"Vă mulţumesc că m-aţi sculat din morţi"
Pe masa din sufragerie a domnului Ion Bobescu, printre borcane cu miere şi plante de leac, găsesc un caiet cu catarame. Îl deschid şi, pe măsură ce îl răsfoiesc, îmi dau seama că am în faţă cronica unor supravieţuiri fabuloase, mărturiile scrise de mână ale unor oameni salvaţi de la moarte cu leacurile albinarului bănăţean, care stă modest şi liniştit, lângă mine. "Aveam cancer în fază terminală. Doctorii îmi mai dăduseră de trăit câteva zile. În două luni, am fost sănătoasă! Doamne, mulţumim pentru acest dar!"; "Am venit aici cu şase metastaze. După 30 de intervenţii chirurgicale, nu mai aveam nicio şansă. Aduc mulţămire domnului doctor Bobescu, că m-am vindecat total!"; "Cu un glioblastom de gradul patru, în urma tratamentelor cu miere şi plante, în doar patru zile am fost mai bine, şi după două săptămâni, conduceam maşina! Vă mulţumesc că m-aţi sculat din morţi!"; "Aveam glicemie 400 când am ajuns aici, şi după două luni de tratament, fără pastile şi fără regim, sunt cu glicemia la 110." În lunga listă de boli, pe care orice medic le-ar declara incurabile, de la cancere de diferite tipuri, în faze avansate, şi până la ciroze extreme sau diabet, mai apar, din când în când, şi probleme mai puţin grave, dar la fel de miraculos rezolvate: "Timp de 20 de ani am trăit cu gândul să ne lăsăm de fumat. Încercările au fost foarte multe şi toate s-au soldat cu eşec. Mă culcam şi mă trezeam cu gândul la ţigări. Am urmat cura cu plante prescrisă de domnul Bobescu, atât eu, cât şi pritenul meu, şi după două săptămâni şi jumătate, amândoi am renunţat la fumat. Nu ne mai gândim la fumat, şi când vedem un fumător, îl compătimim." Sau o fetiţă de nouă ani, care a notat, cu scrisul ei de şcolăriţă: "Aveam mereu dureri de burtă din cauza stresului de la şcoală. Acum sunt bine şi somnurile mele sunt din nou pline de vise." Sau mărturia unui cuplu care a reuşit să aibă copii: "După ani de zile de chin şi 40 de mii de euro cheltuiţi în clinici, într-o singură lună, am reuşit să rămîn însărcinată, datorită leacurilor dumneavoastră extraordinare. Eu şi soţul meu vă suntem recunoscători."
Îl privesc, uimit şi încurcat, pe bărbatul din faţa mea. Nu-mi vine să cred că este adevărat. Caietul din mâinile mele este, însă, concret şi convingător.
- Cum se explică astfel de vindecări incredibile, într-o casă din marginea satului Şuştra, din Banat?, întreb.
Domnul Bobescu zâmbeşte şi dă din mână: "Ştiţi, oamenii cred că sunt doctor, dar nu sunt. Povestea acestor tămăduiri miraculoase începe de fapt în Isaccea, în urmă cu aproape un secol, cu ţaţa Sanda, străbunica mea".
Ţaţa Sanda
"Ia uite ce oameni mari vin să se închine azi în casa noastră", a spus ţaţa Sanda, privind pe fereastră, cum un armator grec se apropia de ograda ei. Armatorul venise cu vaporul până la pontonul din Isaccea şi coborâse din el în caleaşcă, să nu se prăfuiască, până la casa femeii. Era însoţit de un copil! Urmat de o armată de curioşi desculţi, armatorul s-a oprit la casa ţaţei Sanda şi, prezentându-i-l pe fiul său i-a spus:
- Toată lumea, până la Brăila, te cunoaşte ca doftoroaie. Am venit la dumneata cu lacrimi de părinte în ochi. Uite, băiatul meu a fost la pescuit şi s-a tăiat într-o scoică, fără să-şi dea seama. Musca a pus ou în rana lui şi toţi medicii la care am fost spun că nu e altă cale decât să îi taie piciorul. Salvează-l şi îţi voi plăti oricât.
Femeia s-a uitat la piciorul băiatului: "Trimite la piaţă să cumpere o pisică neagră, da' să nu se târguiască pentru ea. Să o taie şi să o aducă, pentru că eu nu omor animale. Până atunci, scrie pe hârtia asta cât eşti dispus să plăteşti şi pune-i sigiliu. Copilul rămâne aici, tu du-te şi întoarce-te peste patru zile". Când s-a întors armatorul, fiul său juca fotbal în curtea femeii. De două zile era vindecat. Tot ce a putut să spună a fost că ţaţa Sanda i-a pus carne din pisica neagră pe rană şi l-a uns apoi cu tincturi.
- Cât să-ţi plătesc, ţaţă Sanda?, a întrebat armatorul, fericit că băiatul nu şi-a pierdut piciorul.
- Uite hârtia cu sigiliul tău, a spus ea. Jumătate din cât ai scris aici. Şi desfăcând foaia citi: zece kilograme de aur. Armatorul i-a dat cinci, şi astfel, faima ei de vindecătoare s-a întins şi mai mult decât înainte. Oameni din toată ţara veneau la ea cu felurite boli ce nu aveau leac şi ţaţa Sanda îi vindeca.
Apoi a început războiul, şi toţi ai ei au plecat de frica ruşilor spre Banat. Ţaţa Sanda a rămas în Isaccea: "De mine toţi au nevoie, nu o să păţesc nimic", a spus. O vreme, aşa a şi fost. Şi-a văzut mai departe de doftorelile ei şi la 118 ani mergea singură cu căruţa în pădure, îşi tăia lemnele, le încărca şi le aducea acasă. Îşi săpa singură grădina şi dacă vreun vecin se oferea să o ajute, îl refuza: "Vezi-ţi de treburile tale, că nu am ajuns să mă ajuţi tu pe mine." Dar într-o zi, ţaţa Sanda s-a trezit în bătătură cu câţiva soldaţi ruşi. Auziseră că bătrâna îşi păstrează scrise în nişte ceasloave leacurile ce vindecă orice boală şi le voiau pentru ei.
- Unde-s caietele, babo? Dă caietele!
- Acelea nu-s de dat.
- Dă-le, sau te împuşcăm!
- S-aşteptaţi voi să-mi fie mie frică de moarte!
Soldaţii au început să o îmbrâncească pe bătrână şi să o lovească. Şi atunci ea i-a scuipat. Au împuşcat-o pe loc, în casa ei din Isaccea, pe care nu voise s-o părăsească în nici un chip.
Treizeci de ani mai târziu, mătuşa Varvara şi-a primit nepoata venită în Isaccea, cu cei doi băieţi ai săi, să viziteze locurile copilăriei, de unde plecase de frica războiului. După bucuria revederii şi masa îmbelşugată cu peşte proaspăt, Varvara i-a zis nepoatei:
- Didino, o mai ţii minte pe ţaţa Sanda? Caietele ei sunt la mine. Mi le-a lăsat cu binecuvântare de tăinuire, nu de folosinţă. Va trebui să le iei tu, altfel poruncile îmi spun să le ard.
- Nu le iau. Ştiu ce sunt caietele alea: sunt o greutate pe care nu o pot duce.
Dar unul dintre băieţii Didinei a acceptat să ia caietele.
- Uite, Ţata Sanda a lăsat nişte caiete cu leacuri, i-a spus Varvara. Le iei în păstrare şi dacă vrei, le foloseşti, dacă nu vrei, nu le foloseşti. Dar ţi le dau ca să nu le ard, că ar fi un păcat cumplit ca o înţelepciune de mii de ani să se ardă.
Erau trei ceasloave uriaşe. Băiatul, adolescent ce încă nu ajunsese la vârsta majoratului, a cumpărat o sacoşă mare de papură, ca să încapă în ea cărţoaiele acelea ciudate. Erau scrieri pe piei de animale sau pe pânză ţesută, pe bucăţi de hârtie groasă şi pe scoarţe moi de copac. Literele erau ciudate, multe chirilice, notate şters, cu creionul, sau clar, cu cerneală şi peniţă.
- Promiţi că le iei?, a întrebat mătuşa Varvara încă o dată.
- Păi am promis.
- Juri să le iei?
- Jur!
- Atunci stai în genunchi.
Atras la început de aspectul misterios al ceasloavelor, băiatul s-a trezit brusc într-un adevărat ritual, cu Biblia în braţe, şi mătuşa care îi spunea: "Zi după mine! Jur să respect poruncile...", iar poruncile erau scrise pe primele pagini ale celui dintâi ceaslov, într-o chirilică pe care mătuşa începu să o buchisească. "Oprit vă este vouă să vă strigaţi puterea şi priceperea lecuirii prin târguri... Asemeni oprit vă este vouă să daţi leacurile celor ce au mână de luat, că puţin bine vor face şi nici să alungaţi pe orişicine vă bate la poarta voastră cerând ajutorul, chiar de mare duşman vă este...". Tânărul s-a speriat de poruncile acelea neînţelese, dar Varvara l-a liniştit: "Poţi să nu deschizi caietele şi nimeni nu va veni să îţi ceară ajutorul". Băiatul s-a consolat cu acest gând şi a luat traista grea, cu ceasloave. Pe acel tânăr, ce credea atunci că nu va deschide niciodată caietele ţaţei Sanda, îl chema Ion Bobescu şi Didina era mama sa.
Leacuri magice
Domnul Bobescu stă în faţa mea confortabil, în fotoliul din salonul casei sale. Zâmbeşte când îşi aminteşte prin câte a trecut: "Ani de zile nu m-au interesat caietele alea. Aproape că uitasem de ele. Nu îmi dădusem seama că atunci, la Isaccea intrasem în casta tămăduitorilor. Eu îmi vedeam de albinele mele când, într-un an, s-a întâmplat însă un lucru ciudat. Eram deja în pragul diabetului, şi medicul meu insista să trec pe insulină. Am plecat în pastoral cu albinele şi am fost obligat de vremea ploioasă să stau trei săptămâni în autobuzul-casă. A plouat atunci trei săptămâni încontinuu, încit citisem toate cărţile luate cu mine, până şi ziarele în care îmi împachetasem lucrurile. Şi, tot făcând ordine în autobuz, am dat peste unul dintre caietele ţaţei Sanda. Cum a ajuns acolo, nu ştiu. L-am luat şi am început să îl răsfoiesc. Mi-au căzut ochii pe o pagină scrisă mai citeţ, unde era notat aşa: «Leac în contra bolii de... şi numele bolii era şters de timp. Apoi erau câteva rânduri scrise foarte clar: Dacă în o petică înmuiată în udul omului se adună furnică de pădure din cea mică şi neagră, e semn că leacul de mai sus nu îi e de trebuinţă, ci numaidecât ceea ce urmează să se făptuiască, ca să îţi fie ţie şi celui ce-ţi cere ajutorul bine». Dacă nu eram stupar şi bolnav de diabet, nu înţelegeam nimic din toate astea. Dar ştiam că furnica neagră de pădure este mare amatoare de dulce. Deci dacă glicemia e mare, peste 200, se transmite în urină şi atunci o vrea furnica. Aşa am înţeles eu că ceea ce urma era un tratament din plante pentru diabet. A doua zi, la prima rază de lumină, am încuiat tot şi am plecat pe jos. Am făcut tratamentul, şi în două luni scăpasem de diabet. Doctorul meu nu mai înţelegea nimic. Aşa am ajuns cu glicemia la 80, deşi mâncam orice."
Abia când d-l Bobescu însuşi s-a vindecat de diabet a înţeles importanţa ceasloavelor pe care jurase în adolescenţă. Le-a luat şi a început să le descifreze cu grijă, deşi în anumite locuri, scrisul era şters sau unele cuvinte nu le înţelegea, fiind pierdute din limba română. Numele de boli sau de plante necunoscute însemnau că acel tratament e pierdut. Cuvinte precum ghihuială, berbincă sau neprun îşi pierduseră înţelesul şi, odată cu el, şi puterea vindecătoare. De exemplu, leacul în contra sohotelor s-a păstrat, însă nimeni nu mai ştie ce sunt acelea sohotele: "Leac în contra sohotelor. Se face pruncilor născuţi fără de viaţă. Ăstor prunci să li se facă trei scăldări. În dimineaţa zilei întâia, lângă fereastră, la prânzul zilei celei de-a doua, sub lampă, şi în seara celei de-a treia, lângă uşă. Pruncii cărora li se vor face aceste trei scăldări nicicând nu vor pieri, viaţă lungă vor avea şi lipsită de boală."
Între foile groase, cusute, a descoperit însă şi multe leacuri, purtând diferite adnotări: "Ăste leacuri slobode sunt de dat din gură oricui voieşte cu ajutorul lor să se lecuie de orişice boală" sau "Ăste leacuri numai în tainiţă, cu mare pază să se ţie, ca nicând, nimeni, să nu le vază". Iată cum sună, de exemplu, un leac de păstrat ca o taină, îmi spune domnul Bobescu: "Leac în contra făcăturii de despărţanie. Femei rele pe arginţi făceau astă răutate şi despărţeau familii. Luau 24 de aripi de (n-avem voie să spunem că sunt jurăminte... şi facem aşa şi aşa) şi le amestecăm cu colb din drum, de la o răspântie mică. Se amestecă totul cu apă neîncepută de la şapte fântâni. Se aruncă muruiala pe jos, în casa unde se doreşte despărţania. Practic acea muruială se usca şi praful se ridica în aer, cu acel colb foarte fin, din aripile măcinate. Odată respirat, membrii familiei se certau, apoi se băteau şi, cu siguranţă, se despărţeau. Apoi, bătrâna dădea şi leacul împotriva acestei făcături: afuma casa cu trei buruieni. «Ăste afumări, totdeauna opresc făcătura, dar e bine să se facă şi la vreme de boleştină, ciumă, bubă neagră şi altele, ca nicicând boleştina să nu se puie»".
"Vă daţi seama ce însemna să ai leac pentru ciumă şi bubă neagră?!", mă întreabă domnul Ion. "Pentru că eu nu sunt o fire prea mistică, am studiat acest excipient făcut din aripioarele insectei respective şi mi-am dat seama că, de fapt, ele conţin o neurotoxină foarte puternică. Există, deci, o explicaţie logică pentru acest fel de descântece. Asta mi s-a confirmat şi după ce am studiat reţeta prin care bătrâna l-a salvat pe băiatul armatorului. Reţeta aceea suna aşa: «Leac în contra vermilor din carne. La vreme de războiu mult puroiu, verme şi supărare era în trupurile oamenilor, şi în bube adânci, musca punea ou şi se umpleau de vermi. Ăşti vermi nu se puteau scoate din carne nicicum altcum, ci numa să se ieie carne dintr-o pisică neagră şi să se puie peste bubă. Să se lase acolo de la 6 la 12 ore, apoi carnea să se arunce şi la nevoie să se mai pună o dată». Este o simplă observare a naturii. Am repetat şi eu experienţa. Am pus carne de vită, de peşte, de porc şi o mâţă lovită de o maşină. Toţi viermii erau pe carnea de pisică! Pur şi simplu, viermii trec singuri, de la orice fel de carne, pe cea de pisică. Că pisica trebuie să fie neagră, asta este pentru impresia artistică. După ce viermii treceau în carnea de pisică, se intervenea cu nişte tincturi pentru vindecare. Aşa mi-am dat seama că în acele note era adunată o uriaşă experienţă de viaţă, de reţete din observaţii empirice, de sute, poate de mii de ani! Pe măsură ce m-am apropiat de acele însemnări am înţeles tot mai bine importanţa lor, un adevărat tezaur de cunoaştere, strâns în timp".
Odată ce a deschis caietele cu reţete străvechi ale ţaţei Sanda şi a început să vindece cu ele, oameni din toată ţara au început să vină la poarta domnului Bobescu, punându-şi speranţa în leacurile sale. A trebuit să le deschidă şi celor ce-i făcuseră rău, pentru că jurase. A trebuit să refuze sume uriaşe de bani, pentru a vinde reţetele sau leacurile, înţelegând marea responsabilitate asumată: "A venit cineva la mine să îi vând reţetele sau toată producţia mea de leacuri, pentru că eu nu ştiu să le vând. «Cum să rezolvi un cancer, cu cinci milioane?», mi-a zis. «Un cancer se rezolvă cu cinci sute de milioane!». «Şi dacă oamenii nu au?», am întrebat. Treaba lor, a zis domnul, şi atunci am înţeles de ce străbunica Sanda scrisese pe ceasloave să nu ajungă la oameni cu «mână de luat», că puţin bine vor face."
Mai întâi au fost plantele
Medicina sătească, veche de sute, poate de mii de ani, s-a transmis prin hârtiile acelea scrise şi păstrate de ţaţa Sanda. Domnul Bobescu le-a studiat şi a înţeles puterea vindecătoare a plantelor, întocmai ca un şaman. "Cunoaşterea asta extraordinară vine, poate, de la daci, şi poate mai înainte de ei. Şamanii vorbesc de «plante-maestru» şi «plante-învăţători». Noi, în popor, le spunem plante sfinte, şi avem cam o sută de astfel de plante. Grâul, de exemplu, nu este o plantă-învăţător, dar noi o considerăm sfântă şi el face minuni împotriva cancerului. Am învăţat, în timp, când trebuie culeasă o plantă, în funcţie de anotimp, de poziţia soarelui sau de vreme, şi am înţeles că nicio buruiană nu acţionează pe o singură boală. Toate au acţiune pe 3 până la 16 boli. Borcanul ăsta, de exemplu, e pentru gastrită şi aciditate. Cine a făcut leacul l-a făcut pentru stomac. O plantă din el, coada-calului, merge însă şi pe cancer, şi pe respiraţie, şi antibiotic. Unele plante sunt sinergice, adică unele merg pe boală direct, altele le asistă şi le ajută pe alea care merg pe boala respectivă. Este o plantă numită căptălan. Ea în sine nu acţionează pe nicio boală, dar împreună cu păducelul, îl ajută să acţioneze mult mai bine. Am avut timp în pastoral să mă gândesc la toate astea. Combinând doar 6 plante, am ajuns la 30 de afecţiuni tratate", mi-a mai spus domnul Bobescu.
De mii de ani, oamenii se tratează cu plante. Înainte de-a exista medicamente, buruienile erau singurul sprijin al oamenilor în faţa bolilor. Am văzut, personal, vindecări impresionante la şamanii din Peru, am descoperit leacuri simple şi eficiente la călugări, poţiuni simple şi salvatoare la vraci. Dar niciodată nu am înţeles cum se explică această comuniune dintre oameni şi plante. Care este legătura primară şi ultimă ce explică această complementaritate uimitoare? Care este misterul ultim? I-am pus domnului Bobescu această întrebare, pe cât de simplă, pe atât de grea: "De ce plantele ajută omul? Care credeţi că este legătura tainică dintre noi şi plante?".
"Este foarte simplu", a răspuns interlocutorul meu. "Dumnezeu mai întâi a făcut lumea aşa cum o ştim, şi după aceea animalele şi omul. Mai întâi, pe lume au fost plantele. Lumea este guvernată de plante, ele au format apoi viaţa animală. Când a făcut plantele, Dumnezeu le-a creat să fie hrană şi medicament. Plantele, în adaptarea lor la mediu, au produs nişte substanţe care să le apere de boli. De exemplu, pătlagina, iarba-mare, usturoiul etc. îşi produc singure antibioticul. Nu o să vedeţi niciodată o plantă de rostopască sau de vâsc având cancer. Pentru că ele au deja în interior nişte anticancerigene care sunt valabile şi pentru noi. Stejarul sau dudul fac cancer, foarte multe plante fac, au acele umflături care sunt tumori.Plantele sunt inteligente, comunică între ele, şi asta e demonstrat ştiinţific, nu e o idee poetică. Unul dintre experimente a arătat că un om care a distrus o plantă într-o încăpere stârnea isterie între celelalte plante, de fiecare dată când intra din nou. Apoi au fost aduse şi alte plante, din alt loc, şi au fost puse împreună. Şi noile plante deveneau nervoase când intra acel om, deşi ele nu fuseseră martore la violenţă, dar li s-a comunicat de plantele ce văzuseră agresiunea asupra surorii lor. Plantele comunică, numai că mişcările lor sunt foarte lente şi prea subtile pentru noi. Plantele văd. O viţă-de-vie sau o iederă care are un stâlp de lemn în apropiere ştie să se îndrepte către el ca să se caţere. Plante distruse de viermii fluturilor au început să dezvolte pe frunze nişte puncte asemănătoare cu acele ouă şi în felul acesta fluturele nu mai depune acolo. Există un nivel de inteligenţă al plantelor surprinzător. Ele au cunoscut bolile noastre înaintea noastră şi, spre deosebire de noi, s-au adaptat mai repede şi au deja în ele antidotul. Când noi consumăm plantele, consumăm şi acel antidot. Noi avem un sistem imunitar slăbit pentru că ne-am schimbat de capul nostru hrana. Carnea, de exemplu, nu este un aliment pentru om. Carnea ne scurtează viaţa, de la minimum 200 de ani, cât ar trebui să trăim, la cât o ducem noi acum. De fapt, în mod normal, ar trebui să trăim în jur de 400 de ani. Plutarh spunea că grecii din antichitate se hrăneau numai cu fructe, şi fiecare generaţie atingea vârsta de 200 de ani. Ăsta este adevărul. Şi ceea ce se spune în Biblie, că trăiau oamenii 600-700 de ani, nu este o metaforă, şi o putem demonstra ştiinţific, matematic, prin biologie comparată sau prin evidenţe, cazuri rezolvate. Iată o explicaţie simplă. Toate mamiferele de pe suprafaţa pământului trăiesc de cel puţin 10-15 ori perioada de maturizare. Un şoarece e matur într-o lună, şi trăieşte până la 2 ani. O vacă se maturizează în doi ani şi trăieşte până la 30 de ani. Un elefant se maturizează în 4 ani, şi trăieşte până la 80 de ani. Singurul mamifer de pe faţa pământului care nu respectă regula asta este omul. Omul, dacă mănâncă numai carne, cum este cazul la boşimani, tuaregi sau inuiţi, se maturizează în 20 de ani şi moare la 40, de două ori perioada de maturizare. Noi trăim până pe la 70. Japonezii care nu mănâncă carne, dar mănâncă proteină animală din peşte şi brânză, o duc până la 80 de ani. În medie, noi avem în corpul nostru 75 de mii de miliarde de celule. Fiecare celulă moare şi se regenerează după o anumită perioadă. De exemplu, la fiecare 3 zile, avem o mucoasă stomacală absolut nouă, la fiecare 30 de zile toată pielea se schimbă, la 1,5 ani, avem un ficat nou, la 4 ani, un pancreas nou, la 7 ani, un schelet absolut nou. Celulele se rearanjează şi se adaptează, asta este evoluţia. Nu se poate ca dintr-o întâmplare să se fi creat viaţa. O celulă este o entitate, un Dumnezeu care nu poate să fie înţeles. Luăm numai o fagocită, o celulă care le recunoaşte pe toate celelalte 75 de mii de miliarde! Şi e suficient ca una să damblagească sau să devină hoaţă, şi imediat este mâncată! Cum este şi cazul celulelor canceroase, la care dacă ADN-ul se schimbă numai un pic, este imediat atacată şi distrusă. Noi am fost creaţi vegetarieni şi ne-am adaptat să mâncăm carne, oarecum, pentru că nu este o adaptare propriu-zisă.Omul a fost creat vegetarian, are mâini de culegător, nu de prădător, şi dacă şi-ar păstra acest statut, chiar şi acum, cu toată mâncarea toxică, tot ar trăi 200 de ani."
Am plecat din satul Şuştra plin de răspunsuri şi întrebări noi, cu o traistă de leacuri în spate şi cu speranţa că voi trăi şi eu măcar o sută de ani. În plină primăvară, Banatul era înflorit şi bântuit de miresme, iar aerul îşi lua strălucirea din floarea pomilor. Parcă pentru prima dată vedeam cum natura se străduieşte să îmi dea speranţă şi bucurie, să mă tragă cu orice preţ în dragostea ei de viaţă. Aşa a fost, probabil, dintotdeauna. Dar eu descoperisem abia acum câteva picături din dragostea pământului, transformate în cuvintele ceasloavelor vechi, din tainiţa unui prisăcar.