Sala elegantă şi intimă a Teatrului Odeon din Bucureşti. Un tânăr brunet, îmbrăcat în negru, urcă pe scenă, cu acordeonul în braţe, şi de la primele acorduri, taie răsuflarea celor prezenţi. Îl cheamă Ghenadie Rotari, este basarabean, şi s-a impus ca revelaţia celei de-a noua ediţii a Festivalului "Nopţi albe de acordeon", din toamna anului trecut. Bucuroşi de talentul şi de succesul lui pe o scenă din România, l-am rugat să ne spună povestea lui, a acordeonului pe care îl stăpâneşte ca un magician.
"M-am născut în 1991 în oraşul Soroca, din nordul Republicii Moldova, însă am copilărit în Taraclia, unde se mutaseră părinţii mei. N-am stat nici acolo prea mult. Când aveam 7 ani, tatăl meu a decis că pentru viitorul nostru ar fi mai bine să locuim în Capitală, la Chişinău. Acolo am început să frecventez şcoala elementară şi multe alte activităţi, cum ar fi dansul, pictura, am făcut şi karate, apoi am mers la o şcoală de limbi străine. La acordeon am început să cânt la vârsta de 9 ani. Mama este tehnician dentar şi tatăl meu instalator, deci nu aveam o tradiţie în familie legată de muzică. Totul s-a născut dintr-o întâmplare. Într-o zi, în timp ce asculta un concert de pian la televizor, mama m-a întrebat, dintr-odată, dacă mi-ar plăcea să învăţ şi eu să cânt la pian. Eu am răspuns imediat, firesc, «DA!». În ziua următoare, părinţii mei s-au dus la şcoala de muzică şi s-au interesat dacă există un loc liber pentru pian. Nu aveau. La pian, locurile erau ocupate, aveau, în schimb, un loc la clasa de acordeon. «Fiul dumneavoastră poate să sudieze pianul complementar», au spus. Aşa am început să cânt la acordeon. În prezent, studiez acordeonul clasic de concert, la Conservatorul «Giuseppe Tartini» din oraşul italian Trieste, pe care îl voi absolvi în luna martie a anului curent. Am un frate mai mic, de 13 ani, care studiază şi el acordeonul, la aceeaşi şcoală de muzică în care am studiat şi eu. Deci, vom fi doi muzicieni în familie."
Pe urmele lui Richard Galliano
- Când ţi-ai dat seama că acordeonul va rămâne instrumentul tău de bază, că asta vei face în viaţă?
- În al treilea an de studii la Şcoala de muzică din Chişinău, am intrat în orchestra de acordeoane. Am călătorit în mai multe ţări ale Europei, pentru a participa la concerte şi festivaluri. În vara anului 2005, am fost cu orchestra la festivalul finlandez "Sata-HameSoi", unde am avut ocazia să merg la concertul acordeonistului francez Richard Galliano. Cânta cu ansamblul său într-un program dedicat compozitorului şi bandoneonistului Astor Piazzolla ("Piazzolla Forever"). M-a marcat foarte tare evoluţia lui. După concert, am ieşit emoţionat din teatru, am tras în piept o gură de aer curat şi mi-am spus că vreau să ajung să cânt cel puţin la fel de bine ca el. Până în acel moment, nu eram convins că voi continua să fac muzică toată viaţa mea, dar concertul lui Richard Galliano m-a făcut să realizez potenţialul acordeonului de concert şi să îmi doresc să continui pe acest drum.
- Cum a fost impactul cu Occidentul? Ai reuşit uşor să te acomodezi?
- Eu am plecat de acasă la vârsta de 16 ani, pentru a-mi continua studiile la şcoala internaţională "United World College of the Adriatic", din oraşul Duino, Italia. Câştigasem o bursă de studiu completă. A fost un pas mare, pe care am ţinut mult să-l fac pentru a descoperi cum este să studiezi într-o şcoală cu peste 100 de studenţi din toată lumea. Am luat, desigur, şi acordeonul cu mine. Cum s-a produs impactul? La început, a fost un şoc cultural, dar apoi am reuşit să mă încadrez în noua societate. Cred că fenomenul cel mai important care m-a marcat a fost deschiderea orizonturilor minţii şi o schimbare a modului de a gândi.
- În ce sens?
- Ce-ţi place cel mai mult în Italia? În afara studiului, care sunt preocupările, bucuriile tale?
- Ceea ce îmi place în mod special la italieni este modul lor de a gândi şi faptul că sunt foarte primitori, cel puţin aşa au fost oamenii pe care i-am cunoscut în aceşti şapte ani. M-au ajutat foarte mult să promovez profesional şi să studiez la cel mai înalt nivel. Mă impresionează, apoi, foarte mult şi faptul că în fiecare oraş din Italia poţi să găseşti opere de artă de mare valoare, atât antice, cât şi moderne. În timpul liber, îmi place să călătoresc şi să explorez locuri noi. Mă plimb în natură şi pe malul mării, chiar în Trieste. Îmi place să mă duc pe Molo Audace şi să privesc marea. Altfel, citesc şi ascult muzică nouă, scrisă de compozitori contemporani. În afara studiului, îmi place să socializez cu colegii mei şi să discutăm ultimele tendinţe în artă şi muzică.
Bach, dar şi câte o horă moldovenească!
- Studiezi acordeonul de concert. Folclorul nu te atrage? Basarabia e un adevărat tezaur de muzică tradiţională.
- Îmi place mult să ascult muzică populară, spune foarte multe despre trecutul unui popor. Îmi pare rău că nu am studiat şi muzica tradiţională, dar cunosc câteva astfel de piese şi le cânt cu mare plăcere. Şi, aş zice, şi cu succes! Repertoriul meu conţine muzică populară moldovenească şi românească, pe care le includ, câteodată, în concertele mele, atât ca bis, cât şi ca parte din program. În mod obişnuit, în concertele mele includ piese de muzică contemporană şi modernă, cu autori ca Berio, Lindberg, Sciarrino, Huber, şi piese din tradiţia clasică şi barocă - Bach, Scarlatti, Haydn, Liszt. Deseori cânt şi piese mai uşoare, de autori ca Piazzolla şi Galliano. În ce priveşte folclorul, l-am descoperit datorită părinţilor mei. De altfel, interpretez muzică tradiţională atunci când ştiu că am un public românesc în sală. Sunt în mare parte hore şi, neapărat, melodia"Trandafir de la Moldova."
- Cum te-ai simţit pe scena Teatrului Odeon? Ce a însemnat pentru tine participarea la festival?
- Festivalul de acordeon de la Bucureşti, "Nopţi albe de acordeon", este unic în România, aşa că, atunci când directorul artistic, Emy Drăgoi, mi-a telefonat să mă invite, am acceptat imediat. A fost foarte frumos să împart scena cu acordeonişti foarte talentaţi. Programul pe care l-am pregătit a fost doar cu piese originale scrise pentru acordeon şi a conţinut în mare parte muzică modernă, fiindcă ştiam că toţi ceilalţi artişti vor interpreta piese de jazz şi variété (muzică uşoară). Am vrut să arăt publicului din România că instrumentul nostru tradiţional poate să sune într-un mod complet diferit de ceea ce îşi imaginează oamenii când aud cuvântul "acordeon". Sper că prin recitalul meu am reuşit să schimb, chiar şi într-o mică parte, modul lor de a percepe acest instrument.
- Cum îţi vei continua cariera după încheierea studiilor?
- După ce termin studiile, doresc foarte mult să predau muzică, şi în mod special acordeonul, într-un conservator, şi să transmit cunoştinţele şi experienţele mele generaţiilor noi. În acelaşi timp, mi-ar plăcea să continui să concertez în ansambluri şi ca solist. În mod normal, am în jur de 30 de concerte pe an, în care cânt, atât ca solist, cât şi cu partenerii mei de duo sau cu ansambluri. Încerc să apar pe scenă cât mai des, în diferite evenimente şi contexte. Colaborez intens, de ceva timp, cu pianista italiană Valentina Vargiu, cu care interpretăm piese scrise special pentru noi de compozitori tineri. Prima noastră colaborare cu un compozitor finlandez a produs o piesă foarte energică, "Moldavian Rock", care are o mare popularitate în oricare concert o includem. Concertele mele le văd şi ca pe o misiune, datoria de a demonstra publicului diversitatea uriaşă de posibilităţi pe care le are acordeonul. În România şi în Republica Moldova, acordeonul mai are o cale lungă de parcurs pentru a ajunge să fie apreciat la adevăratul său potenţial. Însă, dacă mi s-ar propune să cânt şi să predau aici, aş face-o cu mare plăcere.