Formula AS în Munții Mehedinți: Comoara din altarul bisericii

Catalin Manole
- Harta unei comori fabuloase, ascunsă de Constantin Brâncoveanu sub o biserică din Baia de Aramă, se pare că a fost descoperită întâmplător, în peretele din altar. Escrocherie sau adevăr, documentul a aprins imaginația și lăcomia căutătorilor de comori. Goana după aur a lăsat în urmă un monument de patrimoniu devastat -

Biserica "Sfinții Voievozi" din Baia de Aramă era plină-ochi cu țigani. Era în vara anului 1997 și se auzise că părintele Ionel Blaj, parohul sfântului lăcaș, s-a întors din America și, dintr-un moment în altul, urmează să își facă apariția. Când ușa bisericii se deschise, mul­țimea fu străbătută de un mur­mur, după care se făcu liniște. Din lumina de afară păși înăuntru chiar părintele Blaj, cu o pălărie enormă de cowboy pe cap, la sub­țioară cu un ziar și în cealaltă mână cu un detector de metale. Făcu doi pași, și ciocatele sale americane răsunară pe podeaua bisericii. Mulțimea fremătă din nou și se desfăcu în două, precum Marea Roșie în fața toiagului lui Moise, lăsând cale liberă până la altar. Și tot asemeni lui Moise, părintele Blaj își puse în funcțiune "toiagul" cel magic, mișcându-l peste podeaua bisericii. Detec­to­rul de metale țiuia încontinuu. Atunci s-a auzit prima voce din mulțime: "Aur! Sub toată bise­rica e aur!". Țiganii s-au pus pe chiuit, strigând fericiți: "Suntem salvați! E aur sub toată biseri­ca!". Apoi au căzut în genunchi, sărutând podelele sub care se ascundea comoara. Din locul unde de obicei își ținea predica, părintele Blaj îi privea zâmbind, primind cu îngăduință laudele și mulțumirile. Doar sfinții prelungi de pe pereții bise­ri­cii priveau neclintiți la clocotul omenesc ce izbucnise la picioarele lor. Oamenii au început să scoa­tă, înfri­gurați, podeaua din cuie, pentru a ajunge la aurul în­gropat dedesubt. Însă pe măsură ce scândurile erau smulse, dezamăgirea cuprindea mulțimea: dede­subt, cât ținea biserica, era doar praf. O țărână roșia­tică, ce nu semăna în niciun caz cu aurul. Cu pumnii plini de pă­mânt, cu ochii bulbucați de fu­rie, unul din­tre țigani se îndreptă către preot: "Șefu', asta e zgură meta­liferă. De-aia țiuia aparatu' lu' matale. Unde-i comoara, șefu', că noi pen­tru aur venirăm? Ziseși că ai harta comorii! Scoate harta!".

Asaltul

Era trecut de amiază, când pri­marul din Baia de Aramă ieși în oraș. Cineva îl opri pe drum și îl întrebă dacă știe ce se întâmplă la biserica "Sfinții Voievozi". Aler­tat, edilul merse imediat să vadă despre ce este vorba. Și rămase încremenit. Tot centrul orașului fusese blocat de mașini cu numere de Bihor, Mureș, București sau Prahova. Toate străzile din jurul lăcașului ortodox erau înțesate. Curtea bisericii, pădurea și dealul din apropiere erau și ele pline de țigani, ce își insta­laseră corturile temeinic, pe termen lung. Magazi­nele din apropiere fuseseră golite de marfă, și vânză­toarele priveau, cu mâna la gură, forfota nemaivăzută ce paralizase orașul. Luați pe nepregătite, cei doi poli­țiști de serviciu încercau să mențină, cât de cât, ordi­nea. Alarmați de evenimente, câțiva oameni din Baia de Aramă, împreună cu o echipă de vânători, începuseră să îm­pin­gă dinspre pădure către bise­rică, un grup de țigani ce cobo­râseră în vechile guri de mină, legați cu lanțuri, încercând să găsească intrarea către comoara lui Brân­co­veanu. Ajuns la bise­rică, pri­ma­rul află monumentul istoric aproape decopertat, cata­pe­teas­ma scoasă în curte și câte­va echipe de oameni ce săpau chiar în spatele al­ta­rului, sub su­pravegherea pă­rin­telui Blaj. În mod ciu­dat, autoritățile au in­ter­venit abia a doua zi, printr-un tri­mis al ar­matei, ge­neralul Mo­­re­ga, și alte câ­teva oficialități. A­tunci s-a aflat că părintele Blaj ar fi descoperit în pe­retele altarului o hartă a comorii îngropată de Brân­coveanu sub biserică. Tot el le-ar fi propus și țiganilor să vină să caute comoara împreună. În schimb, le-a cerut să înlocuiască, pe banii lor, acoperișul bisericii, și tot din banii lor să-i plătească o călătorie în Ame­rica, ca să cum­pere un detector de metale, pentru des­coperirea rapidă a comorii lui Brâncoveanu.

Raiul comorilor

Zona Munților Mehedinți este plină de comori, și unde sunt comori, sunt și legende. Nu există loc în România unde să fie mai multe povești despre comori. Explicația e simplă: pe aici trecea limita Imperiului Austro-Ungar, și haiducii dintr-o parte a graniței își îngropau comorile în cealaltă parte, cu precădere în Mehedinți, o zonă rupestră cu munți cavernoși, plini de peșteri și de galeriile de mine abandonate, adevă­rate labirinturi bune de ascuns bogățiile. Așa se face că pe măsură ce poliția vremii îi prindea pe hai­duci, le confisca hărțile comorilor și le depozita în sediul, foar­te bine păzit, de la Caransebeș. Numai că, odată cu prăbușirea Imperiului, sediul a fost jefuit și majori­tatea vechilor hărți haiducești s-au făcut nevăzute, pentru a ieși astăzi la suprafață, vândute la prețuri exor­bitante, achitate de noii căutători de comori. Iar como­rile, în Mehedinți, au lăsat dâre de... aur în urma lor. La Mânăstirea Tismana, de pildă, a fost as­cuns tezaurul României, iar la Cerna Sat a fost căutată cu armata (probabil că și găsită) comoara prințului sârb Obrenovici. Se spune chiar că înainte de 1989, Ceaușescu înființase o echipă specială cu oameni din armată și Se­curitate, denumită Cabinetul Negru, care se ocupa numai cu descoperirea comorilor. Așadar, într-o astfel de zonă, în care mulți oameni sunt căutători de comori din tată în fiu iar hărțile tezaurelor se pot cumpăra pe sub mână, știrea că cineva are planul comorii lui Brâncoveanu a aprins imaginația. Exis­tența ei devenise deja legendă. Se spunea că este atât de mare, încât câțiva "posedați" nu s-au sfiit să își construiască o casă în apropierea lăca­șului, în ideea de a săpa, până acolo, tuneluri pe sub pământ. Iar acum legenda se confirma. Dar apogeul avea să urmeze: la scurtă vreme după ce pă­rin­tele Blaj anunțase găsirea documen­tului zidit în peretele alta­rului, o doam­nă avocat din Baia de Aramă, Daniela Linguraru, dădu de veste că intrase, și ea, în posesia unor copii ale misteri­oasei hărți a comorii lui Brâncoveanu.

Hărțile comorii

"Pe vremea aceea eram apropiată de părintele Blaj", spune doamna Lin­guraru. "Într-o anumită situație, părin­tele mi-a dat spre păstrare o servietă, zicându-mi că în ea sunt documente importante. După ce am ajuns acasă, din curiozitate, m-am uitat în geanta părintelui și am descoperit actele vechi, găsite de el în peretele altarului. Le-am făcut copii, și pentru că erau scrise cu litere chirilice, iar eu am fă­cut limba rusă la școală, le-am desci­frat. Erau patru pagini. Uitați copia. Pe prima filă scrie așa: «Cu mila lui Dumnezeu, Io Basarab voievod Con­standin Brâncoveanu, domn al Țării Românești, azi, leatul 1703, împreună cu sta­rostele băieșilor, Milco Băiașu, și banul Olte­niei, Constantin Brăiloiu, am hotărât în Băiașa de sub Cornet, la hotarul Bulbei, să îngropăm de la crucea Sfântului altar patru pași, patru chicioare, cazan, și mai jos, visteria domnească. Și nimeni să nu îndrăz­nească s-o tulbure, decât în folosul monastirii. Și s-a scris aceasta în taină, în luna maiu, în ziua a șaptea, 1703, și încă blăstăm am pus din porunca mea, cu mila lui Dumnezeu. Io, Basarab voievod Constandin Brâncoveanu, domn al Țării Românești. Și am scris io, ieromonah Vasile, în luna maiu, în ziua a șaptea 1703»". Pe copia manuscrisului se văd, mai jos, sem­nătura lui Brâncoveanu și sigiliul domnesc. Pe a doua filă e desenul bisericii și schița intrării către comoara ce s-ar afla sub ea, cu anumite însemne și numere. Unele numere erau explicate astfel: 8. Trei butoiașe. Primul - 3 cutii cu odoare bisericești. Al doilea - cap­cană cu otravă. Al treilea - documente de arhivă și sigilii. 9. Trei gropi cu galbeni, 99 de poveri crăiești astupate cu var. 10. Zece lăzi de aramă umplute cu ducați și astupate cu ceară. 11. Nișă cu argintărie. 12. Arme. Harta explică și cele două căi de acces la co­moa­ră. Prima cale e pe scara ce duce la clopotniță, prin­tr-un zid ce astupă intrarea într-un tunel. De acolo se străbate un culoar plin cu capcane și urmează alte scări, cu țepușe ascunse. Așa se ajunge la o cameră unde există o ușă blocată cu o bârnă groasă - intrarea către încăperea comorii. Cea de-a doua cale de intrare este din exteriorul bisericii, printr-un tunel săpat prin stâncă, la șapte metri sub pământ. Cazanul cu aur, notat la distanță de "patru pași, patru chicioare" de altar pare să fie doar o momeală pusă cu scopul de a-i face pe căutători să creadă că aceea este toată co­moa­ra. Printr-un calcul simplu, doamna avocat a ajuns la valoarea comorii: "Aproape 80 de tone de aur, plus hrisoave și însemne domnești." Ar fi cea mai mare comoară din lume descoperită vreodată.
Daniela Lingu­raru a făcut publice copiile găsite. Mai multe televiziuni au dat năvală și au prezentat desco­perirea hărții și importanța comorii. Între timp, preotul Blaj a fost mutat la o altă biserică și în locul său a fost adus părin­tele Dumitru Munteanu. Din cau­za zvonurilor legate de harta co­mo­rii lui Brâncoveanu, de câte ori noul preot încerca să aducă reparații bisericii, aflată într-o stare de avarie avansată, era bă­nuit că face lucrări de căutare a aurului. Așa s-a întâmplat când a vrut să sape un șanț de drenaj în jurul bisericii, sau când a făcut o clădire separată, pentru centrala termică. Avocata Daniela Lingu­raru se numără, și ea, printre bă­nuitori. Spune chiar că l-a sur­prins pe noul preot Munteanu când, în vara anului 2005, a scos din biserică "momea­la" - cazanul cu aur pus sub altar: "Așa se explică poa­te faptul că părintele Munteanu, care a murit în urmă cu câțiva ani, într-un groaznic accident rutier, avea un palat la Chizătău, lângă Caransebeș. De altfel, când a murit, au fost găsite asupra lui câte­va zeci de mii de euro și bani de aur. Lucrurile cred că sunt cla­re." Considerând lucrurile la fel de clare, cetățenii din Baia de Aramă au făcut demersuri pentru cercetarea legală a comorii brâncovenești. Așa s-a ajuns, în 2013, la renumitul arheolog Gheorghe Petrov din Cluj, îm­puternicit de ministrul Culturii de la acea vreme, Da­niel Barbu, să facă o săpătură de diagnos­ticare lângă biserică, pentru a stabili adevărul.

Arheologii alungați

Pe arheologul Gheorghe Petrov l-am întâlnit la Turda. După mai bine de doi ani de la întâmplarea din Baia de Aramă era încă afectat, surprins și frustrat, pe bună dreptate. "Am acceptat să fac o săpătură de diagnosticare la Baia de Aramă, după ce am verificat copiile hri­soavelor gă­site și după ce am verifi­cat mai multe informații, cu o echipă pluri­discipli­na­ră. După primirea copiei do­cumentului brâncovenesc, m-am con­sul­tat cu un spe­cialist în paleografie sla­vă și ro­mâno-chirilică, care a confir­mat exis­ten­ța mai multor elemente de origina­litate a actului. Copia a fost vă­zută și de alți specialiști, însă în ab­sența origi­nalului (aflat la părintele Blaj, care fusese îndepărtat din biserică, n.n.), nimeni nu poate emite o concluzie certă asupra autenticității documen­tului. În ziua în care am mers să încep lucrarea, aveam toate aprobările, ca la carte. Încă de la sosire, atitudinea mai­cilor, căci biserica devenise mânăstire, în 2008, a fost una ostilă. În scurt timp, trei dintre arheologi au fost ridicați ca niște infractori și duși cu mașina la se­diul Poliției, pentru a le fi luate decla­rații. În dimineața următoare, accesul în curtea bisericii ne-a fost blocat de polițiști. Alături de aceștia s-a aflat și primarul Rafael Dunărințiu, care a transmis arheologilor că populația orașului nu ar fi de acord ca tezaurul de sub biserică să fie descoperit și dus de acolo, amenințând, totodată, cu mo­bilizarea unei mase de cetățeni care să ne blocheze activitatea și să ne alun­ge. Am reușit, totuși, să forăm cu o freză specială până la șase metri și jumătate adâncime sub fundația bise­ricii. Pe canalul acela îngust am intro­dus o cameră endoscopică și am avut o surpriză, când am privit filmarea: la peste șase metri adâncime erau fur­nici, și în cadru apare chiar și o lă­custă. Or, la acea adâncime, fără oxi­gen, nu aveau cum să trăiască aseme­nea insecte. Cred că ceva se afla sub acea biserică, dar din păcate nu am putut să ne terminăm treaba, ca să spu­nem ceva clar. În urma presiunilor incredibile ale fețelor mânăstirești, s-a considerat că mi-am depășit atribu­țiile și mi s-a întocmit dosar penal, pentru abuz în serviciu și distrugere! Acum, după doi ani, când procesul tocmai s-a încheiat, verdictul a fost că nu am gre­șit cu nimic. Oricum, atunci, în 2013, am fost uimit să văd o biserică istorică efectiv devastată de căutătorii de co­mori de diferite feluri, de la preoți la braconieri. Biserica din Baia de Ara­mă este monument de patrimoniu și a fost adus într-o stare jalnică, începând de la fundația cu infiltrații de apă și până la profanarea mormintelor ctito­rilor și a picturii. Din păcate, nimeni nu s-a sesizat în toți acești ani față de astfel de dis­trugeri ale patrimoniului, însă preoții au sărit ca arși când am încercat, cu aprobări oficiale, să pun un simplu diagnostic arheologic".

Boala aurului

La Episcopia Severinului m-a primit părintele Zorilă, cel care a fost martor și opozant al săpăturilor ar­heo­logice. M-a primit cu des­chi­dere și am vorbit di­rect despre ceea ce s-a în­tâm­plat la bise­rica din Baia de Aramă și despre legen­da comorii lui Brâncoveanu. În biroul său, pă­rin­tele mi-a explicat: "Domnul Petrov a fost indus în eroare de oa­meni care au boala aurului. Asta este o boală. Îți întunecă min­­tea și nu mai vezi lucrurile clar. S-a spus că biserica orto­doxă vrea, de fapt, să păstreze comoara și să nu predea statului acest tezaur. Sunt niște prostii. Nu există nicio comoară. Noi am spus mereu și vom spune: adevărata comoară lăsată de Brâncoveanu este chiar biserica". Cât despre dis­trugerile suferite de ea, părintele Zorilă s-a scuzat: "Multe au fost făcute când aparținea de Episcopia Craiovei. Noi am preluat-o doar de câțiva ani și ne-am făcut datoria. Nu pot eu să judec acum erorile de atunci. De altfel, părintele Munteanu a vrut să facă un lucru bun prin săpătura în jurul bisericii și lu­crările de drenare a apei, sau prin construcția came­rei pentru centrală. Din păcate, a greșit că nu a cerut aprobări, fiind vor­ba de un monument de patri­moniu, și i s-a făcut dosar penal pentru asta. S-a străduit cum a știut, Dumnezeu să-l odihnească!"

Locul "crimei"

Am plecat de la Episcopia Severinului plin de în­doială. Dacă părintele are dreptate și comoara nu e decât o amăgire? Dar dacă avocata are dreptate și trebuie luptat pentru un patrimo­niu de o importanță uria­șă pen­tru România? Dar dacă această idee nu este decât o rătă­cire dată de boala aurului? Dar furnicile și lăcustele de sub pă­mânt? Și tot așa, argumentele și gândurile s-au devorat unele pe altele, până am ajuns la locul "cri­mei", în curtea bisericii din Baia de Aramă. Am intrat înăuntru. Po­delele acoperite cu mochetă erau încă pline de denivelările ve­­chilor săpături. Începuse ve­cer­nia și două măicuțe cântau și rosteau rugăciuni, cu voci de îngeri. Dar gândurile nu se lăsau oprite. S-au urcat pe pereți, grăbindu-se să înghită sfinții blajini, pictați minunat, în stil bizantin. Am observat brusc, cu un ochi ager, de detectiv, cum catapeteasma fusese mișcată din locul ei, ca în urma unui cataclism. Totul părea răvășit în biserică, de par­că o forță năprasnică o lovise, zdruncinând-o din temelii. S-a săpat până și în altar, acolo unde Dum­nezeu se coboară peste Sfintele Daruri. De-acolo ar fi scos părintele Munteanu mo­meala, cazanul plin cu galbeni. Asta este ceva concret. Numai că, blestem sau nu, părintele Mun­teanu a murit.

*

Familia Ungureanu a fost foarte apro­piată de părintele Munteanu. Domnul Un­gureanu, profesor de fizică la liceul din Baia de Aramă, îi era chiar prieten bun. Cei doi soți au fost, practic, ultimii care l-au văzut în viață pe părintele Munteanu. La întrebările mele, doamna Ungureanu izbucnește în lacrimi.
- Se spune că părintele Munteanu era foarte bogat și avea o casă ca un palat, numai marmură...
- Doamne, cum să fie adevărat?! Lo­cuia într-o garsonieră, singur. Era un om și un preot deosebit! Îl văd și acum, când a plecat la drum, în ziua aceea groaznică a accidentului... A murit încălțat cu un pa­puc de-un fel și altul de alt fel...
- Casa-palat a părintelui nu era aici, ci în Chi­zătău, locul spre care mergea când a avut accidentul.
- E adevărat că avea o casă acolo, dar nu era cu marmură. Era casa moștenită de la părinții lui, o casă bătrânească. Am fost acolo împreună de mai multe ori. O știm bine.
- Când a avut accidentul, părintele se pare că avea cu el o sumă foarte mare de bani, în jur de 40 de mii de euro. V-a vorbit vreodată despre ei?
- Într-adevăr, avea la el 20 de mii de euro, dar toc­mai îi luase împrumut de la bancă, pentru renovarea casei de la Chizătău.
- Se spune că tot în mașina accidentului au fost găsite și monede din aur. Avea și acasă un seif cu bani...
- Nu am auzit să fi avut la el așa ceva în ziua accidentului. Și deși am fost acasă la el de mai multe ori, nu îmi amintesc niciun seif. E adevărat că avea niște bani de aur, dar erau expuși în vitrină. Era co­lecționar și avea mai mulți bănuți, cumpărați de la târguri, cu acte.
- Într-o noapte, părintele Munteanu ar fi încărcat într-o mașină un cazan cu aur, descoperit în altar. Sunt martori care au văzut. V-a spus părintele ceva despre asta?
- Nu e vorba de un cazan cu aur, e vorba de cen­trala termică, cumpărată la mâna a doua, cu bani strânși de la enoriași. Și nu a fost încărcată, ci descăr­cată. Sunt oameni care au lucrat atunci, în noaptea aceea, vă pot confirma.
Majoritatea informațiilor din întrebările mele erau de la doamna avocat Linguraru. Oare, dacă s-a înșelat atât de tare în privința preotului Munteanu, să se fi înșelat și în alte privințe? A auten­ticității hărților, de exemplu, pe care le-a făcut publice? Am plecat de la familia Ungureanu cu această între­bare în cap, ce m-a trezit ca un duș rece. În fond, de la ce pornise totul? De la hârtiile și documentele pe care, în afară de părintele Blaj, doar doamna avocat le văzuse și le co­pia­se, făcându-le publice. De la tele­viziuni la arheologi, toți cei in­te­resați de evenimentele de la bise­rica din Baia de Aramă au avut ac­ces la copiile xerox ale acelor docu­mente realizate de ea. Erau auten­tice? Și dacă la mijloc este un fals, cine ar fi fost în stare să îl facă? Și pentru ce?

Pictorul misterios

Cu această întrebare fixată în minte, am pornit pe la vechi căută­tori de comori, care mă ajutaseră, cu ceva timp în urmă, să aflu po­vestea prințului Obrenovici și a au­rului său, ascuns într-o peșteră din Cerna Sat. A ieșit la iveală numele de Gore Cord, pictor foarte talentat, din Baia de Aramă, ce murise în urmă cu zece ani. Doar el ar fi putut face un fals de o asemenea anver­gură, cunoscut fiind ca desenator și al altor hărți de comori din zonă. Îmi părăsesc "informatorii" cu care am băut o cafea, și plec din barul "Șalapa", în sus, către Primărie, la cartierul de blocuri al orașului. Un cartier ciudat, cu blocuri în care apar­tamentele sunt încălzite cu sobe de teracotă. Oamenii sparg lemne în fața scării și le urcă apoi cu brațul în ca­să. Locul de joacă al co­piilor este împân­zit de găini și cocoși, ce au, cu siguranță, cotețe, undeva, în apro­piere. La parterul unui astfel de bloc lo­cuiește Ina, văduva pictorului Gore Cord. Sun la ușa indicată de un vecin și îmi deschide o femeie mi­cuță, încercănată și somnoroasă. Se scuză. Lucrează la bru­tărie, și a fost în schimbul de noapte. Mă poftește cu amabilitate înăuntru și îmi arată camera fostului soț. Când o rog să îmi arate ma­pele cu desene rămase de la el, are o ezitare. Apoi dă jos de pe dulap o vali­joa­ră: "Atât mai am de la el, restul a fost luat de copii", spune cu voce stin­să. Gă­sesc acolo acte vechi, schițe cu sfinți și scene biblice, desenate perfect. Soția îmi explică: "El picta biserici, astea sunt schițele pentru fresce. Știți... era un om deosebit... știa și greacă și latină și ru­să...". Câteva fotografii ale unui bărbat tânăr, frumos ca un actor de cinema, îmi atrag atenția. Îmi pare o fi­gură cunoscută și întreb cine este. "Este părintele Blaj. Au fost prieteni buni, într-o vreme...". Printre desene, găsesc câte­va foi de in­digo. Iau una dintre ele și o ridic în lumi­na ferestrei. Aș putea spune că încreme­nesc. Pe ea este desenată harta unei co­mori. Dacă pictorul Gore Cord făcea hărți false, de ce să nu fi de­senat și documentul lui Brân­coveanu? Cu atâta ta­lent și cunoștințe de limbaj bisericesc...

"O făcătură!"

D-l Popescu a fost dirigintele Poștei din Baia de Aramă și acum s-a pensionat. Mă invită în salonul mare al casei și mă servește cu lichior de cafea, făcut de soția sa. Cunoaște pe toa­tă lumea din oraș. Dar mai mult de-atât, este un­chiul lui Victor Cru­ceru, cântărețul din bise­rică, de pe vremea când părintele Blaj era paroh în Baia de Aramă și desco­pe­rise do­cumentul se­cret. Din pă­cate, Victor a murit. Se spune că s-a sinucis. Dar atunci când părintele Blaj a descoperit cutia cu ma­nuscrise în zidul alta­rului, de față erau și Vic­tor Cru­ceru, și Gore Cord.
"Dom'le, e o făcă­tură toată treaba asta. E o fă­cătură! Gore era un pic­tor extraordinar, dar ca­pul a fost Victor. Era de o inteligență sclipitoare și avea o me­morie fan­tasti­că! Venea mereu la mine, chiar aici, în salon, și îmi spu­nea: «Să vezi ce-am mai inventat! Capcane, așa, scrisul așa, sigiliul așa și câte și mai câte!»", spune Popescu și își mai toarnă un păhărel. "Au luat niște pagini goale, dintr-o biblie foarte veche, ca să pară hârtia originală și... au desenat pe ea. Asta e! M-au întrebat și de la televiziune ce părere am și nu am zis nimic, că m-am gândit că o legendă de-asta e bună pentru turismul din zonă", se scuză domnul Po­pescu. "Mai doriți un lichior de cafea? V-am spus, e făcut de soția mea, după rețetă pro­prie!"
Da, răspund, și dau păhărelul peste cap.

*

Am fost acasă la preotul Blaj. Până la urmă, de la el a început totul, trebuia să îl văd. Aș fi vrut să îl întreb despre hartă, acest bulgăre de zăpadă pe care l-a rostogolit și care i-a scăpat de sub putere, deve­nind tot mai mare și de necontrolat, sau aș fi vrut măcar să văd dacă mai are pălăria de cowboy și cio­catele din America. L-am găsit într-un apartament, la ultimul etaj al unui bloc promiscuu din Baia de Ara­mă. La ușă erau lemnele pentru sobă. Mi-a întredes­chis doamna preoteasă, cred. Din cauza televi­ziunilor care l-au filmat cu camera ascunsă și l-au atras astfel într-un scandal ce a durat mai mulți ani, preotul nu a vrut să mă vadă, în ciuda insistențelor mele. Poate că, într-adevăr, nu mai e nimic de zis. Poate că la câți bolnavi de febra aurului există, gata să plătească sume fabuloase pentru asemenea hârtii, nici nu mai are harta. Dacă a vândut-o, este, oricum, cel mai scump desen făcut de Gore Cord vreodată.

"Un fals grosolan"

Ca să închei această poveste întortocheată ca o escrocherie bine pusă la punct sau ca un bine ticluit nu­măr de iluzionism, am stat de vor­bă și cu acade­mi­cianul Radu Ștefan Vergatti, doctor în istorie și mem­bru al Comisiei Naționale de Genealogie Heraldică și Si­gilografie. Părerea dom­niei sale a fost clară: "Auten­ticitatea ace­lor documente se poate demonta în câteva puncte. Unu. Trans­por­tarea unei asemenea canti­tăți de aur presupunea un con­voi cu multe căruțe la vremea aceea. Aurul trebuia ambalat și păzit, ceea ce ar fi atras atenția turcilor, deci imposibil să pui o comoară în mod secret sub bise­rică, în condițiile acelor timpuri. Doi. Se spune că ar fi fost pusă la o adâncime de aproximativ 30 de metri, ceea ce este imposibil. De la 3-4 me­tri sub pragul de călcare este gra­nit. Trei. Era o zonă destul de săracă pe atunci și cu riscuri mari de jefuire. Patru. O asemenea cantitate de aur e greu de presupus că a existat în ave­rea lui Constantin Brâncoveanu, care se baza, în principal, pe taxele din co­merț. În plus, Brâncoveanu era destul de luminat ca să facă altceva cu ba­nii, nu să îi depoziteze sub o mânăs­tire de margine. Cinci. Documentul prin con­ținut este fals. Hârtia și cer­neala, din ce mi-am dat seama, sunt cel mult din al doilea război mondial. Scrisul, la fel. Șase. Nu este un scris de epocă. Este un document făcut de un ageamiu care nu știe ce înseamnă un document de epocă medievală. Dom­nul Rățoi, de la arhivele din Severin, poate confirma că tipul de scriere nu este de secol 17-18, și nici lim­bajul nu este din acea peri­oadă. Pentru un specialist este evident că prin acest document cineva a vrut să își bată joc. Pe scurt, este un fals grosolan. Din pă­cate, acest fals, pornit pro­babil de la un preot bolnav de magnificiență, a contribuit la fantezia unor romi și a unor lacomi care au distrus un monument de patri­moniu cu o pictură foarte valoroasă. E trist."

*

Când, la cererea părintelui Blaj, țiganii au desfăcut acoperișul și s-au apucat să sape în interiorul bisericii, au scos catapeteasma în curte. S-a întâmplat ca toc­mai atunci să treacă pe acolo două fetițe, Mariana și Ro­dica, trimise de bunici să adune urzici din pă­du­rea aflată în apropiere. Jucându-se prin curtea bise­ricii, au găsit în talpa catapetesmei o scobitură în care erau puși 33 de arginți. În vremurile vechi, acești bani se puneau pentru ca diavolul să-și primească plata și să lase biserica în pace. Căutătorii comorii lui Brân­co­­veanu au luat banii de la fetițe și i-au împărțit.