Elena era doar o stabularia, făptura aceea nefericită pe care chefliii din hanuri nu o bagă în seamă decât atunci când li se termină băutura din pahar sau când li se aprind călcâiele. Cum era foarte frumoasă, călcâiele muşteriilor se aprindeau mereu după ea şi era silită să îndure mojiciile tuturor celor care trăgeau la han, oameni neciopliţi pe care stăpânul acestuia nu dorea defel să-i supere. O viaţă şi o slujbă plină de greutăţi şi umilinţe, pe care ea era silită să o poarte cu zâmbetul pe buze. Până în ziua când pe uşa stabilimentului au intrat nişte ofiţeri romani, mândri şi strălucitori în uniformele lor. A fost nevoie doar de o clipă. Privirea Elenei s-a întâlnit cu a unuia dintre ei şi a simţit, pe loc, că bărbatul acela i-a furat inima. Nu era frumos, dar trăsăturile aspre şi forţa pe care o iradia i-au înlănţuit sufletul. Şi la fel a simţit şi Constanţiu. A crezut din prima clipă că el şi fata cea frumoasă care îi întinde cana cu vin sunt suflete pereche. Că fuseseră hărăziţi să se iubească şi să fie împreună, într-o lume în care căsătoriile erau aranjate, simple contracte pe care părinţii le semnau peste capul copiilor, doar cu gândul la bani şi pământ.
Împotriva destinului
Când s-au întâlnit în hanul din Drepanum, Constanţiu era ofiţer în armata romană, venit în Bithynia cu împăratul Aurelian, în campania acestuia contra Imperiului de Palmira. Fiu al unor nobili din Dardania, Constanţiu luptase cu atâta curaj, încât fusese distins ca Protector Augusti Nostri (Protector al Augustului Nostru). Era, aşadar, membru al unui corp de elită, devotat întru totul împăratului, iar iubirea sa pentru Elena a fost un scandal. Ofiţerii imperiali proveniţi din familii nobile nu-şi luau femei din popor. Ţiitoarele puteau fi de oriunde, dar soţiile erau alese cu grijă, din rândul familiilor de patricieni. Căsătoria era calcul politic şi economic. Un pas greşit, şi puteai fi exclus pe viaţă din lumea aceea simplă şi dură, în care câteva mii de nobili ţineau în mână vieţile a milioane de supuşi. Un pas pe care Constanţiu Chlorus l-a făcut fără regret, pentru că a iubit-o pe Elena cu patimă. Nu i-a păsat de ce i-au spus părinţii, care îl vor fi ameninţat cu dezmoştenirea, ori chiar împăratul, care nu a privit cu ochi buni această legătură "dezonorantă". Dar Constanţiu era un bărbat care nu aştepta ca destinul să hotărască pentru el. L-a cârmuit cum a vrut, aşa cum făcea cu caii nărăvaşi pe care-i cumpăra din Anatolia. Şi destinul i s-a supus. După căsătoria celebrată împotriva întregii lumi, viaţa l-a purtat doar pe culmi. Constanţiu a ajuns tribun, iar sub împăratul Carus, a fost numit chiar guvernator al Dalmaţiei. Constantin s-a născut la începutul căsătoriei. A fost unicul lor copil, lumina ochilor Elenei şi mândria lui Constanţiu, care s-a regăsit mereu în băiatul ce-i semăna leit. Însă după douăzeci de ani faşti, viaţa l-a pus în faţa unei răscruci. Împăratul Maximian l-a numit Praefectus Praetorio, încredinţându-i comanda propriei sale gărzi şi făcându-l, astfel, responsabil pentru viaţa sa. A ştiut atunci că era la un pas de tron şi că vremea iubirii era la amurg. Când împăratul Maximian i-a întins mâna fiicei sale, Theodora, Constanţiu a luat-o, văzând în ea calea sigură către purpura imperială. A divorţat de Elena, iubirea vieţii sale, şi s-a căsătorit cu fiica împăratului. Patru ani mai târziu, Maximian l-a numit Caesar, moştenitor al tronului Imperiului Roman de Apus, şi i-a încredinţat comanda Galiei, Britanniei şi Spaniei.
Elena nu s-a mai recăsătorit niciodată. Pentru ea, divorţul de Constanţiu a fost ca o moarte. Fuseseră împreună douăzeci de ani şi se iubiseră din toată inima. Deşi era încă tânără (abia împlinise patruzeci de ani), frumoasă şi foarte bogată, de atunci nu a mai lăsat niciun bărbat să se apropie de ea.
Iisus
Zilele i se scurgeau egale şi nesfârşit de lungi. Îl iubise atât de mult pe Constanţiu încât acum nu se mai regăsea în nimeni şi în nimic. Era o moartă printre cei vii. Veşnicia aceasta a clipelor care se lărgeau, înghiţind zile, nopţi, ani, era ruptă doar de prezenţa fiului ei. În Constantin, copilul frumos şi vrednic, îşi regăsea toată iubirea pierdută. Pentru el mai merita să trăiască. Altfel s-ar fi lăsat înghiţită de deznădejde...
Dar într-o zi, Elena l-a descoperit pe Iisus. Auzise de creştini pe când era slujitoare la han. Erau poveşti şoptite, seara, în faţa unei lumânări. A vrăjit-o atunci credinţa aceea venită tocmai din Iudeea. O credinţă tulburătoare, într-un zeu care venise pe pământ şi se lăsase răstignit din iubire de oameni. Şi-ar fi dorit lumea pe care o propovăduiau creştinii. Una în care oamenii să fie egali în faţa zeilor, o lume stăpânită doar de iubire. Cea de acum i se părea una a mizeriei şi suferinţei, a chinurilor de tot felul. Pentru frumuseţea acestui vis i-a îndrăgit pe creştini şi a urât puterea imperială care îi prigonea. Erau arşi de vii, tăiaţi în bucăţi în pieţe, ori erau daţi la fiare în circ. Nu înainte de a fi torturaţi îndelung în faţa gloatei însetate de sânge, care le striga să se lepede de zeul lor dacă vor să fie cruţaţi. Elena privise o dată la un astfel de supliciu şi de atunci se jurase să ajute orice sărman care credea în Iisus fiind prigonit. S-a agăţat de dragostea nazarineanului ca de o rază de lumină. Zeilor vechi nu li se mai putea ruga. I se păreau mincinoşi stricaţi, la fel ca toată viaţa din imperiu. Dar Hristos, cu chemarea lui pură şi limpede, cu dragostea lui nefăţarnică, îi deschidea drumul către iubirea totală, necondiţionată de slăbiciunile omeneşti. Multă vreme nu s-a rugat. Doar a citit din evangheliile pe care le avea de când Constanţiu, silit de împăraţi, se prefăcuse că-i prigoneşte pe creştini. Nu omorâse pe nimeni, se mărginise să dărâme doar câteva biserici şi să confişte scrieri de-ale apostolilor. Papirusurile acelea i-au fost Elenei hrană. Treptat, fără să bage de seamă, s-a trezit cu inima lipită de nazarinean. Dar nu minunile făcute de El îi atinseseră sufletul, isprăvi aidoma făceau şi magii. Ceea ce o vrăjise era iubirea lui blândă şi mila nesfârşită pentru tot neamul omenesc. Era în cuvintele şi faptele acestui evreu aproape necunoscut romanilor o putere duioasă, cum nu mai întâlnise niciodată. O putere care nu te înfrânge sau înspăimântă, aşa cum făceau zeii. O putere de care te poţi îndrăgosti pe viaţă.
Încet, sufletul ei chinuit a fost pătruns de dulceaţa cuvintelor lui Hristos. Li s-a predat cu totul, ca o cetate părăsită. Şi a simţit cum, pe negândite, durerea i se preschimbă în linişte. Credinţa în Iisus îi adusese în suflet pacea unei împliniri. Abia acum, când trecuse prin atâtea dureri, simţea că viaţa i se aşezase pe un drum fără întoarcere.
Un semn pe cer
Când fiul ei, Constantin, a plecat să lupte la Roma, contra lui Maxenţiu, s-a temut. Înainte ca primii legionari să se apropie de Pons Milvius, ea dăduse, deja, întreaga luptă înlăuntrul ei. Nopţi întregi nedormite, petrecute în genunchi şi rugăciune, zile în care de abia dacă se hrănise. Toată dragostea pentru Domnul, care acum curgea din inima ei, a revărsat-o asupra fiului. Doar el îi mai rămăsese şi de aceea nu putea să piară. Nu avea cum! Tot zbuciumul acesta a înlesnit marele miracol care avea să schimbe soarta întregii lumi.
Când soliile au ajuns până la ea, Constantin era deja înscăunat la Roma, iar Maxenţiu, care-i prigonise atât pe creştini, zăcea pe fundul Tiberisului. Martorii povesteau cum, în miezul zilei, chiar atunci când se apropiaseră de cetatea eternă, pe cer a apărut, din senin, o cruce de lumină, mai strălucitoare decât soarele. Legionarii au murmurat, căci era semn rău la păgâni, dar Constantin a fost povăţuit în vis să aşeze Crucea în faţa armatelor sale şi pe toate scuturile soldaţilor. Aşa biruiseră, deşi erau mult mai puţini şi mai obosiţi după marşul îndelung decât legionarii lui Maxenţiu, care stătuseră în Roma. Iisus era acum şi zeul lui Constantin. Singurul zeu.
Elena a simţit atunci că această victorie nu va rămâne singură. Că prin ea şi prin Constantin, de-acum împărat legitim al romanilor, Domnul care se întrupase în pământul lui Israel avea să ia în stăpânire lumea toată. Crucea avea să devină arma iubirii şi să fie înălţată pretutindeni.
Chemarea
Nu avea să mai trăiască mult. Simţea asta din tot sufletul, care, pe zi ce trecea, era parcă din ce în ce mai puternic, mai năvalnic, iar trupul nu-l mai putea sluji. Avea să plece din lumea aceasta şi nu-i părea rău nicicum. În ultimii ani, dorul după Dumnezeu, la început plăpând şi întrerupt de griji, i se veşnicise în inimă, iar în ultimul timp, o luase cu totul în stăpânire. Patruzeci de ani se scurseseră de când Constanţiu o părăsise. În tot acest timp, fusese umbra călătoare a fiului ei, ruga care îi însoţea bătăliile, dragostea tandră care îi alina înfrângerile, sufletul la care el putea să se plângă de orice, inima în care era totdeauna primit. Şi asta o făcuse peste măsură de fericită. Băiatul acesta, puternic, inteligent şi ambiţios, fusese viaţa ei.
Dar acum, în pragul marii treceri, când oasele o dureau, când mergea şovăielnic, proptindu-se de coloanele palatului de la Roma, acum, când fiul ei era mereu prins de treburile imperiului, ea, Elena Augusta, cinstită ca împărăteasă, simţea că nu mai are decât o ultimă misiune, ultima şi cea mai importantă a vieţii ei: voia cu tot dinadinsul să calce pe urmele paşilor lui Iisus. Ţinutul acela, ars de soare şi mistuit mereu de revolte, ţinutul pe care Dumnezeu îl dăruise poporului ales şi pe care ei, romanii, cu mândria şi puterea lor, îl trecuseră de multe ori prin foc şi sabie, o atrăgea, aşa cum păsările sunt atrase de vânturile sudului de îndată ce se apropie iarna. Iar pentru ea, iarna venise, deja, de mult timp. Şi mai era ceva. Ştia că Iisus murise de mâna lor, a romanilor. Pilat a fost roman. Nişte legionari Îl bătuseră şi batjocoriseră pe Dumnezeu Întrupat, alţii Îi pironiseră mâinile şi picioarele de Cruce şi tot un soldat de-al Romei Îi împunsese coasta cu suliţa, să vadă de a murit au ba. Chiar dacă mai marii evreilor L-au vrut mort pe Iisus dintru început, încă de când propovăduia prin Galileia, ei, romanii, fuseseră mâna prin care Hristos fusese dat morţii. Iar asta cerea ispăşire. Şi rugă. Va fi ea, Elena Augusta, prima împărăteasă creştină care avea să spele acest greu păcat de pe mâinile poporului Romei. Pentru această ultimă misiune, Constantin îi dăduse deplină slobozenie la trezoreria imperială. Putea să cheltuiască oricât, pentru a aduce un zâmbet pe obrazul bisericii până mai ieri schingiuită în fel şi chip. Dar pentru asta trebuia să meargă acolo, la Ierusalim. Chiar dacă se apropia de optzeci de ani, iar drumul era lung şi greu. Trebuia să îl facă, pentru că datoria faţă de creştini şi de Cer o apăsa.
Ierusalim
Pentru pelerinul zilelor noastre, străvechea cetate a Ierusalimului, ridicată, în mare parte, în Evul Mediu, este un furnicar. Pe străduţele strâmte, mărginite de case înalte, care strecoară lumina într-un amurg continuu, mulţimea cumpără, vinde, se roagă, se plimbă, prinsă într-un trup straniu, care se mişcă şi opreşte după propriile legi. Iar tu, biet pelerin, trebuie să i te supui.
Dar, dincolo de forfota aceasta, care pare să fie dintotdeauna în Ierusalim, dincolo de tarabe, de miresmele mirodeniilor care se întretaie cu fumul de tămâie, de zumzetul continuu, de căldură, praf, zarafi, musulmani, creştini, evrei, peste tot oraşul din vechime pluteşte o prezenţă nevăzută, dar simţită intens.
O pace adâncă, stranie, care se ghiceşte în tot tumultul. Iar dacă ai răbdare să se lase seara, să laşi mulţimea să se scurgă afară, să aştepţi până când obloanele se lasă obosite peste micuţele prăvălii, vei simţi cum pacea aceea se împământeneşte, luând în stăpânire cetatea. Delicată, caldă, iubitoare, prezenţa lui Hristos îţi va vorbi în tăcerea nopţii. Iar când vorbeşte, o face de pretutindeni. E impregnată în orice piatră, colţ de stradă sau biserică. Oriunde mergi, găseşti urma fierbinte a tălpilor sale goale, care au călcat aici înainte de răstignire.
Când Elena a ajuns în cetatea în care propovăduise Hristos, mai rămăseseră doar câteva ruine. În anul 70, aşa cum Mântuitorul proorocise, Titus Vespasianus trecuse cetatea prin spada şi focul legiunilor sale. El se străduise atunci să scape de la distrugere Marele Templu, dar nu reuşise să stăvilească elanul propriilor săi soldaţi. Patru decenii mai târziu, împăratul Hadrian a ridicat pe ruine colonia Aelia Capitolina. Tot el a construit peste Golgotha un templu închinat zeiţei Venus.
Episcopul cetăţii i-a vorbit Elenei despre o veche tradiţie, care-i îndemna pe creştini să meargă în pelerinaj la locul în care fusese răstignit Hristos. Acolo, se spunea din bătrâni, adânc îngropat sub templul ridicat de Hadrian, s-ar afla chiar lemnul Sfintei Cruci, cel pe care murise Iisus. Cu puterea pe care o avea Elena, a poruncit ca altarul păgân să fie făcut fărâme. Apoi a pus muncitorii să sape, dând la o parte tot pământul care fusese aşternut peste mormântul Domnului. Şi lemnul crucii a ieşit la iveală, împreună cu lemnele pe care fuseseră răstigniţi şi cei doi tâlhari. Ca să afle care dintre ele e Sfânta Cruce a Domnului, împărăteasa Elena le-a atins pe toate de un mort, care era chiar atunci dus la groapă. Şi lemnul sfânt a dezvăluit adevărul. Mortul a înviat.
Sfânta Cruce
Era chiar în faţa ei. Lemnul bătrân, peste care trecuseră trei veacuri. Se vedeau încă semnele piroanelor, locul în care cursese sângele Fiului Lui Dumnezeu. Când şi-a plimbat degetele peste cruce a fost de parcă L-ar fi atins pe Hristos. Şi bătrâna împărăteasă a început să plângă încet, liniştit. Vântul serii îi adia peste faţă, simţea cum vipia zilei începe să se domolească, auzea strigătele muncitorilor care continuau să sape pe ruinele templului, dar ea nu mai era acolo. În faţa ei, pătimind, era Hristos răstignit. A fost de parcă ar fi privit veşnicia. Elena a ştiut că acesta e sfârşitul drumului ei prin viaţă. Împlinirea lui.
Când a plecat din Ierusalim a lăsat în urmă o mare bazilică, înlăuntrul căreia se afla mormântul Domnului. La fel a ctitorit şi la Bethleem. Pentru prima oară de la Învierea lui Hristos, creştinii se puteau închina Locurilor Sfinte, în biserici. Încet, marele imperiu al romanilor se schimba, şi cu el lumea toată. Prin Elena şi fiul ei, Constantin.
Ultimele zile, împărăteasa şi le-a petrecut la Roma, în palatul ei, pe care l-a transformat în biserică. A adus acolo o parte din Sfânta Cruce şi două din piroanele cu care fusese răstignit Hristos. Din Ţara Sfântă a venit cu corăbiile încărcate de pământ luat de pe Golgotha şi din grădina Ghetsimani. A pus să fie adus în cetate, şi o parte l-a împrăştiat în biserica din palatul ei, iar o alta a dus-o în circul lui Nero, acolo unde fuseseră martirizaţi mii de creştini. "Să se întâlnească sângele lor cu cel al lui Hristos pentru care a curs", le-a spus celor apropiaţi. După întoarcerea din cetatea sfântă, Elena nu a mai trăit decât câteva luni. Îşi împlinise misiunea încredinţată de Domnul. Una dintre cele mai mari. Ea, biata stabularia unui han amărât din Drepanum, femeia umilă ajunsă să poarte pe umeri purpura imperială a schimbat din temelii lumea, prin credinţa şi iubirea pentru Iisus Hristos.