopol, când a ajuns patriarh. După ce a peregrinat timp de 800 de ani, poposind chiar şi în Catedrala Sfântul Petru, icoana aceasta celebră a ajuns în cele din urmă în Moldova, în anul 1400, când împăratul Manuel al II-lea Paleologul a dăruit-o domnitorului Alexandru cel Bun. De atunci, ea păzeşte Moldova de primejdii şi stricăciuni. Parte din miracolele săvârşite de ea au fost consemnate în scris, în secolul al XIX-lea, de monahul Andronic, vieţuitor al Mânăstirii Neamţ.
Pedeapsa turcului
Osmanlâul venise la Mânăstirea Neamţ cu treburi negustoreşti. Avea cu sine marfă de băcănie, pe care nădăjduia să o vândă pe bani buni, de Înălţarea Domnului, când la hramul lavrei mulţimile se tălăzuiau să asculte slujba, să se mărturisească la părinţi şi să se pricestuiască. În adunarea aceea pestriţă de tineri şi bătrâni, femei şi copii, ţărani şi târgoveţi, pelerini cuvioşi şi negustori coţcari, poveştile alergau repede, spuse seara la buza focurilor aprinse pe lângă căruţe. Între ele, minunile năpraznice ale icoanei Preacuratei erau spuse şi răsspuse, de multe ori împodobite după iscusinţa fiecărui povestitor.
Turcul le-a ascultat pe toate şi a găsit cu cale să le ia în râs: "Eu mă mir de socoteala voastră cea înşelată, de puteţi crede în nişte basne ca acestea", a spus el. Iar când un cuvios monah de-al mânăstirii l-a certat, osmanlâul l-a luat în râs. "Eu aceasta niciodată n-o să cred, cum că scândura aceasta, pre care voi o numiţi Maica Domnului, poate să facă minuni, precum ziceţi voi", şi le-a întors spatele, dând să plece. Încrezător în puterea Născătoarei de Dumnezeu, ale cărei minuni înfricoşătoare le văzuse adeseori, părintele i-a spus turcului: "Iată, mâine au să scoată, după obicei, pre sfânta icoană, şi eu voi face în toate chipurile ca dumneata, la ducerea ei, să o ţii de o parte. Şi dacă nu va face nicio minune, apoi vei crede cum zici".
Încăpăţânat în convingerea lui, turcul s-a învoit. Iar când icoana Maicii Domnului a fost scoasă din biserică spre închinare, turcului i-a fost rânduit să o ţină de-o latură. Şi, spune cronica monahală, necredinciosul "punându-şi cu obrăznicie mâinile pre colţul sfintei icoane, îndată, o, minunile Maicii lui Dumnezeu, i s-au lipit mâinile de icoană aşa de tare, întrucât se părea că ar fi fost crescute de acolo! Şi răpindu-se icoana în văzduh, împreună cu turcul, a început a-l izbi de toate zidurile mânăstirii, până când omul a leşinat. Iar norodul, văzând aceasta, striga la mult ceas: «Doamne miluieşte!» şi «Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuieşte-ne pre noi!». Şi atât de tare leşinase din acea bătaie turcul, încât rămăsese ca un mort. Apoi, iarăşi s-a pogorât icoana în mâinile creştinilor, iar turcului, dezlipindu-i-se mâinile, a căzut ca un mort jos."
Cronica ne mai spune că turcul nu a murit. Şi-a revenit în simţiri şi, de ruşine, a plecat noaptea din mânăstire pe furiş. Nimeni nu mai ştie ce s-a ales de el, dar miracolul a rămas consemnat în scris, spre povăţuirea creştinilor.
Curăţirea minunată
S-a întâmplat în anul 1821, pe vremea Eteriei, când părinţii Mânăstirii Neamţ s-au temut de turcii care se luptau cu voluntarii înrolaţi în armata lui Alexandru Ipsilanti. Vremurile fiind tulburi, otomanii puteau da năvală oricând să ocupe mânăstirea, ca să-i jefuiască odoarele, aşa că stareţul Ilarie s-a sfătuit cu câţiva monahi înduhovniciţi, apoi au luat-o pe Maica Domnului şi sfintele vase ale altarului şi le-au îngropat într-o poiană de pe Muntele Rusu, pe locul în care acum se află Schitul Icoana Veche. După ce zavistia a trecut, părinţii au urcat muntele şi au dezgropat odoarele, apoi au luat sfânta icoană şi au plecat către mânăstire. Iată însă că au ajuns doar până la buza pădurii pentru că, în clipa când jos, în lavră, începea slujba liturghiei, icoana făcătoare de minuni "s-a înnegrit şi s-a schimbat, întunecându-se cu totul faţa Preacuratei Maicii lui Dumnezeu, întrucât nicidecum nu se cunoştea. Şi foarte s-au îngrozit, înfricoşându-se părinţii acei ce au ascuns-o şi au rămas ca nişte morţi de spaimă. Şi plângeau şi se tânguiau, socotind că poate acolo, în pământ, unde a fost ascunsă, s-a vătămat şi s-a stricat şi nu se pricepeau ce să facă." De spaimă şi durere s-a strâns tot soborul, cu stareţul în frunte, cu cântări şi tămâieri, şi au ieşit în alai s-o întâmpine pe Maica Domnului. Iar monahul Andronic scrie că atunci când a ajuns la ea toată procesiunea "O, minune!, îndată a început faţa Maicii Domnului a se lumina, mai întâi la obraz, în partea din dreapta, apoi şi toată faţa i s-a rumenit, făcându-se mai luminoasă decât era mai înainte, întrucât strălucea cu nespusă lumină, ca şi cum ar fi fost vie."
Un miracol aghiorit
În Sfântul Munte Athos, la Mânăstirea Vatoped, există o icoană cu o înfăţişare neobişnuită. Pruncul Hristos, care de obicei binecuvântează lumea cu mâna dreaptă, ţine palma îndreptată spre gura Maicii Domnului, de parcă ar dori să i-o acopere. Preacurata, încercând să-l împiedice, îl prinde de mânuţă cu mâna ei dreaptă şi rămân aşa, într-o scenă împietrită şi totuşi vie, stranie, dacă e să o comparăm cu alte reprezentări ale Preasfintei.
Istoria spune că pe 21 ianuarie 1320, când stareţ al lavrei Vatopedu era un anume părinte Ghenadie, s-a petrecut un mare miracol. Potrivit tradiţiei Sfântului Munte, cheile fiecărei mânăstiri sunt păstrate în faţa icoanei Maicii Domnului, care este considerată stareţa şi ocrotitoarea fiecărei lavre aghiorite. Rânduiala cere ca porţile să fie deschise la răsăritul soarelui şi să fie închise apoi la apus. În acea dimineaţă de 21 ianuarie, când stareţul Ghenadie a mers să ia cheile mânăstirii de la icoana Maicii Domnului, ea a vorbit ca şi cum ar fi fost vie, spunându-i - "Astăzi nu deschideţi porţile mânăstirii, pentru că vor năvăli piraţii!" În aceeaşi clipă, a prins viaţă şi pruncul Hristos, care a dus mâna la gura Măicuţei şi i-a zis - "Nu, Maica Mea, nu-i înştiinţa pe călugări, căci li se cuvine această ispită, pentru că au căzut în nepurtare de grijă!" Dar Măicuţa nu a tăcut. Cu îndrăzneala pe care numai ea o are către Fiul lui Dumnezeu, a prins mânuţa acestuia, coborând-o de la gura ei, iar apoi i-a grăit stareţului de încă trei ori, avertizându-l să nu deschidă porţile. Apoi, Maica şi Pruncul ei au încremenit, ţinându-se de mână, în aceeaşi poziţie.
Când călugării Mânăstirii Vatopedu au urcat pe ziduri, au văzut că Preasfânta avea dreptate. Ascunşi printre ierburile şi tufişurile din preajma lavrei, mai mulţi piraţi aşteptau să dea năvală pentru a jefui sfintele odoare. Aveau nevoie doar ca poarta masivă a mânăstirii să fie deschisă, după obicei, la răsărit. Nu s-a întâmplat, şi de atunci, această icoană a Maicii Domnului poartă numele de Paramythia, adică Mângâietoarea, şi săvârşeşte nenumărate minuni printre creştini. Ar mai fi de spus că îmbrăcămintea de argint a icoanei a fost făurită la Mânăstirea Golia din Iaşi, pe cheltuiala unor boieri moldoveni. Încă un semn al iubirii pe care românii au avut-o şi o au de veacuri pentru Măicuţa Domnului şi pentru Sfântul Munte al Athosului.