- Artificii, adrenalină, spectacole şi proiecţii în aer liber, sute de filme minuţios alese, apariţii glamouroase pe covorul roşu şi zeci de întâlniri ale artiştilor cu publicul, petreceri spumoase, emoţii în seara de gală - ar trebui prea multe cuvinte să rezumi tot ce aduce cu sine cel mai mare festival cultural din România. Dedicat filmului şi aflat la ediţia aniversară cu numărul 15, Festivalul de Film Transilvania a generat o mare trepidaţie de entuziasm printre invitaţi şi locuitori, reuşind să îmbrace Clujul timp de zece zile în haine de sărbătoare. Am fost acolo şi am radiografiat pentru cititorii revistei câteva din zecile de întâmplări culturale care au pus Ardealul pe harta marilor festivaluri de film -
Invitaţi unul şi unul

Alt nume mare e Šar?nas Bartas, cel mai important regizor lituanian, celebru pentru filmele lui cu tăceri nesfârşite, care a adunat în palmares premii de la Berlin, Veneţia şi Varşovia. TIFF-ul i-a dedicat secţiunea 3x3, un miniportret în trei filme, în cadrul unui Focus mai larg, de zece filme, dedicat Lituaniei. Aflat la Cluj pentru doar trei zile, înaintea unei călătorii mai lungi spre Peru, Šar?nas s-a dovedit un om foarte deschis şi cald. Alături de el a sosit în ultima zi şi fiica lui, actriţă şi ea, şi protagonistă în cel mai recent film al său.

Însă vedeta incontestabilă a acestei ediţii de festival a fost marea actriţă italiană Sophia Loren, pentru a cărei venire tratativele se poartă de ani de zile. "Comoară a cinematografiei mondiale", cum a fost numită de Academia Americană de Film, Sophia s-a dovedit o prezenţă foarte iubită la Cluj. A durat doar o jumătate de zi, din momentul confirmării sosirii ei, ca toate biletele puse în vânzare pentru proiecţia filmului "Căsătorie în stil italian" (în regia lui Vittorio de Sica), pe care urma s-o prezinte personal, să se epuizeze. A venit însoţită de doi agenţi de pază şi de un om de încredere şi, deşi i s-au făcut mai multe propuneri de zboruri business class, a preferat să zboare cu o cursă low cost Wizz Air, care venea direct Roma-Cluj, ca să evite aşteptările din aeroporturi. Prezenţa ei a stârnit o micro-isterie pe plan local, unde restaurantele s-au întrecut să-şi perieze meniurile, unele fiind dispuse să se închidă exclusiv pentru marea actriţă. N-a fost însă cazul. În ciuda glam-ului cu care e înconjurată, Sophia Loren s-a dovedit o prezenţă modestă şi puţin pretenţioasă. Şi Hotelul Ramada, care a găzduit-o, a început, din dimineaţa venirii ei, pregătirile de covor roşu, încercând să distragă curioşii când spre o intrare, când spre cealaltă. Dorinţa celebrei italience a fost ca sosirea şi ieşirea din hotel să se facă fără public şi fără fotografii.


Petreceri surpriză
Dincolo de filme, de întâlniri cu actori şi regizori, de dezbaterile juriului şi de zecile de filme care au rulat zilnic în toate cinematografele oraşului, TIFF-ul şi-a făcut în ultimii ani un renume şi din petrecerile organizate seară de seară, oferite generos de diverşi sponsori. Un adevărat festival paralel, cu muzică şi bună dispoziţie, care adună la un loc cinefilii, mai mult sau mai puţin celebri. Nouă ne-au plăcut :
Seara Maghiară de la Castelul Gilău

Petrecerea HBO
E probabil cea mai celebră, cea mai aşteptată şi cea mai grandioasă petrecere din cadrul TIFF-ului, pentru care unii invitaţi au venit direct de la Bucureşti, cu avionul. Desfăşurată pe două nivele ale unei vile cu camere luminate palid, de candelabre de cristal, chiar pe un deal deasupra Clujului, de unde oraşul se vedea bătut în puzderie de lumini, party-ul HBO a adunat mai bine de 1000 de oameni. N-au lipsit actorii, regizorii, membrii juriului, jurnaliştii şi toată industria filmului, pe care îi puteai vedea risipiţi pe cele două terase, una la etaj şi una la nivelul gazonului.
Cocktailul Conceptual Lab

Petrecerea Mastercard
Şi, desigur, filme...
"Sieranevada"
După controversata şi recenta prezenţă în cadrul Festivalului de la Cannes, filmul lui Cristi Puiu s-a întors acasă doar cu aprecierile publicului. Pe ultima sută de metri, deşi criticii îl dădeau printre câştigători, juriul internaţional a cotit-o brusc, favorizând celălalt film românesc aflat în competiţie, semnat de Cristian Mungiu ("Bacalaureat"). Prilej suficient ca "Sieranevada" să suscite nenumărate discuţii printre cinefili. A fost sau nu mai bun Cristian Mungiu? Cât de subiectiv e, de fapt, juriul de la Cannes? Ar fi meritat Cristi Puiu premiul pentru regie la Cannes? Un lucru e cert, Casa de Cultură a Studenţilor a fost plină-ochi în ziua premierei naţionale a filmului "Sieranevada", iar biletele s-au epuizat cu multe zile înainte. Înscris doar ca proiecţie specială, în afara competiţiei, "Sieranevada" a fost cu siguranţă filmul cel mai aşteptat şi mai comentat, dar şi filmul care şi-a atras, pentru durata lui excesivă, cele mai multe critici şi ironii.
Şi trofeul merge la...

MIHAI CHIRILOV
Critic de film şi selecţioner
"Filmele cu animale au fost secţiunea cea mai spumoasă"

- Provocarea cea mai mare, în fiecare an, nu doar acum, e să găsesc acea secţiune tematică reprezentativă pentru anumite obsesii contemporane sau ale momentului, care se regăsesc sublimate în film. Ştim cu toţii că anumite teme sau curente din actualitate îşi găsesc, mai devreme sau mai târziu, o replică în artă. Aşa se face că în anii trecuţi, am avut la TIFF secţiuni tematice despre religie, despre răzbunare, am avut secţiuni dedicate doar filmelor în două personaje sau filmelor în care nu se vorbeşte deloc. Anul ăsta, secţiunea tematică cea mai spumoasă, pe care mă bate gândul să o permanentizez, e cea a filmelor cu animale. Povestea asta cu animale, la care mă gândesc de mai bine de jumătate de an, i-a antrenat pe mulţi selecţioneri internaţionali, de la festivalurile de la Veneţia, Karlovy Vary, Chicago etc., cu care sunt bun prieten, într-o căutare generală de filme cu animale.
- Dar cum ţi-a venit tocmai ideea asta?
- Anumite teme te găsesc singure, în timp. De pildă, am avut la TIFF, mai demult, un film absolut senzaţional, islandez, care se numea "Despre oameni şi cai". Anul trecut am avut altul, venit direct de la Cannes, care la Cluj a intrat în competiţie, "Despre oameni şi oi". În 2014, am avut filmul iranian "Câine", o panoramă a societăţii iraniene de azi văzută prin ochii unui câine fără stăpân, care deambulează pe străzile Teheranului. A mai fost şi filmul maghiar "White Goat", despre toată nebunia cu câinii scăpaţi pe străzile Budapestei. Pe undeva, mi-au amintit filmele astea şi de filmele copilăriei noastre: de "Fram, ursul polar", de "Lessie", de "Free Willy". Dar departe de mine gândul de a aduce filme cu animale care fac giumbuşlucuri sau cascadorii. Din contră, unul din filmele incluse în secţiune, "Elefantul răzvrătit", a deschis o întreagă discuţie despre ce înseamnă exploatarea şi nevoia oamenilor de circ. Este povestea tragică a unui elefant care, înainte de reprezentaţie, s-a răzvrătit împotriva dresorului, l-a călcat în picioare sub ochii unei audienţe îngrozite, apoi a evadat din arenă, a mai lovit câţiva oameni pe parcurs, a ieşit pe străzi şi a făcut ravagii şi a sfârşit împuşcat, într-o baltă de sânge. E un semnal de alarmă, un comentariu al unei extreme, în care lumea oamenilor şi lumea animalelor interacţionează în ziua de azi. Ce m-a interesat în filmele astea e cum se oglindeşte comportamentul animal prin prisma comportamentului uman şi viceversa. E şi cazul filmului sloven "Family". O treime din film e povestită din perspectiva unui câine care se pierde şi rămâne singur pe o insulă - un pariu extraordinar al regizorului de a intra în mintea unui animal care se trezeşte brusc fără stăpân.
Cinema-ul în oglindă
- Înţeleg că asta îţi e şi cea mai dragă secţiune?
- Nu neapărat. Dar în termeni de facebook, aş spune că e hashtag-ul acestui an, secţiunea cea mai pe val. Pe locul doi, ca noutate, este secţiunea de documentare despre cinema. Noi aveam deja o secţiune de film documentar, gestionată foarte bine de Ana Maria Sandu, dar anul acesta, fiind şi an aniversar, ne-am gândit că nu ne-ar strica să ne uităm puţin în oglindă. Am sfârşit prin a avea un grupaj de aproape 15 filme despre lumea cinema-ului, documentare trase la temă despre actori şi cineaşti monştri sacri, cum sunt cele despre Ingrid Bergman sau Helmut Berger, actorul-fetiş al lui Visconti, cum e cel "Hitchcock-Truffaut", până la poveşti despre lumi conexe ale cinematografiei, cum e lumea figuranţilor de film. Am adus, de pildă, un documentar foarte simpatic, despre un sat din Spania, unde s-a filmat "Odată în vestul sălbatic", despre gloria şi decăderea acelui sat în care locuitorii încă mai trăiesc cu nostalgia vremurilor în care au apărut, fugitiv, în filmul lui Sergio Leone, cu Claudia Cardinale.
- Profit de interviul acesta despre filme, ca să-ţi pun şi o întrebare de culise. Cum sunt zilele tale din timpul festivalului? Apuci să te bucuri de toată această atmosferă extraordinară?

Foto: TIFF.ro, Vlad Cupşa (6), Nicu Cherciu (2)