Elena era doar o stabularia, făptura aceea nefericită pe care chefliii din hanuri nu o bagă în seamă decât atunci când li se termină băutura din pahar sau când li se aprind călcâiele. Cum era foarte frumoasă, călcâiele mușteriilor se aprindeau mereu după ea și era silită să îndure mojiciile tuturor celor care trăgeau la han, oameni neciopliți pe care stăpânul acestuia nu dorea defel să-i supere. O viață și o slujbă plină de greutăți și umilințe, pe care ea era silită să o poarte cu zâmbetul pe buze. Până în ziua când pe ușa stabilimentului au intrat niște ofițeri romani, mândri și strălucitori în uniformele lor. A fost nevoie doar de o clipă. Privirea Elenei s-a întâlnit cu a unuia dintre ei și a simțit, pe loc, că bărbatul acela i-a furat inima. Nu era frumos, dar trăsăturile aspre și forța pe care o iradia i-au înlănțuit sufletul. Și la fel a simțit și Constanțiu. A crezut din prima clipă că el și fata cea frumoasă care îi întinde cana cu vin sunt suflete pereche. Că fuseseră hărăziți să se iubească și să fie împreună, într-o lume în care căsătoriile erau aranjate, simple contracte pe care părinții le semnau peste capul copiilor, doar cu gândul la bani și pământ.
Împotriva destinului
Când s-au întâlnit în hanul din Drepanum, Constanțiu era ofițer în armata romană, venit în Bithynia cu împăratul Aurelian, în campania acestuia contra Imperiului de Palmira. Fiu al unor nobili din Dardania, Constanțiu luptase cu atâta curaj, încât fusese distins ca Protector Augusti Nostri (Protector al Augustului Nostru). Era, așadar, membru al unui corp de elită, devotat întru totul împăratului, iar iubirea sa pentru Elena a fost un scandal. Ofițerii imperiali proveniți din familii nobile nu-și luau femei din popor. Țiitoarele puteau fi de oriunde, dar soțiile erau alese cu grijă, din rândul familiilor de patricieni. Căsătoria era calcul politic și economic. Un pas greșit, și puteai fi exclus pe viață din lumea aceea simplă și dură, în care câteva mii de nobili țineau în mână viețile a milioane de supuși. Un pas pe care Constanțiu Chlorus l-a făcut fără regret, pentru că a iubit-o pe Elena cu patimă. Nu i-a păsat de ce i-au spus părinții, care îl vor fi amenințat cu dezmoștenirea, ori chiar împăratul, care nu a privit cu ochi buni această legătură "dezonorantă". Dar Constanțiu era un bărbat care nu aștepta ca destinul să hotărască pentru el. L-a cârmuit cum a vrut, așa cum făcea cu caii nărăvași pe care-i cumpăra din Anatolia. Și destinul i s-a supus. După căsătoria celebrată împotriva întregii lumi, viața l-a purtat doar pe culmi. Constanțiu a ajuns tribun, iar sub împăratul Carus, a fost numit chiar guvernator al Dalmației. Constantin s-a născut la începutul căsătoriei. A fost unicul lor copil, lumina ochilor Elenei și mândria lui Constanțiu, care s-a regăsit mereu în băiatul ce-i semăna leit. Însă după douăzeci de ani faști, viața l-a pus în fața unei răscruci. Împăratul Maximian l-a numit Praefectus Praetorio, încredințându-i comanda propriei sale gărzi și făcându-l, astfel, responsabil pentru viața sa. A știut atunci că era la un pas de tron și că vremea iubirii era la amurg. Când împăratul Maximian i-a întins mâna fiicei sale, Theodora, Constanțiu a luat-o, văzând în ea calea sigură către purpura imperială. A divorțat de Elena, iubirea vieții sale, și s-a căsătorit cu fiica împăratului. Patru ani mai târziu, Maximian l-a numit Caesar, moștenitor al tronului Imperiului Roman de Apus, și i-a încredințat comanda Galiei, Britanniei și Spaniei.
Elena nu s-a mai recăsătorit niciodată. Pentru ea, divorțul de Constanțiu a fost ca o moarte. Fuseseră împreună douăzeci de ani și se iubiseră din toată inima. Deși era încă tânără (abia împlinise patruzeci de ani), frumoasă și foarte bogată, de atunci nu a mai lăsat niciun bărbat să se apropie de ea.
Iisus
Zilele i se scurgeau egale și nesfârșit de lungi. Îl iubise atât de mult pe Constanțiu încât acum nu se mai regăsea în nimeni și în nimic. Era o moartă printre cei vii. Veșnicia aceasta a clipelor care se lărgeau, înghițind zile, nopți, ani, era ruptă doar de prezența fiului ei. În Constantin, copilul frumos și vrednic, își regăsea toată iubirea pierdută. Pentru el mai merita să trăiască. Altfel s-ar fi lăsat înghițită de deznădejde...
Dar într-o zi, Elena l-a descoperit pe Iisus. Auzise de creștini pe când era slujitoare la han. Erau povești șoptite, seara, în fața unei lumânări. A vrăjit-o atunci credința aceea venită tocmai din Iudeea. O credință tulburătoare, într-un zeu care venise pe pământ și se lăsase răstignit din iubire de oameni. Și-ar fi dorit lumea pe care o propovăduiau creștinii. Una în care oamenii să fie egali în fața zeilor, o lume stăpânită doar de iubire. Cea de acum i se părea una a mizeriei și suferinței, a chinurilor de tot felul. Pentru frumusețea acestui vis i-a îndrăgit pe creștini și a urât puterea imperială care îi prigonea. Erau arși de vii, tăiați în bucăți în piețe, ori erau dați la fiare în circ. Nu înainte de a fi torturați îndelung în fața gloatei însetate de sânge, care le striga să se lepede de zeul lor dacă vor să fie cruțați. Elena privise o dată la un astfel de supliciu și de atunci se jurase să ajute orice sărman care credea în Iisus fiind prigonit. S-a agățat de dragostea nazarineanului ca de o rază de lumină. Zeilor vechi nu li se mai putea ruga. I se păreau mincinoși stricați, la fel ca toată viața din imperiu. Dar Hristos, cu chemarea lui pură și limpede, cu dragostea lui nefățarnică, îi deschidea drumul către iubirea totală, necondiționată de slăbiciunile omenești. Multă vreme nu s-a rugat. Doar a citit din evangheliile pe care le avea de când Constanțiu, silit de împărați, se prefăcuse că-i prigonește pe creștini. Nu omorâse pe nimeni, se mărginise să dărâme doar câteva biserici și să confiște scrieri de-ale apostolilor. Papirusurile acelea i-au fost Elenei hrană. Treptat, fără să bage de seamă, s-a trezit cu inima lipită de nazarinean. Dar nu minunile făcute de El îi atinseseră sufletul, isprăvi aidoma făceau și magii. Ceea ce o vrăjise era iubirea lui blândă și mila nesfârșită pentru tot neamul omenesc. Era în cuvintele și faptele acestui evreu aproape necunoscut romanilor o putere duioasă, cum nu mai întâlnise niciodată. O putere care nu te înfrânge sau înspăimântă, așa cum făceau zeii. O putere de care te poți îndrăgosti pe viață.
Încet, sufletul ei chinuit a fost pătruns de dulceața cuvintelor lui Hristos. Li s-a predat cu totul, ca o cetate părăsită. Și a simțit cum, pe negândite, durerea i se preschimbă în liniște. Credința în Iisus îi adusese în suflet pacea unei împliniri. Abia acum, când trecuse prin atâtea dureri, simțea că viața i se așezase pe un drum fără întoarcere.
Un semn pe cer
Așa a făcut Elena primii pași în rugăciune. La început vorbea cu Iisus simplu. Îi spunea de dureri și nădejdi. Îl ruga să îl ocrotească pe Constantin. Și să îl lumineze. Rugile acestea erau cele mai fierbinți, pentru că viața i se scursese în cea a fiului ei și tremura la gândul că l-ar putea pierde într-una din bătăliile pe care le purta. În nopțile acelea lungi, care se albiseră de bucurie, a învățat și să asculte. Și să înțeleagă. Pentru creștini, totul era legat de Cruce și de Înviere, de jertfă și de dragoste. Iar Crucea, care mereu o înspăimântase, i se ivea acum drept singurul semn pe drumul vieții ei.
Când fiul ei, Constantin, a plecat să lupte la Roma, contra lui Maxențiu, s-a temut. Înainte ca primii legionari să se apropie de Pons Milvius, ea dăduse, deja, întreaga luptă înlăuntrul ei. Nopți întregi nedormite, petrecute în genunchi și rugăciune, zile în care de abia dacă se hrănise. Toată dragostea pentru Domnul, care acum curgea din inima ei, a revărsat-o asupra fiului. Doar el îi mai rămăsese și de aceea nu putea să piară. Nu avea cum! Tot zbuciumul acesta a înlesnit marele miracol care avea să schimbe soarta întregii lumi.
Când soliile au ajuns până la ea, Constantin era deja înscăunat la Roma, iar Maxențiu, care-i prigonise atât pe creștini, zăcea pe fundul Tiberisului. Martorii povesteau cum, în miezul zilei, chiar atunci când se apropiaseră de cetatea eternă, pe cer a apărut, din senin, o cruce de lumină, mai strălucitoare decât soarele. Legionarii au murmurat, căci era semn rău la păgâni, dar Constantin a fost povățuit în vis să așeze Crucea în fața armatelor sale și pe toate scuturile soldaților. Așa biruiseră, deși erau mult mai puțini și mai obosiți după marșul îndelung decât legionarii lui Maxențiu, care stătuseră în Roma. Iisus era acum și zeul lui Constantin. Singurul zeu.
Elena a simțit atunci că această victorie nu va rămâne singură. Că prin ea și prin Constantin, de-acum împărat legitim al romanilor, Domnul care se întrupase în pământul lui Israel avea să ia în stăpânire lumea toată. Crucea avea să devină arma iubirii și să fie înălțată pretutindeni.
Chemarea
Nu avea să mai trăiască mult. Simțea asta din tot sufletul, care, pe zi ce trecea, era parcă din ce în ce mai puternic, mai năvalnic, iar trupul nu-l mai putea sluji. Avea să plece din lumea aceasta și nu-i părea rău nicicum. În ultimii ani, dorul după Dumnezeu, la început plăpând și întrerupt de griji, i se veșnicise în inimă, iar în ultimul timp, o luase cu totul în stăpânire. Patruzeci de ani se scurseseră de când Constanțiu o părăsise. În tot acest timp, fusese umbra călătoare a fiului ei, ruga care îi însoțea bătăliile, dragostea tandră care îi alina înfrângerile, sufletul la care el putea să se plângă de orice, inima în care era totdeauna primit. Și asta o făcuse peste măsură de fericită. Băiatul acesta, puternic, inteligent și ambițios, fusese viața ei.
Dar acum, în pragul marii treceri, când oasele o dureau, când mergea șovăielnic, proptindu-se de coloanele palatului de la Roma, acum, când fiul ei era mereu prins de treburile imperiului, ea, Elena Augusta, cinstită ca împărăteasă, simțea că nu mai are decât o ultimă misiune, ultima și cea mai importantă a vieții ei: voia cu tot dinadinsul să calce pe urmele pașilor lui Iisus. Ținutul acela, ars de soare și mistuit mereu de revolte, ținutul pe care Dumnezeu îl dăruise poporului ales și pe care ei, romanii, cu mândria și puterea lor, îl trecuseră de multe ori prin foc și sabie, o atrăgea, așa cum păsările sunt atrase de vânturile sudului de îndată ce se apropie iarna. Iar pentru ea, iarna venise, deja, de mult timp. Și mai era ceva. Știa că Iisus murise de mâna lor, a romanilor. Pilat a fost roman. Niște legionari Îl bătuseră și batjocoriseră pe Dumnezeu Întrupat, alții Îi pironiseră mâinile și picioarele de Cruce și tot un soldat de-al Romei Îi împunsese coasta cu sulița, să vadă de a murit au ba. Chiar dacă mai marii evreilor L-au vrut mort pe Iisus dintru început, încă de când propovăduia prin Galileia, ei, romanii, fuseseră mâna prin care Hristos fusese dat morții. Iar asta cerea ispășire. Și rugă. Va fi ea, Elena Augusta, prima împărăteasă creștină care avea să spele acest greu păcat de pe mâinile poporului Romei. Pentru această ultimă misiune, Constantin îi dăduse deplină slobozenie la trezoreria imperială. Putea să cheltuiască oricât, pentru a aduce un zâmbet pe obrazul bisericii până mai ieri schingiuită în fel și chip. Dar pentru asta trebuia să meargă acolo, la Ierusalim. Chiar dacă se apropia de optzeci de ani, iar drumul era lung și greu. Trebuia să îl facă, pentru că datoria față de creștini și de Cer o apăsa.
Ierusalim
Pentru pelerinul zilelor noastre, străvechea cetate a Ierusalimului, ridicată, în mare parte, în Evul Mediu, este un furnicar. Pe străduțele strâmte, mărginite de case înalte, care strecoară lumina într-un amurg continuu, mulțimea cumpără, vinde, se roagă, se plimbă, prinsă într-un trup straniu, care se mișcă și oprește după propriile legi. Iar tu, biet pelerin, trebuie să i te supui.
Dar, dincolo de forfota aceasta, care pare să fie dintotdeauna în Ierusalim, dincolo de tarabe, de miresmele mirodeniilor care se întretaie cu fumul de tămâie, de zumzetul continuu, de căldură, praf, zarafi, musulmani, creștini, evrei, peste tot orașul din vechime plutește o prezență nevăzută, dar simțită intens.
O pace adâncă, stranie, care se ghicește în tot tumultul. Iar dacă ai răbdare să se lase seara, să lași mulțimea să se scurgă afară, să aștepți până când obloanele se lasă obosite peste micuțele prăvălii, vei simți cum pacea aceea se împământenește, luând în stăpânire cetatea. Delicată, caldă, iubitoare, prezența lui Hristos îți va vorbi în tăcerea nopții. Iar când vorbește, o face de pretutindeni. E impregnată în orice piatră, colț de stradă sau biserică. Oriunde mergi, găsești urma fierbinte a tălpilor sale goale, care au călcat aici înainte de răstignire.
Când Elena a ajuns în cetatea în care propovăduise Hristos, mai rămăseseră doar câteva ruine. În anul 70, așa cum Mântuitorul proorocise, Titus Vespasianus trecuse cetatea prin spada și focul legiunilor sale. El se străduise atunci să scape de la distrugere Marele Templu, dar nu reușise să stăvilească elanul propriilor săi soldați. Patru decenii mai târziu, împăratul Hadrian a ridicat pe ruine colonia Aelia Capitolina. Tot el a construit peste Golgotha un templu închinat zeiței Venus.
Episcopul cetății i-a vorbit Elenei despre o veche tradiție, care-i îndemna pe creștini să meargă în pelerinaj la locul în care fusese răstignit Hristos. Acolo, se spunea din bătrâni, adânc îngropat sub templul ridicat de Hadrian, s-ar afla chiar lemnul Sfintei Cruci, cel pe care murise Iisus. Cu puterea pe care o avea Elena, a poruncit ca altarul păgân să fie făcut fărâme. Apoi a pus muncitorii să sape, dând la o parte tot pământul care fusese așternut peste mormântul Domnului. Și lemnul crucii a ieșit la iveală, împreună cu lemnele pe care fuseseră răstigniți și cei doi tâlhari. Ca să afle care dintre ele e Sfânta Cruce a Domnului, împărăteasa Elena le-a atins pe toate de un mort, care era chiar atunci dus la groapă. Și lemnul sfânt a dezvăluit adevărul. Mortul a înviat.
Sfânta Cruce
Era chiar în fața ei. Lemnul bătrân, peste care trecuseră trei veacuri. Se vedeau încă semnele piroanelor, locul în care cursese sângele Fiului Lui Dumnezeu. Când și-a plimbat degetele peste cruce a fost de parcă L-ar fi atins pe Hristos. Și bătrâna împărăteasă a început să plângă încet, liniștit. Vântul serii îi adia peste față, simțea cum vipia zilei începe să se domolească, auzea strigătele muncitorilor care continuau să sape pe ruinele templului, dar ea nu mai era acolo. În fața ei, pătimind, era Hristos răstignit. A fost de parcă ar fi privit veșnicia. Elena a știut că acesta e sfârșitul drumului ei prin viață. Împlinirea lui.
Când a plecat din Ierusalim a lăsat în urmă o mare bazilică, înlăuntrul căreia se afla mormântul Domnului. La fel a ctitorit și la Bethleem. Pentru prima oară de la Învierea lui Hristos, creștinii se puteau închina Locurilor Sfinte, în biserici. Încet, marele imperiu al romanilor se schimba, și cu el lumea toată. Prin Elena și fiul ei, Constantin.
Ultimele zile, împărăteasa și le-a petrecut la Roma, în palatul ei, pe care l-a transformat în biserică. A adus acolo o parte din Sfânta Cruce și două din piroanele cu care fusese răstignit Hristos. Din Țara Sfântă a venit cu corăbiile încărcate de pământ luat de pe Golgotha și din grădina Ghetsimani. A pus să fie adus în cetate, și o parte l-a împrăștiat în biserica din palatul ei, iar o alta a dus-o în circul lui Nero, acolo unde fuseseră martirizați mii de creștini. "Să se întâlnească sângele lor cu cel al lui Hristos pentru care a curs", le-a spus celor apropiați. După întoarcerea din cetatea sfântă, Elena nu a mai trăit decât câteva luni. Își împlinise misiunea încredințată de Domnul. Una dintre cele mai mari. Ea, biata stabularia unui han amărât din Drepanum, femeia umilă ajunsă să poarte pe umeri purpura imperială a schimbat din temelii lumea, prin credința și iubirea pentru Iisus Hristos.