Sunt din piatră, rupând cu cenuşiul lor discret, verdele în care sunt înecate satele Ţării Haţegului. Zidurile bătrâne au văzut ridicându-se şi pierind multe imperii. Dar au rămas. Masive şi, în acelaşi timp, delicate, micuţe, dar cu armonii maiestuoase, lăcaşurile de piatră din Hunedoara sunt un amestec original de măreţie şi smerenie ţărănească. Amprenta lor, aş îndrăzni să spun, este cea a neamului nostru. Noi nu am ridicat catedrale, dar am umplut bisericile noastre de o lumină sfioasă, mai puternică şi mai pătrunzătoare în subţirimea ei decât cea revărsată prin uriaşele ferestre gotice. În lăcaşurile acestea Dumnezeu este foarte aproape de oameni. Iar asta le umple de o măreţie nelumească.
Dar bisericile Ţării Haţegului sunt nu numai frumoase. Sunt şi foarte vechi. Cu mult mai vechi decât a îndrăznit istoria oficială să le dateze. Ctitorite de cnejii transilvăneni, sunt printre cele mai vechi lăcaşuri creştine din România. Despre ele şi despre importanţa lor în istorie, am stat de vorbă cu părintele conferenţiar dr. Florin Dobrei, consilier cultural al Episcopiei Devei şi Hunedoarei.
Un austriac "luminează" gaura neagră din istoria Transilvaniei
- Părinte Florin Dobrei, bisericile de piatră ale Ţării Haţegului sunt un unicat arhitectonic în România, etalând o personalitate misterioasă cumva, prin forme, materiale şi proporţii. Vreau să vă întreb dacă ele nu pot fi "documentul din piatră" care să ateste vechimea noastră pe aceste meleaguri...
- Judeţul Hunedoara este păstrătorul celor mai vechi biserici de piatră din ţară, biserici încă funcţionale din punct de vedere liturgic. Exemplul Densuşului este evident: funcţionează din cele mai vechi timpuri şi până astăzi. Nu vorbim de un muzeu, ci de o biserică în care se slujeşte! Dacă luăm în calcul ipoteza ridicării ei în mileniului I, chiar în epoca paleocreştină, atunci ar fi exact acea verigă lipsă din istoria noastră care să acopere intervalul dintre retragerea aureliană a armatelor romane şi întemeierea primelor formaţiuni statale medievale. O astfel de ipoteză a fost formulată în a doua parte a secolului al XVIII-lea, de ofiţerul austriac Jozef Silvester von Hohenhausen, trimis în Ţara Haţegului de către împărăteasa Maria Tereza. El transpune în scris, pentru prima oară, tradiţii locale şi copiază inscripţii de pe piese litice romane, în bună parte sau în majoritatea lor aduse de la Ulpia Traiana Sarmisegetuza. Densuşul se află la mică distanţă de fosta capitală romană - în linie dreaptă sunt undeva cam la 10 km. Ei bine, acest ofiţer austriac emite ipoteza cum că, la origine, biserica din Densuş ar fi fost un mausoleu păgân, ridicat de familie, în memoria celui dintâi guvernator roman lăsat în Dacia de împăratul Traian, între cele două războaie daco-romane. Pe numele său Cnaeus Pompeius Longinus, acesta a fost iniţial consul şi apoi legat al provinciilor Moesia Superior şi Panonia, pentru a fi numit în cele din urmă guvernator provizoriu al Daciei. El a fost luat prizonier de către daci, iar Dio Cassius relatează că Roma a fost şantajată cu propunerea de a-şi retrage trupele de pe linia Dunării în schimbul vieţii sale. Ca să salveze onoarea imperiului, Cnaeus Pompeius Longinus s-ar fi sinucis în captivitate. După 106, familia acestuia ar fi ridicat un mausoleu-sanctuar închinat zeului războiului, Marte, sau Ares, care ar fi fost folosit până după retragerea aureliană, nu numai de membrii familiei, ci şi de practicanţii cultului acestui zeu. Şi sunt unele caracteristici care ar conduce spre întărirea acestei ipoteze: prezenţa leilor funerari, de exemplu, deasupra altarului; arhitectura inedită, total neobişnuită, pentru un edificiu ecleziastic creştin - este vorba de un nucleu aproape pătrat, susţinut de stâlpi masivi. În plus, numele lui Cnaeus Pompeius Longinus este redat şi pe câteva piese care sunt prezente în biserică, în componenţa stâlpilor de structură ai naosului. Jozef Silvester von Hohenhausen susţine ipoteza că înăuntru ar fi avut loc chiar sacrificii, iar în vechime, fumul s-ar fi evacuat prin turn, el nefiind terminat aşa cum este, acum, prin acea piramidă a acoperişului. E posibil ca el să fi avut la îndemână, pe lângă inscripţii, şi tradiţii locale prezente în Ţara Haţegului, în secolul al XVIII-lea.
Toate aceste documente ale ofiţerului austriac au fost descoperite la Viena, de către un cercetător contemporan, Ioan Marin Mălinaş, care a publicat în urmă cu peste un deceniu, o carte în acest sens. Teza lui e preluată, practic, ca atare, de către istoriografia bisericească, atât ortodoxă, cât şi unită. Arheologii, însă, pe baza săpăturilor efectuate la Densuş în mai multe etape, nu coboară începuturile lăcaşului mai jos de secolul XII.
Biserica din Densuş, veriga lipsă a istoriei româneşti
- O diferenţă enormă, de aproape 1000 de ani! Un mileniu furat dreptului românilor de a fi existat pe teritoriul Transilvaniei. Când şi de ce credeţi că a fost transformat în biserică mausoleul guvernatorului roman?
- Este un fenomen atestat în întreaga Europă şi nu numai, aşa-numita interpretatio Christiana, când foste lăcaşuri, fie de cult păgân, fie, pur şi simplu, publice, sunt transformate în lăcaşuri de cult creştine. Există şi bazilici care au fost iniţial săli de judecată şi care ulterior au fost dăruite de împăratul Constantin cel Mare creştinilor. Aceasta este ipoteza pe care merge şi istoriografia noastră bisericească - anume, că după anul 275, când administraţia şi armata romană se retrag la sud de graniţa Dunării, în timpul împăratului Aurelian, în spaţiul acesta carpato-danubiano-pontic, nucleele creştine anterioare, scăpate de prigoana legislaţiei romane păgâne anticreştine, au putut de acum să se dezvolte în voie. Această tendinţă a fost potenţată în secolul IV, de către legislaţia pro-creştină a Sfântului Împărat Constantin cel Mare. Asta s-a petrecut după anul 313, când a fost emis acel cunoscut edict de la Mediolanum, Milano de astăzi, când creştinismul a fost scos de sub incidenţa legii şi a devenit dintr-o religie ilegală, una tolerată. El va deveni religie oficială de stat a Imperiului Roman abia mai târziu, în timpul împăratului Teodosie cel Mare, la sfârşitul secolului al IV-lea. Aşadar, putem spune că mausoleul păgân de la Densuş a fost transformat în biserică paleocreştină cândva în secolele IV-V.
- Atunci, de ce arheologii datează biserica de la Densuş doar din secolul al XII-lea?
- Pentru că până în secolul al XII-lea coboară mărturiile arheologice - adică inventarul funerar din mormintele descoperite în biserică şi în cimitirul care o înconjoară. E posibil însă să nu se fi descoperit încă dovezi, urme arheologice, din secolele V-XII. Pe de altă parte, dacă ar fi să îmbinăm ipoteza cea veche, formulată de Jozef Silvester von Hohenhausen, cu ipoteza arheologilor, Densuşul ar putea fi, la urma urmei, un mausoleu păgân, care, după o perioadă de părăsire, ar fi reluat tradiţia cultică, undeva în perioada medievală. Nu e singurul caz, mai sunt cazuri în Transilvania, la Porolissum spre exemplu, unde un vechi lăcaş de cult roman păgân a fost transformat în bazilică paleocreştină, sau la Slăveni-Olt. Sunt analogii cu lăcaşe de cult care funcţionau în secolele IV-V refolosindu-se, fie integral, fie doar parţial, de structuri din vechi lăcaşuri de cult păgâne.
Documente există, doar că nu sunt studiate îndeajuns
- Părinte, sunteţi nu numai slujitor al altarului, ci şi istoric. În această calitate, aş vrea să vă întreb: dacă nu vi se pare că arheologii români se ocupă mult prea puţin de aşa-numitele "găuri negre" ale istoriei, cuprinse între retragerea aureliană în sudul Dunării, despre care se spune că ar fi golit Dacia, şi Evul Mediu, când popoarele migratoare, printre care şi ungurii, ar fi găsit Transilvania pustie. Cum se explică timiditatea asta bizară, în a ne afirma continuitatea pe aceste meleaguri, în ciuda unor dovezi de excepţie, ca acestea despre care vorbiţi: bisericile de piatră din Ţara Haţegului...
- Timiditate? Poate. Dar şi delăsare, fiindcă dovezi există, doar că exact perioada aşa-numitei "epoci întunecate" - sec. VII-XII - nu s-a studiat îndeajuns. Pe întreg teritoriul Transilvaniei există numeroase necropole, numeroase mărturii de locuire continuă. Aşadar, teza lui Rösler, a retragerii totale a populaţiei daco-romane la sud de Dunăre, nu are niciun fundament istoric. Dar există şi arheologi care şi-au făcut datoria. În Ţara Haţegului s-au făcut cercetări arheologice sistematice, în cazul unor biserici, cred eu, chiar exhaustive. Mă refer la arheologi precum Radu Popa sau Andrei Rusu de la Cluj. Există ipoteza că bisericile pe care le avem acum să fi preluat, practic, pe filiera unei tradiţii arhitecturale, apoi picturale, modele existente anterior. În cazul bisericii din Peşteana, de pildă, monument istoric, din punct de vedere arheologic, se poate demonstra că o parte din absida actualei biserici ar fi fost ridicată undeva prin sec. XII-XIII - deci, o vechime considerabilă. În cazul bisericii de la Streisângeorgiu, de pe Valea Streiului, o monedă din jurul anilor 1145-1150, transformă biserica Sf. Gheorghe în cel mai vechi lăcaş de cult atestat. Nu mai este vorba de ipoteze, ci de o dovadă clară că la mijlocul sec. XII, o capelă, probabil aparţinând unei curţi cneziale româneşti, funcţiona fără probleme.
Şi nu numai că exista, dar a fost ridicată pe locul unui lăcaş de cult din lemn, incendiat, care, şi el, cine ştie de când exista. La Gurasada, partea dinspre răsărit a bisericii, altarul şi o mică parte din navă, pot fi "coborâte" pe cale arheologică până undeva sub anul 1200. Există chiar ipoteza - şi nu numai la Gurasada, ci şi în cazul altor lăcaşuri de cult din judeţul Hunedoara - că în perioada medievală, ele ar fi deservit şi restrânse obşti monahale. În sensul acesta, există detalii în pisaniile unor biserici şi amănunte de ordin arhitectural. La Densuş, spre exemplu, s-a emis ipoteza că acele două încăperi, ruinate astăzi, pe partea de miazăzi a bisericii, ar fi putut servi pe post de chilii, undeva, prin secolul XV. Sunt pomenite şi două nume cu rezonanţă monahală, într-un sgrafit de pe pereţii bisericii - anume, părintele Daniil şi maica Stana.
- Cum se explică prezenţa, tocmai în Haţeg, a acestor lăcaşuri de cult atât de vechi?
- Haţegul a fost o adevărată pepinieră de nobilime românească - mică, mijlocie şi chiar mare. Să ne gîndim doar la familia Cândea, trecută la catolicism, spre a-şi păstra privilegiile, şi apoi la reformă, şi care a sfârşit prin a fi maghiarizată totalmente, numindu-se Kendeffi. Aceste familii nobiliare româneşti, spre a-şi afirma prestigiul, dar şi ortodoxia, într-o perioadă în care catolicismul era religia dominantă, şi-au afirmat, prin ridicarea acestor biserici, atât românitatea, cât şi ortodoxia. Astfel de familii nobiliare româneşti au existat şi în alte părţi - spre exemplu în părţile Făgăraşului, în Maramureş... Însă nu au lăsat în urmă această salbă de biserici de zid, cu nimic mai prejos ca frumuseţe şi valoare decât alte lăcaşuri similare contemporane din Europa.
- Care credeţi că este cea mai frumoasă dintre ele?
- Nu ştiu, e greu de spus. Ca lăcaş de cult, fireşte, Densuşul, ca pictură, pentru mine biserica din Strei e fruntea. Are o pictură de factură europeană, cu influenţe nord-italiene, o pictură superbă, de o profunzime teologică deosebită - degradată însă, în timp, pe de o parte, în perioada reformei, când icoanele de la exterior au fost distruse intenţionat; apoi de fumul lumânărilor, de apa, poate, scursă prin acoperişuri nereparate la timp. Dar e o pictură extrem de valoroasă.
"În Hunedoara avem 108 lăcaşuri istorice, biserici şi mânăstiri ortodoxe, şi de piatră, şi de lemn, înscrise pe lista monumentelor istorice"
- Sunteţi preot dar şi consilier cultural şi vă străduiţi, cu o râvnă de laudă, să faceţi cunoscut trecutul acestei zone vechi româneşti. Ce ar trebui să ştim, în mod special, despre ea?
- În Hunedoara avem 108 lăcaşuri istorice, biserici şi mânăstiri ortodoxe, şi de piatră, şi de lemn, înscrise pe lista monumentelor istorice. Mai precis, sunt 37 de biserici de zid şi 57 de biserici de lemn; 62 în categoria A şi 32 în categoria B. Categoria A înseamnă de importanţă naţională, categoria B înseamnă de importanţă locală. Dintre aceste 108 monumente care apar pe lista actualizată a Ministerului Culturii în anul 2010, biserici efectiv funcţionale sunt doar 94. Ele sunt cunoscute atât în ţară cât şi peste hotare. Mai puţin cunoscută este, cred, atmosfera istorică în care au fost ridicate, istoria acestor locuri şi încărcătura lor spirituală, duhovnicească. Densuşul este emblematic, Prislopul părintelui Arsenie Boca este emblematic. Însă, repet: istoria care le înconjoară este puţin sau chiar deloc cunoscută, deşi strădanii există. Episcopia Devei, parohiile din judeţ organizează pelerinaje şi excursii la aceste biserici şi mânăstiri din Hunedoara, iar preoţii, atât cât se pricep, le fac cunoscut şi trecutul, şi ambianţa confesională şi istorică în care au fost ridicate.
"Stăm şi ne uităm la biserici cum se dărâmă"
- Sprijină statul refacerea acestor monumente de excepţie?
- Puţin, extrem de puţin. Noi, ca episcopie, ne implicăm în întreţinerea şi renovarea lor, însă a renova o biserică-monument istoric presupune o documentaţie cu cheltuieli uriaşe. Iar parohiile - majoritatea sărace - ale acestor biserici, nu se găsesc în zone urbane, ci în zone rurale, adesea izolate (tocmai de aceea s-au şi păstrat) - şi nu dispun de sumele uriaşe necesare renovării bârnelor, în cazul bisericilor de lemn, şi picturii. Sunt sume foarte mari în joc. Parohiile au materialele necesare renovării lor, dar documentaţia restaurării este foarte costisitoare, la fel ca şi manopera, pentru că nu ai voie să lucrezi decât cu firme specializate. Şi nu mă refer aici numai la operaţiuni complicate de restaurare. E nevoie de documentaţie chiar şi pentru o banală înlocuire de bârnă sau de şindrila de la o biserică de lemn - o şindrilă care, ciuruită de vremuri şi de vremi, pune, practic, în pericol însăşi existenţa unui edificiu. Noi, ca episcopie, am dori să elaborăm documentaţia, dar nu avem bani să investim la fiecare biserică monument istoric. Ne-am bucura dacă ar exista un cadru legislativ, ca să executăm un proiect pentru toată Ţara Haţegului şi să ştim că plătim o singură dată pentru toată documentaţia şi apoi reparăm totul. Din păcate, nu se poate acest lucru, legislaţia nu permite. Şi atunci, stăm şi ne uităm la biserici cum se dărâmă deşi avem materiale şi oameni cu care să le reparăm.
- Părinte Dobrei, oare vechimea şi frumuseţea aparte a bisericilor din Haţeg se simte în atitudinea credincioşilor? Există o determinare în plus, un orgoliu spiritual?
- Vă spuneam că majoritatea acestor biserici se găsesc în zone rurale, şi încă în zone chiar greu accesibile. Sunt biserici la care acele comunităţi ţin enorm de mult, sufletul lor este în acele biserici. Gândiţi-vă că în ele s-au botezat şi s-au cununat nu numai ei, ci moşii şi strămoşii lor; în jurul acelor biserici sunt înmormântate toate neamurile lor. Deci, au o valoare sufletească extraordinară. Pe de altă parte, un credincios dintr-un sat izolat de munte, cu siguranţă, mai repede se regăseşte într-o biserică din aceea micuţă, ocrotitoare, decât, poate, într-o biserică maiestuoasă, luminată intens, cum sunt catedralele din oraşe. Sunt oameni simpli, oameni smeriţi. Dacă ar fi să discutăm, de exemplu, despre ţăranii din Ţinutul Pădurenilor, ei sunt mai aproape de Dumnezeu decât de oameni, pentru că trăiesc de veacuri foarte izolaţi.
(Fotografiile autorului)