Biserica "Sfinţii Voievozi" din Baia de Aramă era plină-ochi cu ţigani. Era în vara anului 1997 şi se auzise că părintele Ionel Blaj, parohul sfântului lăcaş, s-a întors din America şi, dintr-un moment în altul, urmează să îşi facă apariţia. Când uşa bisericii se deschise, mulţimea fu străbătută de un murmur, după care se făcu linişte. Din lumina de afară păşi înăuntru chiar părintele Blaj, cu o pălărie enormă de cowboy pe cap, la subţioară cu un ziar şi în cealaltă mână cu un detector de metale. Făcu doi paşi, şi ciocatele sale americane răsunară pe podeaua bisericii. Mulţimea fremătă din nou şi se desfăcu în două, precum Marea Roşie în faţa toiagului lui Moise, lăsând cale liberă până la altar. Şi tot asemeni lui Moise, părintele Blaj îşi puse în funcţiune "toiagul" cel magic, mişcându-l peste podeaua bisericii. Detectorul de metale ţiuia încontinuu. Atunci s-a auzit prima voce din mulţime: "Aur! Sub toată biserica e aur!". Ţiganii s-au pus pe chiuit, strigând fericiţi: "Suntem salvaţi! E aur sub toată biserica!". Apoi au căzut în genunchi, sărutând podelele sub care se ascundea comoara. Din locul unde de obicei îşi ţinea predica, părintele Blaj îi privea zâmbind, primind cu îngăduinţă laudele şi mulţumirile. Doar sfinţii prelungi de pe pereţii bisericii priveau neclintiţi la clocotul omenesc ce izbucnise la picioarele lor. Oamenii au început să scoată, înfriguraţi, podeaua din cuie, pentru a ajunge la aurul îngropat dedesubt. Însă pe măsură ce scândurile erau smulse, dezamăgirea cuprindea mulţimea: dedesubt, cât ţinea biserica, era doar praf. O ţărână roşiatică, ce nu semăna în niciun caz cu aurul. Cu pumnii plini de pământ, cu ochii bulbucaţi de furie, unul dintre ţigani se îndreptă către preot: "Şefu', asta e zgură metaliferă. De-aia ţiuia aparatu' lu' matale. Unde-i comoara, şefu', că noi pentru aur venirăm? Ziseşi că ai harta comorii! Scoate harta!".
Asaltul
Era trecut de amiază, când primarul din Baia de Aramă ieşi în oraş. Cineva îl opri pe drum şi îl întrebă dacă ştie ce se întâmplă la biserica "Sfinţii Voievozi". Alertat, edilul merse imediat să vadă despre ce este vorba. Şi rămase încremenit. Tot centrul oraşului fusese blocat de maşini cu numere de Bihor, Mureş, Bucureşti sau Prahova. Toate străzile din jurul lăcaşului ortodox erau înţesate. Curtea bisericii, pădurea şi dealul din apropiere erau şi ele pline de ţigani, ce îşi instalaseră corturile temeinic, pe termen lung. Magazinele din apropiere fuseseră golite de marfă, şi vânzătoarele priveau, cu mâna la gură, forfota nemaivăzută ce paralizase oraşul. Luaţi pe nepregătite, cei doi poliţişti de serviciu încercau să menţină, cât de cât, ordinea. Alarmaţi de evenimente, câţiva oameni din Baia de Aramă, împreună cu o echipă de vânători, începuseră să împingă dinspre pădure către biserică, un grup de ţigani ce coborâseră în vechile guri de mină, legaţi cu lanţuri, încercând să găsească intrarea către comoara lui Brâncoveanu. Ajuns la biserică, primarul află monumentul istoric aproape decopertat, catapeteasma scoasă în curte şi câteva echipe de oameni ce săpau chiar în spatele altarului, sub supravegherea părintelui Blaj. În mod ciudat, autorităţile au intervenit abia a doua zi, printr-un trimis al armatei, generalul Morega, şi alte câteva oficialităţi. Atunci s-a aflat că părintele Blaj ar fi descoperit în peretele altarului o hartă a comorii îngropată de Brâncoveanu sub biserică. Tot el le-ar fi propus şi ţiganilor să vină să caute comoara împreună. În schimb, le-a cerut să înlocuiască, pe banii lor, acoperişul bisericii, şi tot din banii lor să-i plătească o călătorie în America, ca să cumpere un detector de metale, pentru descoperirea rapidă a comorii lui Brâncoveanu.
Raiul comorilor
Zona Munţilor Mehedinţi este plină de comori, şi unde sunt comori, sunt şi legende. Nu există loc în România unde să fie mai multe poveşti despre comori. Explicaţia e simplă: pe aici trecea limita Imperiului Austro-Ungar, şi haiducii dintr-o parte a graniţei îşi îngropau comorile în cealaltă parte, cu precădere în Mehedinţi, o zonă rupestră cu munţi cavernoşi, plini de peşteri şi de galeriile de mine abandonate, adevărate labirinturi bune de ascuns bogăţiile. Aşa se face că pe măsură ce poliţia vremii îi prindea pe haiduci, le confisca hărţile comorilor şi le depozita în sediul, foarte bine păzit, de la Caransebeş. Numai că, odată cu prăbuşirea Imperiului, sediul a fost jefuit şi majoritatea vechilor hărţi haiduceşti s-au făcut nevăzute, pentru a ieşi astăzi la suprafaţă, vândute la preţuri exorbitante, achitate de noii căutători de comori. Iar comorile, în Mehedinţi, au lăsat dâre de... aur în urma lor. La Mânăstirea Tismana, de pildă, a fost ascuns tezaurul României, iar la Cerna Sat a fost căutată cu armata (probabil că şi găsită) comoara prinţului sârb Obrenovici. Se spune chiar că înainte de 1989, Ceauşescu înfiinţase o echipă specială cu oameni din armată şi Securitate, denumită Cabinetul Negru, care se ocupa numai cu descoperirea comorilor. Aşadar, într-o astfel de zonă, în care mulţi oameni sunt căutători de comori din tată în fiu iar hărţile tezaurelor se pot cumpăra pe sub mână, ştirea că cineva are planul comorii lui Brâncoveanu a aprins imaginaţia. Existenţa ei devenise deja legendă. Se spunea că este atât de mare, încât câţiva "posedaţi" nu s-au sfiit să îşi construiască o casă în apropierea lăcaşului, în ideea de a săpa, până acolo, tuneluri pe sub pământ. Iar acum legenda se confirma. Dar apogeul avea să urmeze: la scurtă vreme după ce părintele Blaj anunţase găsirea documentului zidit în peretele altarului, o doamnă avocat din Baia de Aramă, Daniela Linguraru, dădu de veste că intrase, şi ea, în posesia unor copii ale misterioasei hărţi a comorii lui Brâncoveanu.
Hărţile comorii
"Pe vremea aceea eram apropiată de părintele Blaj", spune doamna Linguraru. "Într-o anumită situaţie, părintele mi-a dat spre păstrare o servietă, zicându-mi că în ea sunt documente importante. După ce am ajuns acasă, din curiozitate, m-am uitat în geanta părintelui şi am descoperit actele vechi, găsite de el în peretele altarului. Le-am făcut copii, şi pentru că erau scrise cu litere chirilice, iar eu am făcut limba rusă la şcoală, le-am descifrat. Erau patru pagini. Uitaţi copia. Pe prima filă scrie aşa: «Cu mila lui Dumnezeu, Io Basarab voievod Constandin Brâncoveanu, domn al Ţării Româneşti, azi, leatul 1703, împreună cu starostele băieşilor, Milco Băiaşu, şi banul Olteniei, Constantin Brăiloiu, am hotărât în Băiaşa de sub Cornet, la hotarul Bulbei, să îngropăm de la crucea Sfântului altar patru paşi, patru chicioare, cazan, şi mai jos, visteria domnească. Şi nimeni să nu îndrăznească s-o tulbure, decât în folosul monastirii. Şi s-a scris aceasta în taină, în luna maiu, în ziua a şaptea, 1703, şi încă blăstăm am pus din porunca mea, cu mila lui Dumnezeu. Io, Basarab voievod Constandin Brâncoveanu, domn al Ţării Româneşti. Şi am scris io, ieromonah Vasile, în luna maiu, în ziua a şaptea 1703»". Pe copia manuscrisului se văd, mai jos, semnătura lui Brâncoveanu şi sigiliul domnesc. Pe a doua filă e desenul bisericii şi schiţa intrării către comoara ce s-ar afla sub ea, cu anumite însemne şi numere. Unele numere erau explicate astfel: 8. Trei butoiaşe. Primul - 3 cutii cu odoare bisericeşti. Al doilea - capcană cu otravă. Al treilea - documente de arhivă şi sigilii. 9. Trei gropi cu galbeni, 99 de poveri crăieşti astupate cu var. 10. Zece lăzi de aramă umplute cu ducaţi şi astupate cu ceară. 11. Nişă cu argintărie. 12. Arme. Harta explică şi cele două căi de acces la comoară. Prima cale e pe scara ce duce la clopotniţă, printr-un zid ce astupă intrarea într-un tunel. De acolo se străbate un culoar plin cu capcane şi urmează alte scări, cu ţepuşe ascunse. Aşa se ajunge la o cameră unde există o uşă blocată cu o bârnă groasă - intrarea către încăperea comorii. Cea de-a doua cale de intrare este din exteriorul bisericii, printr-un tunel săpat prin stâncă, la şapte metri sub pământ. Cazanul cu aur, notat la distanţă de "patru paşi, patru chicioare" de altar pare să fie doar o momeală pusă cu scopul de a-i face pe căutători să creadă că aceea este toată comoara. Printr-un calcul simplu, doamna avocat a ajuns la valoarea comorii: "Aproape 80 de tone de aur, plus hrisoave şi însemne domneşti." Ar fi cea mai mare comoară din lume descoperită vreodată.
Daniela Linguraru a făcut publice copiile găsite. Mai multe televiziuni au dat năvală şi au prezentat descoperirea hărţii şi importanţa comorii. Între timp, preotul Blaj a fost mutat la o altă biserică şi în locul său a fost adus părintele Dumitru Munteanu. Din cauza zvonurilor legate de harta comorii lui Brâncoveanu, de câte ori noul preot încerca să aducă reparaţii bisericii, aflată într-o stare de avarie avansată, era bănuit că face lucrări de căutare a aurului. Aşa s-a întâmplat când a vrut să sape un şanţ de drenaj în jurul bisericii, sau când a făcut o clădire separată, pentru centrala termică. Avocata Daniela Linguraru se numără, şi ea, printre bănuitori. Spune chiar că l-a surprins pe noul preot Munteanu când, în vara anului 2005, a scos din biserică "momeala" - cazanul cu aur pus sub altar: "Aşa se explică poate faptul că părintele Munteanu, care a murit în urmă cu câţiva ani, într-un groaznic accident rutier, avea un palat la Chizătău, lângă Caransebeş. De altfel, când a murit, au fost găsite asupra lui câteva zeci de mii de euro şi bani de aur. Lucrurile cred că sunt clare." Considerând lucrurile la fel de clare, cetăţenii din Baia de Aramă au făcut demersuri pentru cercetarea legală a comorii brâncoveneşti. Aşa s-a ajuns, în 2013, la renumitul arheolog Gheorghe Petrov din Cluj, împuternicit de ministrul Culturii de la acea vreme, Daniel Barbu, să facă o săpătură de diagnosticare lângă biserică, pentru a stabili adevărul.
Arheologii alungaţi
Pe arheologul Gheorghe Petrov l-am întâlnit la Turda. După mai bine de doi ani de la întâmplarea din Baia de Aramă era încă afectat, surprins şi frustrat, pe bună dreptate. "Am acceptat să fac o săpătură de diagnosticare la Baia de Aramă, după ce am verificat copiile hrisoavelor găsite şi după ce am verificat mai multe informaţii, cu o echipă pluridisciplinară. După primirea copiei documentului brâncovenesc, m-am consultat cu un specialist în paleografie slavă şi româno-chirilică, care a confirmat existenţa mai multor elemente de originalitate a actului. Copia a fost văzută şi de alţi specialişti, însă în absenţa originalului (aflat la părintele Blaj, care fusese îndepărtat din biserică, n.n.), nimeni nu poate emite o concluzie certă asupra autenticităţii documentului. În ziua în care am mers să încep lucrarea, aveam toate aprobările, ca la carte. Încă de la sosire, atitudinea maicilor, căci biserica devenise mânăstire, în 2008, a fost una ostilă. În scurt timp, trei dintre arheologi au fost ridicaţi ca nişte infractori şi duşi cu maşina la sediul Poliţiei, pentru a le fi luate declaraţii. În dimineaţa următoare, accesul în curtea bisericii ne-a fost blocat de poliţişti. Alături de aceştia s-a aflat şi primarul Rafael Dunărinţiu, care a transmis arheologilor că populaţia oraşului nu ar fi de acord ca tezaurul de sub biserică să fie descoperit şi dus de acolo, ameninţând, totodată, cu mobilizarea unei mase de cetăţeni care să ne blocheze activitatea şi să ne alunge. Am reuşit, totuşi, să forăm cu o freză specială până la şase metri şi jumătate adâncime sub fundaţia bisericii. Pe canalul acela îngust am introdus o cameră endoscopică şi am avut o surpriză, când am privit filmarea: la peste şase metri adâncime erau furnici, şi în cadru apare chiar şi o lăcustă. Or, la acea adâncime, fără oxigen, nu aveau cum să trăiască asemenea insecte. Cred că ceva se afla sub acea biserică, dar din păcate nu am putut să ne terminăm treaba, ca să spunem ceva clar. În urma presiunilor incredibile ale feţelor mânăstireşti, s-a considerat că mi-am depăşit atribuţiile şi mi s-a întocmit dosar penal, pentru abuz în serviciu şi distrugere! Acum, după doi ani, când procesul tocmai s-a încheiat, verdictul a fost că nu am greşit cu nimic. Oricum, atunci, în 2013, am fost uimit să văd o biserică istorică efectiv devastată de căutătorii de comori de diferite feluri, de la preoţi la braconieri. Biserica din Baia de Aramă este monument de patrimoniu şi a fost adus într-o stare jalnică, începând de la fundaţia cu infiltraţii de apă şi până la profanarea mormintelor ctitorilor şi a picturii. Din păcate, nimeni nu s-a sesizat în toţi aceşti ani faţă de astfel de distrugeri ale patrimoniului, însă preoţii au sărit ca arşi când am încercat, cu aprobări oficiale, să pun un simplu diagnostic arheologic".
Boala aurului
La Episcopia Severinului m-a primit părintele Zorilă, cel care a fost martor şi opozant al săpăturilor arheologice. M-a primit cu deschidere şi am vorbit direct despre ceea ce s-a întâmplat la biserica din Baia de Aramă şi despre legenda comorii lui Brâncoveanu. În biroul său, părintele mi-a explicat: "Domnul Petrov a fost indus în eroare de oameni care au boala aurului. Asta este o boală. Îţi întunecă mintea şi nu mai vezi lucrurile clar. S-a spus că biserica ortodoxă vrea, de fapt, să păstreze comoara şi să nu predea statului acest tezaur. Sunt nişte prostii. Nu există nicio comoară. Noi am spus mereu şi vom spune: adevărata comoară lăsată de Brâncoveanu este chiar biserica". Cât despre distrugerile suferite de ea, părintele Zorilă s-a scuzat: "Multe au fost făcute când aparţinea de Episcopia Craiovei. Noi am preluat-o doar de câţiva ani şi ne-am făcut datoria. Nu pot eu să judec acum erorile de atunci. De altfel, părintele Munteanu a vrut să facă un lucru bun prin săpătura în jurul bisericii şi lucrările de drenare a apei, sau prin construcţia camerei pentru centrală. Din păcate, a greşit că nu a cerut aprobări, fiind vorba de un monument de patrimoniu, şi i s-a făcut dosar penal pentru asta. S-a străduit cum a ştiut, Dumnezeu să-l odihnească!"
Locul "crimei"
Am plecat de la Episcopia Severinului plin de îndoială. Dacă părintele are dreptate şi comoara nu e decât o amăgire? Dar dacă avocata are dreptate şi trebuie luptat pentru un patrimoniu de o importanţă uriaşă pentru România? Dar dacă această idee nu este decât o rătăcire dată de boala aurului? Dar furnicile şi lăcustele de sub pământ? Şi tot aşa, argumentele şi gândurile s-au devorat unele pe altele, până am ajuns la locul "crimei", în curtea bisericii din Baia de Aramă. Am intrat înăuntru. Podelele acoperite cu mochetă erau încă pline de denivelările vechilor săpături. Începuse vecernia şi două măicuţe cântau şi rosteau rugăciuni, cu voci de îngeri. Dar gândurile nu se lăsau oprite. S-au urcat pe pereţi, grăbindu-se să înghită sfinţii blajini, pictaţi minunat, în stil bizantin. Am observat brusc, cu un ochi ager, de detectiv, cum catapeteasma fusese mişcată din locul ei, ca în urma unui cataclism. Totul părea răvăşit în biserică, de parcă o forţă năprasnică o lovise, zdruncinând-o din temelii. S-a săpat până şi în altar, acolo unde Dumnezeu se coboară peste Sfintele Daruri. De-acolo ar fi scos părintele Munteanu momeala, cazanul plin cu galbeni. Asta este ceva concret. Numai că, blestem sau nu, părintele Munteanu a murit.
Familia Ungureanu a fost foarte apropiată de părintele Munteanu. Domnul Ungureanu, profesor de fizică la liceul din Baia de Aramă, îi era chiar prieten bun. Cei doi soţi au fost, practic, ultimii care l-au văzut în viaţă pe părintele Munteanu. La întrebările mele, doamna Ungureanu izbucneşte în lacrimi.
- Se spune că părintele Munteanu era foarte bogat şi avea o casă ca un palat, numai marmură...
- Doamne, cum să fie adevărat?! Locuia într-o garsonieră, singur. Era un om şi un preot deosebit! Îl văd şi acum, când a plecat la drum, în ziua aceea groaznică a accidentului... A murit încălţat cu un papuc de-un fel şi altul de alt fel...
- Casa-palat a părintelui nu era aici, ci în Chizătău, locul spre care mergea când a avut accidentul.
- E adevărat că avea o casă acolo, dar nu era cu marmură. Era casa moştenită de la părinţii lui, o casă bătrânească. Am fost acolo împreună de mai multe ori. O ştim bine.
- Când a avut accidentul, părintele se pare că avea cu el o sumă foarte mare de bani, în jur de 40 de mii de euro. V-a vorbit vreodată despre ei?
- Într-adevăr, avea la el 20 de mii de euro, dar tocmai îi luase împrumut de la bancă, pentru renovarea casei de la Chizătău.
- Se spune că tot în maşina accidentului au fost găsite şi monede din aur. Avea şi acasă un seif cu bani...
- Nu am auzit să fi avut la el aşa ceva în ziua accidentului. Şi deşi am fost acasă la el de mai multe ori, nu îmi amintesc niciun seif. E adevărat că avea nişte bani de aur, dar erau expuşi în vitrină. Era colecţionar şi avea mai mulţi bănuţi, cumpăraţi de la târguri, cu acte.
- Într-o noapte, părintele Munteanu ar fi încărcat într-o maşină un cazan cu aur, descoperit în altar. Sunt martori care au văzut. V-a spus părintele ceva despre asta?
- Nu e vorba de un cazan cu aur, e vorba de centrala termică, cumpărată la mâna a doua, cu bani strânşi de la enoriaşi. Şi nu a fost încărcată, ci descărcată. Sunt oameni care au lucrat atunci, în noaptea aceea, vă pot confirma.
Majoritatea informaţiilor din întrebările mele erau de la doamna avocat Linguraru. Oare, dacă s-a înşelat atât de tare în privinţa preotului Munteanu, să se fi înşelat şi în alte privinţe? A autenticităţii hărţilor, de exemplu, pe care le-a făcut publice? Am plecat de la familia Ungureanu cu această întrebare în cap, ce m-a trezit ca un duş rece. În fond, de la ce pornise totul? De la hârtiile şi documentele pe care, în afară de părintele Blaj, doar doamna avocat le văzuse şi le copiase, făcându-le publice. De la televiziuni la arheologi, toţi cei interesaţi de evenimentele de la biserica din Baia de Aramă au avut acces la copiile xerox ale acelor documente realizate de ea. Erau autentice? Şi dacă la mijloc este un fals, cine ar fi fost în stare să îl facă? Şi pentru ce?
Pictorul misterios
Cu această întrebare fixată în minte, am pornit pe la vechi căutători de comori, care mă ajutaseră, cu ceva timp în urmă, să aflu povestea prinţului Obrenovici şi a aurului său, ascuns într-o peşteră din Cerna Sat. A ieşit la iveală numele de Gore Cord, pictor foarte talentat, din Baia de Aramă, ce murise în urmă cu zece ani. Doar el ar fi putut face un fals de o asemenea anvergură, cunoscut fiind ca desenator şi al altor hărţi de comori din zonă. Îmi părăsesc "informatorii" cu care am băut o cafea, şi plec din barul "Şalapa", în sus, către Primărie, la cartierul de blocuri al oraşului. Un cartier ciudat, cu blocuri în care apartamentele sunt încălzite cu sobe de teracotă. Oamenii sparg lemne în faţa scării şi le urcă apoi cu braţul în casă. Locul de joacă al copiilor este împânzit de găini şi cocoşi, ce au, cu siguranţă, coteţe, undeva, în apropiere. La parterul unui astfel de bloc locuieşte Ina, văduva pictorului Gore Cord. Sun la uşa indicată de un vecin şi îmi deschide o femeie micuţă, încercănată şi somnoroasă. Se scuză. Lucrează la brutărie, şi a fost în schimbul de noapte. Mă pofteşte cu amabilitate înăuntru şi îmi arată camera fostului soţ. Când o rog să îmi arate mapele cu desene rămase de la el, are o ezitare. Apoi dă jos de pe dulap o valijoară: "Atât mai am de la el, restul a fost luat de copii", spune cu voce stinsă. Găsesc acolo acte vechi, schiţe cu sfinţi şi scene biblice, desenate perfect. Soţia îmi explică: "El picta biserici, astea sunt schiţele pentru fresce. Ştiţi... era un om deosebit... ştia şi greacă şi latină şi rusă...". Câteva fotografii ale unui bărbat tânăr, frumos ca un actor de cinema, îmi atrag atenţia. Îmi pare o figură cunoscută şi întreb cine este. "Este părintele Blaj. Au fost prieteni buni, într-o vreme...". Printre desene, găsesc câteva foi de indigo. Iau una dintre ele şi o ridic în lumina ferestrei. Aş putea spune că încremenesc. Pe ea este desenată harta unei comori. Dacă pictorul Gore Cord făcea hărţi false, de ce să nu fi desenat şi documentul lui Brâncoveanu? Cu atâta talent şi cunoştinţe de limbaj bisericesc...
"O făcătură!"
D-l Popescu a fost dirigintele Poştei din Baia de Aramă şi acum s-a pensionat. Mă invită în salonul mare al casei şi mă serveşte cu lichior de cafea, făcut de soţia sa. Cunoaşte pe toată lumea din oraş. Dar mai mult de-atât, este unchiul lui Victor Cruceru, cântăreţul din biserică, de pe vremea când părintele Blaj era paroh în Baia de Aramă şi descoperise documentul secret. Din păcate, Victor a murit. Se spune că s-a sinucis. Dar atunci când părintele Blaj a descoperit cutia cu manuscrise în zidul altarului, de faţă erau şi Victor Cruceru, şi Gore Cord.
"Dom'le, e o făcătură toată treaba asta. E o făcătură! Gore era un pictor extraordinar, dar capul a fost Victor. Era de o inteligenţă sclipitoare şi avea o memorie fantastică! Venea mereu la mine, chiar aici, în salon, şi îmi spunea: «Să vezi ce-am mai inventat! Capcane, aşa, scrisul aşa, sigiliul aşa şi câte şi mai câte!»", spune Popescu şi îşi mai toarnă un păhărel. "Au luat nişte pagini goale, dintr-o biblie foarte veche, ca să pară hârtia originală şi... au desenat pe ea. Asta e! M-au întrebat şi de la televiziune ce părere am şi nu am zis nimic, că m-am gândit că o legendă de-asta e bună pentru turismul din zonă", se scuză domnul Popescu. "Mai doriţi un lichior de cafea? V-am spus, e făcut de soţia mea, după reţetă proprie!"
Da, răspund, şi dau păhărelul peste cap.
*
Am fost acasă la preotul Blaj. Până la urmă, de la el a început totul, trebuia să îl văd. Aş fi vrut să îl întreb despre hartă, acest bulgăre de zăpadă pe care l-a rostogolit şi care i-a scăpat de sub putere, devenind tot mai mare şi de necontrolat, sau aş fi vrut măcar să văd dacă mai are pălăria de cowboy şi ciocatele din America. L-am găsit într-un apartament, la ultimul etaj al unui bloc promiscuu din Baia de Aramă. La uşă erau lemnele pentru sobă. Mi-a întredeschis doamna preoteasă, cred. Din cauza televiziunilor care l-au filmat cu camera ascunsă şi l-au atras astfel într-un scandal ce a durat mai mulţi ani, preotul nu a vrut să mă vadă, în ciuda insistenţelor mele. Poate că, într-adevăr, nu mai e nimic de zis. Poate că la câţi bolnavi de febra aurului există, gata să plătească sume fabuloase pentru asemenea hârtii, nici nu mai are harta. Dacă a vândut-o, este, oricum, cel mai scump desen făcut de Gore Cord vreodată.
"Un fals grosolan"
Ca să închei această poveste întortocheată ca o escrocherie bine pusă la punct sau ca un bine ticluit număr de iluzionism, am stat de vorbă şi cu academicianul Radu Ştefan Vergatti, doctor în istorie şi membru al Comisiei Naţionale de Genealogie Heraldică şi Sigilografie. Părerea domniei sale a fost clară: "Autenticitatea acelor documente se poate demonta în câteva puncte. Unu. Transportarea unei asemenea cantităţi de aur presupunea un convoi cu multe căruţe la vremea aceea. Aurul trebuia ambalat şi păzit, ceea ce ar fi atras atenţia turcilor, deci imposibil să pui o comoară în mod secret sub biserică, în condiţiile acelor timpuri. Doi. Se spune că ar fi fost pusă la o adâncime de aproximativ 30 de metri, ceea ce este imposibil. De la 3-4 metri sub pragul de călcare este granit. Trei. Era o zonă destul de săracă pe atunci şi cu riscuri mari de jefuire. Patru. O asemenea cantitate de aur e greu de presupus că a existat în averea lui Constantin Brâncoveanu, care se baza, în principal, pe taxele din comerţ. În plus, Brâncoveanu era destul de luminat ca să facă altceva cu banii, nu să îi depoziteze sub o mânăstire de margine. Cinci. Documentul prin conţinut este fals. Hârtia şi cerneala, din ce mi-am dat seama, sunt cel mult din al doilea război mondial. Scrisul, la fel. Şase. Nu este un scris de epocă. Este un document făcut de un ageamiu care nu ştie ce înseamnă un document de epocă medievală. Domnul Răţoi, de la arhivele din Severin, poate confirma că tipul de scriere nu este de secol 17-18, şi nici limbajul nu este din acea perioadă. Pentru un specialist este evident că prin acest document cineva a vrut să îşi bată joc. Pe scurt, este un fals grosolan. Din păcate, acest fals, pornit probabil de la un preot bolnav de magnificienţă, acontribuit la fantezia unor romi şi a unor lacomi care au distrus un monument de patrimoniu cu o pictură foarte valoroasă. E trist."
*
Când, la cererea părintelui Blaj, ţiganii au desfăcut acoperişul şi s-au apucat să sape în interiorul bisericii, au scos catapeteasma în curte. S-a întâmplat ca tocmai atunci să treacă pe acolo două fetiţe, Mariana şi Rodica, trimise de bunici să adune urzici din pădurea aflată în apropiere. Jucându-se prin curtea bisericii, au găsit în talpa catapetesmei o scobitură în care erau puşi 33 de arginţi. În vremurile vechi, aceşti bani se puneau pentru ca diavolul să-şi primească plata şi să lase biserica în pace. Căutătorii comorii lui Brâncoveanu au luat banii de la fetiţe şi i-au împărţit.